Ελλάδα|07.09.2022 17:50

Μετρό Θεσσαλονίκης: Πότε θα δοθεί σε κυκλοφορία η βασική γραμμή – Τι είπαν Καραμανλής και Μενδώνη για τα αρχαία

Ρωμανός Κοντογιαννίδης
Σετ φωτογραφιών, σύρετε προς τα αριστερά

Στην πρόοδο του έργου κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης αλλά και στα σημεία τοποθέτησης των περισσότερων από τα 300.000 αρχαιολογικά ευρήματα που εντοπίστηκαν κατά τις ανασκαφές, αναφέρθηκαν από τη Θεσσαλονίκη ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Κώστας Καραμανλής και η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη. Οι ίδιοι άφησαν σαφείς αιχμές σε βάρος του ΣΥΡΙΖΑ, κατηγορώντας τον για πολιτικές σκοπιμότητες, που έφεραν σοβαρές καθυστερήσεις στην πρόοδο των εργασιών, αλλά και για ανέφικτες στην υλοποίηση μελέτες, όταν η σημερινή αξιωματική αντιπολίτευση ήταν κυβέρνηση.

Οι δύο υπουργοί σημείωσαν ότι στο τέλος του 2023 θα έτοιμο να λειτουργήσει στο σύνολό του, μαζί με το σταθμό Βενιζέλου, το μέτρο Θεσσαλονίκης, με ταυτόχρονη έκθεση των σημαντικότερων αρχαιολογικών ευρημάτων στους σταθμούς.

Παράλληλα, έγινε αναφορά στο πού βρίσκονται σήμερα οι εργασίες αλλά και ο σχεδιασμός στις περιοχές επέκτασης της βασικής γραμμής του μετρό.

«Τρέχουμε με στόχο να ολοκληρώσουμε όλο το έργο στο τέλος του 2023. Τρέχουμε να μαζέψουμε το χρόνο που χάθηκε από μειοψηφίες που για πολιτικούς λόγους προκάλεσαν καθυστερήσεις», τόνισε, μεταξύ άλλων, ο κ. Καραμανλής.

Η πρόοδος των εργασιών

Κατά τον ίδιο, οι κατασκευαστικές εργασίες στη βασική γραμμή έχουν ολοκληρωθεί σε ποσοστό 87%, εδώ και ένα χρόνο γίνονται δοκιμαστικές διαδρομές και υπάρχει μεγάλη πρόοδος στα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα. Επίσης, ο υπουργός σημείωσε ότι έχει ολοκληρωθεί η προμήθεια 18 συρμών και θα υπογραφεί η σύμβαση για άλλους 15 για την επέκταση προς την Καλαμαριά, ενώ ξεκίνησε ο διαγωνισμός για την επιλογή ανάδοχου για τη συντήρηση του έργου.

«Την ίδια στιγμή, σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού, ολοκληρώθηκε σχεδόν στο σύνολό του το έργο απόσπασης των αρχαιολογικών ευρημάτων στο σταθμό Βενιζέλου, τα οποία θα φυλαχθούν και στη συνέχεια θα επανατοποθετηθούν. Όλα έγιναν πραγματικά σε χρόνο ρεκόρ. Τώρα κατασκευάζονται τα έργα αντιστήριξης και κατασκευάζεται ο κεντρικός σταθμός στο σημείο. Με γρήγορα βήματα υλοποιούμε αυτά που υποσχεθήκαμε από το 2019 δηλαδή και μετρό και αρχαία. Κι αυτό χωρίς εμμονές και πολιτικές αντιπαραθέσεις. Το μέγεθος της πολιτικής εξαπάτησης της προηγούμενης κυβέρνησης φαίνεται και από το ότι δύο μήνες πριν τις εκλογές του 2019 προκήρυξαν τη μελέτη για τη λύση που θα έβρισκαν για το σταθμό της Βενιζέλου. Επίσης, είχαμε την ντροπή των μουσαμάδων το 2018, όταν ήρθαν τότε σε έναν μη ολοκληρωμένο σταθμό» είπε ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών.

Σύμφωνα με τον ίδιο, οι λαμαρίνες από την οδό Εγνατία, στο ύψος της Βενιζέλου, θα απομακρυνθούν το Σεπτέμβριο του 2023, ενώ η άνοδος των οχημάτων στην οδό Βενιζέλου θα γίνεται από τον Δεκέμβριο του 2022.

Καθημερινά 315.000 επιβάτες

Σύμφωνα με τον κ. Καραμανλή, το μετρό της Θεσσαλονίκης θα είναι από τα πιο σύγχρονα της Ευρώπης, με 9,6 χιλιόμετρα και 13 σταθμούς στη βασική γραμμή, το οποίο θα εξυπηρετεί καθημερινά 315.000 επιβάτες. Συνέπεια θα είναι να κυκλοφορούν στην πόλη 60.000 οχήματα καθημερινά στην πόλη.

Αναφορικά με τις επεκτάσεις ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών ανέφερε ότι σε αυτήν της Καλαμαριάς έχουν ολοκληρωθεί σε ποσοστό 85% τα έργα πολιτικού μηχανικού και υπάρχουν συμβάσεις για τα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα. Παράλληλα, δρομολογήθηκε η προμήθεια συρμών για τη συγκεκριμένη επέκταση. ενώ γίνονται έρευνες για επέκταση και προς το αεροδρόμιο. Κατά τον ίδιο, η επέκταση προς την Καλαμαριά θα είναι έτοιμη το 2024.

Σε ό,τι αφορά την επέκταση προς τα δυτικά, ο προσυμβατικός έλεγχος βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο και θα υπογραφεί η σύμβαση για τις πρόδρομες εργασίες.

«Παράλληλα, είναι πολύ σημαντική η μελέτη ανάπτυξης μετρό Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για μεγάλη συγκοινωνιακή μελέτη για την πόλη, η οποία θα προσδιορίσει τις ανάγκες ζήτησης των μετακινήσεων. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έλεγε ψέματα ότι θα μπορούσαμε να έχουμε μετρό το 2020 και κάποιοι τα έλεγαν συνειδητά. Δεν είχαν βρει λύση για το σταθμό της Βενιζέλου και η κατασκευαστική πρόοδος δε δικαιολογούσε αυτά που έλεγαν. 4,5 χρόνια τι έκαναν; Θα λειτουργούσε μετρό χωρίς κεντρικούς σταθμούς, χωρίς ρεύμα, χωρίς ράγες, χωρίς φορέα λειτουργίας;», τόνισε ο κ. Καραμανλής.

Τέλος, κατά τον ίδιο το μετρό της Θεσσαλονίκης θα είναι βιώσιμο οικονομικά και θα υπάρχει ενιαίο εισιτήριο για τους πολίτες αναφορικά με τη χρήση μετρό και αστικών λεωφορείων.

Περισσότερα από 300.000 ευρήματα

Από την πλευρά της η κ. Μενδώνη σημείωσε ότι στο τέλος του 2023 η Θεσσαλονίκη θα έχει και μετρό και αναδεδειγμένα αρχαία με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και έκανε αναδρομή στην πρόοδο των αρχαιολογικών ανασκαφών αλλά και στις καθυστερήσεις που σημειώθηκαν.

Όπως είπε, οι αρχαιολογικές ανασκαφές ξεκίνησαν τον Απρίλιο του 2006, ενώ η κυρία ανασκαφική έρευνα έγινε το διάστημα 2008-2014. Με εξαίρεση τον σταθμό της Βενιζέλου, η ανασκαφική έρευνα ολοκληρώθηκε το 2019. Στη Βενιζέλου ολοκληρώθηκε στις 31 Ιουλίου 2022.

«Έγινε σε βάθος 9 μέτρων. Αρχαιολογικά ευρήματα εντοπίστηκαν στη Βενιζέλου, την Αγίας Σοφίας, στην πλατεία Δημοκρατίας, στο νέο σιδηροδρομικό σταθμό, στο Σιντριβάνι, στο πανεπιστήμιο και στη Φλέμινγκ. Συνολικά εντοπίστηκαν περισσότερα από 300.000 αρχαιολογικά ευρήματα. Είχαμε τη μεγαλύτερη ανασκαφική έρευνα αστικού χαρακτήρα που έγινε ποτέ στη χώρα. Αναδείχθηκε η ιστορία της πόλης από την ίδρυσή της μέχρι τον 20ο αιώνα», τόνισε η κ. Μενδώνη.

Σε ό,τι αφορά τον σταθμό Βενιζέλου, η υπουργός Πολιτισμού είπε ότι έγινε πρόταση για απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαίων σε ποσοστό 92% το Σεπτέμβριο του 2019.

«Το 2017 δεν υπήρχε καμία υπογραφή στις μελέτες, διότι γνώριζαν την ανεφικτότητα της πρότασής τους. Το 2019 είχαμε τις πιο πλήρεις μελέτες για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των ευρημάτων, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ο μεγαλύτερος αρχαιολογικός χώρος στα πλαίσια τεχνικού έργου διεθνώς. Ο σταθμός της Βενιζέλου είναι έκτασης 1260 τετραγωνικών μέτρων, όμως, οι αρχαιολογικές έρευνες έγιναν σε έκταση περίπου 3.500 τετραγωνικών μέτρων. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ για το σταθμό Αγίας Σοφίας πήρε απόφαση για απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαίων. Άρα δύο μέτρα και δύο σταθμά», είπε η κ. Μενδώνη.

Σταθμοί - μουσεία

Η ίδια τόνισε ότι εντός του Νοεμβρίου θα πάνε στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο οι μελέτες επανατοποθέτησης των αρχαίων στον σταθμό της Βενιζέλου και εντός του πρώτου τριμήνου του 2023 θα ξεκινήσει η διαδικασία επανατοποθέτησης. Το ίδιο θα γίνει και για την Αγίας Σοφίας.

«Στην πόλη θα αποδοθούν δύο σταθμοί - μουσεία. Επίσης, στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά θα έχουμε μουσείο 1.500 τετραγωνικών μέτρων ενώ θα έχουμε κι ένα ακόμα μεγάλο μουσείο, εμβαδού 5.000 τετραγωνικών μέτρων στην περιοχή του πανεπιστημίου. Εκεί θα έχουμε αποθηκευτικούς χώρους και εργαστήρια συντήρησης ανοιχτά για το κοινό. Το συγκεκριμένο μουσείο θα είναι έτοιμο σε 5-6 χρόνια. Στους σταθμούς, όπου εντοπίστηκαν αρχαία, θα υπάρχει έκθεση των ευρημάτων. Δεν υπάρχει πουθενά στον κόσμο η δυνατότητα να εκτίθενται 300.000 ευρήματα», ανέφερε η κ. Μενδώνη.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Λίνα Μενδώνημετρό θεσσαλονίκηςειδήσεις τώραΚώστας Καραμανλής