Ελλάδα|25.11.2022 08:14

Καντίνα «ξεφύτρωσε» δίπλα στα επικυρωτικά μηχανήματα στον σταθμό ΗΣΑΠ του Πειραιά, ο οποίος είναι χαρακτηρισμένος Μνημείο

Μαρία Λιλιοπούλου

Μια καντίνα που «ξεφύτρωσε» ακριβώς δίπλα στα επικυρωτικά μηχανήματα στον σταθμό του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου στον Πειραιά, ο οποίος αποτελεί χαρακτηρισμένο μνημείο, έχει προκαλέσει την οργή εργαζομένων και συνταξιούχων της ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) για τη διοίκηση της εταιρίας.

Ο εν λόγω σταθμός, σύμφωνα με απόφαση που έχει δημοσιευτεί στην Εφημερίδας της Κυβέρνησης το 2018 και συγκεκριμένα, το Μέγαρο ΗΣΑΠ και ο αψιδωτός θόλος που στεγάζει τις αποβάθρες των συρμών του Σταθμού, ιδιοκτησίας του ελληνικού δημοσίου (ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε.), έχει χαρακτηριστεί μνημείο «διότι διαθέτουν ιδιαίτερα αξιόλογα χαρακτηριστικά από αρχιτεκτονική και μορφολογική άποψη, εκφράζοντας την προσπάθεια προσαρμογής των ευρωπαϊκών προτύπων σιδηροδρομικών σταθμών στον ελληνικό χώρο κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου».

Οπως επίσης αναφέρεται στην απόφαση, «ο Τερματικός Σταθμός του Ηλεκτρικού Σιδηροδρόμου Αθηνών - Πειραιώς αποτελεί έργο πρωτοποριακό κατασκευαστικά για την εποχή του, σημείο αναφοράς για το παραλιακό μέτωπο στο λιμάνι του Πειραιά και τεκμήριο για την μελέτη της εξέλιξης της ευρύτερης περιοχής, όχι μόνο ως μέσο επικοινωνίας και συνδετικός κρίκος του Πειραιά με την Αθήνα, αλλά και γενικότερα της οικονομικής, πολεοδομικής και πολιτισμικής εξέλιξης της πόλης του Πειραιά στις αρχές του 20ου αιώνα».

Παρόλα αυτά και παρά το γεγονός ότι στο παρελθόν το υπουργείο Πολιτισμού είχε αρνηθεί ακόμα και εργασίες επισκευών και βελτιώσεων στον σταθμό, τώρα φαίνεται να έδωσε την άδεια για καντίνα. Ο ιδιώτης – όπως μεταδίδουν οι εργαζόμενοι - ενοικίασε μέσα στο καλοκαίρι ένα μέρος της αποβάθρας με σκοπό να εγκαταστήσει κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος (καντίνα).

«Η εταιρεία ΣΤΑΣΥ φέρει βαρύτατες ευθύνες. Ξεπουλάει ένα μνημείο το οποίο της ανήκει εισπράττοντας περίπου 400€ (;) τον μήνα», αναφέρουν οι εργαζόμενοι σε ανακοίνωσή τους.

Εως τώρα έχουν εκφράσει τις αντιρρήσεις τους εξώδικα στις 10 Αυγούστου 2022 και με υπόμνημα στις 18 Οκτωβρίου 2022 καθώς «οποιαδήποτε προσθήκη στο μνημείο εμπίπτει στις διατάξεις του αρ. 10 του Ν. 3028/2002 οι οποίες συνιστούν επί της ουσίας διατάξεις απαγόρευσης επεμβάσεων, αλλαγής χρήσης, προσθηκών νέων χρήσεων κ.λ.π χωρίς την προηγούμενη έγκριση του Υπουργείου Πολιτισμού και προκειμένου να αποφευχθεί άμεση ή έμμεση βλάβη του μνημείου, αισθητική ή λειτουργική υποβάθμισή του».

Οι εργαζόμενοι τονίζουν ότι δεν θα μπορούσε να δοθεί τέτοιου είδους άδεια καθώς σε περιπτώσεις που χρειάστηκε στο παρελθόν, να γίνουν επισκευές ή βελτιώσεις στο κτήριο του σταθμού είχαν συναντήσει άρνηση από το αρμόδιο υπουργείο. Άλλωστε πριν μερικά χρόνια το Υπουργείο Πολιτισμού αποφάσισε την απομάκρυνση των πινακίδων, των προθηκών και των πάγκων που υπήρχαν από παλιά, προσθέτουν.

«Πριν περίπου 20 μέρες είδαμε να «φυτρώνει» στη μέση του σταθμού ανάμεσα στα ακυρωτικά μηχανήματα, μέσα στη νύκτα μια κατασκευή από λαμαρίνες για την δημιουργία της καντίνας. Παράλληλα την 4-11-2022 η Υπηρεσία Νεότερων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Αττικής, Ανατολικής Στερεάς Ελλάδας και Κυκλάδων δια του αναπληρωτή προϊσταμένου της κ. Σταύρου Τσάβαλου μας πληροφόρησε ότι για το εν λόγω κτίσμα έχει δοθεί άδεια από 2-8-2022 (ΑΔΑ: 677Π4653Π4-4ΧΧ)».

Το Σωματείο Εργαζομένων ΣΤΑΣΥ, υπογραμμίζει πως προκαλεί αλγεινή εντύπωση «η αντιμετώπιση από τους αρμόδιους του υπουργείου πολιτισμού ενός κτηρίου – μνημείου το οποίο αναμέναμε να προστατεύεται λειτουργικά και αισθητικά από τον Αρχαιολογικό νόμο. Σε μια εποχή που πωλούνται τα πάντα η εν λόγω παρέμβαση συνιστά τον ορισμό και το όριο της αισθητικής και λειτουργικής υποβάθμισης ενός Μνημείου. Πώς είναι δυνατόν το Υπουργείο που όρισε και προστάτευε μέχρι χτες τον σταθμό του ΗΣΑΠ στον Πειραιά σήμερα να αλλάζει άποψη; Θα επιτρέψει αυτού του είδους παρεμβάσεις και σε άλλα μνημεία όπως π.χ. η Ακρόπολη»;

Οι ίδιοι, πάντως, προειδοποιούν ότι θα ακολουθήσουν όλες τις νόμιμες διαδικασίες για να προστατευτεί το Μνημείο και καλούν την Υπουργό Πολιτισμού να παρέμβει και να επιληφθεί για την συνολική αποκατάσταση του θέματος.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ηλεκτρικόςυπουργείο Πολιτισμού και ΑθλητισμούκαντίναΣΤΑΣΥειδήσεις τώραΗΣΑΠ