Ελλάδα|29.08.2022 19:12

Τα μάρμαρα του Παρθενώνα «επέστρεψαν» πάνω σε ποδήλατο: Ρίγος να βλέπεις ελληνικές σημαίες παντού στην Ευρώπη

Κώστας Ασημακόπουλος

Η ζωή είναι... ρόδα, γυρίζει, επαναλαμβάνεται. Ετσι και οι ρόδες πέντε ποδηλάτων. Έτρεξαν σε κάθε γωνιά της Ευρώπης αγγίζοντας τις καρδιές όλων των Ελλήνων. Τέσσερις ποδηλάτες και μία ποδηλάτισσα αφιέρωσαν τα πετάλια τους και την προσπάθεια τους για δύο ιερούς σκοπούς. Στο αίτημα της Ελλάδας για επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα, αλλά και στη μνήμη τριών ποδηλατών που δεν είναι πια στη ζωή, τον Κώστα Κεσίνη , τον Θεοφάνη Μπάρλα και τον Στέλιο Γουλιέλμο.

Από το Βρετανικό Μουσείο

Και οι πέντε ξεκίνησαν από το Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο και κατέληξαν στην Ακρόπολη μετά από 14 ημέρες σκληρής προσπάθειας. Σε κάθε στάση τους όλο και περισσότεροι πολίτες τους εμψύχωναν και τους συμπαραστέκοταν δίνοντας τους κουράγιο και δύναμη να συνεχίσουν.

Συμπαράσταση Κορομηλά

Από τη στιγμή που πάτησαν το πόδι τους στην Ελλάδα και στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας και ξεκίνησαν τη διαδρομή τους προς την Αθήνα μέσω Θεσσαλονίκης, Λάρισας και Δελφών τους συνόδευσε ο Χρήστος Κορομηλάς, ο τυφλός πολυαθλητής του Ιωνά που θέλησε να συμπαρασταθεί και να ενώσει τις δυνάμεις του με τους πέντε άλλους ποδηλάτες και για αυτό η προσπάθεια ονομάστηκε 5+1.

Όλα ξεκίνησαν από τον ποδηλάτη του Αθλητικού Σωματείου Αγίας Παρασκευής ΑΣΑΠ Santa Athletic Club Βασίλη Κορδά ο οποίος λόγω των επαγγελματικών του υποχρεώσεων ταξιδεύει συχνά από την Αθήνα στο Λονδίνο.

Συναθλητές και φίλοι του πρότειναν να έρθει και μία φορά από το Λονδίνο με το ποδήλατο. Αυτό ήταν. Στο κάλεσμα του ανταποκρίθηκαν ο Γιάννης Ευθυμίου που είναι ερασιτέχνης ποδηλάτης και δεν είναι σε κάποιο σύλλογο, η Βασιλική Βουτζάλη του Αλφα Cycling Team Περιστερίου, ο Σταύρος Σούμας του Κρόνου Νίκαιας και ο επί μόνιμος κάτοικος Λέσβου εδώ και 25 χρόνια Steffen Streich του Ποδηλατικού Συλλόγου Λέσβου.

Εγραψαν 3.000 χιλιόμετρα

Η παρέα ξεκίνησε στις 14 Αυγούστου από το Βρετανικό Μουσείο. Μετά από 14 ημέρες έφτασε στην Αθήνα. Τα κοντέρ τους έγραψαν 3.000 χιλιόμετρα. Σε κάθε σταθμό που έκαναν ο κόσμος τους υποδέχονταν με ενθουσιασμό και τους υποστήριζε ψυχολογικά και ηθικά για το εγχείρημα τους και για τον σκοπό της προσπάθειας τους.

"Δύσκολα στις Άλπεις, όμορφα στην Ελλάδα"

Η Βασιλική Βουτζαλή που χάραξε και τη διαδρομή της ομάδας αναφέρθηκε στις προκλήσεις και δοκιμασίες της ομάδας: "Ηταν ότι καλύτερο και πιο δυνατό έχω ζήσει. Ηταν οι καλοκαιρινές διακοπές μας που αποφασίσαμε να τις αφιερώσουμε για να στείλουμε τα μηνύματα μας στους ανθρώπους που έφυγαν από κοντά μας αλλά και στην επιστροφή των μαρμάρων. Εμείς δεν είμαστε πολιτικοί. Απλά στείλαμε το μήνυμα μας σε όλο τον κόσμο και νιώθουμε όμορφα που βλέπουμε το αποτέλεσμα. Η βασική δυσκολία ήταν να συνεργαστούν πέντε άνθρωποι που δεν γνωρίζονταν. Είναι δύσκολο να είσαι μαζί ομάδα για 14 ημέρες όμως μέσα από την ομάδα βγήκαν έντονες και όμορφες στιγμές συνεργασίας, αλληλουποστήριξης και συνεργασίας. Περάσαμε από δύσκολες καιρικές συνθήκες. Το πιο δύσκολο διήμερο ήταν 19-20 Αυγούστου που ανεβήκαμε στις Άλπεις στα 2.800 μέτρα υψόμετρο. Δεν είχαμε wifi και συνεπώς δεν είχαμε άμεση επικοινωνία. Η πιο όμορφη στιγμή ήταν όταν πατήσαμε Ελλάδα. Δεν θα ξεχάσω ποτέ τη συγκινητική συμπαράσταση ενός συμπατριώτη μας που ήρθε από το Βέλγιο για να ποδηλατίσει μαζί μας. Στα χωριά στην Ελλάδα οι ηλικιωμένοι μας συμπαραστέκονταν. Στα Φάρσαλα σταματήσαμε σε ένα περίπτερο και ο 78χρονος κύριος Γιάννης συγκινήθηκε, μας πρόσφερε ότι θελήσαμε. Συγκινητικές στιγμές. Τους ευχαριστούμε όλους. Τώρα που γυρίσαμε σκεφτόμαστε την επόμενη δοκιμασία μας. Θέλουμε να κάνουμε ένα μικρό κίνημα και νομίζω πως η αρχή έγινε".

Ο Γερμανός που ρίζωσε στη Μυτιλήνη

Ο 53χρονος Γερμανός Στέφεν Στράιχ πριν από περίπου 20 χρόνια πήγε από το Βερολίνο στη Μυτιλήνη για διακοπές και από τότε έμεινε μόνιμα εκεί. Μένει στο χωριό Στύψη και ασχολείται με αγροτικές εργασίες. Ενεργός ποδηλάτης με τεράστιες διεθνείς διακρίσεις στα νιάτα του είδε το εγχείρημα ως μεγάλη ευκαιρία για δράση: "Είμαι κουρασμένος αλλά υπερήφανος που συμμετείχα σε αυτή την ομάδα και σε αυτή την προσπάθεια. Εχω μεγάλη αγάπη για την Ελλάδα. Πιστεύω πως οι σκοποί μας ήταν ιεροί και δυνατοί. Χαίρομαι που ο κόσμος αγκάλιασε την προσπάθεια και πήρε το μήνυμα μας".

"Μας προκαλούσε ρίγος"

"Ηταν συγκινητική η συμπαράσταση του κόσμου. Μας προκαλούσε ρίγος όταν βλέπαμε νέους και ηλικιωμένους να βγαίνουν με τις ελληνικές σημαίες στο δρόμο. Δε μπορώ να σας το περιγράψω. Ηταν όλοι συγκλονιστικοί", λέει στο ethnos.gr o 62χρονος Σταύρος Σούμας που εδώ και 8 χρόνια έχει αφιερωθεί στην ποδηλασία έχοντας μάλιστα και πολλές διακρίσεις:

Άσε το αεροπλάνο και πάρε το ποδήλατο

"Όλα ξεκίνησαν από την κουβέντα που είχε η Βασιλική Βουτζαλή με τον Βασίλη Κορδά. Είπε στον Βασίλη, αφού πηγαινοέρχεσαι με το αεροπλάνο από το Λονδίνο, έλα και μία φορά με το ποδήλατο. Ετσι ξεκίνησαν όλα. Νιώθω πολύ γεμάτος. Η Ελλάδα έδωσε τα φώτα της στην ανθρωπότητα, στον πολιτισμό, στην παιδεία, στις ιδέες και στις αξίες και όλα αυτά πρέπει να τα προβάλουμε και να πρεσβεύουμε σε κάθε μας βήμα. Δυστυχώς τα προβλήματα των τελευταίων ετών δε μας έχουν αφήσει καθαρό μυαλό για να τα κάνουμε καλύτερα τα πράγματα αλλά υπάρχει ελπίδα μέσα από τη νέα γενιά. Ελπίζω οι μαθητές να γίνουν καλύτεροι από τους δασκάλους".

"Εγώ είχα διακοσμητικό ρόλο συντάσσοντας την κοινότητα των ΑμΕΑ στο σημαντικό αυτό εγχείρημα. Αξίζουν συγχαρητήρια στα παιδιά αυτά. Τους ένωσε η αγάπη τους για την ποδηλασία. Εκαναν τις διακοπές τους και αφιέρωσαν την προσπάθεια τους σε δύο ιερούς σκοπούς. Στη μνήμη των συναθλητών τους και στην επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα και χαίρομαι που είχα την τιμή να συμπαρασταθώ κι εγώ με τις δυνάμεις μου", είπε στο ethnos.gr ο Χρήστος Κορομηλάς.

Τιμή στη Μελίνα Μερκούρη

Στο Ολυμπιακό στάδιο τους περίμενε ο υφυπουργός αθλητισμού Λευτέρης Αυγενάκης, ενώ τεράστια ήταν η συγκίνηση τους όταν έφτασαν στην Ακρόπολη. Συνέχισαν στο Άγαλμα της Μελίνας Μερκούρη απέναντι από την Πύλη του Αδριανού για να αποδώσουν φόρο τιμής με ένα μπουκέτο λουλούδια, στο Θωρηκτό Αβέρωφ για να καταλήξουν σε κατάστημα Bread and Honey όπου πραγματοποιήθηκαν τιμητικές διακρίσεις στους ποδηλάτες.

"Είμαστε υπηρήφανοι και συγκινημένοι που οι ποδηλάτες μας έκαναν αυτή την προσπάθεια και την αφιέρωσαν στο μεγάλο και κοινό στόχο όλων των Ελλήνων για επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα", είπε στο ethnos.gr o πρόεδρος του Αθλητικού Σωματείου Αγίας Παρασκευής ΑΣΑΠ Santa Athletic Club.