Ελλάδα | 29.07.2022 15:33

Έρευνα της ΡΑΣ για το χάος στο σιδηρόδρομο την Πέμπτη – Οργή και αντιδράσεις για την ταλαιπωρία των επιβατών

Μαρία Λιλιοπούλου

Στην άμεση έναρξη διεξαγωγής αυτεπάγγελτης έρευνας από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) οδήγησε η αδιανόητη – αν και όχι πρωτοφανής – ταλαιπωρία εκατοντάδων επιβατών αμαξοστοιχιών το βράδυ της Πέμπτης ύστερα από την πρακτική κατάρρευση του δικτύου εξαιτίας διαφορετικών συμβάντων, όπως κατέδειξε το ρεπορτάζ του ethnos.gr.

Οπως ανακοίνωσε η ΡΑΣ, μετά τη μεγάλη ταλαιπωρία των επιβατών εξαιτίας της ακινητοποίησης δύο αμαξοστοιχιών της Hellenic Τrain A.E και συνακόλουθα τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν στο σιδηροδρομικό δίκτυο, η Αρχή θα διερευνήσει ενδελεχώς όλες τις καταγγελίες των επιβατών για τα δύο συμβάντα.

Η διεξαγωγή της αυτεπάγγελτης έρευνας θα κινηθεί σε δύο επίπεδα:

  • Στη διερεύνηση πιθανολογούμενων παραβάσεων της Σιδηροδρομικής Επιχείρησης και του Διαχειριστή Υποδομής σε ζητήματα ασφάλειας.
  •  Στα θέματα που άπτονται της εφαρμογής του Ευρωπαϊκού Κανονισμού για τα δικαιώματα των επιβατών.

«Οποιαδήποτε ενέργεια ή συμβάν που θίγει το δικαίωμα των επιβατών στην απρόσκοπτη μετακίνησή του, θα αντιμετωπιστεί έγκαιρα, αποτελεσματικά και χωρίς καμία ανοχή» προανήγγειλε η Πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, Ιωάννα Τσιαπαρίκου. Και συνέχισε: «Οι επιβάτες δεν έχουν μόνο υποχρεώσεις, έχουν σαφή και ξεκάθαρα δικαιώματα, η καταπάτηση των οποίων επισείει κυρώσεις και πρόστιμα, τα οποία ανάλογα με τη φύση, τη σοβαρότητα και τη διάρκεια της παράβασης, μπορούν να ανέλθουν στο 1 εκατομμύριο ευρώ, για κάθε παράβαση που διαπιστώνεται».

Η κυρία Τσιαπαρίκου προσέθεσε ότι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, καταγράφει στη σημερινή ανακοίνωση τις υποχρεώσεις της Σιδηροδρομικής Επιχείρησης έναντι των επιβατών στις περιπτώσεις συμβάντων όπως το χθεσινό και θα προχωρήσει άμεσα στη διερεύνηση τους, μέσω της αυτεπάγγελτης έρευνας, προκειμένου να διαπιστώσει αν όλες οι υποχρεώσεις, εφαρμόστηκαν ορθώς από τη σιδηροδρομική επιχείρηση, καθώς αποτελούν θεσμοθετημένα δικαιώματα των επιβατών, «Στην περίπτωση αποδεδειγμένης μη συμμόρφωσης προς αυτά, η Αρχή οφείλει να προχωρήσει στις κυρώσεις που προαναφέρθηκαν», κατέληξε.

Μπαλάκι οι ευθύνες

Στο μεταξύ μπαλάκι έχουν γίνει για ακόμα μία φορά οι ευθύνες για την νέα απίστευτη ταλαιπωρία εκατοντάδων επιβατών με το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών να εξακολουθεί να παρακολουθεί, πάντως, από ...απόσταση τα τεκταινόμενα.

Από την πλευρά της η Hellenic Τrain με ανακοίνωσή της μετά τα μεσάνυχτα της Πέμπτης και αναφορικά με τις ευθύνες «έδειξε» εξαρχής προς την πλευρά του διαχειριστή της υποδομής, δηλαδή του ΟΣΕ, σημειώνοντας ότι «η Hellenic Train ζητά μία ειλικρινή συγνώμη από τους επιβάτες για αυτό το ατυχές γεγονός, αν και η εταιρεία δεν ευθύνεται για την αξιοπιστία των υποδομών», όπως ανέφερε.

Πράγματι, σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις, τα προβλήματα φαίνεται να προήλθαν από την ηλεκτροδότηση. Η συντήρηση της σχετικής υποδομής είναι ευθύνη του ΟΣΕ με σιδηροδρομικές πηγές να επισημαίνουν ότι η ελλιπής συντήρηση σε συνδυασμό με τις υψηλές θερμοκρασίες των τελευταίων ημερών οδήγησαν σε αυτό το αποτέλεσμα.

Αυτό που θα διερευνηθεί επίσης όμως είναι το κεφάλαιο της διαχείρισης επιβατών εκ μέρους της εταιρίας λειτουργίας του σιδηροδρόμου καθώς υπάρχουν πληροφορίες ότι η ακινητοποίηση του τρένου δηλώθηκε με πολύωρη καθυστέρηση. Η διαδικασία δεν είναι ασήμαντη όχι μόνο σε επίπεδο ενημέρωσης, αλλά και επειδή αποτελεί προυπόθεση για να ξεκινήσει άλλο τρένο προκειμένου να παραλάβει τους επιβάτες της αμαξοστοιχίας που έχει ακινητοποιηθεί. Επιπλέον στο διάστημα αυτό οι επιβάτες παρέμεναν αρχικά σε αμαξοστοιχία χωρίς κλιματισμό, ενώ στη συνέχεια αναγκάστηκαν να αναζητήσουν λίγη σκια στα κοντινά χωράφια.

Τι ορίζει ο Κανονισμός

Η ΡΑΣ υπενθυμίζει ότι σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 1371/07, οι Σιδηροδρομικές Επιχειρήσεις οφείλουν να εφαρμόζουν τα παρακάτω:

Άρθρο 8 Ταξιδιωτικές πληροφορίες: Η εταιρεία οφείλει να παράσχει έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση πριν αλλά και κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, για οποιαδήποτε δραστηριότητα ή έκτακτο συμβάν το οποίο είναι δυνατόν να διακόψει ή να καθυστερήσει την υπηρεσία μεταφοράς στην οποία είναι υπόχρεη έναντι του εκάστοτε επιβάτη.

Άρθρο 16 Επιστροφή χρημάτων και επαναδρομολόγηση: Εφόσον η καθυστέρηση άφιξης στον τελικό προορισμό υπερβεί τα 60 λεπτά, οι επιβάτες έχουν δικαίωμα :

  • Επιστροφής του κομίστρου στο ακέραιο για το μέρος ή τα μέρη του ταξιδιού που δεν πραγματοποιήθηκαν.
  • Συνέχισης του ταξιδιού ή επαναδρομολόγησης, υπό συγκρίσιμες συνθήκες μεταφοράς, προς τον τελικό προορισμό και με την πρώτη ευκαιρία ή σε ύστερη ημερομηνία κατά την προαίρεση του επιβάτη.

Άρθρο 17 Αποζημίωση κομίστρου: ο επιβάτης μπορεί να αιτηθεί αποζημίωσης για καθυστερήσεις και συγκεκριμένα:

  • 25% του κομίστρου για καθυστέρηση 60 έως 119 λεπτών
  • 50% του κομίστρου για καθυστέρηση 120 λεπτών και άνω.

Άρθρο 18 Συνδρομή: Σε περίπτωση καθυστέρησης στην άφιξη ή στην αναχώρηση, οι επιβάτες πρέπει να είναι ενήμεροι σχετικά με την κατάσταση, όπως επίσης να γνωστοποιείται από τη Σιδηροδρομική επιχείρηση, τόσο η εκτιμώμενη ώρα αναχώρησης όσο και η εκτιμώμενη ώρα άφιξης.

Επίσης, στην περίπτωση καθυστέρησης που υπερβαίνει τα 60 λεπτά, η εκάστοτε Εταιρεία οφείλει να προσφέρει δωρεάν:

  • Γεύματα και αναψυκτικά ανάλογα με το χρόνο αναμονής
  • Ξενοδοχείο ή άλλο κατάλυμα και μεταφορά μεταξύ του σιδηροδρομικού σταθμού και του τόπου καταλύματος
  • Εφόσον η αμαξοστοιχία είναι ακινητοποιημένη εκτός σταθμού, η σιδηροδρομική επιχείρηση, φροντίζει για την
  • έγκαιρη και ασφαλή μεταφορά των επιβατών από την αμαξοστοιχία στο σιδηροδρομικό σταθμό
  • Οφείλει να λάβει μέριμνα και να αντιμετωπίσει τις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία και των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα, όπως και τα πρόσωπα που τους συνοδεύουν.

Δεύτερη φορά σε μία εβδομάδα παρεμβαίνει η ΡΑΣ για τη λειτουργία της Hellenic Τrain

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να υπενθυμιστεί ότι αυτή είναι η δεύτερη φορά μέσα σε διάστημα μόλις μίας εβδομάδας που η ΡΑΣ παρεμβαίνει για ζητήματα ταλαιπωρίας και δικαιωμάτων των επιβατών του σιδηροδρόμου.

Στις 21 Ιουλίουη Ρυθμιστική Αρχή με επιστολή της προέδρου της είχε ζητήσει από την Hellenic Train την άμεση πληροφόρηση και την παροχή σχετικών στοιχείων για την υποκατάσταση συρμών με λεωφορεία, τις καθυστερήσεις και τις ακυρώσεις πολλών δρομολογίων των Προαστιακών Σιδηροδρόμων Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Οπως είναι σε θέση να γνωρίζει το «ethnos.gr», η εταιρία αν και έχει παρέλθει μία εβδομάδα από την ενημέρωσή της, έχει αγνοήσει την παρέμβαση της ΡΑΣ και δεν έχει παράσχει έως σήμερα κανένα στοιχείο. Κατά συνέπεια και η ΡΑΣ επιφυλάσσεται για τις επόμενες κινήσεις της.

Συγκεκριμένα η Αρχή είχε ζητήσει εξηγήσεις αναφορικά με:

  1. τους λόγους για τους οποίους ακυρώνονται καθημερινά δρομολόγια στον Προαστιακό Αθηνών και Θεσσαλονίκης

  2. το χρονικό διάστημα κατά το οποίο εκτιμά η εν λόγω σιδηροδρομική επιχείρηση ότι οι ακυρώσεις/καθυστερήσεις αυτές θα συνεχιστούν και

  3. το σχέδιο δράσης της εταιρείας, προκειμένου να αποκατασταθεί η εύρυθμη λειτουργία των Προαστιακών δρομολογίων Αθήνας και Θεσσαλονίκης, υπενθυμίζοντας ταυτόχρονα στην εταιρία τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τα άρθρα 8 «ταξιδιωτικές πληροφορίες», 16 « επιστροφή χρημάτων και επαναδρομολόγηση», 17 « αποζημίωση κομίστρου», 18 «συνδρομή» και 28 «πρότυπα ποιότητας των υπηρεσιών».

Να σημειωθεί επίσης ότι σε εκκρεμότητα βρίσκεται ακόμα και η υπόθεση των απανωτών ακινητοποιήσεων τρένων που οδήγησε στην απίστευτη ταλαιπωρία εκατοντάδων επιβατών κατά τη διάρκεια της κακοκαιρίας «Ελπίδα» τον περασμένο χειμώνα.

Νίκος Παππάς: Χώρα χωρίς σιδηρόδρομο η Ελλάδα με ευθύνη των Μητσοτάκη και Καραμανλή. Να δοθούν εξηγήσεις για την κατάρρευση 

Εξηγήσεις από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ζητά ο αρμόδιος τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παππάς σημειώνοντας πως «στην Ελλάδα των κυρίων Μητσοτάκη και Καραμανλή τελικά δεν υπάρχει αδιανόητο. Η χώρα εχτές κατέστη μια χώρα χωρίς σιδηρόδρομο», τονίζει ζητώντας από το υπουργό, Κώστα Καραμανλή «να ζητήσει συγγνώμη πριν παραιτηθεί».

Σημειώνει ότι την Πέμπτη τα δρομολόγια κατέρρευσαν και επιβάτες της κεντρικής γραμμής Αθήνα - Θεσσαλονίκη περίμεναν για ώρες στα χωράφια.

Υπογραμμίζει επίσης ότι πρέπει:

  • Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ/Hellenic Train να εξηγήσει τι συνέβη και ποια ακριβώς είναι τα προβλήματα του δικτύου, τα οποία επικαλείται. 
  • Οι επιβάτες να αποζημιωθούν στο ακέραιο και όχι με ρυθμούς αποζημιώσεων Αττικής Οδού. 
  • Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων να εξαντλήσει τα όρια των αρμοδιοτήτων και της αυστηρότητάς της. 

«Οι πολίτες αξιώνουν εξηγήσεις και σεβασμό. Δεν αξίζει στη χώρα η εικόνα της κατάρρευσης. Δεν αξίζει στη χώρα η εικόνα που της δημιουργούν οι Μητσοτάκης και Καραμανλής. Η αυριανή προοδευτική κυβέρνηση θα ξεκινήσει μια τιτάνια προσπάθεια ανάταξης του σιδηροδρόμου», καταλήγει.

ΜέΡΑ25: Κατάρρευση του ιδιωτικοποιημένου σιδηροδρόμου. Αυτές είναι οι μνημονιακές τους επενδύσεις

Για «κακοδαιμονίες» του πολυδιαφημισμένου «Ασημένιου Βέλους» που ξεκίνησαν με βλάβες, τεχνικά προβλήματα και καθυστερήσεις και «κορυφώθηκαν χθες σε ένα κρεσέντο βλαβών και αστοχιών υλικού που άφησε για ώρες τη χώρα χωρίς σιδηροδρομική κάλυψη» κάνει λόγο σε δήλωσή του ο εκπρόσωπος τύπου του ΜέΡΑ25, Μιχάλης Κριθαρίδης συμπληρώνοντας πως επιβεβαιώνουν «τον αποικιακό χαρακτήρα των μνημονιακών ιδιωτικοποιήσεων, του ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας και των φερόμενων ως επενδύσεων».

Ο κ. Κριθαρίδης διευκρινίζει πως η συγκεκριμένη περίπτωση δεν υπάγεται στις ιδιωτικοποιήσεις κλασικού τύπου «μιας και πρόκειται κατ’ ουσίαν για μια τροϊκανική τυραννία με την επιβολή όχι μόνο της ιδιωτικοποίησης, αλλά της πώλησης των ελληνικών σιδηροδρόμων σε μια πτωχευμένη ουσιαστικά ιταλική εταιρεία. Ένα «ευεργέτημα» της προηγούμενης Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ στο πλαίσιο του 3ου της μνημονίου, το οποίο δεν έχει καμία διάθεση να ανατρέψει και η σημερινή Μητσοτάκης Α.Ε.».

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

σιδηρόδρομοςειδήσεις τώραΤΡΑΙΝΟΣΕ