Ελλάδα|25.06.2020 19:28

Θεσσαλονίκη: Αύξηση 30% στα κοινόχρηστα ποδήλατα εν μέσω καραντίνας

Ντέπη Χιωτοπούλου

«Η επόμενη μέρα της ποδηλασίας στην πόλη της Θεσσαλονίκης και στην ευρύτερη περιοχή» ήταν ο τίτλος της εσπερίδας που διοργανώθηκε στη Θεσσαλονίκη, με τη συμμετοχή φορέων της πόλης και επιχειρηματιών – εταίρων του έργου iBikeShare, το οποίο συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης της Ευρωπαϊκής Ενωσης και από τους εθνικούς πόρους. Στόχος του έργου είναι η αύξηση της χρήσης του ποδηλάτου στη Θεσσαλονίκη  για τις καθημερινές μετακινήσεις των πολιτών και όχι μόνο για την αναψυχή τους. Και αυτή τη στιγμή, όπως αναφέρθηκε, το 80% των πολιτών χρησιμοποιεί το ποδήλατο για αναψυχή και μόλις το 20% για δουλειά, ενώ μέσα από συντονισμένες προσπάθειες στόχος είναι η μετακύληση των ποσοστών σε 60%-40%.

«Στο πλαίσιο του έργου iBikeShare , προσπαθούμε η τεχνολογία να βοηθήσει, έτσι ώστε η ποδηλασία να γίνει μέσο μεταφοράς για τη Θεσσαλονίκη και όχι μόνο μέσο αναψυχής. Δεν αρκεί μόνο η τεχνολογία, χρειάζονται οι υποδομές, η συναίνεση των πολιτών, και των οργανωμένων ποδηλατιστών, να υπάρχει ένας σχεδιασμός» ανέφερε στο ethnos.gr η Γεωργία Αϋφαντοπούλου διευθύντρια Ερευνών του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας  και Δικτύων Μεταφοράς ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ. Οπως η ίδια ανέφερε, για να έρθουν τα επιθυμητά αποτελέσματα χρειάζεται να χρησιμοποιήσουμε το momentum του κορονοϊού αλλά να γίνει η ανάπτυξη υποδομών καλής ποιότητας με βάση τον συνεκτικό Σχεδιασμό για τη Βιώσιμη Κινητικότητα (ΣΒΑΚ) για την αποφυγή αποσπασματικών προσεγγίσεων.

Χρειάζονται επίσης, πολιτικές και τεχνολογία ώστε το ποδήλατο να «φτάσει» πιο κοντά στον πολίτη, συμμετοχή των πολιτών ώστε να αναπτύσσονται υποδομές και υπηρεσίες ποδηλασίας καθώς και να γίνεται υπολογισμός των επιπτώσεων στην κυκλοφορία από την ανακατανομή του δημόσιου χώρου υπέρ ποδηλάτου, πεζή μετακίνησης και μικροκινητικότητας.

Δημιουργία δικτύου προσωρινών ποδηλατοδρόμων

Στην εκπόνηση της εθνικής στρατηγικής για τα ποδήλατα αναφέρθηκε ο γ.γ. Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας Ευθύμιος Μπακογιάννης, ο οποίος μέσω διαδικτυακής σύνδεσης επισήμανε ότι το υπουργείο Περιβάλλοντος έχει ξεκινήσει τη σχετική εκπόνηση εδώ και 6 μήνες και αναφέρθηκε στο θεσμικό πλαίσιο για τις τεχνικές οδηγίες δημιουργίας προσωρινών ποδηλατοδρόμων, πεζόδρομων και οδών ήπιας κυκλοφορίας.

«Κάναμε μια νομοθετική ρύθμιση και δώσαμε τη δυνατότητα σε όλους του ΟΤΑ (α’ και β’ βαθμού) να μπορούν με απόφαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, χωρίς εγκρίσεις από την Αποκεντρωμένη, να μπορούν για προσωρινό διάστημα, έως 30/11/2020, να κάνουν παρεμβάσεις για πεζόδρομους, διαπλάτυνση πεζοδρομίων, ποδηλατόδρομους και μετατροπή οδών για τη ρύθμιση κυκλοφορίας. Στόχος είναι να ενθαρρύνουμε να βγει ο κόσμος στον δρόμο, να περπατήσει, να κάνει ποδήλατο, με ασφάλεια, περιορίζοντας και το όριο της ταχύτητας των αυτοκινήτων» ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο κ. Μπακογιάννης.  

Σ’ ότι αφορά την πόλη της Θεσσαλονίκης, στο δίκτυο ποδηλατοδρόμων 12 χλμ., έρχεται να προστεθεί ένας προσωρινός ποδηλατόδρομος κατά μήκος της λεωφόρου Κωνσταντίνου Καραμανλή ενώ και η δεξιά λωρίδα κυκλοφορίας οχημάτων επί της Λεωφόρου Νίκης (Παλιά Παραλία) να μετατραπεί σε ποδηλατόδρομο.

«Προχωρούμε στη δημιουργία προσωρινού ποδηλατόδρομου κατά μήκος της Κων. Καραμανλή και στα δυο ρεύματα, με ανακατανομή του δημόσιου χώρου υπέρ ποδηλάτου. Και προχωρούμε στη δημιουργία κάθετων αξόνων, σύνδεσης της Κων.Καραμανλή με την Παραλιακή, μέσω των οδών Μοσχονησίων και Βούλγαρη και της οδού Μάρκου Μπότσαρη ενώ εξετάζουμε και το ενδεχόμενο των οδών Παρασκευοπούλου και Αρχαιολογικού μουσείου» ανέφερε ο ειδικός σύμβουλος του Δημάρχου Θεσσαλονίκης Δημήτρης Μήτρου διευκρινίζοντας ότι εκεί οι παρεμβάσεις θα γίνουν, χωρίς ξεχωριστή λωρίδα, θα γίνει παράλληλη κατάρτιση του οδοστρώματος και από αυτοκίνητα και από ποδήλατα, με την χρήση οριζόντιας σήμανσης, με στάμπες, και με μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30 χλμ.

Επιπρόσθετα, ο κ. Μήτρου, αναφέρθηκε και στη Λεωφόρο Νίκης, «να δώσουμε το δεξί ρεύμα, όπως προβλέπεται από τις προδιαγραφές, στη Λεωφόρο Νίκης, να κατεβάσουμε τον ποδηλατόδρομο, έτσι ώστε να αποδώσουμε στους πεζούς όλο το πεζοδρόμιο, προσωρινά για την χρονική περίοδο που ορίζεται από το θεσμικό πλαίσιο» επισήμανε.

Παράλληλα, ο δήμος Θεσσαλονίκης εξετάζει παρέμβαση για ποδηλατόδρομο και επί της οδού Γιαννιτσών, προς τη δυτική πλευρά της πόλης. «Σε μια πόλη που η χρήση του ποδηλάτου δεν ξεπερνάει το 1%, θα πρέπει αυτή η προσπάθεια να συνοδευτεί, με τη συμβολή όλων των φορέων, να περάσουμε τη νοοτροπία και στους οδηγούς, ότι πλέον το ποδήλατο δεν είναι ένα μέσο αναψυχής ή κάτι το εξωτικό, αλλά αποτελεί πλέον ένα μέσο μαζικής μεταφοράς, και η χρήση του είναι συνδεδεμένη άρρηκτα με την διασφάλιση της δημόσιας υγείας» τόνισε ο κ. Μήτρου.

Σχετικά με τις παραπάνω παρεμβάσεις, σύμφωνα με το μοντέλο που έτρεξε το ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤ, η ανάπτυξη ποδηλατόδρομου στη Λεωφόρο Κων. Καραμανλή μπορεί να πραγματοποιηθεί χωρίς να προκληθεί επιβάρυνση της κυκλοφορίας, ενώ η ανάπτυξη ποδηλατόδρομου στη Λεωφόρο Νίκης θα εντείνει τα κυκλοφοριακά προβλήματα στην οδό Μητροπόλεως τα οποία θα πρέπει να διαχειριστούν.

Αύξηση 30% στη χρήση κοινόχρηστων ποδηλάτων

Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του έργου iBikeShare, επισημάνθηκε ότι κατά τη διάρκεια του καραντίνας, παρατηρήθηκε αύξηση 30% στην χρήση των συστημάτων κοινόχρηστων ποδηλάτων που υπάρχουν σε διάφορα σημεία της Θεσσαλονίκης. Επίσης, υπήρξε μείωση της κυκλοφορίας κατά 20% την πρώτη περίοδο, 55% τη δεύτερη και 70% την τρίτη περίοδο και αντίστοιχα μείωση του χρόνου διαδρομής 12%, 43% και 52%.  

«Σύμφωνα με εκτιμήσεις, 12% των μετακινήσεων μπορούν να γίνουν με ποδήλατα. Αυτό το νούμερο είναι ο στόχος, το πώς θα καταφέρουμε να αποκτήσουμε τις υποδομές» ανέφερε στο ethnos.gr η κα. Αϋφαντοπούλου. Από την πλευρά του ο Απόστολος Συμεωνίδης, εταίρος του έργου iBikeShare και CEO της Thessbike εταιρίας ενοικίασης κοινοχρήστων ποδηλάτων, τόνισε ότι στόχος τους είναι να φέρουν τους Θεσσαλονικείς πιο κοντά στο ποδήλατο.

«Το 80% είναι χρήστες αναψυχής’ στόχος μας είναι το 60%-40%» ανέφερε κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του ο κ. Συμεωνίδης εξηγώντας και τους λόγους δυσκολιών για την επίτευξη του στόχου. «Είναι η νοοτροπία, έχουμε ανεπαρκείς ποδηλατόδρομους, δεν του δίνουμε κίνητρο του πολίτη, επίσης μειονέκτημα είναι η μειωμένη γεωγραφική διείσδυση του συστήματος» είπε ο  εταίρος του έργου iBikeShare και CEO της Thessbike προσθέτοντας ότι δεν υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο ώστε να υπάρχουν ποδήλατα σε κοινόχρηστο χώρο. «Δεν μπορεί ο δήμος ή η Περιφέρεια να μας νοικιάσει χώρο, άρα, αναγκαστικά, πρέπει να είναι ιδιωτικός ο χώρος» είπε ο κ. Συμεωνίδης αναφέροντας τους 6 συνολικά σταθμούς που διαθέτει η εταιρία του, με 200 ποδήλατα.  

Στο πλαίσιο του έργου έργου iBikeShare δημιουργήσανε μια εφαρμογή που δίνει σε πραγματικό χρόνο πληροφορίες στον αναβάτη (που έχει ποδήλατα, πόσα ποδήλατα έχει ο κάθε σταθμός, πόσα χλμ. κάνει ο χρήστης ποδήλατο, πόση ώρα, υπάρχει ιστορικό των ενοικιάσεων του χρήστη) και παράλληλα κίνητρα με δώρα, ώρες για περισσότερη ποδηλασία κτλ. «Βλέπουμε το ποδήλατο στο 1% - 1,5% της συνολικής μετακίνησης, δεν μπορούμε να γίνουμε Αμστερνταμ, όμως μπορεί να φέρει μεγάλη κυκλοφοριακή διαφορά, λιγότερη ρύπανση, λιγότερα αυτοκίνητα, περισσότερη ευεξία και υγεία» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Συμεωνίδης.

Συνεισφορά προς το περιβάλλον

Επενδύοντας στην μικροκινητικότητα και στη διαμοιρασμένη οικονομία, ήδη από το 2008, ο Γιώργος Βουλγαρούδης εταίρος του έργου iBikeShare και CEO της Brainbox Technology, εξήγησε στους παρευρισκόμενους τα πολλαπλά οφέλη από τη χρήση ποδηλάτου στις πόλεις. Με περισσότερα από 3.500 ποδήλατα σε 45 πόλεις σε Ελλάδα, Κύπρο, Πολωνία, Νορβηγία και περισσότερους από 100 σταθμούς μίσθωσης ποδηλάτων, « προσπαθούμε να συνεισφέρουμε στο γράψιμο των κανόνων της βιώσιμης κινητικότητας, ειδικά στο κομμάτι της μικροκινητικότητας» ανέφερε ο κ. Βουλγαρούδης προσθέτοντας ότι οι  νέες τεχνολογίες επιτρέπουν να υπάρχουν ποδήλατα σε περισσότερα σημεία, ώστε να εξυπηρετούνται οι πολίτες.

Επισημάνθηκε πως το ποδήλατο αποτελεί μεγάλο κομμάτι συνεισφοράς προς το περιβάλλον. «Με τα ποδήλατα που έχουμε εγκαταστήσει εμείς, μόνο, σε 45 πόλεις, πέρυσι, υπολογίσαμε ότι έχουν διανεμηθεί περισσότερα από 12 εκατ. χλμ. και είχαμε περισσότερες από 2,5 τόνους διοξειδίου του άνθρακα που γλίτωσε η ατμόσφαιρα» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Βουλγαρούδης.   Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι πωλήσεις ποδηλάτων στη Μεγάλη Βρετανία άγγιξαν το 1 εκατ. ενώ στη Γερμανία τα 2,5 εκατ., εκ των οποίων το 10% ήταν ηλεκτροκίνητα.

Από την πλευρά του ο Κώστας Τερζόπουλος εκπρόσωπος της φυσιολατρικής συλλογικότητας gymnosophy εξέφρασε την άποψη των ποδηλατών για ένα ασφαλές δίκτυο ποδηλατοδρόμων. Αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στο παράδειγμα της Σεβίλλης, μιας πόλης ιδίου μεγέθους με αυτό της Θεσσαλονίκης, και το πώς έχει μπει το ποδήλατο στην καθημερινότητα των κατοίκων της πόλης.

Στο πλευρό του έργου και η πολιτεία

Την εσπερίδα που πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Τετάρτης 24 Ιουνίου, στη Θεσσαλονίκη, χαιρέτισε ο υφυπουργός Εσωτερικών Μακεδονίας-Θράκης Θεόδωρος Καράογλου, τονίζοντας τη σημασία της χρήσης φιλικών προς το περιβάλλον μέσων μεταφοράς από τους πολίτες. «Δυο είναι τα αισιόδοξα μηνύματα’ ότι το ποδήλατο είναι ζωντανό και με αφορμή τον κορονοϊό μπήκε και πάλι το ποδήλατο στη ζωή μας» ανέφερε ο κ. Καράογλου προσθέτοντας ότι το ποδήλατο και η δημόσια συγκοινωνία μπορούν να λειτουργήσουν ως σύμμαχοι και όχι ως ανταγωνιστές.

Από την πλευρά του ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Πάρις Μπίλλιας αναφέρθηκε στις επενδύσεις της ΠΚΜ στην ηλεκτροκίνηση και στην προώθησή της, «η ΠΚΜ είναι από τις πρώτες στη χώρα που επένδυσε στην ηλεκτροκίνηση ως φιλική προς το περιβάλλον μορφή μετακινήσεων» όπως είπε χαρακτηριστικά, και επισήμανε τη χρηματοδότηση της ΠΚΜ για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων, την εγκατάσταση σταθμών κοινοχρήστων ποδηλάτων, την προμήθεια αυτοματοποιημένου συστήματος μίσθωσης ποδηλάτων σε 12 δήμους της ΠΚΜ, προϋπολογισμού περίπου 5,5 εκατ. ευρώ. «Τις προσεχείς ημέρες πρόκειται να υποβάλλουμε στο πρόγραμμα «Elena» αίτημα χρηματοδότησης δράσεων για την εξοικονόμηση ενέργειας, συμπεριλαμβάνοντας και τα ηλεκτρικά οχήματα» ανέφερε ο κ. Μπίλλιας λέγοντας ότι το σύνολο της αίτησης προς χρηματοδότηση είναι ύψους περίπου 80 εκατ. ευρώ.

ποδηλατόδρομοςποδήλατοποδηλατόδρομοι Θεσσαλονίκη