Ελλάδα|08.10.2020 18:04

ΚΤΕΛ: Σε 24 εκατομμύρια ευρώ ετησίως ανέρχεται η αποζημίωση για τη συγκοινωνία της Αθήνας

Μαρία Λιλιοπούλου

Εξήντα λεωφορειακές γραμμές «αστικού και ειδικού τοπικού χαρακτήρα» για διάστημα δύο ετών με ετήσιο αντίτιμο περίπου 24 εκατομμυρίων ευρώ θα παραχωρήσει ο ΟΑΣΑ στα ΚΤΕΛ Αττικής, τα οποία θα εισέλθουν και στο σύστημα πωλήσεων προιόντων κομίστρου του ΟΑΣΑ, ενώ θα προβλεφθούν και κίνητρα για την ενίσχυση των πωλήσεων προϊόντων ΟΑΣΑ μέσα από το δίκτυο πώλησης των ΚΤΕΛ.

Επί της ουσίας παραχωρείται το 20% του ετήσιου συγκοινωνιακού έργου του ΟΑΣΑ και συγκεκριμένα 17,1 εκ. οχηματοχιλιόμετρα.

Σύφωνα με σημερινή ανακοίνωση του Οργανισμού, η συνεργασία ΟΑΣΑ με τα ΚΤΕΛ Αττικής εντάσσεται στον ευρύτερο σχεδιασμό για την άμεση ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας και τη βελτίωση του επιπέδου εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού που περιλαμβάνει επίσης την προμήθεια 300 λεωφορείων ηλικίας έως 10 ετών μέσω Leasing και 655 προσλήψεις οδηγών, μηχανοδηγών και τεχνιτών σε ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ.

Ο ΟΑΣΑ μιλά για «προσωρινή εκχώρηση συγκοινωνιακού έργου», η οποία αοδίδεται στην αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας του κορονοϊού COVID – 19.

Για την εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου 60 προαστιακών γραμμών, η ΚΤΕΛ Ν. Αττικής Α.Ε. υποχρεούται στην κυκλοφορία 200 αστικού τύπου λεωφορείων, εκ των οποίων 164 κανονικά (12 μέτρων), 30 αρθρωτά (18 μέτρων) και 6 μικρολεωφορεία (8 μέτρων).

Το ετήσιο κόστος ανάθεσης συγκοινωνιακού έργου στην ΚΤΕΛ Ν. Αττικής Α.Ε. το οποίο θα καλύπτεται από τον κρατικό προϋπολογισμό ανέρχεται σε 24.131.018 ευρώ. Το κόστος αυτό έχει υπολογιστεί με προσφερόμενη τιμή 1,41 ευρώ ανά οχηματοχιλιόμετρο.

Ποιες γραμμές θα αναλάβουν

Στόχος είναι η δρομολόγησή τους σε μακρινές περιφερειακές γραμμές ώστε να εξοικονομηθούν οχήματα και οδηγοί και να εξυπηρετήσουν δρομολόγια με μεγάλο αριθμό επιβατών που περιλαμβάνουν πολλαπλές μετεπιβιβάσεις (γραμμές κορμού, κεντρικές, διακεντρικές γραμμές και τροφοδοτικές γραμμές).

Συγκεκριμένα, οι γραμμές που θα ανατεθούν στα ΚΤΕΛ σταδιακά μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου είναι:

Γραμμές περιοχής Βόρειας Αττικής: Στην κατηγορία αυτή ανήκουν γραμμές που συνδέουν την περιοχή της Κηφισιάς με περιοχές όπως η Ροδόπολη, το Κρυονέρι, ο Άγιος Στέφανος, ο Διόνυσος, οι Θρακομακεδόνες.

Γραμμές περιοχής Δυτικής Αττικής: Στην κατηγορία αυτή ανήκουν γραμμές οι οποίες συνδέουν την περιοχή της Ελευσίνας με περιοχές όπως ο Ασπρόπυργος, η Μάνδρα, η Μαγούλα.

Γραμμές περιοχής Ανατολικής Αττικής: Στην κατηγορία αυτή ανήκουν γραμμές που συνδέουν τους σταθμούς μετρό Δουκίσσης Πλακεντίας και Νομισματοκοπείο με περιοχές όπως η Ανθούσα, η Αρτέμιδα, το Κορωπί, η Παλλήνη, η Ραφήνα.

Γραμμές περιοχής Νότιας Αττικής: Στην κατηγορία αυτή ανήκουν οι γραμμές οι οποίες συνδέουν το σταθμό του μετρό «Ελληνικό» με περιοχές όπως η Σαρωνίδα, η Βάρκιζα, η Γλυφάδα.

Ηλεκτρονικό εισιτήριο και έσοδα

Η παροχή των υπηρεσιών διαιρείται σε δύο περιόδους χειμερινή και θερινή για τις οποίες ο ΟΑΣΑ έχει καταρτίσει πρόγραμμα σε ημερήσια βάση.

Οπως διαβεβαιώνει ο ΟΑΣΑ, οι τιμές των εισιτηρίων στις λεωφορειακές γραμμές που θα εξυπηρετούνται από την ΚΤΕΛ Ν. Αττικής Α.Ε., παραμένουν ίδιες με τις ισχύουσες στο συγκοινωνιακό δίκτυο του ΟΑΣΑ. Οι εισπράξεις απ’ τα κόμιστρα του συγκεκριμένου συγκοινωνιακού έργου αποτελούν έσοδα του ΟΑΣΑ.

Ο Οργανισμός μάλιστα εκτιμά ότι «η προσωρινή ανάθεση της εκτέλεσης των περιφερειακών γραμμών θα οδηγήσει σε αύξηση εσόδων στις συγκεκριμένες γραμμές, αφενός λόγω περιορισμού της εισιτηριοδιαφυγής και αφετέρου χάρη στα νέα σημεία πώλησης εισιτηρίων του ΟΑΣΑ που θα λειτουργούν από την ΚΤΕΛ Ν. Αττικής Α.Ε».

Εως και σήμερα, που επισήμως κλείνει μία εβδομάδα εκτέλεσης δρομολογίων από οχήματα των ΚΤΕΛ, η μετακίνηση με αυτά είναι ουσιαστικά δωρεάν καθώς δε διαθέτουν συστήματα τηλεματικής και έξυπνου εισιτηρίου με αποτέλεσμα οι επιβάτες απλά να μην επικυρώνουν εισιτήριο.

Ο ΟΑΣΑ αποδίδει το πρόβλημα στην επιτακτική ανάγκη αντιμετώπισης των επιπτώσεων του κορωνοϊού, η οποία έθεσε νωρίτερα σε κυκλοφορία τα οχήματα των ΚΤΕΛ επαναλαμβάνοντας ότι ο εξοπλισμός τηλεματικής και ηλεκτρονικού εισιτηρίου στα οχήματα αυτά θα εγκατασταθεί σταδιακά.

Τονίζει ότι στην τελική φάση, τα ΚΤΕΛ θα εγκαταστήσουν σύστημα για τη λειτουργία ηλεκτρονικού εισιτηρίου, συμβατό με το Αυτόνομο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ) που έχει εγκαταστήσει και λειτουργεί ο ΟΑΣΑ και κατάλληλο σύστημα τηλεματικής

Αυτές τις ημέρες, πάντως, εργολαβικά συνεργεία προχωρούν στην αποξήλωση του εξοπλισμού της τηλεματικής και του ηλεκτρονικού εισιτηρίου από λεωφορεία της ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες), τα οποία βρίσκονται παροπλισμένα σε διάφορα αμαξοστάσια της εταιρίας με βλάβες με στόχο αυτά να τοποθετηθούν σε οχήματα των ΚΤΕΛ. Χθες βρέθηκαν εκεί εργαζόμενοι προκειμένου να σταματήσουν τη διαδικασία «Οι εργαζόμενοι στην ΟΣΎ δεν θα αφήσουμε να λεηλατηθεί ο στόλος των λεωφορείων, η περιουσία του ελληνικού λαού που κόστισε εκατοντάδες εκατομμύρια. Η δημόσια συγκοινωνία σαμποτάρεται καθημερινά από την κυβέρνηση προκειμένου να δοθεί το έργο που έταξαν στους ιδιώτες πριν το ξέσπασμα της πανδημίας» λέει ο επικεφαλής της Ανεξάρτητης Παρέμβασης ΕΘΕΛ-ΟΑΣΑ, Αποστόλης Κασιμέρης που βρέθηκε στο αμαξοστάσιο Αττικής.

Κι αυτό τη στιγμή που τα ΚΤΕΛ Αττικής ήδη από τον περασμένο Ιούνιο υποχρεώνονταν από τον νόμο του υπουργείου Μεταφορών που ψηφίστηκε πέρυσι τον Φεβρουάριο να έχουν τοποθετήσει σύστημα ηλεκτρονικού εισιτηρίου απολύτως συμβατό με αυτό του ΟΑΣΑ σε διάστημα τεσσάρων μηνών.

Σύμφωνα με τις καταγγελίες εργαζομένων, πάντως, ήδη τα σχετικά συνεργεία έχουν αφαιρέσει εξοπλισμό από λεωφορεία της ΟΣΥ ώστε να τοποθετηθεί στα ΚΤΕΛ. Να σημειωθεί ότι βάσει του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, το κόστος της εγκατάστασης σχετικού εξοπλισμού στα ΚΤΕΛ πρέπει να το αναλάβουν οι ιδιώτες. Αλλωστε η εξεύρεση φόρμουλας, η οποία θα επέτρεπε την τοποθέτηση εξοπλισμού του ΟΑΣΑ σε οχήματα που δεν ανήκουν στο στόλο του, ήταν ένα από τα ζητήματα που καθυστέρησε την είσοδο των ΚΤΕΛ στο σύστημα δημόσιας συγκοινωνίας της πρωτεύουσας. Πλέον φαίνεται αυτό να έχει λυθεί, χωρίς, πάντως να γνωρίζει κανείς πως ακριβώς ξεπεράστηκε ο σκόπελος.

Βάσει των διατάξεων του νόμου για τα υδατοδρόμια η σύμβαση με τα ΚΤΕΛ

Φαίνεται, πάντως, ότι η επικαιροποίηση των σχετικώνμε τα ΚΤΕΛ διατάξεων από το νόμο του περασμένου Φεβρουαρίου (4663/20) που συμπλήρωνε τους σχετικούς νόμου του 2011 και του 2018, μπορεί να μην είχε προβλέψει την πανδημία του κορονοιού, αλλά σίγουρα είχε δώσει τον οδικό χάρτη εισόδου των ΚΤΕΛ στο συγκοινωνιακό σύστημα της Αθήνας.

Συγκεκριμένα προέβλεπε ότι:

  • Στις περιοχές αρμοδιότητας των Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε. και Ο.Σ.Ε.Θ. Α.Ε., επιτρέπεται να εκτελούνται αστικά και υπεραστικά δρομολόγια από τα οικεία Κ.Τ.Ε.Λ. Α.Ε., με την υπογραφή σύμβασης μεταξύ αφενός του Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε. ή του Ο.Σ.Ε.Θ. Α.Ε. και αφετέρου του οικείου Κ.Τ.Ε.Λ. Α.Ε.,σημειώνοντας ότι «η ανάθεση έχει προσωρινό χαρακτήρα, για την αντιμετώπιση διακοπής των παρεχόμενων υπηρεσιών ή και επικείμενου κινδύνου διακοπής τους εκ μέρους των υφιστάμενων παρόχων των συγκοινωνιακών υπηρεσιών στις περιοχές αρμοδιότητας των Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε. ή Ο.Σ.Ε.Θ. Α.Ε., και δεν δύναται να υπερβαίνει τα δυο έτη»,

  • Είναι επιτρεπτή και η υπεκμίσθωση μέρους των ανατιθέμενων συγκοινωνιακών υπηρεσιών και σε άλλα Κ.Τ.Ε.Λ. Α.Ε. Περιφερειακών Ενοτήτων, δια ιδιαίτερων συμβάσεων υπεκμίσθωσης μεταξύ των Αναδόχων (Κ.Τ.Ε.Λ. Α.Ε. της περιοχής ευθύνης των Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε ή Ο.Σ.Ε.Θ. Α.Ε.) και άλλων Κ.Τ.Ε.Λ. Α.Ε. Περιφερειακών Ενοτήτων ύστερα από έγκριση και απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών.

  • Στις περιοχές αρμοδιότητας του Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε. και του Ο.Σ.Ε.Θ. Α.Ε. επιτρέπεται να καθορίζονται ειδικά δρομολόγια τοπικού χαρακτήρα για την εκτέλεση των οποίων καταρτίζονται συμβάσεις μεταξύ αφενός του Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε. ή του Ο.Σ.Ε.Θ. Α.Ε. και αφετέρου του κατά τόπον αρμόδιου Κ.Τ.Ε.Λ. Α.Ε.

  • Οι εταιρείες Κ.Τ.Ε.Λ. Αττικής Α.Ε. και Κ.Τ.Ε.Λ. Θεσσαλονίκης Α.Ε. υποχρεούνται να εγκαταστήσουν συστήματα τηλεματικής και συστήματα για τη λειτουργία ηλεκτρονικού εισιτηρίου, συμβατά με τα αντίστοιχα συστήματα του Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε. και του Ο.Σ.Ε.Θ. Α.Ε.».
    Η εγκατάσταση τηλεματικής και συστημάτων λειτουργίας ηλεκτρονικού εισιτηρίου, ολοκληρώνεται εντός 4 μηνών από τη δημοσίευση του νόμου.

Η κατάσταση στον ΟΑΣΑ

Το σύστημα αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας καλύπτει λειτουργεί σήμερα στην Περιφέρεια Αττικής 258 λεωφορειακές γραμμές και 20 γραμμές τρόλεϊ, οι οποίες εκτελούν ατά μέσο όρο καθημερινά 10.746 δρομολόγια (τυπική καθημερινή) και εξυπηρετούν περίπου 323 εκατομμύρια επιβάτες κατ’ έτος (στοιχεία 2019).

Ο μέσος όρος ηλικίας των υφιστάμενων οχημάτων έχει φτάσει τα 18,8 έτη για τα λεωφορεία πετρελαίου, τα 16 έτη για τα λεωφορεία φυσικού αερίου και τα 18,8 έτη για τα ηλεκτροκίνητα τρόλεϊ.

Η τελευταία προμήθεια οχημάτων πραγματοποιήθηκε το 2009 – 2010, ενώ οι τελευταίες προσλήψεις προσωπικού στην ΟΣΥ ήταν το 2006.

Σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ, οι ελλείψεις σε οχήματα και σε ανθρώπινο δυναμικό κρίσιμων ειδικοτήτων και κυρίως οδηγών είχαν ως αποτέλεσμα τη δραματική μείωση του επιπέδου συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης. Ειδικότερα, την περίοδο 2015 – 2019 παρατηρείται:

- Πτώση των οχηματοχιλιομέτρων των οδικών μέσων κατά -10,9%.

- Πτώση της επιβατικής κίνησης κατά -8,3%.

Στις ώρες πρωινής αιχμής υπάρχει έλλειψη περίπου 100 οχημάτων (10,4%) σε

σχέση με τον απαιτούμενο αριθμό για την εκτέλεση του προγραμματισμένου έργου.

«Η ανωτέρω κατάσταση έχει επιβαρυνθεί περαιτέρω λόγω της πανδημίας COVID-19» σημειώνει ο Οργανισμός προσθέτοντας ότι «τα έκτακτα μέτρα που τέθηκαν σε ισχύ για τα ΜΜΜ για την αντιμετώπιση της και ιδιαίτερα ο περιορισμός της μέγιστης επιτρεπτής πληρότητας των οχημάτων σε ποσοστό 65%, καθιστούν επιτακτική την ανάγκη αύξησης της συχνότητας των δρομολογίων λεωφορείων και τρόλεϊ, για την αποφυγή φαινομένων συνωστισμού».

Τι λένε οι εργαζόμενοι

Ναι στις προσλήψεις προσωπικού και την αγορά λεωφορείων, αλλά όχι στην ιδιωτικοποίηση της συγκοινωνίας μέσω των ΚΤΕΛ, λένε οι εργαζόμενοι μέσω ανακοίνωσης που εξέδωσε σήμερα το Συνδικάτο Εργαζομένων ΟΑΣΑ και επιρρίπτει ευθύνες στην κυβέρνηση, η οποία δεν προχώρησε σε επισκευή λεωφορείων κάνοντας λόγο για «επικοινωνιακό σόου».

«Σε κάθε περίπτωση, η πανδημία δεν μπορεί και δεν πρέπει να αποτελέσει άλλοθι για την όποια ειδεχθή σκέψη ιδιωτικοποίησης των Οδικών Συγκοινωνιών. Η διαφωνία μας για την επιλογή της κάλυψης συγκοινωνιακού έργου μέσω ΚΤΕΛ είναι κάθετη και κατηγορηματική» σημειώνουν στην ανακοίνωσή τους.

Οι εργαζόμενοι προσθέτουν ότι το Συνδικάτο είχε καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση που στον πυρήνα της είχε την εφικτή επισκευή 150- 160 οχημάτων καθώς και προσλήψεις για την επάνδρωσή τους, η οποία όμως αγνοήθηκε.

Σημειώνουν επίσης ότι πολλά από τα οχήματα των ΚΤΕΛ είναι ακατάλληλα για αστική συγκοινωνία «οχήματα δίπορτα, παλαιού τύπου χωρίς τηλεματική και σύνδεση με το ηλεκτρονικό εισιτήριο. Ενα επικοινωνιακό σόου που δεν μπορούσε όμως με τίποτα να κρύψει ελλείψεις και παραφωνίες. Εάν αυτή η κατάσταση συνεχιστεί, οι ίδιοι οι επιβάτες θα ζητήσουν την απόσυρση αυτών των οχημάτων»

Οι εργαζόμενοι υπογραμμίζουν ότι κυβέρνηση και πολιτική ηγεσία του υπουργείου πρέπει να δεσμευτούν και να ξεκαθαρίσουν πως τα μέτρα αυτά έχουν ημερομηνία λήξης και μάλιστα βραχεία: «Το προεδρείο έχει και θα έχει ως μόνο στόχο μια ασφαλή, γρήγορη και φτηνή συγκοινωνία υπό απόλυτο δημόσιο χαρακτήρα με αυξημένο κοινωνικό και αναπτυξιακό ρόλο. Οποια <παράκαμψη> θα μας βρει σθεναρά απέναντί της».

ΚΤΕΛ