Ελλάδα|21.07.2022 21:30

Ερωτηματικά για τις αποφάσεις του πιλότου του Antonov

Τριαντάφυλλος Πετκανόπουλος

Έχει κάποιες ασυμφωνίες σχετικά με τους χρόνους και τις θέσεις του αεροπλάνου η ανακοίνωση της ΥΠΑ για την πορεία του Αντόνοφ και τις συνομιλίες με τον Πύργο Ελέγχου, όπως φαίνεται στην εικόνα με το στίγμα της πορείας του.

Συγκεκριμένα:

Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις, στον ελληνικό εναέριο χώρο το Antonov εισήλθε από την Σερβία στις 22:09 τοπική ώρα. Το αεροπλάνο στις 22:37 ενημέρωσε το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών - Μακεδονίας ότι λόγω προβλήματος (operation reasons) δεν θα συνεχίσει για το τελικό του προορισμό και ότι θα γυρίσει πίσω στο αεροδρόμιο αναχώρησης.

Ωστόσο,  η συνολική του πορεία εντός ελληνικού εναέριου χώρου κράτησε μέχρι το σημείο της πτώσης, 38 λεπτά. Όπως βλέπουμε στην εικόνα με τη γραμμή, περίπου λίγο περισσότερο από τον μισό από αυτό το χρόνο είναι η ευθεία κίνηση της κανονικής του πορείας προς νότια και ο άλλος μισός, μετά την αναστροφή, προς βορρά.

Άρα η αναστροφή, μετά από την εμφάνιση του προβλήματος στον κινητήρα και την απόφαση του πιλότου να επιστρέψει στη βάση του, έγινε στα 20 λεπτά περίπου μετά από την είσοδο στην Ελλάδα, στις 22:29.

Έτσι, όταν ενημέρωσε το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών - Μακεδονίας ότι: ‘λόγω προβλήματος (operation reasons) δεν θα συνεχίσει για το τελικό του προορισμό και ότι θα γυρίσει πίσω στο αεροδρόμιο αναχώρησης, στις 22:37’, δεν ήταν αμέσως μετά την αναστροφή του αλλά οκτώ λεπτά μετά, όπως φαίνεται στην εικόνα.

Από εκεί και πέρα η πορεία του, όπως φαίνεται από τη γραμμή, συμφωνεί χρονικά απόλυτα με την επικοινωνία.

Δηλαδή στις 22:42 που ο πιλότος ενημέρωσε τους Ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στην προσέγγιση Θεσσαλονίκης ότι έχει πρόβλημα στον κινητήρα νούμερο τέσσερα αναφέροντας: ‘may day φωτιά στον κινητήρα τέσσερα’, είναι το σημείο που στρίβει προς τα δεξιά για να πάει για προσγείωση στην Καβάλα.

Στις 22:45 το αεροσκάφος είχε συνομιλία με τον πύργο ελέγχου Καβάλας και ενημέρωσε ότι κατευθύνεται για αναγκαστική προσγείωση και ότι χάνει τα όργανα το ένα μετά το άλλο. Είναι το σημείο στην κορυφή της γραμμής της πορείας του που στρέφεται προς το αεροδρόμιο. Δυστυχώς μάλλον ήταν αργά και δύο λεπτά αργότερα κατέπεσε έχοντας ήδη πάρει ολόκληρο φωτιά στον αέρα.

Στις 22:47 το στίγμα του αεροσκάφους χάθηκε από τα ραντάρ της εναέριας κυκλοφορίας.

Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι δύο.

  1. Όπως φαίνεται από τη γραμμή της πορείας, τα οκτώ λεπτά που κινήθηκε προς τα βόρεια μέχρι να ενημερώσει το Κέντρο Ελέγχου περί προβλήματος και αναστροφής-επιστροφής, συν τα πέντε ακόμη λεπτά μέχρι να δηλώσει: ‘may day φωτιά στον κινητήρα’, ήταν υπέραρκετά για να προσγειωθεί με ασφάλεια στη Λήμνο. Άρα ήταν μεγάλο λάθος η απόφαση  του πιλότου να επιχειρήσει επιστροφή στην Σερβία. Ίσως να πίστευε ότι θα σβήσει τη φωτιά στον κινητήρα όπως δήλωσε ότι θα προσπαθούσε και είναι γνωστό ότι το αεροπλάνο αυτό πετάει και με τρεις (και με δύο) κινητήρες, τουλάχιστον σε μικρή απόσταση. Ίσως να είχε κάποιο άλλο λόγο.
  2. Γιατί έκανε οκτώ λεπτά να ενημερώσει το Κέντρο Ελέγχου περί αναστροφής και επιστροφής. Αυτό μόνο οι ειδικοί μπορούν να το απαντήσουν, αν είχε δηλαδή την υποχρέωση να το κάνει αμέσως.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Αντόνοφειδήσεις τώρασυντριβή αεροσκάφους