Πολιτισμός|15.11.2018 21:28

Η επιλεκτική αμνησία της κυρίας Μενδώνη

Ναταλί Χατζηαντωνίου

Με έκπληξη διαβάσαµε το προχθεσινό άρθρο της τέως γ.γ. του ΥΠΠΟ Λίνας Μενδώνη στην εφηµερίδα «Τα Νέα» µε τίτλο «Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση ενοχλεί» και δη το εδάφιο που αναφερόταν στο θέµα του Αρχαιολογικού Κτηµατολογίου. Η έκπληξή µας προήλθε κυρίως επειδή η κυρία Μενδώνη, µε φράσεις µάλιστα όπως «θα πρότεινα στην υπουργό Πολιτισµού να ενηµερωθεί αντικειµενικά», επιµένει ότι η ολοκλήρωση του συγκεκριµένου έργου «δεν εξαγγέλθηκε το 2013. Η β’ φάση προτάθηκε στο ΕΣΠΑ 2014-2020 τον Μάιο 2014».

Απαιτεί, µάλιστα, απάντηση στο ερώτηµα «γιατί οι εργασίες ψηφιοποίησης, οι εργασίες εντοπισµού ακινήτων, µνηµείων, χώρων και οι εργασίες πεδίου ξεκίνησαν µε 34 µήνες (Ιούλιος 2017) καθυστέρηση από την προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισµού (Σεπτέµβριος 2014)»!

Επειδή δεν θέλουµε να σκεφτούµε ότι η κυρία Μενδώνη ψεύδεται συνειδητά, φοβόµαστε ότι έχει κοντή µνήµη. Εµείς πάλι θυµόµαστε τον Οκτώβριο του 2012, σε πλήθος δηµοσιευµάτων, την ίδια ως γ.γ. Πολιτισµού µαζί µε τον τότε αναπληρωτή υπουργό Παιδείας, υπεύθυνο για θέµατα Πολιτισµού, Κώστα Τζαβάρα, να εξαγγέλλουν ότι «το έργο της ψηφιοποίησης και καταγραφής του Αρχαιολογικού Κτηµατολογίου σε περιγραφικό και οπτικοποιηµένο υλικό αναµένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2013».

«∆εν χάνεται το ΕΣΠΑ»

Τον ∆εκέµβριο του 2013 βέβαια το έργο δεν είχε ολοκληρωθεί, αλλά η γ.γ., κραταιά στη θέση της, επιχειρούσε να διασκευάσει τις πληροφορίες του ρεπορτάζ διαβεβαιώνοντας ότι «δεν χάνεται το ΕΣΠΑ» κι ακόµα ότι «έχουµε δύο χρόνια µπροστά µας». Ούτε τότε ήταν, όµως, έτοιµο το έργο. Ο,τι παραδόθηκε το 2015 ήταν, όπως αποκάλυψε το «Εθνος», δυσλειτουργικό. Αλλά ακολούθησε πράγµατι η ένταξη της β’ φάσης του στο ΕΣΠΑ 2014-2020.

Η κυρία Μενδώνη, βέβαια, σε ένα παιχνίδι του παραλόγου, ρωτά γιατί οι σχετικές εργασίες ξεκίνησαν µε καθυστέρηση και επιρρίπτει ευθύνες στη σηµερινή κυβέρνηση. Εµείς ξέρουµε γιατί καθυστέρησαν οι εργασίες και την παραπέµπουµε πάλι στο «Εθνος»: σε σειρά δηµοσιευµάτων µας εξηγούσαµε για τα (υπερβολικά καθυστερηµένα) έργα και τις (εξαιρετικά αργόσυρτες) ηµέρες των ανάδοχων εταιρειών, οι συµβάσεις των οποίων ανανεώνονταν σταθερά επί των ηµερών της κυρίας

Μενδώνη, παρότι η αποτελεσµατικότητα της µίας (Planet) είναι εξαιρετικά αµφισβητούµενη και της άλλης (Iknowhow) απολύτως αµφισβητούµενη. Τόσο ώστε η νυν υπουργός Μυρσίνη Ζορµπά στη συνέντευξή της στο ΑΠΕ -την ίδια που επικαλέστηκε η τέως γ.γ. στο άρθρο της- να µιλά ανοιχτά για «γκρίζες ζώνες» στο έργο του Αρχαιολογικού Κτηµατολογίου κι ακόµα χειρότερα για «φαυλότητα» και «ευθύνες που θα διερευνηθούν».

Το αστείο είναι ότι η κυρία Μενδώνη, µέσα στον αντιπολιτευτικό της οίστρο, αναπολεί και το έργο περί «Απλοποίησης ∆ιαδικασιών του Υπουργείου Πολιτισµού». Μόνο που κι εδώ φαίνεται ότι δεν τα θυµάται καλά. Γιατί τα δύο σχετικά υποέργα ως ΕΣΠΑ για το υπουργείο Πολιτισµού ξεκίνησαν αρχικά από την Κοινωνία της Πληροφορίας το 2013 (και όχι το 2011, όπως ισχυρίζεται) και, καθώς δεν ολοκληρώθηκαν ούτε αυτά το 2015, εντάχθηκαν και στο ΕΣΠΑ 2014-2020 έπειτα από πλήθος τροποποιήσεων...

Μια που µας τα θύµισε, όµως, κι αυτά η κυρία Μενδώνη, ας θυµίσουµε κι εµείς, µε την ευκαιρία, µία ακόµη... λεπτοµέρεια: Κατά διαβολική σύµπτωση (;) τα έργα αυτά ανέλαβε να υλοποιήσει και πάλι η Planet ΑΕ (σε σύµπραξη µε τη Modus AE), την περίοδο που η ίδια εταιρεία ήταν παράλληλα όχι µόνο τεχνικός σύµβουλος του υπουργείου Πολιτισµού για τα έργα του Επιχειρησιακού Προγράµµατος «Ψηφιακή Σύγκλιση» (και άλλων Προγραµµάτων), αλλά και σύµβουλος της Ειδικής Υπηρεσίας ∆ιαχείρισης του Ε.Π. «Ψηφιακή Σύγκλιση» του υπουργείου Ανάπτυξης, της υπηρεσίας δηλαδή που ασκούσε τον έλεγχο των επιµέρους πράξεων ψηφιακής σύγκλισης του ΕΣΠΑ!

Επί των ηµερών, λοιπόν, της Λίνας Μενδώνη, ούτε τα έργα ολοκληρώθηκαν όπως έπρεπε, ούτε φαίνεται να ενοχλούσε κανέναν ότι η ίδια εταιρεία ήταν, τρόπον τινά, και ελεγκτής και ελεγχόµενος. Σε ένα επόµενο άρθρο της θα είχε εξαιρετικό ενδιαφέρον να µας απαντήσει η ίδια για όλα αυτά

Λίνα Μενδώνηυπουργείο Πολιτισμού