Ελλάδα|03.07.2020 18:56

Σιδηροδρομική γραμμή Πάτρας: Αυτό είναι το τελικό σχέδιο του υπουργείου Μεταφορών

Μαρία Λιλιοπούλου

Μερική υπογειοποίηση αλλά σε μεγαλύτερο μήκος από τις αρχικές εκτιμήσεις και υπογειοποίηση έξι σταθμών προβλέπει το σχέδιο του υπουργείου Υποδομών για τη νέα σύγχρονη σιδηροδρομική γραμμή της Πάτρας, το οποίο παρουσίασε την Παρασκευή, 3 Ιουλίου, ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, στο 8ο Περιφερειακό Αναπτυξιακό Συνέδριο στην Πάτρα (Regional Growth Conference 2020).

Η εκκίνηση του διαγωνισμού για το έργο εκτιμώμενου προϋπολογισμού 514 εκατομμυρίων ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, τοποθετείται στο β΄ εξάμηνο του 2021.

Με τη συγκεκριμένη χάραξη υπολογίζεται ότι το ταξίδι από την Αθήνα ως το νέο λιμάνι της Πάτρας με υπερταχεία θα διαρκεί 1 ώρα και 40 λεπτά, εξυπηρετώντας περισσότερους από 1,1 εκατομμύρια υπεραστικούς επιβάτες ετησίως σε πρώτη φάση.

Συνοπτικά το έργο προβλέπει:

  • Ταύτιση χάραξης με την υφιστάμενη σε λειτουργία σήμερα μονή σιδηροδρομική γραμμή.

  • Υπόγεια διέλευση εντός του αστικού ιστού της Πάτρας μήκους 5,16 χιλιομέτρων (κάθοδος προς Κανελλοποούλου και άνοδος στην περιοχή της ακτής Δυμαίων).

  • Απελευθέρωση χώρων για αστικές αναπλάσεις αναψυχής.

  • Απελευθέρωση 70 στρεμμάτων συνολικά στον πυκνό ιστό της πόλης.

  • Εξασφάλιση της λειτουργίας του Προαστιακού Σιδηροδρόμου.

  • Καταργηση όλων των υφιστάμενων ισόπεδων διαβάσεων (οδικών και πεζών) και αντικατάστασή τους από ανισόπεδες διαβάσεις οχημάτων και δέκα πεζογέφυρες.

  • Διατήρηση της διασύνδεσης με Πύργο.

  • Πλήρης ηλεκτροκίνηση σε όλο το μήκος της σιδηροδρομικής γραμμής.

Οι έξι στάσεις, οι οποίες θα υπογειοποιηθούν είναι οι εξής: Κανελλοπούλου, Αγυιά, Παναχαϊκή, Αγιος Διονύσιος, Τριών Συμμάχων (πρώην Πάτρας, παλιό λιμάνι) και Αγίου Ανδρέα.

Αναφερόμενος στο σχεδιασμό της προηγούμενης κυβέρνησης, ο οποίος προέβλεπε πλήρη υπογειοποίηση της γραμμής, ο κ. Καραμανλής σημείωσε πως «ήρθε και έταξε ένα φαραωνικό έργο, που ούτε μπορούσε να υλοποιήσει ούτε το χρειάζεται πραγματικά η πόλη», προσθέτοντας ότι η πλήρης υπογειοποίηση της γραμμής, με τους πανάκριβους σταθμούς μέσα στην πόλη, θα είχε τεράστιες τεχνικές δυσκολίες, υπερβολικά υψηλό κόστος, θα καταργούσε τον Προαστιακό και δεν θα μπορούσε ποτέ να χρηματοδοτηθεί από την Ε.Ε.

Σύμφωνα με τον κ. Καραμανλή, το νέο σχέδιο είναι ρεαλιστικό, απελευθερώνει το κέντρο της πόλης χωρίς να την κόβει στα δύο και ανοίγει την πόλη με μέτωπο προς τη θάλασσα, ενώ διατηρεί σε λειτουργία τον Προαστιακό και ελαχιστοποιεί την οπτική και ηχητική όχληση.

Ξεκαθάρισε, μάλιστα, ότι η σιδηροδρομική γραμμή δεν θα περάσει από κάποιο σημείο που δεν περνάει ήδη. «Πάνω στην ίδια ακριβώς χάραξη θα πατήσουμε. Στην γραμμή που λειτουργεί σήμερα κι από μονή θα γίνει διπλή. Αλλά ένα πολύ μεγάλο μέρος της, από υπέργειο σήμερα θα το κάνουμε υπόγειο». Τόνισε ότι ο Προαστιακός συνεχίζει να λειτουργεί κανονικά, καθώς διατηρούνται και οι 8 υφιστάμενες στάσεις στο μήκος του έργου και 6 από αυτές μετατρέπονται σε υπόγειες, ενώ παράλληλα προστίθεται και μια επιπλέον στάση στο νέο Λιμάνι. Ομοίως διατηρείται και η διασύνδεση με τον Πύργο.

Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών με την ολοκλήρωση της γραμμής:

  • Η υπερταχεία θα κάνει από την Αθήνα ως το νέο λιμάνι της Πάτρας, 1 ώρα και 40΄.

  • Η υπεραστική επιβατική κίνηση, σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα είναι πάνω από 1.100.000 επιβάτες το χρόνο. Σε δεύτερη φάση, το 2040, σχεδόν 1,5 εκ επιβάτες.

  • Η επιβατική κίνηση στον προαστιακό, σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα είναι πάνω από 1.900.000 επιβάτες το χρόνο. Σε δεύτερη φάση, το 2040, πάνω από 2.600.000.

  • Η υπεραστική εμπορευματική λειτουργία: Σε πρώτη φάση, θα εξυπηρετεί 3 εμπορικές αμαξοστοιχίες την ημέρα ανά κατεύθυνση στο τμήμα Κόρινθος-Πάτρα. Και το 2040 εκτιμάται ότι θα έχουμε 4 εμπορικές την ημέρα στο Θριάσιο – Πάτρα.

Βίντεο και παρουσίαση του έργου στους συνδεσμους:

Βίντεοhttps://we.tl/t-IDodCvkKVf

Παρουσίαση: https://we.tl/t-ESRujoMSCL

Πάτραυπουργείο Μεταφορώνεπιβάτες