Ελλάδα|01.03.2021 22:40

Νησί «κλιματικά ουδέτερο» στο Αιγαίο με ηλεκτρικά αυτοκίνητα και βάρκες

Μαρία Λιλιοπούλου

Στη δημιουργία ενός κλιματικά ουδέτερου νησιού – πρότυπο θα προχωρήσει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε συνεργασία με γαλλικές επιχειρήσεις. Στο νησί του Αιγαίου, το οποίο θα επιλεγεί και θα προσδιοριστεί το προσεχές διάστημα θα αναπτυχθούν συνέργειες για την προώθηση καινοτόμων παρεμβάσεων και συγκεκριμένα εγκατάσταση υβριδικού σταθμού με συνδυασμό Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και σταθμού αποθήκευσης της ενέργειας, με απώτερο στόχο την ενεργειακή αυτονομία του νησιού καλύπτοντας πλήρως τις ανάγκες των κατοίκων και των επιχειρήσεων.

Παράλληλα θα δρομολογηθεί ο εξηλεκτρισμός του στόλου του νησιού με την αντικατάσταση παλαιών οχημάτων από ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δίκυκλα και ποδήλατα και η δημιουργία τοπικού δικτύου φόρτισης, ενώ προβλέπεται και η ενσωμάτωση «έξυπνων» συστημάτων ηλεκτροφωτισμού του νησιού. Για πρώτη φορά μέρος του εξηλεκτρισμού των μετακινήσεων θα αποτελέσει και η θαλάσσια μεταφορά, με πλωτά μέσα μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος.

Διαβάστε επίσηςΣτροφή των Ελλήνων στην υγιεινή διατροφή έφερε ο κορονοϊός

Για το σκοπό αυτό ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, συναντήθηκε την Παρασκευή, 26 Φεβρουαρίου, με τον Πρέσβη της Γαλλίας στην Ελλάδα, Patrick Maisonnave, παρουσία της Γενικής Γραμματέως Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρας Σδούκου και εκπροσώπων των γαλλικών εταιρειών Citroen, Vinci Energie και Akuo Energy Greece.

Κύριο θέμα της συνάντησης αποτέλεσε η ανάπτυξη συνεργειών για την προώθηση καινοτόμων παρεμβάσεων για τη μετάβαση ελληνικών νησιών σε καθεστώς πλήρους ενεργειακής αυτονομίας, με ουδέτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και με την παράλληλη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στις πλωτές και χερσαίες μεταφορές.

Για την άμεση πιλοτική εφαρμογή αυτού του κοινωνικά, περιβαλλοντικά και οικονομικά επωφελούς εγχειρήματος σε νησί του Αιγαίου, το οποίο θα προσδιοριστεί κατόπιν σχετικών πρωτοβουλιών του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, οι δύο πλευρές δεσμεύτηκαν να εξετάσουν την κατάρτιση σχετικού οδικού χάρτη με την υπογραφή Μνημονίου Κατανόησης (MoU) μεταξύ της Ελληνικής Κυβέρνησης και των εμπλεκόμενων εταιρειών.

Ο Γάλλος Πρέσβης εξέφρασε την πλήρη στήριξή του για την επιτυχή υλοποίηση αυτής της πρωτοβουλίας, η οποία, όπως σημείωσε, εναρμονίζεται πλήρως με την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Clean Energy for EU Islands, αλλά και με την επίτευξη των στόχων της Ευρώπης για τη βιώσιμη ανάπτυξη, με την προώθηση των «πράσινων» μεταφορών και της σημαντικής μείωσης του ανθρακικού αποτυπώματος.

Από την πλευρά του ο κ. Σκρέκας σημείωσε πως: «πρόκειται για ένα φιλόδοξο και καινοτόμο έργο, με πολλαπλασιαστικά οφέλη για τους κατοίκους και τις επιχειρήσεις των νησιών, αλλά και με υψηλή προστιθέμενη αξία στο τουριστικό προϊόν της χώρας μας. Η Ελλάδα μπορεί και θα πρωτοπορήσει στη δημιουργία πρότυπων νησιών για την επίτευξη της βιώσιμης ανάπτυξης και της μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, μετατρέποντας την «πράσινη» οικονομία σε ισχυρό μοχλό ανάπτυξης».

Το παράδειγμα της Αστυπάλαιας

Υπενθυμίζεται ότι πρόγραμμα μετατροπής σε νησί – πρότυπο προετοιμάζεται και για την Αστυπάλαια. Οι δράσεις θα περιλαμβάνουν πλήρως ηλεκτροκινούμενο στόλο οχημάτων, τόσο αυτοκινήτων όσο και δικύκλων, συγκοινωνίες a la carte, ενέργεια προερχόμενη μόνο από εναλλακτικές πηγές σε συγκεκριμένο σημείο του νησιού, αλλά και δημιουργία των απαραίτητων υποδομών και σήμανσης ώστε να δοκιμαστούν επαναστατικές τεχνολογίες, όπως η αυτόνομη οδήγηση.

Η συμφωνία με την Volkswagen, η οποία ήδη «τρέχει» για το νησί και που σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη θα δώσει τα πρώτα δείγματα γραφής σε λίγους μήνες είναι η αρχή, ενώ αναμένεται και η ανακοίνωση δέσμης κινήτρων αντικατάστασης των οχημάτων των κατοίκων του νησιού από το υπουργείο Περιβάλλοντος.

Αυτό είχε επισημάνει με την ευκαιρία της ανακοίνωσης της μελέτης της Deloitte για το στρατηγικό σχέδιο βιώσιμης ανάπτυξης της Αστυπάλαιας τον Ιανουάριο ο υφυπουργός Εξωτερικών, αρμόδιος για την οικονομική διπλωματία και την εξωστρέφεια, Κώστας Φραγκογιάννης. Σύμφωνα με τον ίδιο, το σχέδιο για την Αστυπάλαια περιλαμβάνει έργα σε τέσσερις βασικούς πυλώνες:

  • Ενέργεια: θα σταματήσει σταδιακά ο τρόπος τροφοδότησης του νησιού και θα εγκατασταθεί ένα υβριδικό σύστημα εναλλακτικών πηγών από τον άνεμο και τον ήλιο, με την ενέργεια να αποθηκεύεται σε ένα σύστημα μπαταριών.
  • Στόλος: Θα δοθεί η δυνατότητα να αντικατασταθούν όλα τα οχήματα με ηλεκτρικά, διασφαλίζοντας ότι θα θεσμοθετηθούν σημαντικά υψηλότερα (ίσως και διπλάσια) κίνητρα για τους κατοίκους της Αστυπάλαιας, τα οποία θα ανακοινωθούν εντός του προσεχούς τριμήνου στο πλαίσιο του προγράμματος «οδηγώ στην Αστυπάλαια». Μεταξύ άλλων θα δημιουργηθεί δίκτυο ηλεκτρικών οχημάτων, αυτοκινητων, σκουτερς και ποδηλάτων, τα οποία οι ενδιαφερόμενοι θα χρησιμοποιούν με χρονοχρέωση. Παράλληλα θα προχωρήσουν δωρεές στην Τοπική Αυτοδιοίκηση για την αντικατάσταση και των οχημάτων το δημοσίου (ασθενοφόρα, κλπ).
  • Συγκοινωνίες: Οι συγκοινωνίες θα είναι α λα καρτ, δηλαδή κατά παραγγελία. Οι πολίτες δε θα χρειάζεται να περιμένουν στις στάσεις για το λεωφορείο, αλλά θα μπορούν να στέλνουν ένα γραπτό μήνυμα ή να καλούν σε έναν αριθμό ώστε να περνά ένα ηλεκτρικό βαν να τους παραλαμβάνει από το σημείο που βρίσκονται και να τους μεταφέρει στον προορισμό τους 24 ώρες το 24ωρο.
  • Υποδομές: Θα δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές οδικού δικτύου και σήμανσης ώστε να μπορεί να δοκιμαστεί και η αυτόνομη οδήγηση.

Διαβάστε επίσηςΠεριοχές Natura: Στα «κάγκελα» 24.000 πολίτες για «παράθυρο» ανοικοδόμησης

υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειαςηλεκτροκίνηση