Ελλάδα|13.12.2018 11:44

Πλήθος παραπόνων από τους επιβάτες ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΣΤΑΣΥ - «Πρωταθλητής» ο προαστιακός

Μαρία Λιλιοπούλου

Οι τιµές των εισιτηρίων, τα θέµατα επιστροφής χρηµάτων ή συµψηφισµού τους ή αλλαγής των εισιτηρίων αποτελούν τα βασικά παράπονα των επιβατών των σιδηροδροµικών υπηρεσιών που παρέχουν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η ΣΤΑΣΥ, όπως προκύπτει από την έρευνα ικανοποίησης των επιβατών που πραγµατοποίησε η Ρυθµιστική Αρχή Σιδηροδρόµων (ΡΑΣ).

Το ζήτηµα αυτό, µάλιστα, προκάλεσε ακόµα ένα επεισόδιο στις ήδη τεταµένες σχέσεις µεταξύ της ιδιωτικής πια ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του ΟΣΕ.

Πλήθος παραπόνων συγκεντρώνει ο προαστιακός σιδηρόδροµος της Αθήνας, καθώς, εκτός των τιµολογιακών ζητηµάτων, υπάρχει µεγάλη δυσαρέσκεια όσον αφορά στην πρόσβαση των ΑµεΑ στο σύνολο των υποδοµών και κυρίως στη µη λειτουργία των ανελκυστήρων αλλά και στην έλλειψη ραµπών. Τα περισσότερα από τα παράπονα συγκεντρώνονται στο γ’ τρίµηνο του 2017.

Συγκεκριµένα, οι πέντε κατηγορίες που βρίσκονται στο «κόκκινο» είναι τα «Τιµολογιακά», τα «Λοιπά» (παράπονα που αφορούν προτάσεις επανεκτίµησης παλιών δροµολογίων ή δηµιουργίας νέων, διευκολύνσεις πληρωµών, έλλειψη θέρµανσης-ψύξης ή εξαερισµού εντός των αµαξοστοιχιών κ.λπ.), οι «Καθυστερήσεις», οι «Πληροφορίες» και το «Προσωπικό», και αποτελούν το 83,91% του συνόλου.

Οπως συµπεραίνεται από την κατανοµή των παραπόνων ανά τρίµηνο, το 33,88% προέκυψε το γ’ τρίµηνο του έτους. Η αύξηση αυτή φαίνεται να οφείλεται στην ενεργοποίηση του νέου πλέγµατος δροµολογίων προαστιακών γραµµών αθηνών στις 30/7/2017.

Τα παράπονα στις κατηγορίες «Προσωπικό», «Πληροφορίες», «Ασφάλεια», «Προσβασιµότητα» και «ΑµεΑ» αποτελούν το 24,56% των υποβληθέντων προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ και το 45,45% των παραπόνων προς τη ΣΤΑΣΥ ΑΕ.

Οσον αφορά στο υπεραστικό δίκτυο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τα περισσότερα παράπονα εµφανίζονται στα δροµολόγια Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Αθήνα, Αθήνα-Αλεξανδρούπολη-Αθήνα, Αθήνα-Καλαµπάκα-Αθήνα (86,68%).

Στο τµήµα του προαστιακού Αθηνών από και προς Κιάτο, η πλειονότητα των παραπόνων αναφέρεται σε δροµολόγια της σιδηροδροµικής επιχείρησης ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ. Ο κυριότερος λόγος είναι η κατάργηση του δροµολογίου Αεροδρόµιο-Κιάτο και η αντικατάστασή του µε τα δροµολόγια Αθήνα-Αεροδρόµιο και Α. Λιόσια-Κιάτο.

Σηµαντικές ελλείψεις

Παρατηρούνται σηµαντικές ελλείψεις αναφορικά µε την πρόσβαση των ΑµεΑ σε όλες τις υποδοµές, ενώ συχνά οι επιβάτες γίνονται «µπαλάκι», καθώς υπάρχει σύγχυση αρµοδιοτήτων µεταξύ ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ ως προς την εκτέλεση ορισµένων δραστηριοτήτων, όπως παροχή ηχητικών εγκαταστάσεων ή πινάκων δροµολογίων και συντήρηση εγκαταστάσεων.

Οπως προκύπτει από την έρευνα, στο προσωπικό των αµαξοστοιχιών δεν παρέχεται επαρκής εκπαίδευση για την αντιµετώπιση εκτάκτων καταστάσεων (παροχή πρώτων βοηθειών) και παραβατικών συµπεριφορών.

Με ανακοίνωσή της η ΤΡΑΙΝΟΣΕ σηµειώνει ότι για τα προβλήµατα σε σταθµούς του προαστιακού αλλά και στο δίκτυο «έχει επανειληµµένα απευθυνθεί στα αρµόδια όργανα του ΟΣΕ που είναι υπεύθυνα για τη συντήρηση και την ασφάλεια των σταθµών προκειµένου να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες. ∆υστυχώς, µέχρι σήµερα ουδεµία µέριµνα έχει ληφθεί για τη βελτίωση των υποδοµών αυτών».

Απαντώντας, ο ΟΣΕ υπογραµµίζει ότι µέρος των προβληµάτων οφείλεται στην υλοποίηση νέων και σηµαντικών έργων. Τονίζει ότι ο ΟΣΕ επιβαρύνθηκε µε ζηµιά άνω των 700 εκατοµµυρίων ευρώ προκειµένου να καταστεί εφικτή η ιδιωτικοποίηση της εταιρείας, η οποία συµπαρέσυρε το διαθέσιµο προσωπικό διαχείρισης σταθµών µε αποτέλεσµα τη διαρκή και µόνιµη υποστελέχωσή του.

μετρόΣΤΑΣΥπροαστιακόςΤΡΑΙΝΟΣΕ