Σινεμά|17.12.2022 16:49

25ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους: Θα αποκτήσει επιτέλους τη δική του στέγη;

Newsroom
Σετ φωτογραφιών, σύρετε προς τα αριστερά

Της Ιωάννας Κλεφτόγιαννη

Ένας παραβατικός ανήλικος μετανάστης τρίτης γενιάς στη Νότια Γαλλία, που λατρεύει την όπερα και τον Παβαρότι, τραγουδάει την Τραβιάτα στη μητέρα του που βρίσκεται σε κώμα. Είναι συγκινητικός. Κόντρα στο λούμπεν περιθωριοποιημένο οικογενειακό και πέριξ περιβάλλον του, όταν μια σοπράνο σκύβει συγκινητικά, χωρίς ρατσισμό ή προκατάληψη πάνω του, διακρίνοντας ίχνη ταλέντου, ο νεαρός αντιλαμβάνεται ότι υπάρχει και μια «έτερη» ζωή, την οποία μπορεί ίσως να διεκδικήσει, αντί να ακολουθήσει την πεπατημένη ως «βαποράκι» ή, στην καλύτερη περίπτωση, delivery boy. Η ταινία «Τραβιάτα- τα αδέρφια μου κι εγώ» του Yohan Manca (Γαλλία), ήταν ένα από τα συνταρακτικά φιλμ, που συζητούσαν, για μέρες, κυριολεκτικά οι πάντες, μικροί και μεγάλοι -δικαίως απέσπασε το βραβείο καλύτερης ταινίας μεγάλου μήκους -, στο πολύ πετυχημένο φετινό αισίως 25ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους, το οποίο έκρυβε ευχάριστες εκπλήξεις, πέρα από τις συγκινήσεις για τους ανήλικους -κι ενήλικους- ατόφιους σινεφίλ, μετά από δυο χρονιές κορονοϊού και περιορισμένης, μετά φόβου, κοινωνικότητας. Μετατρέποντας μέσα στο Δεκέμβρη (10-18 Δεκεμβρίου) τον Πύργο και την Αμαλιάδα στην εγχώρια εξωστρεφή «καρδιά» του σινεμά.

Φιλοξενώντας, παράλληλα τη δημοφιλέστατη πλέον 22η Ευρωπαϊκή Συνάντηση Νεανικής Οπτικοακουστικής Δημιουργίας Camera Zizanio, που ξαναπήρε επίσης μπρος μετά από δύο έτη (προβάλλοντας συνολικά 216 ταινίες από 53 χώρες, γυρισμένες όλες από παιδιά και νέους), το School Cinema για την κινηματογραφική εκπαίδευση, καθώς και βεντάλια δράσεων για επαγγελματίες του κινηματογράφου και της εκπαίδευσης, με την μετάκληση διεθνών ονομάτων, όπως ο ειδικός στον Γκοντάρ σταρ κριτικός και πρώην αρχισυντάκτης των περίφημων Cahiers du Cinema Alain Bergala, που εκτέλεσε και χρέη προέδρου στη Διεθνή Κριτική Επιτροπή Ταινιών Μεγάλου Μήκους της φετινής διοργάνωσης.

Είναι εντυπωσιακά από μόνα τους τα νούμερα του 25ου φετινού Φεστιβάλ: πάνω από 10.000 παιδιά μπήκαν στις σκοτεινές αίθουσες και παρακολούθησαν ταινίες, που δεν θα δουν ποτέ ή θα παρακολουθήσουν σπανιότατα στη μεγάλη και τη μικρή οθόνη.

Εντυπωσιακή είναι και η γκάμα της φετινής θεματολογίας των φιλμ που επιλέχθηκαν για το φεστιβάλ με τη γνώση και το μεράκι του ακούραστου Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Δημήτρη Σπύρου (ο οποίος δεν έκρυψε την ικανοποίησή του που το Φεστιβάλ για πρώτη φορά φέτος είχε σε όλα τα διαγωνιστικά τμήματα -εκτός από τις μεγάλου μήκους ταινίες- ελληνικές συμμετοχές, «και μάλιστα εξαιρετικές υποψηφιότητες»),«χτυπώντας» στο κέντρο της βαριάς επικαιρότητας: σεξουαλική κακοποίηση ανηλίκων, πρόωρες εγκυμοσύνες, επώδυνος χωρισμός γονέων, social media, πόλεμος, πανδημία.

Όλα αυτά, πρέπει να υπογραμμιστεί, σε μια διοργάνωση που τιμά την αποκέντρωση, καθώς εξακτινώθηκε, με δωρεάν προβολές, πέρα από τη βάση της (τον Πύργο και την Αμαλιάδα), και στα Λεχαινά, τη Γαστούνη, τη Ζαχάρω και το Βαρθολομιό, στην περιφερειακή ενότητα Ηλείας, έχοντας και περιφερειακές παράλληλες προβολές ακόμη και στο Αγρίνιο, τη Λέσβο, την Αλεξάνδρεια Ημαθίας, τη Ζάκυνθο, την Καλαμάτα αλλά και την Αλεξανδρούπολη.

Στα τέσσερα διαγωνιστικά προγράμματα για ταινίες μυθοπλασίας Μεγάλου Μήκους, Μικρού Μήκους, Animation Μικρού Μήκους και “KIDS & DOCS”, ήτοι ντοκιμαντέρ για παιδιά, προβλήθηκαν 78 ταινίες από 51. Τα φιλμ ταξίδεψαν το κοινό από τα τροπικά δάση του Αμαζονίου, που ρήμαξε ο απελθών Βραζιλιάνος πρόεδρος Μπολσονάρο, μέχρι τα ξηρά υψίπεδα του Ιράν.

Εγενήθη νεαρή (ανήλικη) πρωταγωνίστρια, αναρωτηθήκαμε; Η απάντηση ήταν ομοφώνως καταφατική παρακολουθώντας την εξαιρετική δεύτερη μικρού μήκους ταινία της Στέλλας Σερέφογλου «Το πέταγμα του πιγκουίνου», που προκρίθηκε στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Δράμας, ενώ προηγουμένως είχε προβληθεί σε διεθνή και ευρωπαϊκά φεστιβάλ, με ηρωίδα μια προέφηβη, που προσπαθεί να διαχειριστεί ολομόναχη, παρέα με ένα γάτο, τον επώδυνο χωρισμό των γονιών της (πατέρας ο Γιώργος Γάλλος). Συγκρατείστε το όνομα: Γιασεμή Λαμπρίδη. Εντυπωσίασε με την τεχνική της, σαν ολοκληρωμένη επαγγελματίας. Κι είναι μόλις δεκατεσσάρων, πληροφορηθήκαμε! Θα συνεχίζει με το θέατρο και το σινεμά; Μοιάζει μονόδρομος.

Φέτος στη διοργάνωση υπήρξε και μια πρωτιά, που χάρηκαν και οι ενήλικες -κοντά στον βασιλικό ποτίζεται κι η γλάστρα. Λειτούργησε νέος συγκεντρωτικός χώρος για τα κινηματογραφικά εργαστήρια, στο Θεματικό Πάρκο Ξυστρή του Δήμου Πύργου, την Τεχνόπολη, τηρουμένων των αναλογιών, της περιοχής. Κεντρική δράση, που ξετρέλανε τα πλήθη που συνέρρευσαν, ήταν η εφαρμογή «A Trip Around Europe- ένα βιωματικό ταξίδι στα ειδικά εφέ του κινηματογράφου», χάρη στην οποία τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με τα ειδικά κινηματογραφικά εφέ, δημιουργώντας τα ίδια μια μικρού μήκους ταινία (το συγκεκριμένο πρόγραμμα συγχρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση - Creative Europe MEDIA, μέσω του προγράμματος Festival Network 2020).

Η πραγματικά ωστόσο μεγάλη είδηση της φετινής διοργάνωσης, που ευχόμαστε να μην αποτελεί προεκλογική κροτίδα, οδεύοντας προς τις κάλπες, είναι ότι βρίσκεται, σύμφωνα και με τις δηλώσεις πολιτικών παραγόντων της περιοχής, στην τελική ευθεία η δημοπράτηση του έργου μετατροπής του πρώην Σταφιδεργοστασίου του ΑΣΟ Πύργου (βρίσκεται στο κέντρο του αστικού ιστού), σε μόνιμη έδρα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας.

Οι εξαγγελίες του παρελθόντος (ήδη από το 2004, η Ομάδα του Φεστιβάλ, σε συνεργασία με τον τότε Νομάρχη άνοιξε το εγκαταλελειμμένο εργοστάσιο του ΑΣΟ, ενώ επί ΣΥΡΙΖΑ ακούγαμε ότι θα γίνει η δημοπράτηση) γίνονται πράξη, μας διαβεβαίωσε κατά την ημερίδα παρουσίασης του έργου ο πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του Φεστιβάλ Χρήστος Κωνσταντόπουλος.

Ο Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε Ηλείας Βασίλης Γιαννόπουλος, παρόλο που φαίνεται ότι έχει όντως πάρει ζεστά την υπόθεση, δεν μπόρεσε να δώσει συγκεκριμένες ημερομηνίες έναρξης των εργασιών, παρότι, τόνισε επαναληπτικά, βρίσκεται στην τελική ευθεία για την δημοπράτηση εντός του 2023, κι αυτό διότι αναμένονται ενστάσεις και προσφυγές που θα ανακόψουν τη διαδικασία. Πόσο χρόνο θα καθυστερήσει το έργο, παραμένει επομένως άγνωστο.

Το συγκρότημα αποτελείται από οκτώ συγκοινωνούντα κτίρια, όπου στεγαζόταν ο «Αυτόνομος Σταφιδικός Οργανισμός» (Α.Σ.Ο.) από το 1925 μέχρι το 1997, με συνολικό εμβαδόν άνω των 2.200 τ.μ.. Η αρχιτεκτονική μελέτη για τη μετατροπή του συμπλέγματος σε στέγη του Φεστιβάλ που παρουσίασε η αρχιτέκτων μηχανικός Γεωργία Φιλιπποπούλου (εκπρόσωπος της εταιρείας Χ.Μαραβέγιας και συνεργάτες ΙΚΕ) είναι εντυπωσιακή. Προβλέπονται η δημιουργία μεγάλης κινηματογραφικής αίθουσας 400 θέσεων, μικρό αμφιθέατρο 170 θέσεων, χώρος εστίασης, ταινιοθήκη, γραφεία διοίκησης, στούντιο ηχογράφησης, χώροι μοντάζ, πολυμορφικός χώρος (κινηματογραφικό πλατό) αλλά και -τιμώντας την ιστορία του κτηρίου- και χώρος έκθεσης σταφίδας.

«Όταν συζητούσαμε γι’ αυτό τον χώρο, που θα ανεβάσει σε κλίμακα το Φεστιβάλ και θα τονώσει την ανάπτυξη της περιοχής μας., προσπαθούσα να τον δω σε πλήρη ζωή. Και τον είδα. Αυτό σημαίνει ότι έχει σχεδιαστεί σωστά το κάθε τετραγωνικό μέτρο γι’ αυτόν κι εμείς ως Φεστιβάλ είμαστε έτοιμοι να δώσουμε ζωή με ουσιαστικό περιεχόμενο λειτουργίας και ψυχαγωγίας και να παραχθούν νέες ιδέες μέσα εκεί», ανέφερε ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του, Δημήτρης Σπύρου, βέβαιος ότι «Αυτό το κτίριο θα προσελκύσει συνέργειες μεταξύ κινηματογραφιστών, ανθρώπων της εκπαίδευσης και της κινηματογραφικής παραγωγής», συμβάλλοντας περαιτέρω στην οικονομική ανάπτυξη και προσέλκυση κινηματογραφικών παραγωγών στην περιοχή της Ηλείας.

Τις εκτιμήσεις που θέλουν οι υποδομές και ο σύγχρονος εξοπλισμός του Κέντρου Οπτικοακουστικής Δημιουργίας να αποτελέσουν κίνητρο για την προσέλκυση κινηματογραφικών παραγωγών στην περιοχή επιβεβαίωσαν ο Πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου Μάρκος Χολέβας, οι πρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Οπτικoακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ) Πάνος Κουάνης, ο Διευθυντής του Athens Film Office Στάθης Καλογερόπουλος και ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Έργων και παραγωγός Πάνος Παπαχατζής.

φεστιβάλ