Σινεμά|09.07.2020 09:28

Οι ταινίες της εβδομάδας: Μουσικά όνειρα, κορυφαίες επανεκδόσεις και ο Λίαμ Νίσον στην Τοσκάνη

Άντα Δαλιάκα

Οκτώ ταινίες στις αίθουσες δεν είναι λίγο εν μέσω πανδημίας. Οι πέντε εξ αυτών είναι δραματικές κομεντί με θέμα τη μουσική και την ενηλικίωση διαφορετικών χαρακτήρων και μας ταξιδεύουν από τη Γλασκόβη και την Τοσκάνη ως το Νάσβιλ και το Λος Άντζελες, ενώ οι Γάλλοι προτείνουν μια βόλτα στο νυχτερινό Παρίσι μέσα από τις περιπέτειες ενός γιατρού κι ενός delivery boy, οι Αργεντινοί καταστρώνουν την τραπεζική ληστεία του αιώνα και οι Νορβηγοί μας συστήνουν τον Πειρατή Μαυροδόντη. Οι κορυφαίοι Όρσον Γουέλς και Τσαρλς Νότον επανέρχονται στο προσκήνιο χάρη στις επανεκδόσεις των κλασικών ταινιών «Η Δίκη» και «Η Νύχτα του Κυνηγού» αντίστοιχα.

«Wild Rose»/ ***/ Σκηνοθεσία: Τομ Χάρπερ / Παίζουν: Τζέσι Μπάκλεϊ, Σόφι Οκονέντο, Τζούλι Γουόλτερς

Έχοντας μόλις αποφυλακιστεί μετά από ένα χρόνο φυλακής, η ατίθαση Ρόουζ-Λιν Χάρλαν επιστρέφει στο σπίτι της στη Γλασκόβη και τα δύο μικρά παιδιά της που μένουν με τη μητέρα της αποφασισμένη να κάνει πραγματικότητα το όνειρό της: να γίνει τραγουδίστρια της κάντρι στο Νάσβιλ του Τενεσί. Τα πράγματα όμως δεν είναι ρόδινα για την ανειδίκευτη Ρόουζ που απρόθυμα θα δεχτεί να δουλέψει ως καθαρίστρια στην έπαυλη εύπορης Βρετανίδας η οποία και θα τη σπρώξει να κάνει τα πρώτα βήματα για την πραγμάτωση του στόχου της…

Προτού ο προερχόμενος από την τηλεόραση Τομ Χάρπερ («Οι αταίριαστοι», «Peaky Blinders») σκηνοθετήσει την εμπνευσμένη από την πρωτοπόρο Γαλλίδα αεροναύτη Σοφί Μπλανσάρ περιπέτεια «Οι αεροναύτες», γύρισε με πολύ μεράκι τη δραματική κομεντί «Wild Rose», βασισμένη στο σενάριο της Νικόλ Τέιλερ (της σειράς του BBC «Τρία κορίτσια») για μία νεαρή Σκοτσέζα αουτσάιντερ που λατρεύει την αμερικανική κάντρι, αλλά τα κάνει όλα λάθος με την αυτοκαταστροφική συμπεριφορά της. Ο ρόλος χάρισε μια υποψηφιότητα για BAFTA στην άξια Ιρλανδή πρωταγωνίστρια Τζέσι Μπάκλεϊ («Kτήνος»), ανερχόμενη σταρ της Βρετανίας με μουσική φλέβα αποδεδειγμένη στο talent show του BBC I’Do Anything και στο θεατρικό μιούζικαλ A Little Night Music του Στίβεν Σοντχάιμ, που επιστρατεύει τον ωμό παρορμητισμό της για να υποδυθεί ηλεκτρισμένα το αγρίμι με το όνομα Ρόουζ-Λιν.

Ερωτευμένη με την κάντρι αλλά κοινωνικά παρείσακτη, η Ρόουζ πρέπει να γίνει από άγριο τριαντάφυλλο ήμερο ρόδο περνώντας όλα τα στάδια της ενηλικίωσης (αν η κάντρι είναι «η αλήθεια σε τρεις συγχορδίες», τότε ποια είναι αυτή η αλήθεια;) σύμφωνα με τους κώδικες της βρετανικής κομεντί που ο Χάρπερ χειρίζεται διακριτικά χρησιμοποιώντας στο φουλ τους στιβαρούς γυναικείους χαρακτήρες του σεναρίου (οι Τζούλι Γουόλτερς και Σόφι Οκονέντο συμπληρώνουν ταιριαχτά την πρωταγωνιστική τριάδα), αναπτύσσοντας διεξοδικά τις παραμέτρους του χαρακτήρα της ηρωίδας. Κι αυτή η ανάδειξη ενός διαφορετικού χαρακτήρα που δεν χωράει εύκολα σε καλούπια ανάλογα φωτίζει και μία σούπερ μελωδική, συναισθηματικά αληθινή και κοινωνικά ευαίσθητη μουσική δραμεντί που σε κερδίζει από τα πρώτα λεπτά. (2018)

«Ένα γιατρό παρακαλώ!» / «The Good Doctor» (Docteur?)/ ***/ Σκηνοθεσία: Τριστάν Σεγκουέλα/ Παίζουν: Μισέλ Μπλαν, Χακίμ Τζεμίλι, Σολέν Ριγκότ, Φρανκ Γκασταμπίντ

Ο Σερζ, μουντρούχος, βαριεστημένος και ασυνεπής γιατρός, αναγκάζεται να δουλέψει την παραμονή των Χριστουγέννων φέρνοντας εις πέρας μια…επική εφημερία και μια σειρά κατ’ οίκον επισκέψεων μετά από την τυχαία γνωριμία του με τον ντελιβερά Μαλέκ, πάνω στον οποίο θα πέσει τυχαία και μετά από ατύχημα, θα υποχρεώσει να δουλέψει μαζί του βάζοντάς τον να κάνεις επισκέψεις στη θέση του… Καλόπιστη, ευρηματική ως προς τις χιουμοριστικές της ανατροπές και καλοπαιγμένη κομεντί δρόμου της γαλλικής σχολής, γραμμένη και σκηνοθετημένη με μεράκι πάνω σε μια παραλλαγή του μοτίβου των επιτυχημένων «Άθικτων»: η διαπολιτισμική-ταξική συνάντηση των δύο αντίθετων πρωταγωνιστικών χαρακτήρων στο νυχτερινό Παρίσι των Χριστουγέννων και η επεισοδιακή συνεργασία με όλα της τα (απολαυστικά) ευτράπελα, θα φέρει μια συμφιλίωση και αίσθηση δικαίωσης σε όλα τα επίπεδα για τους συμπαθείς ήρωες της διπλανής πόρτας. (2019)

«Το κόλπο του αιώνα»/ «The Heist Of The Century»/ ***/ Σκηνοθεσία: Αριέλ Γουϊνογκράδ/ Παίζουν: Γκιγιέρμο Φρανσέγια, Ντιέγο Περέτι, Χουάν Αλάρι, Πάμπλο Ράγκο

Ένας μικροαπατεώνας προσεγγίζει έμπειρο επαγγελματία ληστή προκειμένου να φέρουν εις πέρας μια μεγάλη ληστεία σε υποκατάστημα της Banco Rio με απώτερο στόχο τα εκατομμύρια δολάρια και τα κοσμήματα στις θυρίδες του θησαυροφυλακίου…

Η θρυλικότερη αναίμακτη τραπεζική ληστεία στα χρονικά της Αργεντινής (έγινε το 2006) μεταφέρεται στο σινεμά εμπνευσμένη από το βιβλίο που εξιστόρησε τα γεγονότα, καθώς και από τη συμβολή στο σενάριο ενός των πρωταγωνιστών της ληστείας (Φερνάντο Αραούχο). Αν και αρκετοί από τους β΄ χαρακτήρες της πλοκής φαντάζουν «διακοσμητικοί» αφαιρώντας στοιχεία συνοχής από την πλοκή, ευτυχώς οι γρήγοροι ρυθμοί και η εύστοχη δράση αναδεικνύουν την ιστορία σε εύστοχη κωμική περιπέτεια απάτης, αυτοσαρκαστικού «ταραντινικού» ύφους, κοινωνικής συνείδησης αλά Σόντερμπεργκ, επιδέξιων χρονικών εναλλαγών και το βασικότερο, ρεαλιστικών ανατροπών των οποίων η κάθε λεπτομέρεια χρησιμοποιείται δημιουργικά. Δεν είναι η πρώτη φορά που το αργεντίνικο σινεμά ασχολείται με ένα αληθινό πολύκροτο έγκλημα - για να θυμίσουμε τις πρόσφατες δραματικές ταινίες «Η φαμίλια» του Πάμπλο Τραπέρο (ξανά με πρωταγωνιστή τον Αργεντινό σταρ Γκιγιέρμο Φρανσέγια όπως και εδώ) και «Ο Άγγελος» του Λουίς Ορτέγκα – μόνο που το «έγκλημα» αυτή τη φορά δεν έχει άλλα θύματα πέρα από την καταρρακωμένη υπόληψη και αξιοπρέπεια των αργεντίνικων αρχών. Καθόλου τυχαία η ταινία σημείωσε μεγάλη εμπορική επιτυχία στην Αργεντινή. (2020)

«Made In Italy» / ** / Σκηνοθεσία: Τζέιμς Ντ’ Άρσι / Παίζουν: Λίαμ Νίσον, Μάικλ Ρίτσαρντσον, Βαλέρια Μπιλέλο, Λίντσεϊ Ντάνκαν

Πιεσμένος από την επικείμενη απώλεια της γκαλερί που για καιρό διοικούσε ενόψει ενός πικρού, πρώιμου διαζυγίου, ο 30άρης Τζακ αποφασίζει να την αγοράσει από την πρώην σύζυγό του πείθοντας τον αποξενωμένο πατέρα του Ρόμπερτ, αναγνωρισμένο ζωγράφο που έχει αποτραβηχτεί από το προσκήνιο, να πουλήσουν την οικογενειακή εξοχική κατοικία στην Τοσκάνη. Εκεί όμως διαπιστώνει ότι το ειδυλλιακό παλάτσο είναι ρημαγμένο εσωτερικά, όπως προβληματική με ανεπούλωτες πληγές, είναι και η σχέση γιου και πατέρα από τότε που ο Τζακ έχασε στα 7 του χρόνια σε τραγικό αυτοκινητικό ατύχημα τη μητέρα του...

Σκηνοθετικό ντεμπούτο του ηθοποιού Τζέιμς Ντ’ Άρσι τούτη η δραματική κομεντί «ενηλικίωσης» και κάθαρσης που περνά την αντιμετώπιση του τραύματος της απώλειας και της αποξένωσης δύο συγγενικών χαρακτήρων μέσα από την ευεργετική επίδραση της τέχνης και γενικώς της χειρωνακτικής εργασίας, φέρνει μπροστά από την οθόνη τους Λίαμ Νίσον και Μάικλ Ρίτσαρντσον, πατέρα και γιο στην πραγματική ζωή. Για μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα της ταινίας, θυμίζουμε ότι η σύζυγος του Νίσον, Νατάσα Ρίτσαρντσον, χάθηκε απροσδόκητα μετά από ατύχημα στο σκι το 2009, ενώ ο ίδιος ο Λίαμ Νίσον παραδέχτηκε με δηλώσεις του ότι η ταινία λειτούργησε ως «προσωπική κάθαρση» για τον ίδιο. Άρα πρόκειται για μια ιστορία που αφορά προσωπικά το πρωταγωνιστικό δίδυμο.

Όμως, καθώς πατέρας και γιος βάζουν μπρος τις εργασίες αποκατάστασης του παρατημένου παλάτσο μαζί με το πωλητήριό του που αναθέτουν σε Βρετανίδα μεσίτρια, άλλο τόσο τα κλισέ εκρήγνυνται το ένα μετά το άλλο, με φόντο την υπέροχη ύπαιθρο της Τοσκάνης, το μεσογειακό ρομάντζο και το ιταλικό φολκλόρ (ο έρωτας του γιου με την όμορφη Ιταλίδα σεφ, οι γραφικοί επίδοξοι αγοραστές της εξοχικής κατοικίας), τις γαστριμαργικές ανακαλύψεις και τα υποχρεωτικά μελοδραματικά κρεσέντα, τα οποία ο πρωτοεμφανιζόμενος σκηνοθέτης χειρίζεται αμήχανα και πολύ συμβατικά, με μόνο πειστικό στην ερμηνεία του ως χαροκαμένο άντρα τον Λίαμ Νίσον, έμπειρο ζογκλέρ και στις χειρότερες φιλμικές κακοτοπιές. (2019)

«Όνειρα στην Καλιφόρνια» / «The High Note» / **/ Σκηνοθεσία: Νίσα Γκανάτρα / Παίζουν: Ντακότα Τζόνσον, Τρέισι Έλις Ρος, Αϊς Κιουμπ, Μπιλ Πούλμαν, Τζουν Νταιάν Ράφαελ, Εντι Ιζαρντ

Η Μάγκι, προσωπική βοηθός της σούπερ σταρ της ποπ Γκρέις Ντέιβις, αρπάζει την πρώτη ευκαιρία που της δίνεται για να γίνει μουσική παραγωγός κόντρα στην υποτιμητική συμπεριφορά των γύρω της, ενώ το ειδύλλιό της με έναν ανερχόμενο μουσικό θα μπερδέψει περαιτέρω τα πράγματα…

Ο ανταγωνιστικός κόσμος της μουσικής βιομηχανίας και ο αγώνας της γυναίκας για καθιέρωση, αποδοχή και ισότιμη θέση σε έναν ανδροκρατούμενο χώρο σε μια ανάλαφρη, σχετικά συμπαθή όσο και καθόλα προβλέψιμη δραματική κομεντί στην παράδοση καλύτερων, «ζουμερότερων» ταινιών του είδους («Το κύκλωμα», «Εργαζόμενο κορίτσι», «Ο διάβολος φοράει Prada», «Almost Famous»). Τα μουσικά ιντερλούδια και η πληθωρική παρουσία της Τρέισι Έλις Ρος (κόρη της Νταϊάνα Ρος) δίνουν ανάσα στο σύνολο, το οποίο χρειαζόταν την ώθηση μιας άλλης σπίθας και όχι την τετριμμένη, τηλεοπτικής λογικής προσέγγιση των Ν. Γκανάτρα (σκηνοθέτρια της παρόμοιων προβληματισμών δραματικής κομεντί «Late Night» με την Έμα Τόμσον) και Φλόρα Γκρίσον (σεναριογράφος), που περιβάλλει το κεντρικό γυναικείο δίπολο με μονοδιάστατους, κακεντρεχείς β΄ χαρακτήρες, αλλά και ολότελα προφανείς, τυποποιημένες ανατροπές. Η Ντακότα Τζόνσον επανέρχεται κινηματογραφικά μετά την τριλογία του «Πενήντα αποχρώσεις του γκρι» με ένα ρόλο που παραπέμπει ελαφρά σε εκείνον της μητέρας της Μέλανι Γκρίφιθ στο «Εργαζόμενο κορίτσι» (1988). (2019)

«Ο πειρατής Μαυροδόντης και το μαγικό διαμάντι» / «Captain Sabertooth and the Magic Diamond»/ ** ½ / Σκηνοθεσία: Μαρίτ Μουμ Ον, Ράσμους Σίβερτσεν

Σε μια σκοτεινή της ζούγκλας της Καραϊβικής, ο Μάρκο, αλητάκι του δρόμου, αρπάζει το Μαγικό Διαμάντι από τον πρίγκιπα της ζούγκλας και την κακιά βασίλισσα, το οποίο, σύμφωνα με το θρύλο, εκπληρώνει τις ευχές του κατόχου του. Ο Πειρατής Μαυροδόντης το αναζητά για να το κάνει δικό του, αλλά μπερδεύει τον πραγματικό κλέφτη με τον ανυποψίαστο Πίνκι, που παίρνει με το ζόρι στο πλοίο του κάνοντας την πιστή φίλη του Βερόνικα να τον ακολουθήσει…

Νορβηγικό animation, δεύτερο στη σειρά του Captain Sabertooth, που είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στη Νορβηγία μέσα από τα βιβλία, τα θεατρικά και τα τηλεοπτικά κινούμενα σχέδια του Τέργιε Φορμό. Εντυπωσιακό το ψηφιακό θέαμα υπηρετεί ένα χαριτωμένο όσο και αρκετά αφελές στόρι που απευθύνεται κυρίως στις μικρές ηλικίες θεατών, επικεντρωμένο στην αξία της φιλίας και της περιπέτειας καθώς και στη διαφθορά της εξουσίας. Ο χαρακτήρας της μικρής Βερόνικα καθιστά την περιπέτεια ελκυστική για αγόρια και κορίτσια που ονειρεύονται να γίνουν πειρατές. (2019)

Επανεκδόσεις

«Η νύχτα του κυνηγού» / «The Night Of The Hunter» / *****/ Σκηνοθεσία: Τσαρλς Λότον/ Παίζουν: Ρόμπερτ Μίτσαμ, Σέλεϊ Γουίντερς, Λίλιαν Γκις, Τζέιμς Γκλίσον, Πίτερ Γκρέιβς, Εβελιν Βάρντεν

Ο Χάρι Πάουελ, δολοφόνος κατ’ εξακολούθηση που προσεγγίζει χήρες υποδυόμενος τον ιεροκήρυκα με απώτερο στόχο την περιουσία τους, βάζει στο μάτι την οικογένεια ενός θανατοποινίτη, πρώην συγκρατούμενού του, ο οποίος του αποκαλύπτει ότι έχει αφήσει τα κλοπιμαία στα δύο μικρά του παιδιά. Μόλις αποφυλακίζεται, ο Πάουελ προσεγγίζει τη χήρα και ξεκινά ένα παιχνίδι γάτας-ποντικών με τα παιδιά της προκειμένου να του αποκαλύψουν που βρίσκονται τα χρήματα της ληστείας…Επιδραστικό, κλασικό νουάρ του ηθοποιού Τσαρλς Λότον («Ερρίκος ο 8ος  », «Μάρτυρας κατηγορίας») που υπογράφει εδώ τη μία και μοναδική ταινία του ως αριστοτεχνική παραβολή για τις λεπτές γραμμές της ηθικής και το τέλος της αθωότητας, με βάση το ομότιτλο βιβλίο του Ντέιβις Γκραμπ που με τη σειρά του βασίστηκε στην αληθινή ιστορία ενός εγκληματία. Ο τρομακτικός Ρόμπερτ Μίτσαμ με το Αγάπη/ Μίσος τατουάζ στα χέρια του επηρέασε τη διαμόρφωση του χαρακτήρα του Ρόμπερτ Ντε Νίρο στο «Ακρωτήρι του Φόβου» (1991) του Μάρτιν Σκορσέζε. (1955)

«Η δίκη»/«The Trial»/ *****/ Σκηνοθεσία: Όρσον Γουέλς/ Παίζουν: Άντονι Πέρκινς, Ζαν Μορό, Όρσον Γουέλς, Ρόμι Σνάιντερ, Ακίμ Ταμίροφ, Έλσα Μαρτινέλι, Σούζαν Φλον

Η ζωή του Τζόζεφ Κ., τραπεζικού υπαλλήλου, διαταράσσεται ένα πρωινό όταν διαφορετικοί εκπρόσωποι του νόμου εισβάλλουν στο δωμάτιό του και τον ξυπνούν ανακοινώνοντας του ότι συλλαμβάνεται και ότι πρόκειται να δικαστεί. Προσπαθώντας να βρει λύση στον εφιάλτη που έχει μόλις ξεκινήσει, μη γνωρίζοντας την κατηγορία και τις αιτίες της ενοχής, ο Τζόζεφ Κ. ανακρίνεται επίμονα και μπλέκεται σε μία δίκη χωρίς τέλος, στα γρανάζια ενός γραφειοκρατικού μηχανισμού εξουσίας… Ο Όρσον Γουέλς έλεγε ότι η «Δίκη» ήταν η καλύτερη του ταινία, ανώτερη και από τον «Πολίτη Κέιν». Ανεξάρτητα από το πως προσεγγίζει κανείς αυτά τα δύο αριστουργήματα, ο ίδιος οπτικοποίησε την ανολοκλήρωτη «Δίκη» του Φραντς Κάφκα στη μεγάλη οθόνη μέσα από μεγαλειώδεις, υποβλητικές εικόνες που συμβαδίζουν άψογα με τους καφκικούς διαλόγους τονίζοντας την υποταγή του ατόμου στα συστήματα εξουσίας. Ο Άντονι Πέρκινς συνθέτει μια σπουδαία ερμηνεία. (1962)

Λίαμ Νίσονοι ταινίες της εβδομάδαςWild RoseΠειρατής Μαυροδόντης