Σινεμά|19.06.2020 20:54

Οι ταινίες της εβδομάδας: «Vive la France!» με «Μεταφραστές» και Ζαν-Λικ Γκοντάρ

Άντα Δαλιάκα

Οι «Μεταφραστές» του Ρεζί Ρουανσάρ με τον Μανώλη Μαυροματάκη στο καστ, η αισθηματική δραμεντί «Μόνοι στο Παρίσι» του Σεντρίκ Κλαπίς, η κωμωδία «Ραντεβού με τους Μαλάουα» του Τζέιμς Χιουτ και η εμβληματική «Περιφρόνηση» του Ζαν-Λικ Γκοντάρ σε ψηφιακή επανέκδοση δίνουν το στίγμα μιας κινηματογραφικής εβδομάδας που μιλάει κυρίως γαλλικά. Το «Babyteeth» της Σάνον Μέρφι, η «Καλοσύνη των ξένων» της Λόνε Σέρφινγκ και η επανέκδοση της κλασικής κωμωδίας του Μελ Μπρουκς «Αυτοί οι τρελοί, τρελοί παραγωγοί» συμπληρώνουν τις πρεμιέρες στα θερινά σινεμά. 

«Οι Mεταφραστές» / «Les Traducteurs» / ** ½ / Σκηνοθεσία: Ρεζί Ρουανσάρ/ Παίζουν: Λαμπέρ Γουιλσόν, Όλγκα Κιριλένκο, Ρικάρντο Σκαμάρτσιο, Σίντσε Μπαμπέτ Κνούντσεν, Εντουάρντο Νοριέγκα, Άλεξ Λόθερ, Άνα Μαρία Στορμ, Φρέντερικ Τσάου, Μαρία Λάιτε, Σαρά Γκιροντό, Μανώλης Μαυροματάκης

Απομονωμένοι σε ένα πολυτελές καταφύγιο, χωρίς καμία επαφή με τον έξω κόσμο έναντι παχυλής αμοιβής, εννέα μεταφραστές από διαφορετικές χώρες συγκεντρώνονται για να αποδώσει ο καθένας στη γλώσσα του τον τελευταίο τόμο μίας από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της παγκόσμιας λογοτεχνίας με τίτλο «Δαίδαλος». Κι όμως, παρά τα αυστηρά μέτρα ασφάλειας, γίνεται το απευκταίο και εμφανίζονται στο διαδίκτυο οι δέκα πρώτες σελίδες του μυθιστορήματος. Εξοργισμένος από την εξέλιξη, ο εκδότης της σειράς αναζητά τον ένοχο μεταξύ των μεταφραστών ενώ ο χάκερ απειλεί να αποκαλύψει τη συνέχεια του βιβλίου αν δεν του δοθεί ένα αστρονομικό ποσό…

Πολυεπίπεδο θρίλερ μυστηρίου που θίγει πρωτίστως τη θέση της λογοτεχνίας σε έναν εμπορευματοποιημένο ψηφιακό κόσμο και δευτερευόντως ζητήματα ταυτότητας και πολιτικής μέσα από ένα πολυπρισματικό, πολυπρόσωπο «κυνήγι του κλέφτη» που θέλει να είναι και υπαρξιακό, και περιπετειώδες και πολιτικό (οι αναφορές στην Ευρωπαϊκή Ένωση). Και μέχρι ενός σημείου είναι καθώς ο Ρεζί Ρουανσάρ («Χτυποκάρδια στο γραφείο») χειρίζεται με άνεση τη συνθήκη του εγκλεισμού των ηρώων (ναι, πρόκειται για μια ταινία ξαφνικά επίκαιρη) για να τη μετατρέψει σε παιχνίδι πλαστοπροσωπιών.

Τίμιο και ψυχαγωγικό το εγχείρημα, σε αρμονία και το καστ στο οποίο έχει ενταχθεί περίφημα ο Μανώλης Μαυροματάκης ενισχύοντας την ελληνική χροιά της ταινίας με το στιβαρό κινηματογραφικό προφίλ του, μόνο που ο Ρουανσάρ υπερθεματίζει στο κομμάτι των ανατροπών στερώντας από την ταινία ένα ψύχραιμο, αντάξιο των πρωτότυπων ιδεών του, φινάλε. Εμπνευσμένο από τις ειδικές συνθήκες κάτω από τις οποίες μεταφράστηκε το μπεστ σέλερ «Inferno» του Νταν Μπράουν. (2020)

«Babyteeth» / ** ½ / Σκηνοθεσία: Σάνον Μέρφι / Παίζουν: Εσι Ντέιβις, Μπεν Μέντελσον, Ελίζα Σκάνλεν, Τόμπι Γουάλας

Μια έφηβη που πάσχει από καρκίνο γνωρίζει και ερωτεύεται τυχαία ένα 20άρη εθισμένο στα ναρκωτικά, υποχρεώνοντας τους γονείς της να τον αποδεχτούν ως νέο μέλος της οικογένειάς τους…Επίσημη συμμετοχή στο Φεστιβάλ Βενετίας του 2019 για την Αυστραλή Σάνον Μέρφι με τούτη την ταινία που συνιστά τ σκηνοθετικό ντεμπούτο της. Μια τρυφερή, αντισυμβατική «ταινία ενηλικίωσης», διασκευή του ομώνυμου θεατρικού έργου της Ρίτα Καλνεζές η οποία μιλάει για την υπέρβαση των ηθικών συμβάσεων στη σκιά της ανωτέρας βίας – εν προκειμένω της απειλής του θανάτου - , μέσα από τη δημιουργία μιας νέας υπερβατικής οπτικής απέναντι στη ζωή. Δεξιοτέχνης στη δημιουργία ατμόσφαιρας, προτιμώντας την έμφαση στην παραδοξότητα των συνθήκων και τη λεπτή ειρωνεία των στιγμών παρά το εύκολο μελόδραμα, η Μέρφι εκμαιεύει αληθινά γοητευτικές ερμηνείες από τους Ελίζα Σκάνλεν («Μικρές κυρίες»), Μπεν Μέντελσον και Έσι Ντέιβις, που τις παρέχουν κάθε έκφραση τους για να τους κινηματογραφήσει με αμεσότητα καθηλώνοντάς σε για 120 λεπτά. Κρίμα που το υπερ του δέοντος – για τα γούστα μας – υπαινικτικό σενάριο, γραμμένο από την ίδια τη θεατρική συγγραφέα και το στυλιζάρισμα των εσωτερικών χώρων αφαιρούν ρεαλιστική πνοή και αλήθεια από την ιστορία που μοιάζει ανολοκλήρωτη. (2019)

«Μόνοι στο Παρίσι» / «Deux Moi» / ** ½ / Σκηνοθεσία: Σεντρίκ Κλαπίς / Παίζουν: Φρανσουά Σιβίλ, Ανά Ζιραρντό, Καμίλ Κοτίν, Φρανσουά Μπερλεάν, Σιμόν Αμπκαριάν

Ο Ρεμί, 30άρης υπάλληλος σε μεγάλη αποθήκη προϊόντων (κάτι σαν την Amazon), προσπαθεί να αντιμετωπίσει την κρίση άγχους που του συμβαίνει όταν οι περισσότεροι συνάδελφοί του απολύονται στο νέο πλαίσιο εταιρικής αναδιάταξης. Η Μελανί, συνομήλικη του βιολόγος ερευνήτρια σε επιστημονικό εργαστήριο, πάσχει από κατάθλιψη μετά τον χωρισμό της από τον πρώην σύντροφό της τον οποίο αδυνατεί να ξεπεράσει. Και οι δύο ζουν στο Παρίσι με έναν τοίχο μόνο να τους χωρίζει… Αστική αποξένωση, έρωτας στην εποχή του Facebook και του Tinder και της γενικευμένης κατάθλιψης σε μια στυλάτη, συναισθηματική ρομαντική δραμεντί από τον πάντοτε ευαίσθητο κοινωνικά και αισθηματικά Σεντρίκ Κλαπίς («Όταν λείπει ο γάτος», «Paris»), που εδώ, μαζί με τον συνσεναριογράφο του Σαντιάγο Αμιγκορένα, αναμασά όλα τα πολυφορεμένα αφηγηματικά κλισέ περί υπαρξιακής διαδρομής των ηρώων. (2019)

«Η καλοσύνη των ξένων» / «The Kindness Of Strangers»/ **/ Σκηνοθεσία: Λόνε Σέρφινγκ Παίζουν: Ζόι Καζάν, Ταχάρ Ραχίμ, Άντρεα Ράιζμπορο, Κάλεμπ Λάντρι Τζόουνς, Τζέι Μπάρουσελ, Μπιλ Νάι

Στη σύγχρονη Νέα Υόρκη διαφορετικοί ετερόκλητοι χαρακτήρες – ανάμεσα τους μια νεαρή μητέρα που προσπαθεί να ξεφύγει από τον βίαιο σύζυγό της μένοντας στο δρόμο με τα δυο της αγόρια, ένας πρόσφατα αποφυλακισμένος υπεύθυνος ρεστοράν, ένας νεαρός ανειδίκευτος άνεργος και μια μοναχική νοσοκόμα που διατηρεί τη δική της μονάδα ψυχοθεραπείας – έρχονται κοντά με σημείο αναφοράς ένα ρωσικό εστιατόριο... Επάνοδος της Δανής σκηνοθέτη και δημιουργού Λόνε Σέρφινγκ («Ιταλικά για αρχάριους», «Μια κάποια εκπαίδευση») στα κινηματογραφικά πράγματα, τρία χρόνια μετά το δράμα εποχής «Η καλύτερη στιγμή τους», συντελείται με ένα πολυπρόσωπο δράμα προσωπικής ανάκαμψης και κοινωνικής επανένταξης. Παρά τις φιλότιμες προσπάθειες εκ μέρους των καλών πρωταγωνιστών, η ταινία στερείται στιβαρής κοινωνικής αντίληψης και ρεαλιστικής απεικόνισης χαρακτήρων και καταστάσεων αφήνοντας τον αφελή προσανατολισμό και την πλαδαρότητα του σεναρίου, να κυριαρχήσουν. (2019)

«Ραντεβού με τους Μαλάουα» / «Rendez-Vous Chez Les Malawas» / Σκηνοθεσία: Τζέιμς Χιουτ / Παίζουν: Κριστιάν Κλαβιέ, Σιλβί Τεστούντ

Ένας παρουσιαστής ειδήσεων, μια ηθοποιός και ένας ποδοσφαιριστής ταξιδεύουν στον κόσμο για να γνωρίσουν την εξωτική και απομονωμένη φυλή των «Μαλάουα». Γαλλική κωμωδία με τον σταρ της γαλλικής λαϊκής κωμωδίας, Κριστιάν Κλαβιέ. (2019)

Επανεκδόσεις 

«Περιφρόνηση» / «Le Mepris» / ***** /  Σκηνοθεσία: Ζαν-Λικ Γκοντάρ / Παίζουν: Μπριζίτ Μπαρντό, Μισέλ Πικολί, Τζακ Πάλανς, Φριτζ Λανγκ

Ένας Γάλλος συγγραφέας θεατρικών έργων και αστυνομικών ιστοριών προσλαμβάνεται από Αμερικανό μεγαλοπαραγωγό, δυσαρεστημένο με την εξέλιξη της νέας του ταινίας στην Ιταλία - της Οδύσσειας του Ομήρου που έχει αναλάβει να μεταφέρει στον κινηματογράφο ο γνωστός Αυστριακός σκηνοθέτης Φριτζ Λανγκ - προκειμένου να επεξεργαστεί το σενάριο. Η άξεστη συμπεριφορά και η παρεμβατικότητα του παραγωγού φαίνεται ότι επηρεάζει από την πρώτη στιγμή τη σχέση του συγγραφέα με την όμορφη σύζυγό του, ενώ η προοδευτική αποξένωση του ζευγαριού μοιάζει μη αναστρέψιμη από τη στιγμή που εκείνος την αφήνει μόνη με τον Αμερικανό επιδειξία…Θαυμαστής «αρχιτεκτονικής» με όλη την έννοια του όρου, σπουδή πάνω στη διττή φύση του κινηματογράφου ως τέχνη και ως εμπορικό προϊόν που φιλτράρεται μέσα από την σχέση του ζευγαριού Μισέλ Πικολί (πρωτοεμφανιζόμενος εδώ) και Μπριζίτ Μπαρντό (η μεγάλη σταρ της Γαλλίας εκείνη την εποχή), ενώ ο Φριτζ Λανγκ υποδύεται με σοφή ταπεινότητα τον (σπουδαίο) εαυτό του και ο Τζακ Πάλανς σαρώνει εξοργίζοντας με την εκνευριστική χωριατιά του.

Διαχρονικά μοντέρνα, πανέμορφη (γυρισμένη στην Τσινετσιτά και το Κάπρι), αισθητικά και μουσικά μεγαλοπρεπής (το δραματικό κρεσέντο του Ζορζ Ντελερί «καρφώνεται» στο μυαλό, το ίδιο και τα επιβλητικά σκαλοπάτια της βίλας στο Κάπρι) διασκευή του μυθιστορήματος «Η περιφρόνηση» (1954) του Αλμπέρτο Μοράβια που υπενθυμίζει το μεγαλείο της ιδιοφυίας του ασυμβίβαστου, σταθερά μπροστά από την εποχή του, Γκοντάρ. (1964)

«Αυτοί οι τρελοί, τρελοί παραγωγοί» / «The Producers» / ****/ Σκηνοθεσία: Μελ Μπρουκς / Παίζουν: Ζίρο Μόστελ, Τζιν Γουάιλντερ, Ντικ Σον, Κένεθ Μαρς, Ανδρέας Βουτσινάς

Ένας ξεπεσμένος παραγωγός του Μπρόντγουεϊ κι ένας λογιστής σκαρφίζονται μια παράτολμη θεατρική κομπίνα, ανεβάζοντας ένα έργο το οποίο ελπίζουν να αποτύχει παταγωδώς ώστε να «κατεβεί» αμέσως μετά την πρεμιέρα του! Το μιούζικαλ Springtime for Hitler φαίνεται ότι αποτελεί την ιδανική πατέντα…Σπαρταριστός Μελ Μπρουκς στο σκηνοθετικό ντεμπούτο του όπου τα δίνει όλα για όλα στην κυριολεξία με μια φρενήρη, βροντώδη αντιφασιστική σάτιρα που τιμήθηκε με το Όσκαρ καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου, πήρε συμβολικές διαστάσεις και επηρέασε κατοπινά έργα χάρη στην τσαχπινιά της πολιτική της ανορθότητας. Στο Μπρόντγουεϊ ανέβηκε ως θεατρικό μιούζικαλ από το 2001 ως το 2007, κερδίζοντας ρεκόρ βραβείων Tony ενώ έγινε μεγάλη επιτυχία και στο West End του Λονδίνου. Το 2005 η Σούζαν Στρόμαν υπέγραψε τη σκηνοθεσία του κινηματογραφικού του ριμέικ.  (1967)

σινεμάοι ταινίες της εβδομάδαςΖαν-Λυκ ΓκοντάρΟι μεταφραστές