Ελλάδα|05.07.2022 19:29

Στη Βουλή η σύμβαση Δημοσίου - ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Εξακολουθεί να συγκαταλέγει στα άγονα δρομολόγια το Αθήνα - Θεσσαλονίκη

Μαρία Λιλιοπούλου

Εν μέσω καθυστερήσεων που τελειωμό δεν έχουν στα δρομολόγιαυποκατάστασης αμαξοστοιχιών από λεωφορεία και μετατροπής μεγάλου μέρους των σιδηροδρομικών δρομολογίων σε ...οδικά, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κατέθεσε την Τρίτη στη Βουλή τη 15ετή σύμβαση του Ελληνικού Δημοσίου με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ (νυν Hellenic Train), βάσει της οποίας θα εξακολουθήσει να επιδοτείται ως «άγονο» το κερδοφόρο δρομολόγιο Αθήνα - Θεσσαλονίκη. O συνολικός προϋπολογισμός της εν λόγω σύμβασης αγγίζει τα 750 εκατομμύρια ευρώ ή 930 εκ. εάν συνυπολογιστεί και ο ΦΠΑ. Στο ποσό αυτό θα πρέπει να προστεθούν και οι επιδοτήσεις που έχουν δοθεί έως τώρα βάσει της προηγούμενη σύμβασης, οι οποίες ανέρχονται σε 250 εκ. ευρώ.

Σύμφωνα με το κείμενο της σύμβασης, την οποία πρώτο είχε αποκαλύψει το «ethnos.gr» στις 16 Απριλίου, ανατίθεται στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ η παροχή δημοσίων επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών, οι οποίες είναι αναγκαίες από άποψη γενικού οικονομικού και κοινωνικού συμφέροντος αρχικά για διάστημα άλλων 10 ετών με δυνατότητα παράτασης 5 ετών. Οι εν λόγω υπηρεσίες αφορούν σε προκαθορισμένες γραμμές (δρομολόγια) του ενεργού σιδηροδρομικού δικτύου.

Η ετήσια αποζημίωση που θα καταβάλλεται για την εκτέλεση των προβλεπόμενων δρομολογίων ανέρχεται έως το ποσό των 50 εκατομμυρίων ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, η ετήσια δαπάνη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ φτάνει τα 62 εκατ. ευρώ, ενώ η συνολική δαπάνη, συμπεριλαμβανομένου του δικαιώματος προαίρεσης (χρονική παράταση της διάρκειας της σύμβασης), ανέρχεται στο ποσό των 930 εκατ. ευρώ. Η ετήσια αποζημίωση περιλαμβάνει:

  • Την αποζημίωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. για την παροχή των προβλεπόμενων υπηρεσιών, η οποία ανέρχεται έως του ποσού των 21 εκατομμυρίων ευρώ.
  • Τα τέλη χρήσης της υποδομής για την εκτέλεση των υπηρεσιών που αποτελούν αντικείμενο της Σύμβασης, τα οποία αποδίδονται μέσω της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. στον διαχειριστή της υποδομής και ανέρχονται έως του ποσού των 19 εκατομμυρίων ευρώ και
  • Το αντίτιμο των μισθωμάτων του τροχαίου υλικού που χρησιμοποιείται για την εκτέλεση του αντικειμένου της Σύμβασης, το οποίο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. καταβάλλει στη ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. και ανέρχεται έως και του ποσού των 10 εκατομμυρίων ευρώ.

Σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης, ο ετήσιος προγραμματισμός δρομολογίων θα πρέπει να ολοκληρώνεται μέχρι τη 15η Δεκεμβρίου κάθε έτους.

Παράλληλα ορίζεται κίνητρο αποδοτικότητας, καθώς και ποινές αναφορικά με την εκτέλεση της Σύμβασης. Ειδικότερα, προβλέπεται, μεταξύ άλλων, ότι για κάθε μη εκτέλεση ή ακύρωση προγραμματισμένου δρομολογίου που οφείλεται σε υπαιτιότητα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε:

  • Παρακρατείται το ποσό της αποζημίωσης που δεν έχει εκτελεσθεί και
  • επιβάλλεται ποινή ίση με την αξία του δρομολογίου που δεν εκτελέσθηκε ή ακυρώθηκε

Στόχος είναι το ποσό της αποζημίωσης να απομειώνεται ετησίως ή/και ανά εξάμηνο ανάλογα με τις ενδεχόμενες επιβληθείσες ποινές που προβλέπονται στη Σύμβαση και κατά το μέρος που τα προβλεφθέντα δρομολόγια δεν πραγματοποιήθηκαν με ευθύνη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Ως minimum κέρδος για την εταιρία ορίζεται το ποσό των 2 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως. Σε περίπτωση θετικού οικονομικού αποτελέσματος, το Ελληνικό Δημόσιο λαμβάνει ποσοστό 20% από τα καθαρά έσοδα, ενώ το υπόλοιπο 80% παρέχεται ως κίνητρο αποδοτικότητας στον Πάροχο, ο οποίος εισπράττει και διαχειρίζεται τα έσοδα που προκύπτουν από την εκπλήρωση των υποχρεώσεων παροχής των Υπηρεσιών.

Η διάρκεια της Σύμβασης ορίζεται σε δέκα έτη, με ημερομηνία έναρξης την 1η Ιανουαρίου 2022 μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου 2031, με δυνατότητα παράτασης για άλλα πέντε χρόνια (δηλ. μέχρι το τέλος του 2036), εφόσον η ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. έχει υλοποιήσει το σύνολο του επενδυτικού πλάνου εντός των προβλεπόμενων χρόνων.

Οι επενδύσεις συνολικού ύψους 163,5 εκατομμυρίων ευρώ, στις οποίες οφείλει να προβεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αφορούν:

  • Την απόκτηση και δρομολόγηση 5 ηλεκτροκίνητων τρένων ETR470 μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου 2022,
  • Τη μίσθωση 10 νέων υδρογονοκίνητων τρένων μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου 2027,
  • Τη μίσθωση 10 νέων ηλεκτροκίνητων τρένων μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου 2027,
  • Την εγκατάσταση και λειτουργία συστημάτων Τεχνολογίας Πληροφοριών («Information Technology» – ΙΤ), όπως Σύστημα πληροφόρησης επιβατών, νέα εμπορική πλατφόρμα, ενσωμάτωση περιστρεφόμενων θυρών (Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου) στην Αθήνα, Σύστημα Διαχείρισης Στόλου, μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου 2024, και
  • Την αναβάθμιση του μισθωμένου στόλου 15 τρένων μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου 2029.

Τα μεγάλα προβλήματα του δικτύου

Όσο και αν το κείμενο της σύμβασης προβλέπει ότι το ποσό της αποζημίωσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα απομειώνεται σε περιπτώσεις ακύρωσης ή κατάργησης δρομολογίων, αυτό δε σημαίνει αυτομάτως ότι θα μειωθεί και η ταλαιπωρία των ταξιδιωτών.

Δεδομένης της κακής κατάστασης του δικτύου, με ασφάλεια μπορεί να εικάσει κανείς ότι θα υπάρξουν αρκετές περιπτώσεις δυσλειτουργιών, καθυστερήσεων ή και ματαιώσεων δρομολογίων για τις οποίες δε θα αναζητηθούν ευθύνες ή πληρωμή ρητρών από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά το επιβατικό κοινό θα εξακολουθήσει να ταλαιπωρείται.

Κι αυτό διότι η συντήρηση του δικτύου και η διατήρησή του σε ένα ασφαλές επίπεδο είναι ευθύνη του διαχειριστή της υποδομής, δηλαδή του ΟΣΕ. Ετσι, για μια σειρά αιτιών εξαιτίας των οποίων συχνά υπάρχουν καθυστερήσεις και ματαιώσεις δρομολογίων, όπως προβλήματα στα κλειδιά, διακοπές ηλεκτροδότησης, κλπ δεν προβλέπονται συνέπειες.

Όπως επισημαίνεται στη σύμβαση, η εκτέλεση των υπηρεσιών μπορεί να διακοπεί ή να τροποποιηθεί χωρίς υπαιτιότητα του παρόχου λόγω μη προγραμματισμένων εργασιών ή παρατεταμένου προβλήματος στο δίκτυο ή λόγω αδυναμιας του ΟΣΕ να εκτελέσει τα ετήσια προγραμματισμένα έργα ή να καθυστερήσει την εκτέλεσή τους. «Συνέπειες από τη μη εκτέλεση μέρους των υπηρεσιών που προκύπτουν από τις παραπάνω καταστάσεις δε βαρύνουν τον πάροχο», αναφέρεται.

Σε άλλο άρθρο αναλύονται τα γεγονότα για τα οποία δεν ευθύνεται ο πάροχος. Σε αυτό τονίζεται ότι δεν καταλογίζονται εις βάρος του παρόχου αθετήσεις των υποχρεώσεών του, στην έκταση κατά την οποία αυτές δεν οφείλονται σε υπαιτιότητά του ή οφείλονται σε γεγονός που συνιστά ανωτέρα βία. Σημειώνεται ότι σε κάθε περίπτωση η ΤΡΑΙΝΟΣΕ οφείλει να τηρεί τις υποχρεώσεις της για τη σχετική πληροφόρηση του επιβατικού κοινού και του Ελληνικού Δημοσίου καταβάλλοντας παράλληλα κάθε προσπάθεια περιορισμου των συνεπειών.

Οσον αφορά τις ευθύνες υπογραμμίζεται ότι «δεν καταλογίζονται εις βάρος του παρόχου παρεκκλίσεις στην παροχή των υπηρεσιών. Όπου η μη τήρηση των ποιοτικών και ποσοτικών υποχρεώσεων εκ μέρους του προκαλείται από λόγους συνδεδεμένους με τη σιδηροδρομική υποδομή, όπως ενδεικτικά ακυρώσεις ή καθυστερήσεις δρομολογίων εξαιτίας της σιδηροδρομικής υποδομής και προβληματων σε αυτήν (π.χ. βλάβες αιχμών, λανθασμένος χειρισμός των αιχμών, καθίζηση γραμμής, διακοπή ηλεκτροδότησης, υπερβολική βλάστηση, παρουσία ζώων στις γραμμές, παρουσία αντικειμένων που εμποδίζουν την κίνηση του συρμού στις γραμμές, κλπ) ή εξαιτίας της αδυναμίας του διαχειριστή υποδομής (δηλαδή του ΟΣΕ) να συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις του που προβλέπονται στην εκάστοτε ισχύουσα Σύμβαση πρόσβασης στο δίκτυο».

Συχνή η ταλαιπωρία των επιβατών – 149 λεπτά καθυστέρηση στον βασικό άξονα την Κυριακή

Πολλά και αμείωτα είναι τα παράπονα του επιβατικού κοινού του σιδηροδρόμου για καθυστερήσεις και ακυρώσεις δρομολογίων, αλλά και ενημερώσεις της τελευταίας στιγμής.

Μόνο μέσα σε μία μέρα, την περασμένη Κυριακή 3 Ιουλίου, δεν ήταν λίγοι εκείνοι που υπέστησαν πολύωρες καθυστερήσεις και άλλοι που επιβιβάστηκαν σε τρένα, τα οποία δεν ...ξεκίνησαν ποτέ εξαιτίας της έλλειψης μηχανοδηγών και τα δρομολόγιά τους εκτελέστηκαν τελικώς με λεωφορεία.

Για καθυστέρηση 2,5 ωρών ή αλλιώς 149 λεπτών ενημερώθηκαν με γραπτό μήνυμα οι επιβάτες του δρομολογίου από την Αθήνα προς τη Θεσσαλονίκη την Κυριακή 3 Ιουλίου.

Την ίδια ημέρα με 82 λεπτά καθυστέρηση αναχώρησε άλλο δρομολόγιο της εταιρίας που θα έκτελούσε τη διαδρομή Θεσσαλονίκη – Λάρισα, ενώ δεκάδες επιβάτες του πρωινού δρομολογίου από το Βόλο με κατεύθυνση τη Λάρισα αναχώρησαν τελικά με λεωφορεία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον προορισμό τους, αλλά με σημαντική καθυστέρηση.

Νίκος Παππάς: Η σύμβαση δημοσίου – ΤΡΑΙΝΟΣΕ παρατείνει το καθεστώς ακυρώσεων και καθυστερήσεων των δρομολογίων

Την «Οδύσσεια» των επιβατών διαφορετικών δρομολογίων της περασμένης Κυριακής είχε γνωστοποιήσει με ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παππάς αναρτώντας μάλιστα και τα σχετικά ενημερωτικά μηνύματα της εταιρίας.

Με αφορμή την κατάθεση της σύμβασης στη Βουλή προειδοποιεί με σημερινή του δήλωση ότι «στη βουλή θα έχουμε να πούμε πολλά», καθώς όπως προσθέτει, η σύμβαση δημοσίου – ΤΡΑΙΝΟΣΕ (νυν Hellenic Train) έρχεται να παρατείνει μία στρεβλή κατάσταση, όπως διαμορφώθηκε επί Ν.Δ.

«Ο κ. Καραμανλής επέλεξε να μη διαφυλάξει ούτε τα συμφέροντα του δημοσίου ούτε του επιβατικού κοινού. Άγονη δεν είναι η γραμμή Αθήνα - Θεσσαλονίκη, όπως θέλει η σύμβαση. Άγονη είναι η θητεία Καραμανλή».

Σύμφωνα με τον κ. Παππά, «τρία χρόνια τώρα, ο σιδηρόδρομος πληρώνει την αχρηστία της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Το σιδηροδρομικό δίκτυο μένει ασυντήρητο, κρίσιμα έργα παραμένουν «παγωμένα», το απαραίτητο προσωπικό όλο και λιγοστεύει. Δρομολόγια καθυστερούν ή και ακυρώνονται με ευθύνη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε καθημερινή βάση. Μεγάλες πόλεις έχουν μείνει εδώ και μήνες χωρίς σιδηροδρομική σύνδεση με ευθύνη (και) της ιδιωτικής εταιρείας.

Όλες οι ειδήσεις

Φωτιά Πόρτο Γερμενό: Συγκρατημένη αισιοδοξία για το πύρινο μέτωπο - Η «πορεία» της πυρκαγιάς

Προσοχή για νέα ηλεκτρονική απάτη: Το ψεύτικο μήνυμα που δήθεν αποστέλλεται από τον Γ.Γ. Δημόσιας Τάξης

Κορονοϊός: 25.566 κρούσματα σήμερα, 19 νέοι θάνατοι και 98 διασωληνωμένοι

Θέμης Αδαμαντίδης: Γνωστή μουσικοσυνθέτρια δεν του επιτρέπει να λέει τα κομμάτια της - Ποια τραγούδια του απαγορεύει

Jonny Depp: Επιστρέφει στους «Πειρατές της Καραϊβικής»; - Τι ζήτησαν οι δικηγόροι της Amber Heard

άγονη γραμμήΤΡΑΙΝΟΣΕδρομολόγιαειδήσεις τώρατρένασύμβασηεπιδότηση