Πολιτισμός|30.01.2020 20:18

GEA και Μαργαρίτα Μάτσα ξεκαθαρίζουν τη θέση τους

Ναταλί Χατζηαντωνίου

«Σύσσωμοι οι δικαιούχοι του GEA (GRAMMO, ΕΡΑΤΩ, ΑΠΟΛΛΩΝ), μουσικοί, ερμηνευτές-τραγουδιστές και παραγωγοί, με αυτή την επιστολή θέλουν να εκφράσουν την αμέριστη συμπαράσταση στον αγώνα των πνευματικών δημιουργών για έναν μοναδικό Ενιαίο Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό Συλλογικής Διαχείρισης Πνευματικών Δικαιωμάτων. Ευχή μας είναι η ένωση όλων των δικαιούχων πνευματικού δικαιώματος, Ελλήνων και ξένων, σε έναν Οργανισμό Συλλογικής Διαχείρισης, Ανεξάρτητο, Αυτοδιοικούμενο, Mη Κερδοσκοπικό, που θα διαχειρίζεται και θα διανέμει μόνος του όλα τα έσοδα του πνευματικού δικαιώματος από όλες τις χρήσεις των έργων τους. Εφόσον δημιουργηθεί ένας τέτοιος ενιαίος φορέας πνευματικού δικαιώματος και υπάρξει ανάγκη και κοινή θέληση, ο GEA θα μπορούσε να εισφέρει στην κοινή προσπάθεια το μηχανισμό του για την είσπραξη της δημόσιας εκτέλεσης και μόνο. Ως δικαιούχους, μας ενώνει η επείγουσα ανάγκη της προστασίας μας απέναντι σε κερδοσκοπικούς και μη αυτοδιοικούμενους φορείς νεφελώδους νομιμότητας». Αυτό ξεκαθαρίζει με ανακοίνωσή του o Oργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης και είσπραξης συγγενικών δικαιωμάτων GEA - Αστικός Μη Κερδοσκοπικός Οργανισμός GRAMMO, ΕΡΑΤΩ, ΑΠΟΛΛΩΝ. Αντιστοίχως και η Μαργαρίτα Μάτσα  μέλος του Δ.Σ. του GEA και κόρη του Μάκη Μάτσα και διευθύνουσα σύμβουλος της δισκογραφικής εταιρείας Minos-Emi που μας διαβεβαίωσε κατηγορηματικά ότι «Ούτε ασχολήθηκα με τα πνευματικά δικαιώματα, ούτε ασχολούμαι, ούτε επιθυμώ να ασχοληθώ στο μέλλον. Ούτε κατά διάνοιαν».

Προς τί αυτές οι διευκρινιστικές ανακοινώσεις και δηλώσεις; Είχε προηγηθεί χθες το βράδυ δημοσίευμα στην, ιδιοκτησίας Δημήτρη Μάρη, ιστοσελίδα  News247 σύμφωνα με το οποίο  «συνεχίζεται το αδιέξοδο των δημιουργών όσον αφορά τα πνευματικά δικαιώματα, υπόθεση που όπως όλα δείχνουν περιπλέκεται ακόμα περισσότερο. Εκεί μάλιστα που όλοι ήταν εναντίων όλων εμφανίστηκε η λύση που φαίνεται ότι ετοιμαζόταν καιρό τώρα. Και η λύση ακούει στο όνομα οικογένεια Μάτσα». Το ίδιο δημοσίευμα σχολίαζε ότι «το εντυπωσιακό είναι ότι προς αυτή την κατεύθυνση φαίνεται να σπρώχνει και η Ειρήνη Σταματούδη, που μετά τον αμφιλεγόμενο ρόλο της στην ηγεσία του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας ανέλαβε τον τελευταίο χρόνο τοποτηρήτρια των ξένων οργανισμών στην Ελλάδα μέσα από την κατεχόμενη Αυτοδιαχείριση». Και κατέληγε παρουσιάζοντας τον GEA ως «δούρειο ίππο»: «Υπήρξαν πάντως και κάποιοι πρόθυμοι δημιουργοί, που τυχαίνει να είναι και ερμηνευτές άρα εισπράττουν δικαιώματα και από την GEA, που το βρήκαν εξαιρετική ιδέα. Σχεδόν αυτονόητη. Να σημειώσουμε ότι τα συγγενικά δικαιώματα στο σύνολό τους αποτελούν συνήθως το ένα τρίτο των δικαιωμάτων των δημιουργών. Αυτό σημαίνει ότι για κάθε 100 Ευρώ δικαιωμάτων τα 25 πρέπει να πηγαίνουν στην GEA και τα 75 στην ΕΔΕΜ. Το έχει σκεφτεί έτσι η κυρία Μάτσα και η κυρία Σταματούδη ή τελικά οι ξένοι που έχουν εισβάλει στην Ελλάδα βρήκαν δεύτερο Δούρειο Ίππο όταν η Αυτοδιαχείριση κάηκε;»

Πάντως σύμφωνα με πηγές μας, η Ανεξάρτητη Οντότητα Διαχείρισης IP Hub ΑΕ που ανήκει επίσης στον κ.Μάρη βρίσκεται υπό μεγάλη πίεση καθώς ραντεβού που έκανε με 2-3 δημιουργούς του «έντεχνου» δεν ευοδώθηκαν αφού αυτοί φημολογείται ότι ζήτησαν (κατά το άγραφο «εθιμο» της ΑΕΠΙ) πολύ τσουχτερή προκαταβολή. Ούτε όμως γνωστά ονόματα που έχουν στο βιογραφικό τους μεγάλες επιτυχίες της «πίστας» και που είχαν εξαρχής κινηθεί πρόθυμα προς την ΑΟΔ του κ.Μάρη φαίνεται ότι τα βρήκαν στην οικονομική διαπραγμάτευση.

Σε αυτό το τοπίο όπου η  IP Hub ΑΕ προσκρούει σε σειρά αρνήσεων των δημιουργών και η GEA στηρίζει δημοσίως και κατηγορηματικά έναν ανεξάρτητο και αυτοδιοικούμενο Ο.Σ.Δ. η αδειοδότηση επιτέλους της ΕΔΕΜ είναι μονόδρομος. Το ίδιο και η προικοδότησή της με τα χρήματα που της ανήκουν και τηρούνται σε τραπεζικό λογαριασμό του ΟΠΙ.

Από εκεί και πέρα οι ίδιοι οι δημιουργοί θα μπορούν να αποφασίσουν εάν και με ποιόν θα συνεργαστούν. Και σε μία τέτοια πρόταση μελλοντικής συνεργασίας παραπέμπει ευθέως η ανακοίνωση του GEA όταν δηλώνει ότι «θα μπορούσε να εισφέρει στην κοινή προσπάθεια το μηχανισμό του για την είσπραξη της δημόσιας εκτέλεσης και μόνο» ή ότι  «ασφαλώς όλοι συμφωνούμε ότι το ιδεατό, όπως άλλωστε αποδεικνύεται από τη διεθνή πρακτική, είναι η ενιαία είσπραξη του πνευματικού και συγγενικού δικαιώματος δημόσιας εκτέλεσης μουσικής».  Όπως και να χει οι δικές μας ευχές είναι υπέρ αυτού που προέχει: μίας αυτοδύναμης και ισχυρής ΕΔΕΜ.

πνευματικά δικαιώματα