Food & Drink|30.04.2019 12:37

Γαστρονομία στους αιθέρες: Το πλούσιο γευστικό μωσαϊκό των αεροπορικών εταιρειών

Newsroom

To φαγητό μπορεί να «απογειώσει» μια αεροπορική εταιρεία – και το αντίθετο. Όσες εταιρείες επέλεξαν να μη σερβίρουν αφεψήματα και γεύματα στους επιβάτες, ή να τα διαθέτουν επί πληρωμή, δυσαρέστησαν μια μεγάλη μερίδα του κοινού. Υπάρχουν ωστόσο άλλες, που επενδύουν εκατομμύρια στη γαστρονομία ενδυναμώνοντας την εικόνα τους, καθώς, όπως και να το κάνουμε, το ποτό και το γεύμα αποτελούν περιποίηση και είναι αναπόσπαστο μέρος της φιλοξενίας που παρέχει κάθε αεροπορική γραμμή.

Το είδος των μενού αλλά και οι παροχές εξαρτώνται από τη διάρκεια της πτήσης κι ασφαλώς από τη θέση (Economy, Business, Premium κ.λπ). Πλέον, οι επιβάτες μπορούν να επιλέξουν online το γεύμα τους πριν από το ταξίδι, ακόμα και την ώρα που θέλουν να γευματίσουν στην πτήση (όπως στην περίπτωση της αυστραλέζικης Qantas), μισελενάτοι σεφ υπογράφουν εξαιρετικά «ιπτάμενα» πιάτα, ενώ οι ταξιδιώτες μπορούν επίσης να φιλοξενηθούν στα εντυπωσιακά business lounges των εταιρειών, απολαμβάνοντας ένα cocktail ή ένα γεύμα αξιώσεων.

Για παράδειγμα, η Air France παρουσίασε πρόσφατα το νέο της Business Class Lounge στο Hall L του Terminal 2E στο αεροδρόμιο «Charles de Gaulle» του Παρισιού, με συνολικό εμβαδόν 3.200 τ.μ.· εκεί βρίσκεται το Gourmet Table, ένας χώρος εστίασης όπου σεφ ετοιμάζουν το πιάτο της ημέρας μπροστά στους πελάτες και σερβίρουν cocktails που έχει επιμεληθεί η ομάδα των bartenders του ξενοδοχείου Lancaster στο Παρίσι.

Στον αέρα τώρα, διάσημοι σομελιέ επιμελούνται τις λίστες του κρασιού, της σαμπάνιας και των cocktails, που προσφέρονται, ενώ το τσάι και ο καφές προέρχονται από τις καλύτερες εταιρείες του κόσμου. Επίσης προτείνεται πληθώρα μενού εναρμονισμένων με όσα ορίζουν οι θρησκευτικές πεποιθήσεις και οι διατροφικές επιλογές των επιβατών. Ενδεικτικά αναφέρουμε τις ιδιαίτερες γευστικές προτάσεις κάποιων αεροπορικών εταιρειών. Welcome on board.

@Emirates

Emirates

Η μπριγάδα της Emirates είναι εντυπωσιακή: αποτελείται από 1.200 σεφ με έδρα το Ντουμπάι, που ανήκουν σε περισσότερες από 100 διαφορετικές εθνικότητες, φέρνοντας μαζί τους τη γαστρονομική τους κουλτούρα, και ετοιμάζουν 100 εκατ. γεύματα τον χρόνιο για τα 55 εκατ. πελάτες. Με περίπου 12.450 συνταγές, η εταιρεία προσφέρει μοναδικές απολαύσεις στους επιβάτες της στην Πρώτη, στην Business και στην Οικονομική θέση. Εκτός από τα εκλεκτά εδέσματά της, όπως τα κλασικά της βοδινά short ribs μπρεζέ με γάλα καρύδας, αλλά και την ενημερωμένη κάβα της, εγκαινίασε πρόσφατα δύο δικά της food channels, ένα για το φαγητό και ένα για το κρασί, μέσω των οποίων παρουσιάζει στον κόσμο τις συνταγές της ώστε να τις μαγειρέψει στο σπίτι και τον ταξιδεύει στις χώρες από τις οποίες προμηθεύεται τις πρώτες ύλες της – τις εκπομπές τους μπορεί να τις παρακολουθήσει κανείς και on board. Η Εmirates όμως τιμά και κάθε χώρα-προορισμό, προσφέροντας γεύματα εμπνευσμένα από τη γαστρονομική της παράδοση. Ταξιδεύοντας προς την Ιαπωνία, για παράδειγμα, σερβίρει την εκλεπτυσμένη kaiseki κουζίνα και bento boxes. Για την πολυπολιτισμική Αυστραλία δούλεψε 14 μήνες με τοπικούς σεφ. Αντιστοίχως, φουρνίζει και τα ψωμιά της – naan στα ταξίδια προς την Ινδία, markook για προορισμούς της Μέσης Ανατολής. Τον Ιανουάριο του 2019, η εταιρεία σέρβιρε περισσότερα από 20.000 αυστηρά χορτοφαγικά γεύματα σε όλες τις θέσεις, στο πλαίσιο της βίγκαν καμπάνιας Veganuary. Η ζήτηση για τα εν πτήσει βίγκαν γεύματα, ειδικά για τον Ιανουάριο, αυξήθηκε κατά 40%! Και γιατί όχι, όταν έχει κανείς να επιλέξει π.χ. ανάμεσα σε ραβιόλι με μανιτάρια, μαροκινό ταζίν με λαχανικά και κουσκούς, ραγού από γλυκοπατάτα κ.ά.

@Air France

Air France

Ας ξεκινήσουμε από το πίνειν και το γεγονός πως η Air France, «ένα από τα καλύτερα “κελάρια κρασιού” στον αέρα», βραβεύεται συχνά για τα ποτά και τις επιλογές κρασιών. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς πως σερβίρει 800.000 φιάλες κρασιού στην Première και στην Business Class και 750.000 φιάλες σαμπάνιας, ενώ όλοι οι αεροσυνοδοί έχουν λάβει ειδική εκπαίδευση στο κρασί. Μάλιστα, φέτος βραβεύτηκε για την εξαιρετική ποιότητα της σαμπάνιας και των κρασιών που σερβίρονται στην καμπίνα La Première. Τα cocktails (για όσους ταξιδεύουν με Boeing 777-300 και Airbus A380) δημιούργησε φέτος ο Colin Field, head bartender του Ritz, χρησιμοποιώντας Calvados, κονιάκ ή Armagnac, χυμό μήλου και σαμπάνια.

Και τώρα πάμε στα… κυρίως. Από το 2009, η εταιρεία έχει εγκαινιάσει το «Servair Culinary Studio», ένα think tank για τις γαστρονομικές εμπειρίες στον αέρα σε συνεργασία με κορυφαίους σεφ. Φέτος, συνεργάζεται με οκτώ σεφ, τους γαστρονομικούς της πρέσβεις· τέσσερις για την καμπίνα La Première και τέσσερις για την Business Class. Την τελευταία είχε αναλάβει η Anne-Sophie Pic για τους τρεις πρώτους μήνες του χρόνου, παρουσιάζοντας πιάτα όπως μάγουλα μόσχου σε μαρινάδα καφέ, με σέλερι, κάστανο και καρότα. Παράλληλα, από το 2018 ο Jean-François Rouquette, o επικεφαλής σεφ του Park Hyatt Paris-Vendôme Hotel (ένα αστέρι Michelin) υπογράφει δύο νέα πιάτα κάθε μήνα για την καμπίνα La Première. Εκτός από τα πιάτα που δημιουργούν οι σεφ, η Air France προσφέρει σε όλες τις πτήσεις μεγάλων αποστάσεων με αναχώρηση από Παρίσι μια επιλογή à la carte στις καμπίνες La Première και Business Class – «Κουζίνα Thai», «Παραδοσιακό Κινέζικο», «Γεύσεις της Ινδίας», «Γεύσεις Ιαπωνίας», «Κορεάτικες Νοστιμιές» και «Καλάθι Θαλασσινών». Για το τέλος, προτείνει επίσης μια εκλεπτυσμένη επιλογή τσαγιών και βοτάνων του διάσημου οίκου Palais des Thés, όπως το περίφημο Thé du Hammam, εμπνευσμένο από μια παλιά τούρκικη συνταγή, ένα πράσινο τσάι που παραπέμπει στα αρώματα που χρησιμοποιούνταν για να αρωματίσουν τα χαμάμ.

Aegean

Η ελληνική γαστρονομική παράδοση ταξιδεύει στον κόσμο με τον μεγάλο πρεσβευτή της, την Aegean, που υποστηρίζει «πως έναν τόπο μπορείς να τον ανακαλύπτεις μέσα από τις γεύσεις του. Σε μια μπουκιά μπορεί να κρύβεται η γη και η θάλασσά του, τα αρώματα και τα χρώματά του. Στα πιάτα του, μπορεί να αποκαλύπτονται ο πολιτισμός και η ιστορία του». Από το 2010, με την πρωτοβουλία του «Ανακαλύψτε την ελληνική κουζίνα», προσφέρει εν πτήσει ελληνικές γεύσεις. Μάλιστα, το 2018 εγκαινίασε τη συνεργασία της με τους σεφ Χριστόφορο Πέσκια και Λευτέρη Λαζάρου, καθώς και με τον pastry chef Στέλιο Παρλιάρο, στο πλαίσιο του πρότζεκτ της, «Gastronomics». Στο κομμάτι του κρασιού συνεργάζεται με τον master of wine, Κωσταντίνο Λαζαράκη. Οι σεφ άντλησαν έμπνευση από τις τοπικές κουζίνες της χώρας, φέρνοντας αυθεντικές γεύσεις on board μέσα από 40 συνταγές που δημιουργήθηκαν για την Business Class τη χρονιά που πέρασε, και φέτος θα συνεχίσουν να μας εκπλήσσουν. Επιπλέον, η Aegean προσφέρει πληθώρα ειδικών γευμάτων (κόσερ, χαλάλ ή ινδουιστικά, χορτοφαγικά) και, ανταποκρινόμενη στις σύγχρονες διατροφικές ανάγκες, προτείνει ειδικά πιάτα για όσους έχουν δυσανεξία στη γλουτένη.

@Swiss

Swiss

Στη Swiss μπορεί κανείς όχι μόνο να γευτεί την ελβετική κουζίνα, αλλά ενδέχεται και να διαπιστώσει πως ταξιδεύει σ’ ένα… pop up εστιατόριο. Η αλήθεια είναι ότι αυτό συνέβη άπαξ, στο πλαίσιο των εκπλήξεων που επιφυλάσσει η εταιρεία στους πελάτες της. Σε μια πτήση από Ζυρίχη προς Νέα Υόρκη, ανέλαβε τα ηνία ο τριάστερος Andreas Caminada και μαζί με δέκα βοηθούς του προσέφεραν μια γαστριμαργική εμπειρία 11 σταδίων στην Πρώτη θέση και 10 σταδίων στην Business, καθώς και καλούδια στην Economy. Στην Swiss μπορεί κάποιος να κάνει έκπληξη στον αγαπημένο ή στην αγαπημένη του προσφέροντάς του σοκολατάκια και σαμπάνια, αλλά και να δοκιμάσει ελβετικά πιάτα, επιμελημένα από διακεκριμένους σεφ στην Πρώτη θέση και στην Business, στα υπερατλαντικά ταξίδια. Οι πρώτες ύλες είναι ελβετικές, ενώ η εταιρεία προβλέπει και à la carte δείπνο ή γεύμα στο οποίο μπορεί κανείς να επιλέξει ανάμεσα σε έξι προτεινόμενα πιάτα, με μία επιπλέον χρέωση. Και βέβαια, αν είστε ένας από τους 45.000 επιβάτες της ανά ημέρα, θα δοκιμάσετε και το thank you σοκολατάκι που μοιράζει στο τέλος της πτήσης.

Kείμενο: Μελίνα Σιδηροπούλου

Πηγή: eatme Aπριλίου. Το eatme κυκλοφορεί την πρώτη Κυριακή κάθε μήνα με το Έθνος της Κυριακής

αεροπορικές εταιρίεςφαγητό