Πολιτισμός|14.03.2019 11:18

Η καθολική Πολωνία «ξόρκισε» την Αμπράμοβιτς

Ναταλί Χατζηαντωνίου

«Ενάντια σε μυστικιστικές τελετές της Μαρίνα Αμπράμοβιτς στο Τόρουν της Πολωνίας: Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς πρόκειται να κάνει ένα σόου σε εκθεσιακό χώρο του Τόρουν. Θα πραγματοποιήσει μυστικιστικές τελετουργίες και είναι δύσκολο να αποφανθεί κανείς πόσο παιγνιώδες ή πόσο σοβαρό είναι κάτι τέτοιο ως προς την πρόθεση και τον τρόπο. Οι πιο ριζοσπαστικές συντηρητικές πηγές υποστηρίζουν ότι στόχος είναι η αφιέρωση της Πολωνίας στον Σατανά, η οποία -εάν είναι αληθινή- αντιπαρατίθεται με τις πολυάριθμες αφιερώσεις της χώρας στον Ιησού και τη Μαρία καθώς και με τον πρόσφατο εξορκισμό που τελέστηκε σε όλη τη χώρα, καταγγέλλοντας τη σατανική επιρροή και εξοβελίζοντας τον Σατανά των εσωτερικών και εξωτερικών σχέσεων της χώρας».

Αυτό το ημιπαρανοϊκό μήνυμα μιας ομάδας φανατικών καθολικών της Πολωνίας ακολουθήθηκε κι από άλλα πολλά παρόμοια που προειδοποιούσαν τους Πολωνούς ενάντια στις περφόρμανς της διάσημης Σέρβας εικαστικού στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης του Τόρουν. 

T

Τελετουργία

Η Αμπράμοβιτς είναι γνωστή για περφόρμανς που συχνά αναπαράγουν μια τελετουργία επαναλαμβανόμενων δράσεων ή κινήσεων με στόχο κάποτε το κοινωνικοπολιτικό σχόλιο και συχνότερα τη διερεύνηση της σχέσης μεταξύ καλλιτέχνη και κοινού και την απόλυτη απελευθέρωση του πρώτου από τα σωματικά και τα ψυχικά του όρια, με κάθε κόστος. Οι τωρινές περφόρμανς, που πραγματοποιήθηκαν την περασμένη Παρασκευή, ήταν μέρος της μεγάλης αναδρομικής της έκθεσης που περιοδεύοντας στην Ευρώπη στάθμευσε και στην Πολωνία για να προσκρούσει σε ομάδες φανατικών.

T

Οι τελευταίοι οργανώθηκαν μέσω των social media και οι 40 τολμηρότεροι από αυτούς παραβρέθηκαν σε αυτή την αναπαραγωγή των διασημότερων «τελετουργιών» που έχει κάνει στην καριέρα της η Αμπράμοβιτς (όπως η περίφημη «Balkan Baroque», όταν, το 1997 στην Μπιενάλε της Βενετίας, καθόταν πάνω σε έναν λόφο από ματωμένα κοκάλα ντυμένη με λευκό φόρεμα καθαρίζοντας και ξεπλένοντας τα οστά από τα αίματα και κλαίγοντας για τη μοίρα των Βαλκανίων, ή 20 χρόνια νωρίτερα η «Imponderabilia» που είχαν κάνει με τον πρώην σύντροφό της Ουλάι, όταν στάθηκαν επί ώρες ολόγυμνοι αντικριστά σε μια πόρτα από την οποία έπρεπε να στριμωχτούν για να περάσουν οι θεατές). Οι πιστοί Πολωνοί μπήκαν στον εκθεσιακό χώρο του Τόρουν και όση ώρα εκτελούνταν οι περφόρμανς προσεύχονταν ψιθυριστά, με κλειστά μάτια και χωρίς να κάνουν θόρυβο.

 
ΠολωνίαΜαρίνα Αμπράμοβιτς