Ελλάδα|26.06.2020 14:56

Θεσσαλονίκη - Flyover: Η περιφερειακή οδός ψηλώνει κι... απογειώνεται - Το σχέδιο

Εύρης Τσουμής

«Ψηλώνει» η περιφερειακή οδός Θεσσαλονίκης για να μπορεί να απορροφά μεγαλύτερο όγκο οχημάτων σε κυκλοφοριακές συνθήκες μεγαλύτερης ασφάλειας. Το μεγαλεπήβολο project που μπορεί να αλλάξει τα κυκλοφοριακά δεδομένα στη Θεσσαλονίκη βγήκε από τα συρτάρια, σχεδόν μια δεκαετία μετά τον αρχικό σχεδιασμό και μπήκε σε ρότα υλοποίησης.

Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο του νέου έργου θα είναι η κατασκευή μιας υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου (flyover) που θα έχει μήκος περίπου 13  χιλιόμετρα, μαζί με όλες τις παρεμβάσεις και θα βρίσκεται πάνω από τη σημερινή περιφερειακή οδό, από το ύψος της Πυλαίας και του νοσοκομείου «Γένεσις» μέχρι την περιοχή του νοσοκομείου Παπαγεωργιου. Το κόστος του έργου θα αγγίξει τα 370 εκατ. ευρώ και σύμφωνα με το σχεδιασμό ο δρόμος θα έχει ολοκληρωθεί και θα έχει παραδοθεί σε κυκλοφορία μέχρι το 2026. Για την κατασκευή του έργου θα απαιτηθεί επιπλέον έκταση του Σέιχ Σου περίπου 70 στρεμμάτων η οποία όμως θα αναπληρωθεί στο πολλαπλάσιο με φυτεύσεις νέων δέντρων σε άλλα σημεία του δρόμου.

Επίσης στο πλαίσιο της ανακατασκευής και του υφιστάμενου δρόμου θα καταργηθεί το τούνελ της Τούμπας, τουλάχιστον όπως το ξέραμε μέχρι τώρα, και στη θέση του θα δημιουργηθεί μια νέα κατασκευή με πέντε λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση. Προβλέπονται ακόμα να κατασκευαστούν κι άλλες δύο νέες σήραγγες. Η πρώτη, στην περιοχή μεταξύ Μετεώρων και Πεύκων, μήκους 500-600μ, που καλύπτει και τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας και θα αναβαθμίσει περιβαλλοντικά την περιοχή, δημιουργώντας μία μεγάλη έκταση πρασίνου, περιορίζοντας την ηχορύπανση και την αέρια ρύπανση κατά 70%. Η δεύτερη, μήκους 700μ, θα κατασκευαστεί μεταξύ του κόμβου της Τούμπας και του κόμβου Κ10, που καλύπτει το δυτικό ρεύμα μόνο (προς το μέρος του Σεϊχ-Σου).

Όπως είπε στο ethnos.gr ο μελετητής του έργου Απόστολος Φράγκος, μέχρι τον Οκτώβριο θα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι μελέτες καθώς και οι τροποποιήσεις που πρέπει να γίνουν στην αρχική μελέτη του 2011 και στη μελέτη του 2015 που ακολούθησε. «Η Θεσσαλονίκη θα αποκτήσει τη δική της… Αττική Οδό, δηλαδή μια λεωφόρο με πολύ υψηλά κυκλοφοριακά στάνταρντς» τόνισε. Στη συνέχεια θα ακολουθήσει ο διαγωνισμός για το έργο. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής από τη Θεσσαλονίκη τόνισε ότι προς το τέλος του 2021- αρχές 2022, θα έχει επιλεγεί οριστικός ανάδοχος ο οποίος, θα πρέπει να ολοκληρώσει τις εργασίες σε διάστημα τεσσάρων ετών. Παράλληλα ο ανάδοχος θα αναλάβει για τα επόμενα 26 χρόνια τη συντήρηση του δρόμου, που θα κατασκευαστεί ως ΣΔΙΤ και χωρίς να επιβαρύνονται οι χρήστες με διόδια.

Οπως είπε ο κ. Καραμανλής, μιλώντας για τη νέα περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης θα πρόκειται για ένα «δρόμο πάνω από το δρόμο», τη μεγαλύτερη εναέρια οδό στην Ελλάδα, που θα ξεκινήσει άμεσα και θα ανακουφίσει την Ανατολική Περιφερειακή Οδό με τρεις τρόπους: Θα αυξήσει την κυκλοφοριακή ικανότητα. Θα βελτιώσει θεαματικά την οδική ασφάλεια. Και δεν θα επιβαρύνει το περιβάλλον.

Το Flyover θα εξυπηρετεί 10.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση και θα σώσει ζωές, καθώς σήμερα ο δείκτης θνησιμότητας στην Ανατολική Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης είναι 12 φορές μεγαλύτερος σε σχέση με την Αττική Οδό στην Αθήνα!

Ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι επί τρεις δεκαετίες ως λύση, στην όλο και πιο επιτακτική ανάγκη να αναβαθμιστεί η Ανατολική Περιφερειακή Οδός, παρουσιαζόταν η Εξωτερική Περιφερειακή. Ένα έργο πανάκριβο, που δεν θα έπαιρνε περιβαλλοντική αδειοδότηση.

«Θέλαμε να βρούμε μια λύση ρεαλιστική, και άμεσα εφαρμόσιμη. Μια λύση που να αντιμετωπίζει ουσιαστικά και το πρόβλημα. Κι αυτό ακριβώς είναι το Flyover», τόνισε.

Το πρωτοποριακό έργο, μοναδικό του είδους στην Ελλάδα, αφορά 13 χιλιόμετρα, με 9 ανισόπεδους κόμβους, 4 χιλιόμετρα συνεχόμενης γέφυρας Flyover, 8 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες. Στην κατασκευή του θα απασχοληθούν περισσότεροι από 1.000 εργαζόμενοι.

Το Flyover θα εξυπηρετεί 10.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση

Σε ότι αφορά στον κυκλοφοριακό φόρτο, ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε ότι το 2010, ο σημερινός δρόμος είχε ήδη εξαντλήσει ουσιαστικά τα όριά του, αφού καθημερινά κατέγραφε 150.000 οχήματα και στις δύο κατευθύνσεις. Τα επόμενα χρόνια, η τάση αντεστράφη και ο αριθμός μειώθηκε, πρώτα λόγω της οικονομικής κρίσης και τώρα τελευταία λόγω του COVID – 19.

«Όμως, η εκτίμηση των ειδικών είναι ότι το νούμερο αυτό τα επόμενα χρόνια αναμένεται να αυξηθεί εντυπωσιακά και το 2030 να έχει ξεπεράσει κατά πολύ τα μεγέθη ακόμα και του 2010 και να έχει φτάσει στα 220.000 οχήματα την ημέρα», πρόσθεσε και εξήγησε ότι: «Ενώ ο δρόμος είναι σχεδιασμένος για να εξυπηρετεί γύρω στα 5.000 αυτοκίνητα την ώρα ανά κατεύθυνση, το 2030 μπορεί και να φτάσουμε στα 7.500 αυτοκίνητα την ώρα ανά κατεύθυνση δηλαδή 50% παραπάνω».

Ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι ο νέος δρόμος θα μπορεί να εξυπηρετεί ικανοποιητικά, όχι 5.000 που είναι η σημερινή δυνατότητα, ούτε 7.500 που είναι η εκτίμηση για το 2030, αλλά 10.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση. «Αυτός ο δρόμος θα είναι το Flyover», δήλωσε κάνοντας λόγο για μια μόνιμη και οριστική λύση στο πρόβλημα της πόλης, για πολλές δεκαετίες.

Θα σώσει ζωές

Σε ότι αφορά στο θέμα της ασφάλειας, ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι συνολικά, και σε σχέση με την Αττική Οδό, ο δείκτης θνησιμότητας είναι πάνω από 12 φορές μεγαλύτερος και ο δείκτης τραυματισμών σχεδόν 14 φορές μεγαλύτερος.  «Γι΄ αυτό και σας λέω ότι ο νέος αυτοκινητόδρομος δεν θα βελτιώσει απλώς την καθημερινή ζωή στη Θεσσαλονίκη, αλλά και θα σώσει ζωές» πρόσθεσε.

Ελάχιστο περιβαλλοντικό κόστος

Σε ότι αφορά στην προστασία του περιβάλλοντος, ο κ. Καραμανλής εξήγησε ότι αντί για διαπλάτυνση ή νέα πρόσθετη χάραξη, που θα καταβρόχθιζε εκατοντάδες στρέμματα γης και δάσους, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επέλεξε να περάσει το νέο αυτοκινητόδρομο κυριολεκτικά επάνω από την υπάρχουσα χάραξη. «Δηλαδή φτιάχνουμε έναν ολόκληρο νέο δρόμο, με κυριολεκτικά ελάχιστο περιβαλλοντικό κόστος», επισήμανε.

Ο κ. Καραμανλής χαρακτήρισε το Flyover ζωντανό παράδειγμα τού πώς η προνοητικότητα, η σωστή μελέτη και η αξιοποίηση της τεχνολογίας μπορούν να κάνουν τη ζωή όλων καλύτερη, χωρίς να προσβάλλουν τη φύση. Και έκανε λόγο για ένα καινοτόμο έργο που με τις γέφυρες, τα τούνελ και τις πεζογέφυρες, θα είναι τεχνολογικό αξιοθέατο.

Πρόσθετες λωρίδες κυκλοφορίας και παρεμβάσεις στους κόμβους

Οι παρεμβάσεις που θα γίνουν για την αναβάθμιση όλου του δικτύου θα είναι τεσσάρων ειδών:

-στοχευμένες απλές επεμβάσεις, σε κόμβους όπως η σύνδεση με ΤΙΤΑΝ, η σύνδεση Λ. Κατσιμίδου, Τούμπας, η σύνδεση Κωνσταντινοπολίτικων.

-μείζονες επεμβάσεις, στους κόμβους στο Επταπύργιο, την Πυλαία, και το Πανόραμα.

-πλήρης ανασχεδιασμός των κόμβων Πεύκων – Νεάπολης και Αγ. Παύλου.

-κατασκευή νέου κόμβου σύνδεσης με Θέρμη - Πανόραμα - Νέα Ραιδεστό, και Γαλάτιστα, Πολύγυρο, Σιθωνία.

«Είναι ένα έργο που πραγματικά μπορεί να αλλάξει την καθημερινότητα σε αυτήν την πόλη», δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, καθώς όπως εξήγησε θα εκτραπεί το 25%- 35% της κυκλοφορίας στο υπερυψωμένο - εναέριο επίπεδο, με αποτέλεσμα πιο γρήγορες μετακινήσεις, πολύ λιγότερη ρύπανση, ασφάλεια, πιο σταθερούς χρόνους μετακίνησης, οικονομία για τους οδηγούς, πολύ πιο εύκολη πρόσβαση από τη μία άκρη της πόλης στην άλλη, από την Ευκαρπία στην Καλαμαριά, γρήγορη και ασφαλής πρόσβαση από και προς ΠΑΘΕ, Εγνατία Οδό, Αεροδρόμιο «Μακεδονία» και Χαλκιδική, αλλά και τις γειτονικές πόλεις.

«Στη Θεσσαλονίκη χρωστάμε. Όλες οι κυβερνήσεις»

Ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι κεντρικό ρόλο στον κυβερνητικό σχεδιασμό έχουν τα έργα υποδομών και πως είναι ήδη έτοιμο ένα ολοκληρωμένο σχέδιο έργων, συνολικού ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ. «Δεν είναι τυχαίο ότι την πρώτη μεγάλη δημόσια εμφάνισή μας ως Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μετά την περίοδο της καραντίνας, την πραγματοποιούμε στη Θεσσαλονίκη. Μια πόλη που αγαπώ» είπε και πρόσθεσε: «Στη Θεσσαλονίκη χρωστάμε. Όλες οι κυβερνήσεις».

Περιφερειακή Οδός ΘεσσαλονίκηςΠεριφερειακή Οδός