Food & Drink|03.02.2024 08:42

Καλά νέα για το τυρί: Οι κορυφαίες τάσεις τυριών για το 2024

Newsroom

Υπάρχουν πολλοί δείκτες που σηματοδοτούν μια δυναμική αγορά τυριών και γαλακτοκομικών προϊόντων για το 2024 και μετά. Οι παραγωγοί γάλακτος παγκοσμίως προβλέπεται να διατηρήσουν σταθερό το επίπεδο παραγωγής τους το 2024, ενώ οι προβλέψεις για το παγκόσμιο εμπόριο γαλακτοκομικών προϊόντων εμφανίζουν διαφορετικές τάσεις, ανάλογα με την κατηγορία προϊόντος. Οι μεταποιητές γάλακτος διοχετεύουν μεγαλύτερη δεξαμενή γάλακτος προς το τυρί έναντι άλλων επεξεργασμένων γαλακτοκομικών προϊόντων. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία του USDA, προβλέπεται αύξηση 3% στις εξαγωγές τυριού, πτώση 3% στις εξαγωγές βουτύρου.

Αριθμοί

Το τυρί ήταν πάντα ένα σημαντικό τρόφιμο, αλλά το 2023 ένιωσε ότι ο κόσμος του έδινε επιτέλους την προσοχή που του άξιζε.

Σε όλο τον κόσμο, το 77% των καταναλωτών δήλωσε σε έρευνα ότι αγαπά τη γεύση του τυριού. Το 33% των καταναλωτών θεωρούν το τυρί απαραίτητο βασικό στοιχείο στη διατροφή τους. Επιπλέον, το 40% ανέφερε την κατανάλωση τυριού για τα οφέλη του στην υγεία και τη διατροφή ενώ στο 22% αρέσει την ευελιξία του τυριού σε γεύσεις και τρόπους απόλαυσης.

Οι επιμέρους τάσεις - Υγεία

Τα τυριά θα συνεχίσουν να εμφανίζονται στα καλάθια των υγιεινών αγορών, καθώς η τάση: ‘Κατανάλωση από αγρόκτημα στο τραπέζι’ υποστηρίζει τη συνήθεια αυτή επειδή οι καταναλωτές απομακρύνονται από τα βαριά επεξεργασμένα τρόφιμα.

Τυροτουρισμός

Οι ταξιδιώτες είναι πρόθυμοι να εξερευνήσουν έναν προορισμό μέσω της γαστρονομικής ιστορίας και του πολιτισμού του. Αναζητώντας αυθεντικές τοπικές γαστρονομικές εμπειρίες ενδιαφέρονται για επίσκεψη σε μια φάρμα γαλακτοπαραγωγής ή μια περιήγηση σε τοπικές σπηλιές όπου ωριμάζουν τυριά.

Ευκολία

Κορυφαία τάση τυριού για τυροκόμους είναι σήμερα η ‘Ευκολία επόμενου επιπέδου’. Η εξατομίκευση, η ευκολία και η αποτελεσματικότητα θα γίνουν πιο κοινές ως επιλογές. Η ευκολία ήταν πάντα μια εξελισσόμενη έννοια, αλλά οι πολυάσχολοι άνθρωποι αναζητούν πάντα συντομεύσεις, συμβουλές και προϊόντα που τους βοηθούν να βελτιστοποιήσουν τον προγραμματισμό του χρόνου τους, τις αγορές και την προετοιμασία γευμάτων.

Η αναγεννητική γεωργία ωθεί προς τα εμπρός

Η υγεία του πλανήτη παραμένει το νούμερο ένα παγκόσμιο μέλημα, με ιδιαίτερη έμφαση στην αναγεννητική γεωργία, τις βιώσιμες πρακτικές και τα τοπικά συστατικά. Τα καλά νέα είναι ότι, σύμφωνα με τον Διευθυντή Τροφίμων & Ποτών της Mintel, David Faulkner, όταν πρόκειται για την κατανόηση περιβαλλοντικών θεμάτων, οι καταναλωτές εμπιστεύονται τους αγρότες. Ο ίδιος συνιστά στους παραγωγούς την διάθεση λεπτομερειών σχετικά με την τεχνογνωσία που σχετίζεται με τη βόσκηση των ζώων και την υγεία του εδάφους.

Εμπόριο

Για τους εμπόρους, η διασφάλιση ότι τα τυριά στον πάγκο τους προέρχονται από βιώσιμες πηγές θα είναι πιο σημαντική από ποτέ. Η γνώση των προμηθευτών τους και η κατανόηση των αξιών τους είναι ένα ουσιαστικό μέρος για αυτό. Ήδη μεγάλες αλυσίδες στο εξωτερικό θέτουν τέτοια ζητήματα ως απαραίτητη προϋπόθεση για την τοποθετηση τυριών στα ψυγεία τους.

30 γραμμάρια τυρί

Μια καυτή τάση που σαρώνει τις δίαιτες των καταναλωτών αυτή τη στιγμή είναι η ιδέα ότι τα περισσότερα, αν όχι όλα τα γεύματα πρέπει να περιέχουν 30 γραμμάρια πρωτεΐνης για την προώθηση της ενέργειας, της ευεξίας και την καταστολή της όρεξης. Πως αλλιώς να το εξασφαλίσει κάποιος αυτό, αν όχι με τυρί; Tο 2024 θα είναι διαθέσιμα προς τούτο τυριά με υψηλότερη περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες.

Ποια τυριά;

Παραδοσιακά τυριά. Το 2024, προβλέπουμε μια επιστροφή σε παλαιού τύπου σειρές παραδοσιακών προϊόντων και σε σειρά τυριών παλαιωμένων σε σπηλιά. Η αγορά φρέσκων τυριών αναμένει επίσης να γνωρίσει σημαντική επέκταση τα επόμενα χρόνια μέσω των εφαρμογών της (Αρτοποιία και Ζαχαροπλαστική, Επιδόρπια κλπ) διαφοροποιημένη κατά τύπο (Γίδινο, Πρόβειο, Αγελαδινό γάλα).

Τυρί και Comfort Food

O όρος «φαγητό άνεσης» αναφέρεται σε φαγητό που φέρνει ένα νοσταλγικό συναίσθημα ή φέρνει στο νου όμορφες αναμνήσεις από την παιδική του ηλικία ή από το μαγείρεμα της μαμάς στο σπίτι. Το comfort food όλο και περισσότερο αναδεικνύεται έναντι του fine dining, ως κορυφαία τάση στο φαγητό.

Τα τυριά, ιδιαίτερα τα παραδοσιακά κάθε περιοχής, αποτελούν σημαντικό στοιχείο του Comfort Food.

Πηγές: Mintel (A Global Market Intelligence & Research Agency), USDA (United States Department of Agriculture), Anuga Taste Innovation Show, Academyofcheese, bdaily, Culture the word of cheese

Συντάκτης: Παππάς Δημήτριος - Τυροκόμος, ιδιοκτήτης της Vlachian Mountain

τυρίειδήσεις τώρατυριάγαλακτοκομικά προϊόντα