Πολιτισμός|03.08.2019 17:03

Θεϊκές μελωδίες σε εκκλησίες της Θεσσαλίας από κορυφαίους Αμερικανούς σολίστ

Newsroom

Το Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής Δωματίου που διοργανώθηκε από την Chamber Music Hellas  στη Θεσσαλία πρόσφερε αξέχαστες και μοναδικές στιγμές σε όσους ήταν αρκετά τυχεροί για να παρακολουθήσουν τις συναυλίες, ενώ τους δόθηκε η δυνατότητα της απόλαυσης των μοναδικών ερμηνειών με θεϊκή… ακουστική. 

Οι επτά συναυλίες έγιναν σε Λάρισα, Τρίκαλα, Βόλο και Πήλιο, από 16-23 Ιουνίου 2019 και έτυχαν της ενθουσιώδους υποδοχής των ακροατηρίων που έφτασαν όχι μόνο από την περιοχή της Θεσσαλίας,  αλλά και από διάφορα μέρη του κόσμου, κυρίως από τις ΗΠΑ. 


«Η μουσική έχει την ιδιότητα να ενώνει τους ανθρώπους και να απευθύνει κάλεσμα προς  αυτούς μέσα από την παγκόσμια γλώσσα της. Αλλά επίσης, καλεί τους ανθρώπους να ακούσουν, να συμμετάσχουν, να ανακαλύψουν και να απολαύσουν, χωρίς απαραίτητα να τη γνωρίζουν. Θα θέλαμε να εκφράσουμε τη βαθύτατη εκτίμησή μας στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος για την υποστήριξή του, καθώς και στο Γενικό Προξενείο της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη για την αιγίδα του φετινού φεστιβάλ και την ένταξη της Chamber Music Hellas στις πολιτιστικές δραστηριότητες του Προξενείου. Ευχαριστούμε επίσης όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για την πολύτιμη βοήθεια τους», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Παπαγαπητός Βάσος, πρόεδρος και ιδρυτής του μη κερδοσκοπικού οργανισμού CMH στη Νέα Υόρκη. 

Οι μουσικοί που συμμετείχαν στο φετινό Φεστιβάλ, είναι καταξιωμένοι καλλιτέχνες που έχουν εμφανιστεί σε σημαντικά μουσικά κέντρα σε όλο τον κόσμο. Tara Helen O’Connor, φλάουτο, Ida Kavafian, Daniel Phillips and Cathy Meng-Robinson, βιολί,    Steven Tenenbom, βιόλα, Keith Robinson, Τσέλο, William Hobbs and Lowell Liebermann, πιάνο.

Οι διοργανωτές απευθυνόμενοι σε κάθε κοινωνική ομάδα του πληθυσμού της Θεσσαλίας και όχι μόνο,  πέτυχαν να κεντρίσουν το ενδιαφέρον των νέων της Θεσσαλίας που πολλοί από αυτούς μάλιστα, στο περιθώριο του φεστιβάλ είχαν την τύχη να παρακολουθήσουν masterclasses από τους έξοχους Αμερικάνους μουσικούς.

«Ευχόμαστε η συμμετοχή τους στο φεστιβάλ να τους εμπνεύσει και να τους παρακινήσει να επιτύχουν υψηλά επιτεύγματα στο μέλλον» είπε χαρακτηριστικά η εκπρόσωπος της Chamber Music Hellas στην Ελλάδα κ. Μπακλαβά Μαρία Χριστίνα.

Αξιοσημείωτη όμως υπήρξε και η παρουσία στο φετινό φεστιβάλ του εμβληματικού Έλληνα συνθέτη (καταγόμενου από τον Βόλο) του καθηγητή του Πανεπιστημίου του Τορόντο κ. Χρήστου Χατζή, του οποίου το έργο τυγχάνει διεθνούς αναγνώρισης. 

Ήταν ο ίδιος ο δημιουργός, μάρτυρας  στο δεύτερο κατά σειρά κονσέρτο μέσα στο Λαογραφικό Μουσείο της Λάρισας, όταν είδε να ερμηνεύεται ένα πολύ δύσκολο έργο του για πιάνο, που επί 15 χρόνια έψαχνε εκείνον τον μουσικό που θα το τολμούσε… και μάλιστα χωρίς παρτιτούρες. Τελικά ο εκπληκτικός ερμηνευτής - πιανίστας διεθνούς φήμης και καθηγητής του Julliard School  William Hobbs ήταν ο μόνος που το τόλμησε και έζησε την αποθέωση από το ακροατήριό του, αφού με το παρατεταμένο χειροκρότημα, επί τέσσερις φορές, τον έφερε στην σκηνή για να του εκδηλώσει όχι μόνο το θαυμασμό, αλλά και την ευγνωμοσύνη του γι΄αυτό το σπάνιο δώρο που τους χάρισε.

«Το έργο που τιτλοφορείται " Through a Glass Darkly ", του οποίου η κεντρική ιδέα περιγράφεται γλαφυρά από τον ίδιο τον δημιουργό ως το χάσιμο του μυαλού της ανθρώπινης ταυτότητας κ υπόστασης, εκτελείται με συνεχείς αλλαγές στα tempi, με χαοτικό καταιγισμό συγχορδιών από τη μια κ το απόλυτο άδειασμα μετά από λίγο.... και όλοι εμείς βιώνουμε ακριβώς αυτή την κατάσταση που εκφράζεται με νότες ...

Προσωπικά ακούω τους χτύπους της καρδιάς μου έντονα, τα χέρια μου τρέμουν, με καταλαμβάνει ταραχή κ ταυτόχρονα αντιφατικά, κρατώ την ανάσα μου ώσπου να τελειώσει το κομμάτι για να το βιώσω κ να φτάσω στη λύτρωση ως το τέλος......

Συνεχώς ηχούν στα αυτιά μου τα λόγια του ίδιου του δημιουργού , που ανέκαθεν μου έλεγε, πως κανείς δεν έχει καταφέρει να "δαμάσει " αυτό το κομμάτι....»
 εξηγεί η Αριάδνη Δημητρίου, καθηγήτρια πιάνου και μουσικολόγος και συνεχίζει «Προσωπικά είμαι ευγνώμων για αυτή τη συγκλονιστική εμπειρία, θα τη φυλάω σα θησαυρό»

Ο εμπνευσμένος καλλιτέχνης που έχει το θεϊκό χάρισμα να συμπαρασύρει το κοινό μαζί του, έπαιξε επίσης έργα των Γ. Κωνσταντινίδη , F.Chopin , M.Χατζιδάκηs , Β.Bartok, R.Schumann.

Από την πλευρά του ο συνθέτης Χρήστος Χατζής ανέφερε ότι «θέλω να ευχαριστήσω όλους αυτούς τους ανθρώπους που έκαναν τόσο ευχάριστο το ταξίδι μου στην Ελλάδα. Ένιωσα ενθουσιασμένος και το ίδιο πιστεύω και πολλοί θεατές που παρακολούθησαν τη συναυλία. Ανυπομονώ για το επόμενο φεστιβάλ της Chamber Music Hellas». 

 Στο Κουρσούμ Τζαμί Τρίκαλα

Εντυπωσιακή ήταν η έλευση του κόσμου στο ιστορικό αυτό μνημείο της πόλης των Τρικάλων, που για πρώτη φορά έδειχνε ότι η δύσκολη ακουστική του χώρου δεν ανησυχούσε διόλου τους δεξιοτέχνες μουσικούς.

Συνθέσεις του Μίκη Θεοδωράκη, Μπετόβεν, Μπαχ και Μότσαρτ πλημμύρισαν το μεγάλο τέμενος παρουσία του έκπληκτου κοινού τους σε ένα σουρέαλ σκηνικό , αφού η μουσική αυτή μεταφέρθηκε από τα μεγαλύτερα «μουσικά σαλόνια του κόσμου» στα έκπληκτα μάτια των κατοίκων των Τρικάλων. Οι διοργανωτές εξέφρασαν άλλη μια φορά τη χαρά τους να αγκαλιάζονται από το πλήθος του κόσμου, ανάμεσά τους και πρόσφυγες από το Ιράκ, τη Συρία, το Κουρδιστάν, που απέδειξαν άλλη μια φορά τη δύναμη της μουσικής να ενώνει τους λαούς.  Την ίδια μέρα είχε προηγηθεί επίσκεψη εκπροσώπων του μεγάλου Αμερικάνικου γυναικείου οργανισμού εθελοντικών δράσεων Junior Leagues σε δομή του Δήμου Τρικκαίων όπου οι πρόσφυγες μαθαίνουν ξένες γλώσσες.

Στην Πορταριά με θέα τον Παγασητικό

Στο Δημοτικό Ωδείο Βόλου

Την Παγκόσμια Μέρα της Μουσικής έγινε πραγματικά το αδιαχώρητο στη μεγάλη αίθουσα του Δημοτικού Ωδείου όπου άλλη μια φορά οι μουσικοί καταχειροκροτήθηκαν από το κοινό που έσπευσε να τους ευχαριστήσει, παρουσία πάλι του μοναδικού συνθέτη κ.  Χρίστου Χατζή που άκουσε άλλη μια φορά το έργο του να παίζεται αυτή τη φορά στον τόπο που γεννήθηκε και μεγάλωσε.

Ανάμεσα στα κονσέρτα και θεματικές εξορμήσεις

Οι διοργανωτές θέλοντας να δώσουν στους ταξιδιώτες που έφτασαν από πολύ μακριά μια ολοκληρωμένη γεύση από τις τοπικές ομορφιές αλλά και τη φιλοξενία των ντόπιων, φρόντισαν να σχεδιάσουν μια μέρα κρουαζιέρα στον Παγασητικό, καθώς και ένα cooking lesson σε μια παραδοσιακή φάρμα στην Πορταριά

Στην Αγία Μαρίνα του Κισσού στο Πήλιο

Τα  "Επτά Τελευταία Λόγια του Χριστού" του Haydn παρουσιάστηκαν στον Ιερό Ναό της Αγίας Μαρίνας, εκκλησίας του 18ου αιώνα και έμοιαζε το τέμπλο της εκκλησίας να αγκαλιάζει στοργικά τους μουσικούς που απέδωσαν τέλεια τόσο το έργο, ενσαρκώνοντας ταυτόχρονα το δέος και τη συγκίνηση της στιγμής, κάτω από το προστατευτικό βλέμμα του ιερέα του Ναού Πατέρα Μιχαηλ.

Το τελευταίο κονσέρτο στον Αγιο Νικόλαο της Πορταριάς

Ανάμεσα σε ορτανσίες, στο ψηλό καμπαναριό και το εκκλησσάκι της Παναγιάς συντελέστηκε για πρώτη φορά μια μελωδική μυσταγωγία που σεβόταν την ιερότητα του χώρου, εναρμονίζοντας τις θειες μελωδίες με τις Αγιες εικόνες του ναού.

Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής Δωματίου