Ελλάδα|08.06.2022 11:00

Πανελλήνιες 2022: Αυτές είναι οι απαντήσεις στα Λατινικά

Newsroom

Και στο μάθημα των Λατινικών εξετάζονται σήμερα οι υποψήφιοι των πανελληνίων εξετάσεων από τα Γενικά Λύκεια (ΓΕΛ).

Οι απαντήσεις των θεμάτων που έπεσαν στα Λατινικά:

A1. Εκείνος παρουσιάστηκε σε αυτούς για να τον δουν να κάθεται σε σκαμνί δίπλα στη φωτιά και να γευματιζει από ξύλινο πιάτο. Περιφρόνησε τα πλούτη των Σαμνιτών και οι Σαμνίτες θαύμασαν τη φτωχεια του. Δηλαδή όταν είχαν φέρει σε αυτόν μεγάλη ποσότητα χρυσού σταλμένο από το δημόσιο ταμείο τους, για να το χρησιμοποιήσει, χαλάρωσε το πρόσωπο με το γέλιο και αμέσως είπε.
Φροντίζει και προνοεί να μη γίνουν γνωστά τα σχεδιά μας από τους εχθρούς, αν αρπάξουν την επιστολή (αν αρπαχθεί η επιστολή). Γι' αυτό το λόγο στέλνει επιστολή γραμμένη στα ελληνικά. Συμβουλεύει τον απεσταλμένο, αν δεν μπορέσει να πλησιάσει, να δέσει την επιστολή στον ιμάντα του ακοντίου και να το ρίξει μέσα στο στρατόπεδο. Στην επιστολή γράφει ότι θα φτάσει γρήγορα με τις λεγεώνες του. Ο Γαλάτης, επειδή φοβήθηκε τον κίνδυνο, αποφάσισε να ρίξει το ακόντιο.

Β1.
1.- γ
2.- α
3.- δ
4.- β
5.-ε

Β2.
1.- στ
2.-α
3.-δ
4. γ
5. β

Γ. 1.
noster
hostibus
tergorum
eques
maiore
caedi
illud / illius
id
pondera
vultus
re
celerius / celerrime
pericula

Γ. 2.
gesserint
cernetur
fite
miraturos esse / miratos fore
allatum
utens / usurus / usus
dic
curabimus
misit
adeundo
potuisset
abice

Δ1α.
eis αντικείμενο του ρήματος occurunt
Assidentem κτηγορηματική μετοχή από το spectandum (αισθήσεως σημαντικό), αναφέρεται στο se, λειτουρεί ως κατηγορούμενό του
Risu αφαιρετική οργανική του τρόπου στο ρ. risit
Consilia υποκείμενο του ρήματος cognoscantur
Ob rem εμπρόθετος προσδιορισμός του εξωτερικοού αναγκαστικού αιτίου στο ρ. mittit

Δ1β. Δευτερεύσουσα ονοματική, βουλητική πρόταση, εισάγεται με τον σύνδεσμό ne (αρνητική), εκφέρεται με υποτακτική γιατί το περιεχόμενό της είναι κάτι το επιθυμητό, συγκεκριμένα με υποτακτική ενεστώτα (cognoscantur),γιατί εξαρτάται από αρκτικό χρόνο(curat, providet), υπάρχει ιδιομορφία ως προς την ακολουθία χρόνων, η βούληση είναι ιδωμένη τη στιγμή που εμφανίζεται στο μυαλό το ομιλητή και όχι τη στιγμή της πιθανής πραγματοποίησής της, συγχρονισμός κύριας και δευτερεύουσας, λειτουργεί ως αντικείμενο των ρημάτων curat , providet

Δ2α. missum (επιθετική μετοχή) quod missum est/erat
Veritus (αιτιολογική μετοχή) quod veritus erat (αντικειμενική αιτιολογία)
Quod veritus esset (υποκειμενική αιτιολογία)
Cum veritus esset (η αιτιολογία είναι αποτέλεσμα εσωτερικής
λογικής διεργασίας )

Δ2β. ‘ Ego cum legionibus celeriter adero’

Επιμέλεια απαντήσεων: Σοφία Σιέρρου, Μπαρπαλιάς Σπύρος, Τσιώλη Έφη, Λυκούδη Μέμη - Φροντιστήριο ΝΕΟ

Πώς σχολιάζουν τα θέματα οι εκπαιδευτικοί

Η επιστροφή των Λατινικών στη ζωή των υποψηφίων της ομάδας προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών σπουδών συνοδεύτηκε από εξαιρετικά βατά θέματα που σε καμία περίπτωση δε θα προβλημάτισαν τους προετοιμασμένους υποψηφίους. Αντιθέτως, θα αποτέλεσαν μια ευχάριστη έκπληξη για δυο λόγους: πρώτον ήταν εμφανής η διαφορά δυσκολίας σε σχέση με τα θέματα των Αρχαίων Ελληνικών και δεύτερον οι φετινοί υποψήφιοι είχαν πλήρη άγνοια για το τι να περιμένουν από μια ογκωδέστατη ύλη 35 κειμένων, όλων των γραμματικοσυντακτικών φαινομένων, μιας εισαγωγής γραμμένης με επιτήδευση, ακατάλληλης για εξέταση, και της ετυμολογικής συσχέτισης ελληνικών και λατινικών λέξεων.

Μια και τα 2 τελευταία εντάχθηκαν ως νέα στοιχεία στην εξέταση του μαθήματος οι μαθητές σίγουρα ανακουφίστηκαν που είδαν τα αντίστοιχα ζητήματα Β1 και Β2 να έχουν τη μορφή κλειστού τύπου(αντιστοίχησης) και να είναι μικρής δυσκολίας.

Όσον αφορά τα δοθέντα κείμενα, έπεσαν το 16, το 36 και το 45 με τους υποψηφίους να καλούνται να μεταφράσουν τα 2 από τα 3.

Όσον αφορά στις ασκήσεις γραμματικής, τη Γ1 που αφορά ουσιαστικά, επίθετα και αντωνυμίες και τη Γ2 που αφορά ρηματικούς τύπους η μορφή των ασκήσεων παραπέμπει στον κλασικό τρόπο εξέτασης του μαθήματος πριν αντικατασταθεί από την Κοινωνιολογία.

Τέλος, οι ασκήσεις συντακτικού, 2 τον αριθμό με 2 υποερωτήματα η καθεμιά ξαφνιάζουν γιατί ποσοτικά είναι ελάχιστες και γι’ αυτό η κατανομή των μονάδων κρίνεται παχυλή έως εξαιρετικά γενναιόδωρη. Κάποιος θα μπορούσε να συνοψίσει τις ασκήσεις σε 15 λέξεις: συντακτική αναγνώριση λέξεων, αναγνώριση μιας δευτερεύουσας, ανάλυση 2 μετοχών και ένας πλάγιος λόγος σε ευθύ. Θεωρώ πως οι υποψήφιοι θα έτριβαν τα μάτια τους αναζητώντας που είναι οι υπόλοιπες ασκήσεις.

Συγκεφαλαιωτικά, τα φετινά θέματα επαναφέρουν με πολύ ομαλό και ανώδυνο τρόπο τα Λατινικά ώς πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα.

Σχολιασμός: Δηλιωρίδης Στέλιος - Νέο Φροντιστήριο

Όλες οι ειδήσεις:

Σχέδιο «θερμοστάτης» για μείωση ρεύματος ενόψει καλοκαιριού - Μπόνους σε νοικοκυριά και κίνητρα στο Δημόσιο

Καιρός - Μαρουσάκης: Συνεχίζεται η κακοκαιρία μέχρι και του Αγίου Πνεύματος - Αναλυτική πρόγνωση

Γιώργος Τράγκας: Υπόθεση για δύο η περιουσία του μετά την αποποίηση της κληρονομιάς από τον Φρέντυ

Ληστεία σε μεγάλη δισκογραφική εταιρεία στη Βουλιαγμένης - Άρπαξαν χρηματοκιβώτια

βάσεις πανεπιστήμιαπανελλαδικέςπανελλήνιεςπανελλαδικές 2022πανελλαδικές εξετάσειςΠανελλήνιες 2022ειδήσεις τώραΑπαντήσεις Πανελλαδικώνπανελλήνιες εξετάσεις