Ελλάδα|14.02.2022 10:59

Διώρυγα Κορίνθου: Σχέδιο να επαναλειτουργήσει τους θερινούς μήνες και να ξανακλείσει μετά για να συνεχιστούν τα έργα αποκατάστασης

Μαρία Λιλιοπούλου

Από τον Ιούνιο του 2020 είχε προειδοποιήσει με έγγραφό του το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρίας της Διώρυγας της Κορίνθου, η οποία παραμένει κλειστή ύστερα από αλλεπάλληλες κατολισθήσεις από τον Φεβρουάριο του 2021, για την ανάγκη έργων συντήρησης.

Στο σημείωμά της η εταιρία ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «θα πρέπει να μεθοδευτεί η διαδικασία εκπόνησης των απαραίτητων μελετών».

Αυτό επεσήμαναν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστος Σπίρτζης και Νίκος Παππάς στον υφυπουργό Υποδομών, Γιώργο Καραγιάννη, ο οποίος ενημέρωσε το απόγευμα της Δευτέρας την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής για το έργο της αποκατάστασης των ζημιών στο πρανές από την πλευρά της Πελοποννήσου της Διώρυγας Κορίνθου προυπολογισμού 30,6 εκατομμυρίων ευρώ (χωρίς τον ΦΠΑ), στο οποίο έχει ήδη αναφερθεί το «ethnos.gr».

Κριτική ασκήθηκε και για το γεγονός ότι ο προϋπολογισμός του έργου ξεκίνησε από 9 εκ. ευρώ, όπως είχε ανακοινώσει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης σε επίσκεψή του στη Διώρυγα τον περασμένο Απρίλιο για να ξεπεράσει τελικά τα 30 εκατομμύρια.

Για το ζήτημα ο υφυπουργός Υποδομών σημείωσε ότι δεν ανέβηκε το κόστος από τα 9 στα 30 εκ. ευρώ, αλλά 9 εκ. ήταν το ποσό, το οποιο είχε δεσμευτεί από το υπουργείο Ανάπτυξης για την ανάθεση της μελέτης, η οποία κατέδειξε τα πραγματικά ποσά που απαιτούνταν.

Αυτό, το οποίο παρέμεινε σχετικά ασαφές ήταν το πότε ακριβώς θα επαναλειτουργήσει η Διώρυγα της Κορίνθου με τον κ. Καραγιάννη αρχικά να αναφέρει ότι αυτό θα γίνει το συντομότερο δυνατό και στη συνέχεια να μιλά για ολιγόμηνη λειτουργία το προσεχές καλοκαίρι και μετά εκ νέου διακοπή προκειμένου να ολοκληρωθούν τα έργα. Υπενθυμίζεται ότι έως τώρα ο προγραμματισμός αφορούσε επαναλειτουργία το καλοκαίρι του 2022 καθώς η απώλεια της προηγούμενης θερινής περιόδου έχει προκαλέσει οικονομική ασφυξία στην εταιρία της Διώρυγας (η οποία υπάγεται στο υπερταμείο) απειλώντας ακόμα και τη βιωσιμότητά της.

«Ο συμβατικός χρόνος του έργου είναι 24 μήνες και ο χρόνος εργασιών 16» είπε ο υφυπουργός Υποδομών και συνέχισε: «Θα σπάσουμε το έργο σε 2 τετράμηνα ώστε να προσπαθήσουμε να ανοίξουμε τη Διώρυγα το καλοκαίρι και να κρατηθεί ανοιχτή για 3 - 4 μήνες ώστε να εξυπηρετηθεί και η βιωσιμότητά της και μετά θα ξανακλείσει για να συνεχίσουμε τις εργασίες», είπε ο κ. Καραγιάννης.

Ενημέρωσε τους βουλευτές επίσης ότι το υπερταμείο πρόκειται να αναθέσει μελέτη για τη συνολική αξιοποίηση της Διώρυγας της Κορίνθου.

Τι θα περιλαμβάνει το έργο αποκατάστασης

Σύμφωνα με την ενημέρωση του κ. Καραγιάννη για το έργο, εκπονήθηκε μελέτη που εξασφαλίζει την οριστική επίλυση των ζητημάτων, στο πλαίσιο της οποίας εξετάστηκαν εναλλακτικές τεχνικές λύσεις, εκτελέστηκαν 730 m γεωτρήσεων και τοποθετήθηκε δίκτυο ενόργανης παρακολούθησης, ειδικά στην κρίσιμη περιοχή, που θα είναι ο οδηγός και για την υπόλοιπη διώρυγα.

Για την αντιμετώπιση των προβλημάτων στην κρίσιμη περιοχή μελετήθηκαν και θα υλοποιηθούν στο πλαίσιο της σύμβασης κατασκευής τα ακόλουθα έργα:

  • Κατασκευή μέτρων ενίσχυσης της θεμελίωσης του νοτίου ακροβάθρου της γέφυρας των αγωγών μεταφοράς λυμάτων.
  • Ανακσκαφές προς άρση της ετοιμορροπίας των υφισταμένων πρανών.
  • Έργα διευθέτησης και απορροής των επιφανειακών υδάτων.
  • Καθαρισμός της Διώρυγας από προϊόντα καταπτώσεων και συντρίμματα λιθεπένδυσης
  • Κατασκευή πασσαλοτοίχου ποδός για την εξασφάλιση της προστασίας του ποδός του πρανούς της Διώρυγας.

Οπως είπε, λόγω της μεγάλης σπουδαιότητας του έργου, συμμετείχαν τρεις εταιρείες, ΑΒΑΞ, Μυτιληναίος και Άκτωρ. Στη συνέχεια, και προκειμένου να επιτευχθεί η καλύτερη δυνατή τιμή, κλήθηκαν και οι τρεις οικονομικοί φορείς να υποβάλουν νέες βελτιωμένες προσφορές, ενώ μειοδότης του έργου ανακηρύχθηκε εκείνος με την καλύτερη προσφορά, η εταιρεία ΆΚΤΩΡ ΑΤΕ με συνολικό προϋπολογισμό έργου τα 30,6 εκ. ευρώ.

κατολισθήσειςδιώρυγα Κορίνθουειδήσεις τώραΥπουργείο Υποδομών και Μεταφορών