Ελλάδα|15.09.2022 10:08

Αυτοκινητόδρομος Πάτρας - Πύργου: Καμπανάκι από πρόεδρο της Ολυμπίας Οδού - «Με τις νέες τιμές, το έργο δεν βγαίνει»

Μαρία Λιλιοπούλου

Σε προχωρημένες συζητήσεις φαίνεται ότι βρίσκεται η Ολυμπία Oδός με το υπουργείο Υποδομών αναφορικά με το αίτημα να ισχύσουν και για τα έργα παραχώρησης οι αναθεωρημένες τιμές των υλικών προς τα πάνω στο πρότυπο της σχετικής απόφασης για τα δημόσια έργα.

Στο ζήτημα αναφέρθηκε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ολυμπίας οδού, Παναγιώτης Παπανικόλας στο πλαίσιο επιθεώρησης των εργασιών στον αυτοκινητόδρομο Πάτρας - Πύργου.

«Λόγω της αύξησης των τιμών, με τις σημερινές τιμές το έργο δεν βγαίνει. Αυτή τη στιγμή βεβαίως οι εργασίες προχωρούν κανονικά. Ελπίζουμε ότι θα ληφθεί η απόφαση να ισχύσουν οι αναπροσαρμογές που έχουν ήδη γίνει για τα δημόσια έργα και στα έργα παραχώρησης. Το υπουργείο δείχνει κατανόηση» τόνισε.

Προσέθεσε μάλιστα ότι σε υλικά όπως η άσφαλτος οι τιμές έχουν τριπλασιαστεί με αποτέλεσμα σήμερα το έργο να βρίσκεται εκτός προϋπολογισμού σε ένα ποσοστό που κατά μέσο Ότο αγγίζει τα όρια του πληθωρισμού. Άλλωστε - όπως υπογράμμισε - οι τιμές της εργολαβίας είναι αυτές που είχαν δοθεί το μακρινό 2006.

Παρόλα αυτά το έργο προχωρεί κανονικά και όχι μόνο βρίσκεται εντός χρονοδιαγραμμάτων, αλλά φαίνεται οριακά να τα ξεπερνά. Η πρόοδος των εργασιών βρίσκεται στο 3,5% και εκτιμάται ότι το τελευταίο τρίμηνο έχουν εκτελεστεί πενταπλάσιες εργασίες από ο,τι την πενταετία από το 2015 έως το 2019.

Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί σε δυο τμήματα: το τμήμα κάτω Αχαΐα - Πύργος στο πρώτο τρίμηνο του 2025 και το Μιντιλογλι - Κάτω Αχαΐα έως το τέλος Ιουλίου 2025, με πλήρη ολοκλήρωση της ενότητας σε μεταγενέστερο στάδιο.

Ιδιαίτερα εντυπωσιακά είναι και τα μεγέθη των αποβλήτων που έχουν συλλέγει κατά την πρόοδο του έργου καθώς αγγίζουν τους 55.000 τόνους αποβλήτων κυρίως πλαστικών και γεωργικών. Αναφορικά με τις μελλοντικές επεκτάσεις ο κ. Παπανικόλας επεσήμανε ότι:

  • Για την επέκταση προς Ολυμπία αναμένεται σχετική εντολή από το δημόσιο: «θα είναι χαρά μας να την κατασκευάσουμε» σημείωσε.
  • Για το Πύργος - Τσακώνα θα εξεταστεί η Ανατολική χάραξη
  • Για το Πύργος - Αλφειος οι μελέτες είναι ολοκληρωμένες και η απόφαση ανήκει στο υπουργείο.

Το έργο της Πατρών - Πύργου

Η Ολυμπία Οδός είναι ένα από τα σημαντικότερα εθνικά έργα στρατηγικής σημασίας καθώς συνδέει τρεις Περιφέρειες, Αττικής, Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας, και την Πρωτεύουσα της χώρας με τη σημαντικότερη πύλη της Ελλάδας προς την Ευρώπη, το λιμάνι της Πάτρας.

Με την ένταξη του Πάτρα - Πύργος στο Έργο Παραχώρησης, η Ολυμπία Οδός γίνεται πλέον ο τρίτος μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος στη χώρα, με συνολικό μήκος 277 χιλιόμετρα. Τα νέα 75 χιλιόμετρα σύγχρονου αυτοκινητόδρομου θα συνδέουν την Περιμετρική Πάτρας με τη βόρεια είσοδο της πόλης του Πύργου.

Ωστόσο αυτό που θα αλλάξει ριζικά ο νέος αυτοκινητόδρομος είναι τα επίπεδα οδικής ασφάλειας καθώς ο υφιστάμενος δρόμος είναι ένας από τους πλέον αιματοβαμμένους της χώρας.

Μόνο την τελευταία εξαετία έχασαν τη ζωή τους περισσότεροι από 66 άνθρωποι και δεκάδες άλλοι τραυματίστηκαν, πολλοί από τους οποίους πολύ σοβαρά.

Βασικές αιτίες θεωρούνται η απουσία κεντρικής διαχωριστικής νησίδας, το κακό οδόστρωμα (έλλειψη συντήρησης), οι ισόπεδοι κόμβοι, οι παράνομες και ανασφαλείς είσοδοι και έξοδοι στο δρόμο, ο πεπαλαιωμένος σχεδιασμός του έργου του 1980 και η έλλειψη υπηρεσιών λειτουργίας και συντήρησης.

Σε επίπεδο αποστάσεων, με τον νέο αυτοκινητόδρομο, ο χρόνος ταξιδιού από την Πάτρα έως τον Πύργο μειώνεται κατά ~40’ και κατά συνέπεια το συνολικό ταξίδι Αθήνα- Πύργος θα γίνεται πλέον σε 2 ώρες και 45’’.

Το κόστος

Το συνολικό κόστος κατασκευής του τμήματος Πάτρα -Πύργος θα ανέλθει στα 331 εκατομμύρια ευρώ και χρηματοδοτείται από ένα συνδυασμό ιδιωτικών κεφαλαίων των μετόχων, τραπεζικών δανείων, ευρωπαϊκών κονδυλίων και συμβολή Ελληνικού Δημοσίου.

Συγκεκριμένα, κατά την περίοδο κατασκευής, το έργο χρηματοδοτείται κατά :

  • 35% από Kεφάλαια του Παραχωρησιούχου (τραπεζικά δάνεια & ίδια κεφάλαια)
  • 65% από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ελληνικό Δημόσιο.

Κατασκευή & Τεχνικά χαρακτηριστικά της Πατρών - Πύργου

Στα εργοτάξια που θα αναπτυχθούν για την κατασκευή της Πατρών – Πύργου θα απασχοληθούν περίπου 800 εργαζόμενοι.

Το πρώτο τμήμα των 13 χλμ. από το Μιντιλόγλι έως την Κάτω Αχαΐα αφορά διαπλάτυνση της υφιστάμενης εθνικής οδού Πατρών- Πύργου. Το υπόλοιπο τμήμα, το οποίο κατασκευαστικά θεωρείται και πιο εύκολο, είναι νέα κατασκευή (νέα χάραξη μέσω της κοιλάδας της Ήλιδας). Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα έχει 2 λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, με ενδιάμεση κεντρική διαχωριστική νησίδα.

  • 8 κόμβοι συνδέουν τον αυτοκινητόδρομο με πολλά χωριά και πόλεις καθώς και με τη βιομηχανική ζώνη της Πάτρας, με σχεδόν 200.000 ωφελούμενους.
  • 2 Μετωπικοί σταθμοί διοδίων:
  • Κάτω Αχαΐα (ζώνη χρέωσης διοδίων Μιντιλόγλι - Κυλλήνη)
  • Χανάκια (ζώνη χρέωσης διοδίων Κυλλήνη - Πύργος)
  • 2 πλευρικοί σταθμοί διοδίων στην Κάτω Αχαΐα και την Αμαλιάδα
  • 15 γέφυρες
  • 27 άνω διαβάσεις & 37 κάτω διαβάσεις
  • 150 οχετοί
  • Τοίχοι αντιστήριξης μήκους 7.250μ.
  • 2 Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (Καραίικα και Πύργος και στις δύο κατευθύνσεις).
  • 1 εφεδρικό Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας (που περιλαμβάνει και εγκατάσταση της Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων) στον Πύργο.
  • 2 Σημεία Εξυπηρέτησης Πελατών, στους Μετωπικούς σταθμούς διοδίων (Κάτω Αχαΐα και Χανάκια).

Στον νέο αυτοκινητόδρομο θα εφαρμοστούν εξαρχής όλες οι υπηρεσίες της Ολυμπιας Οδού και συγκεκριμένα:

  • Το χιλιομετρικό σύστημα HYBRID που λειτουργεί μέσω του πομποδέκτη ΟΛΥΜΠΙΑ PASS.
  • Η δυνατότητα για απόλυτα ανέπαφες συναλλαγές με χρεωστική/ πιστωτική κάρτα στα POS όλων των λωρίδων Αυτόματων Μηχανημάτων Πληρωμής.

Τα Άτομα με Αναπηρίες (ΑΜΑ) θα απαλλάσσονται από την υποχρέωση καταβολής διοδίων, φέροντας απλώς μαζί τους Δελτίο Στάθμευσης Α.Μ.Α. ή Δελτίο ειδικής ταυτότητας αναπήρου πολέμου.

Πύργοςαυτοκινητόδρομος Πάτρα-ΠύργοςΟλυμπία Οδόςειδήσεις τώραΠάτρα