Πολιτισμός|29.03.2019 15:37

Η fake έκθεση του Μπάνκσυ και μια ανακοίνωση όχι και τόσο πειστική

Ναταλί Χατζηαντωνίου

Ανακοίνωση «προς αποκατάσταση της αλήθειας» δημοσιοποίησε η People Entertainment Group, διοργανώτρια εταιρεία της έκθεσης «Τhe world of Banksy» που είναι «αφιερωμένη στο έργο του Μπάνκσυ, με αναπαραστάσεις κάποιων εκ των γνωστότερων έργων του» και φιλοξενείται αυτό τον καιρό στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, με εισιτήριο 10-15 ευρώ και με «όλα τα κέρδη της έκθεσης να διατίθενται προς ενίσχυση του έργου της Διεθνούς Αμνηστίας».

Η ανακοίνωση ακολούθησε ένα κύμα διαμαρτυρίας μετά την διαβεβαίωση του καλλιτέχνη μέσα από την επίσημη ιστοσελίδα του πως η έκθεση (που παρουσιάζεται στην Αθήνα ενώ πανομοιότυπες παρουσιάζονται αυτό τον καιρό και σε Μόσχα, Μιλάνο, Βρυξέλλες, Άμστερνταμ, Μαϊάμι, Βερολίνο κ.ά.) δεν έχει τη συναίνεσή του και δεν περιλαμβάνει αυθεντικά του έργα. Πώς θα μπορούσε άλλωστε να περιλαμβάνει τα αυθεντικά γκράφιτι ενός καλλιτέχνη-φάντασμα που έχει κατά καιρούς παίξει άγρια παιχνίδια εναντίον της εμπορευματοποίησης της τέχνης;

Στην πρόσφατη ανακοίνωσή της η εταιρεία επισημαίνει πώς «η έκθεση έχει σκοπό να παρουσιάσει την ιδιοφυή και προκλητική περσόνα ενός εκ των σπουδαιότερων καλλιτεχνών της εποχής μας (…)με σκηνικές απεικονίσεις των χώρων που έγιναν τα graffiti και τα stencils κι όχι απλώς με εκτυπώσεις σε μουσαμάδες μέσα σε ένα κάδρο, όπως παρουσιάζονται στις υπόλοιπες εκθέσεις ανά τον κόσμο». Και πιο κάτω οι διοργανωτές διαμαρτύρονται επικαλούμενοι το «ηθικό μέρος», επισημαίνοντας ότι «με δεδομένο ότι ο καλλιτέχνης δεν μπορεί να λάβει αμοιβή (καθώς κανένας δεν γνωρίζει καν ποιος είναι), δεν θεωρήσαμε σωστό να εισπράξουμε και εμείς ως εταιρεία διοργάνωσης κανένα κέρδος. Για αυτό το λόγο αποφασίσαμε από την αρχή να διαθέσουμε το σύνολο των κερδών της έκθεσης στη Διεθνή Αμνηστία (…)».

Κι ακόμα επισημαίνουν ότι παρατήρησαν «με λύπη…ένα κύμα ανυπόστατης επίθεσης και ανθρωποφαγίας απέναντι στην έκθεση, στον βωμό κάποιων κλικς (..)». Και καταλήγουν ότι «από την πρώτη στιγμή και την αρχική ανακοίνωση της έκθεσης, έγινε λόγος για "έκθεση αφιερωμένη στον Banksy", χωρίς ουδέποτε να ισχυριστούμε ότι υπήρξε άδεια ή συμμετοχή του Banksy σε αυτή, ούτε ότι προβάλλονται αυθεντικά έργα του καλλιτέχνη», καταλήγοντας πάλι στη συμβολή τους στο έργο της Διεθνούς Αμνηστίας.

Όμως πουθενά στο αρχικό δελτίο Τύπου που ανακοίνωνε την έκθεση δεν αναφερόταν με σαφήνεια ότι τα εκθέματα είναι «αναπαραστάσεις».  Και η γενική διατύπωση παρέμενε ασαφής. Παράδειγμα;  «Τα έργα και τα μηνύματα του Banksy «ζωντανεύουν» καθώς οι τοίχοι της Τεχνόπολης ντύνονται με τα κορυφαία δείγματα της street art της εποχής μας...».

‘BanksyΌπως και να ‘χει η ασάφεια στην αρχική διατύπωση, η παρουσία της συγκεκριμένης έκθεσης σε χώρο του Δήμου Αθηναίων, από τη στιγμή μάλιστα που ο ίδιος ο καλλιτέχνης, ένας ιδιοφυής αιρετικός του 21ου αιώνα, έχει αντιδράσει και το εισιτήριο που δεν είναι φτηνό, δεν περιποιεί τιμή στον Δήμο Αθηναίων ενώ εκθέτει και τη Διεθνή Αμνηστία χωρίς μάλιστα αυτή η τελευταία να ευθύνεται.

Και κάτι ακόμα επειδή η εταιρεία διατείνεται ότι «έφερε κοντά στο ελληνικό κοινό έργα του σπουδαιότερου street artist της εποχής μας, πολλά από αυτά σε ακριβή αναπαραγωγή, τα οποία για να τα δει κανείς θα έπρεπε να ταξιδέψει σε πολλές χώρες»..

Τα έργα του Μπάνκσυ ήταν πάντα in situ για συγκεκριμένους λόγους και λειτουργώντας ως κοινωνικοπολιτικό σχόλιο σ΄ένα γεγονός που αφορούσε τη συγκεκριμένη χώρα. Η αυτόνομη παρουσίαση των αναπαραγωγών τους σημαίνει εν προκειμένω έναν καλλιτεχνικό «ακρωτηριασμό» που καθόλου δεν βοηθάει στη γνωριμία με το σπουδαίο έργο αυτού του καλλιτέχνη.

Banksy