Σινεμά|23.11.2018 14:33

Ο Γιώργος Λάνθιμος στο πρωτοσέλιδο των New York Times

Newsroom

Αναμφισβήτητα, είναι ένας από τους καλύτερους σκηνοθέτες της γενιάς του σε παγκόσμιο επίπεδο. Από το 1995 έχει σκηνοθετήσει ταινίες, θεατρικά έργα, videodance, βίντεο κλιπ και αρκετές τηλεοπτικές διαφημίσεις.  Μ' ένα εκτενές αφιέρωμα στον Γιώργο Λάνθιμο, το περιοδικό «New York Times», «υποκλίνεται» στο ταλέντο του Έλληνα σκηνοθέτη και αναγνωρίζει την παγκόσμια καταξίωσή του. 

Η αρθρογράφος, Alexandra Kleeman, συναντήθηκε με τον Έλληνα σκηνοθέτη στο προσωπικό νησί του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, στο πλαίσιο ενός ετήσιου φεστιβάλ που διοργανώνεται προς τιμήν του αείμνηστου σκηνοθέτη, διαπιστώνοντας αρκετές ομοιότητες μεταξύ των δύο δημιουργών.

«Ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν θα μπορούσε να έχει αναγνωρίσει την βαθιά περιέργεια που διακατέχει τις ταινίες του (Έλληνα σκηνοθέτη): Όπως ο Μπέργκμαν, έτσι και ο Λάνθιμος συναρπάζεται με την ανθρώπινη ορμή για έλεγχο - τόσο ως προς την πολυπλοκότητα της έννοιας όσο και ως προς τα άκρα που μπορεί να φτάσει- και από την ασυμφωνία της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Στις ταινίες του Μπέργκμαν ωστόσο αυτό αυτή η αγωνία ανυψώνεται στη σφαίρα του μεταφυσικού, ενώ η προσέγγιση του Λάνθιμου είναι λιγότερο "υψηλή", γειώνεται με αίμα και τριβή.

Μια συνηθισμένη τοστιέρα μετατρέπεται σε εργαλείο τιμωρίας. μια γυναίκα μεταφέρεται σε γραφείο οφθαλμιάτρου προκειμένου να τυφλωθεί για τις παραβάσεις της κατά της κοινότητας. "Όλες μας οι ιστορίες ξεκινούν με παρατηρήση καταστάσεων που ήδη - όπως πιστεύουμε - υπάρχουν" μου έγραψε σε email ο θεατρικός συγγραφέας Ευθύμης Φιλίππου και συν-σεναριογράφος τεσσάρων ταινιών του Λάνθιμου.

"Καταπιανόμαστε (στο σενάριο) με αυτές τις καταστάσεις και τις παρουσιάζουμε με μια υπερβολή, τις μεγενθύνουμε για να καταδείξουμε πιο εύκολα τον πυρήνα της αρχικής μας σκέψης. Το αστείο είναι ότι ανεξάρτητα από το πόσο προσπαθούμε να "μεγαλώσουμε" κάτι, στην πραγματική ζωή όλα είναι ήδη πιο υπερβολικά." Από την αντίφαση αυτή προκύπτει το αδιάψευστο επιχείρημα ότι κάτι που είναι πιο ξένο, άγριο και παλαιότερο από ό,τι γνωρίζουμε μπορεί να ταρακουνήσει τους κανόνες που θεωρούμε ως δεδομένους».

Ωστόσο, από το αφιέρωμα δεν θα μπορούσε να λείπει ο βασικός συνεργάτης του Λάνθιμου τα τελευταία χρόνια, Ευθύμης Φιλίππου, ο οποίος απαντώντας σε mail της αρθρογράφου, είπε πως «οι ιστορίες μας ξεκινούν παρατηρώντας καταστάσεις που προϋπάρχουν».

New York TimesΓιώργος Λάνθιμος