Ελλάδα|31.01.2022 21:48

Συχνές οι δυσλειτουργίες στα συστήματα αεροναυτιλίας - Κλείνουν αεροδρόμια γιατί αρρωσταίνει ο μοναδικός υπάλληλος

Μαρία Λιλιοπούλου

Σημάδια αποσυντονισμού των συστημάτων αεροναυτιλίας, αλλά ακόμα και της λειτουργίας των μικρότερων αεροδρομίων εμφανίζονται όλο και συχνότερα το τελευταίο διάστημα. Ύστερα από τα προβλήματα που είχαν σημειωθεί στα μέσα Δεκεμβρίου με το κεντρικό ραντάρ του ΚΕΠΑΘ, ακόμα δύο περιστατικά ήρθαν να προστεθούν, την ώρα που το αεροδρόμιο της Νάξου παρέμεινε σήμερα Δευτέρα κλειστό, καθώς ο μοναδικός υπάλληλος που παρέχει υπηρεσίες πληροφοριών πτήσεων (AFIS), χωρίς τις οποίες δε γίνονται προσ/απογειώσεις, βρέθηκε θετικός στον κορονοϊό. Και ενώ μετά την απαραίτητη απολύμανση που έγινε στους χώρους, στους οποίους βρέθηκε ο συγκεκριμένος τηλεπικοινωνιακός υπάλληλος της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), αυτοί θα μπορούσαν να επαναχρησιμοποιηθούν, το αεροδρόμιο δεν κατάφερε να λειτουργήσει καθόλου και οι πτήσεις μετατέθηκαν για αύριο Τρίτη, διότι δεν υπήρχε άνθρωπος να τον αντικαταστήσει.

Δεν είναι η πρώτη φορά που σε μικρά ή ακριτικά αεροδρόμια από τους 24 αερολιμένες που έχουν παραμείνει υπό τον έλεγχο του Δημοσίου, παρουσιάζεται παρόμοιο περιστατικό. Είναι πρόσφατα τα περιστατικά των αεροδρομίων της Ικαρίας, της Μήλου, της Κοζάνης και των Κυθήρων, τα οποία έκλεισαν διότι χρειάστηκε να απουσιάσει ο μοναδικός υπάλληλος.

«Στα 12 από τα 15 παραμεθόρια αεροδρόμια που παρέχουν την υπηρεσία Πληροφοριών Πτήσεων, υπηρετεί μόνο ενας υπάλληλος εξυπηρετωντας επιβατικές, νοσοκομειακές και στρατιωτικές πτήσεις καθόλο το 24ωρο, χωρίς ρεπό και άδεια. Δεν μπορεί ούτε να αρρωστήσει. Μάλιστα στα 7 από τα 12 δεν υπάρχει κανένας μόνιμος υπάλληλος και οι ανάγκες τους καλύπτονται με μετακινήσεις όλο το χρόνο αφήνοντας κενά υποστελέχωσης σε άλλα αεροδρόμια», σημειώνει στο «ethnos.gr» ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Πτυχιούχων Τηλεπικοινωνιακό (FISO)ΥΠΑ, Γ. Κωνσταντινάκης.

Σύμφωνα με τον ίδιο, σε νησιά όπως τα Κύθηρα, η Πάρος, η Ικαρία, η Λέρος, η Νάξος αλλά και στην Κοζάνη και την Καστοριά υπηρετεί ένας εργαζόμενος. Δύο υπαλλήλους έχουν μόνο τα αεροδρόμια της Καλύμνου, της Καρπάθου, ενώ τρεις έχει η Σητεία.

Αναφερόμενος στην υποστελέχωση του κλάδου, ο κ. Κωνσταντινάκης την αποδίδει στο «πάγωμα» των προσλήψεων, αλλά και στη μετάταξη 57 υπαλλήλων AFIS στον κλάδο των ηλεκτρονικών (με τη σχέση των δύο σωματείων να είναι κάθε άλλο παρά ανεφελη), καθώς επίσης και στη συνταξιοδοτηση υπαλλήλων, προσθέτοντας πως και ο μέσος όρος των υπηρετούντων τηλεπικοινωνιακών είναι τα 60 έτη. Μεταφέρει επίσης και την αγωνία του κλάδου πως αυτό «οφείλεται στην προετοιμασία ολοκλήρωσης της ιδιωτικοποίησης της ΥΠΑ που προυποθετει τη συρρίκνωση του αριθμού των υπηρετούντων υπαλλήλων, η οποία όμως είναι σε βάρος των αναγκών του επιβατικού κοινού και των κατοίκων των ακριτικών νησιών γενικότερα».

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να σημειωθεί ότι μπορεί την περίοδο αυτή η τουριστική κίνηση ειδικά στα απομονωμένα νησιά να είναι σχεδόν ανύπαρκτη, αλλά η αδυναμία λειτουργίας του αεροδρομίου ενέχει σοβαρούς κινδύνους για τους ίδιους τους μόνιμους κατοίκους τους δεδομένου ότι η αεροπορική εξυπηρέτηση είναι απαραίτητη για πιθανές ιατρικές αεροδιακομιδές ειδικά σε περιπτώσεις που υπάρχει και απαγορευτικό για τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια.

Ο Σύλλογος έχει ζητήσει επανειλημμένα την ενίσχυση του προσωπικού: «Φωνή βοώντος εν τη ερήμω. Από τις 23 μετατάξεις που είναι σε εκκρεμότητα και θα έδιναν μια ανάσα, μόνο οι 4 που προέρχονται από την ΥΠΑ, υλοποιούνται. Σταγόνα στον ωκεανό» λέει ο κ. Κωνσταντινάκης.

Προειδοποιεί μάλιστα ότι δεδομένου πως δεν υπάρχει κανένα σχέδιο από τη διοίκηση της ΥΠΑ και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών που να αφορά σε μετατάξεις – προσλήψεις στον κλάδο Πληροφοριών Πτήσεων με προοπτική άμεσης υλοποίησης, «το φαινόμενο του κλεισίματος αεροδρομίων θα είναι συχνό, ενώ προβλέπεται να ενταθεί κατά τους θερινούς μήνες λόγω της αύξησης του αριθμού των πτήσεων και της επέκτασης των ωραρίων».

Το ζήτημα της στελέχωσης των νησιωτικών κρατικών αεροδρομίων έχουν φέρει κατά διαστήματα στη Βουλή βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και του ΚΚΕ μέσω ερωτήσεων, στις οποίες αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι «στους Αερολιμένες Λέρου, Καστελόριζου, Αστυπάλαιας, Κυθήρων, παρόλο που απαιτείται η παρουσία 2 εξουσιοδοτημένων υπαλλήλων, δεν υπηρετεί κανένας. Στον Αερολιμένα Σύρου, υπηρετεί 1 υπάλληλος, ενώ είναι απαραίτητο να υπηρετούν τουλάχιστον άλλοι 2. Στους Αερολιμένες Νάξου και Μήλου υπηρετεί από 1 υπάλληλος, ενώ είναι απαραίτητο να υπηρετεί άλλος 1 για τους χειμερινούς μήνες και τουλάχιστον άλλοι 2-3 από τον Απρίλιο μέχρι και τον Οκτώβριο. Στον Αερολιμένα Πάρου, υπηρετεί 1 υπάλληλος προσωρινά (αναμένεται η μετάταξή του σε άλλο κλάδο), ενώ απαιτείται η παρουσία 2 για τους χειμερινούς μήνες και τουλάχιστον 3-4 από τον Απρίλιο μέχρι και τον Οκτώβριο».

Η ανακοίνωση της ΥΠΑ

Για αύριο Τρίτη επαναπρογραμματίστηκαν οι δύο πτήσεις που ακυρώθηκαν σήμερα από το αεροδρόμιο της Νάξου, όπως επισημαίνει σε ανακοίνωσή της η ΥΠΑ. Η Υπηρεσία αναφέρεται στην ύπαρξη επιβεβαιωμένου κρούσματος της νόσου covid-19 σε υπάλληλο που υπηρετεί στον Πύργο Ελέγχου του αεροδρομίου Νάξου συμπληρώνοντας ότι εφαρμόστηκε το υγειονομικό πρωτόκολλο.

Η Υπηρεσία αναφέρει ότι μετά τη διαπίστωση του κρούσματος προχώρησε στην αντικατάσταση του υπαλλήλου και στην απολύμανση όλων των χώρων του Κρατικού Αερολιμένα Νάξου, αποφεύγοντας, πάντως, να πει ότι η αντικατάσταση θα γίνει με υπάλληλο που υπηρετεί σε άλλο αεροδρόμιο, σε άλλο νησί.

«Η ΥΠΑ μεριμνώντας για την απρόσκοπτη λειτουργία του Αεροδρομίου της Νάξου ανακοινώνει ότι από Τρίτη 1η Φεβρουαρίου 2022 όλες οι πτήσεις από και προς το νησί θα πραγματοποιούνται κανονικά», καταλήγει η ανακοίνωση.

Επανειλημμένες οι δυσλειτουργίες και στα συστήματα αεροναυτιλίας

Από την τσέπη τους αποφασίζουν πολλές φορές να πληρώσουν χαμηλού κόστους ανταλλακτικά οι ηλεκτρονικοί της ΥΠΑ, καθώς η χρηματοδότηση της Υπηρεσίας γι΄αυτά τα ζητήματα έρχεται με το σταγονόμετρο.

Αυτο επισημαίνει στο «ethnos.gr» ο πρόεδρος της Ένωσης Ηλεκτρονικών Μηχανικών Ασφαλείας Εναέριας Κυκλοφορίας ΥΠΑ, Κωνσταντίνος Κανδεράκης: «Υπάρχουν περιπτώσεις που καλύπτουμε και μόνοι μας αντιστάσεις και πυκνωτές διότι αλλιώς δεν μπορούμε να δουλέψουμε» τονίζει.

Σημειώνει ότι την ημέρα του χιονιά δοκιμάστηκε για ακόμα μία φορά το Σύστημα Ενόργανης Προσγείωσης ILS του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος» κατά τις απογευματινές ώρες και εν μέσω σφοδρής χιονόπτωσης. Οι ηλεκτρονικοί χρειάστηκε να αναζητούν όχημα για να κάνουν καθαρισμό των κεραιών τους ώστε να εκτελούνται οι πτήσεις στα χρονικά διαστήματα που είχε γίνει εκχιονισμός και αποπαγοποίηση του διαδρόμου του αεροδρομίου Αθηνών που λειτουργούσε ώσπου τελικά χρησιμοποιήθηκε όχημα της Πυροσβεστικής.

Προβλήματα τροφοδοσίας ρεύματος που κατέστησαν ουσιαστικά ανενεργά 2 ραντάρ, όμως σημειώθηκαν και το περασμένο Σάββατο. Όπως παραδέχτηκε και η διοίκηση της ΥΠΑ με δική της ανακοίνωση, υπήρξε πρόβλημα «στην παροχή της ηλεκτρικής τροφοδοσίας στο κτίριο του Αεροδρομίου Αθηνών "Ελευθέριος Βενιζέλος" όπου στεγάζεται και ο Πύργος Ελέγχου. Ένεκα αυτού του προβλήματος δεν ήταν δυνατή η μεταφορά δεδομένων από δυο ραντάρ που εξυπηρετούν την Προσέγγιση του Αεροδρομίου Αθηνών παρόλο που αυτά λειτουργούσαν κανονικά».

Σύμφωνα με την ΥΠΑ, η διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας διεξήχθη ομαλά από τα δεδομένα που λάμβαναν από άλλο ραντάρ και από το σύστημα PALLAS 3G, χωρίς να προκύψει κανένα θέμα ασφάλειας στις πτήσεις που κατευθύνονταν για άφιξη στο Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών αλλά ούτε και καμία αξιοσημείωτη καθυστέρηση στις αναχωρήσεις.

Ωστόσο το πρόβλημα διήρκησε περί τα 40 λεπτά, χρονικό διάστημα κρίσιμο για διεθνή αερολιμένα ευρωπαικής πρωτεύουσας, ενώ τα αίτια του συμβάντος, όπως λέει η ΥΠΑ, διερευνώνται από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) και από την ΥΠΑ.

Σύμφωνα με τον κ. Κανδεράκη, το κτίριο του πύργου ελέγχου είχε μείνει χωρίς ρεύμα με τους εργαζομένους να δουλευουν με το φως των κινητών τους τηλεφώνων και να προσπαθούν να διασώσουν το σύστημα με μπαταρίες ταλαιπωρημένες από τη χρήση.

Οπως εξηγούν οι ηλεκτρονικοί «υπηρετούμε συστήματα που σε πολλές περιπτώσεις έχουν κλείσει τον κύκλο ζωής τους εδώ και αρκετά χρόνια, κρατώντας τα επιχειρησιακά στην κυριολεξία «με νύχια και με δόντια». Ενίοτε βάζοντας χρήματα και από την τσέπη μας».

Τονίζουν ότι βλάβες σε συστήματα υπήρχαν και θα υπάρχουν, αλλά προσθέτουν: «Το θέμα είναι να υπάρχει η βούληση να στηριχθεί η Αεροναυτιλία με τα κατάλληλα μέσα (Μηχανικοί, Πόροι, Εργαλεία, Διαδικασίες) προκειμένου να μεγιστοποιείται η διαθεσιμότητά των υπηρεσιών που παρέχει».

Οι ίδιοι ζητούν επείγουσα συνάντηση με τον υπουργό Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή με θέμα τις «τραγικές, πλέον, ελλείψεις, τόσο σε άψυχο, όσο και έμψυχο υλικό στον ευαίσθητο χώρο της Αεροναυτιλίας. Παρόλο που βρίσκεται σε εξέλιξη μια σειρά προμηθειών νέων Συστημάτων Αεροναυτιλίας, κυρίως λόγω ένταξής τους σε συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα ΕΣΠΑ, αυτό δεν αποτελεί ικανή συνθήκη για την επίλυση των προβλημάτων, αφού γίνεται άναρχα και χωρίς στρατηγικό σχεδιασμό».

Αναφορικά με την υποχρηματοδότηση της Αεροναυτιλίας για τα ζητήματα όπου μοναδικός χρηματοδότης είναι ο κρατικός προϋπολογισμός, «η ορθή επιτέλεση του έργου των ΗΜΑΕΚ καθίσταται από δυσχερής έως απαγορευτική»: «Ειδικά για το προσωπικό ΗΜΑΕΚ, απαιτείται άμεσα μια γενναία ενίσχυση του, καθώς ο αριθμός του προσωπικού λόγω συνταξιοδότησης έχει φτάσει σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα ενώ οι τελευταίες προσλήψεις πραγματοποιήθηκαν πριν από 12 χρόνια. Είναι αδύνατον πλέον το υφιστάμενο προσωπικό να μπορέσει να εξυπηρετήσει ταυτόχρονα τόσο το καθημερινό έργο όσο και το δύσκολο και απαιτητικό έργο της παρακολούθησης και εκτέλεσης των Συμβάσεων προμήθειας Συστημάτων Αεροναυτιλίας».

Υπενθυμίζεται ότι περίπου 1,5 μήνα πριν, στις 16 Δεκεμβρίου, είχε σημειωθεί μπλακ άουτ στο Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ) με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας να βρίσκονται απέναντι σε οθόνες που είχαν «ασπρίσει» ξαφνικά για διάστημα άνω της μίας ώρας.

Οι ελεγκτές σε μια μακροσκελή τους ανακοίνωση μετά το συμβάν είχαν επισημάνει ότι τα συστήματα είναι απαρχαιωμένα, ενώ δεν είχαν λειτουργήσει επαρκώς ούτε τα εφεδρικά.

πτήσειςΥΠΑελεγκτές εναέριας κυκλοφορίαςειδήσεις τώραραντάρΕλληνικά αεροδρόμια