Πολιτισμός|13.09.2019 16:49

Η 7η Μπιενάλε κάνει ΣΤΑΣΗ σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα

Μαρία Ριτζαλέου

Με περισσότερους από 50 καλλιτέχνες από την Ελλάδα και σχεδόν όλες τις ηπείρους, 11 επιμελητές και τρεις καινοτομίες, η φετινή 7η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης, κάνει…ΣΤΑΣΗ σε εφτά χώρους στη Θεσσαλονίκη και σε έναν στην Αθήνα, από τις 12 Οκτωβρίου ως τις 16 Φεβρουαρίου 2020.

«Η 7η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης δεν έχει ένα θέμα, όπως λ.χ. η μετανάστευση, το φύλλο, το σπίτι, τα ανθρώπινα δικαιώματα, αλλά μια τοποθέτηση. Η ΣΤΑΣΗ/Taking A Stance, αφορά την στάση μας, την τοποθέτησή μας απέναντι στην τέχνη. Στόχος μας είναι να προσανατολίσουμε τον επισκέπτη σε ένα βλέμμα στοχαστικό, να αναστοχαστεί αυτό που βλέπει», δήλωσε στο ethnos.gr, η διευθύντρια της 7ης Μπιενάλε και αναπληρώτρια διευθύντρια του MOMus Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και του Πειραματικού Κέντρου Τεχνών, Συραγώ Τσιάρα.

Αυτή είναι μία από τις καινοτομίες της Μπιενάλε, η άλλη είναι πως αποτελεί την πρώτη διοργάνωση που υλοποιείται από τον νεοσυσταθέντα Μητροπολιτικό Οργανισμό Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης-MOMus, ενώ η τρίτη πως δεν περιορίζεται πλέον μόνο στη Θεσσαλονίκη, αλλά επεκτείνεται για πρώτη φορά και στην Αθήνα, στο ΜΟΜus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.

Βασίλης Σαλπιστής, Ο Malraux, ο γιοι του και οι κούκλες Kachina του. Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Kappatos Gallery

Στους τέσσερις μήνες της Μπιενάλε και εκτός της κεντρικής έκθεσης, παρουσιάζεται επίσης το Thessaloniki Performance Festival με τιμώμενο καλλιτέχνη τον Stelarc, τον γεννημένο στην Λεμεσό, Στέλιο Αρκαδίου, ο οποίος μεγάλωσε στη Μελβούρνη και τα έργα του εστιάζονται στην επέκταση των δυνατοτήτων του ανθρώπινου σώματος.

Stelarc, Maki Gallery, Tokyo 1982, photo by Keisuke Oki

Οι εκθέσεις και οι παράλληλες εκδηλώσεις παρουσιάζονται στο MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη (Μονή Λαζαριστών), στο MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (εντός ΔΕΘ-HELEXPO), στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α’, λιμάνι), στο MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, λιμάνι), στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά (Πλ. Ασωμάτων, Θησείο), στο Αλατζά Ιμαρέτ (Θεσσαλονίκη) και στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.

«Η 7η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης επιχειρεί να γίνει ένα πεδίο επαναπροσδιορισμού αξιών και προτεραιοτήτων που είναι πιθανότερο να προκύψει, όταν δει κανείς τα πράγματα από μια κριτική απόσταση. Προτείνει λοιπόν μια ιστορική επισκόπηση του εαυτού, του κόσμου και της ζωής μέσα από καλλιτεχνικές θέσεις και έργα. Με ερωτηματικά ή ενθουσιασμό, με αντιστάσεις ή ανατροπές, με ποιητικότητα ή ρεαλισμό, με φαντασία ή κριτική θεώρηση της πραγματικότητας, με ερευνητικότητα ή επινοητικότητα, οι καλλιτέχνες αναζητούν εναλλακτικά σημεία θέασης του παρελθόντος, του παρόντος και μελλοντικού κόσμου, και με κάποιον τρόπο τον ανασυνθέτουν», αναφέρει η ομάδα των 11 επιμελητών.

Jonathas de Andrade, Το Ψάρι, 2016, φιλμ. Ευγενική παραχώρηση της γκαλερί Vermelho

Η επιμελητική ομάδα, προκρίνοντας ως αναγκαία και ζωτική την απόπειρα κριτικής του πολυετούς θεσμού και της ευρύτερης πολιτικής του, επιχειρεί μια στροφή: στα έργα, τους καλλιτέχνες, τις δράσεις και τις αφηγήσεις, που δεν εκφέρουν μόνο δημιουργικό λόγο, αλλά κυρίως ορίζουν μια στάση απέναντι στη ζωή και τον κόσμο. Ακόμη κι αν η επιλογή μοιάζει καταρχάς εσωστρεφής, στην πραγματικότητα ανοίγεται πιο αποφασιστικά προς τους καλλιτέχνες και το κοινό, εγκαινιάζοντας έναν διάλογο μαζί τους και διερευνώντας στάσεις και θέσεις, τρόπους και πρακτικές, αρχεία και ντοκουμέντα, πολύτροπα κανάλια επικοινωνίας.

Αθηνά Ιωάννου, Hanging Garden (Jardin Suspendu), 2018. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της Irene Laub Gallery
καινοτομίαΜΟΜusΘεσσαλονίκηΜπιενάλε