Ελλάδα|29.12.2022 16:33

Ταξί: Ξεκινά η αντικατάσταση 2.000 οχημάτων με ηλεκτροκίνητα - Οι επιδοτήσεις και οι δικαιούχοι

Μαρία Λιλιοπούλου

Με 22.500 ευρώ επιδοτεί την αντικατάσταση 2.000 ταξί η δράση «Πράσινα Ταξί», την οποία ανακοίνωσε την Πέμπτη το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Από τις 9 Ιανουαρίου 2023 αρχίζει η υποβολή αιτήσεων και παράλληλα τίθεται σε λειτουργία η ηλεκτρονική πλατφόρμα της δράσης. Η προθεσμία υποβολής των αιτήσεων είναι η 31η Δεκεμβρίου 2023.

Η νέα δράση «Πράσινα ΤΑΞΙ» συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, χρηματοδοτείται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με σκοπό την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στο στόλο των οχημάτων ΤΑΞΙ που κυκλοφορούν εντός της ελληνικής επικράτειας με αντικατάσταση περίπου 2.000 παλιών και ρυπογόνων ταξί με νέα αμιγώς ηλεκτρικά.

Mε το νέο πρόγραμμα δίνεται η δυνατότητα επιδότησης σε ιδιοκτήτες οχήματος ΤΑΞΙ, για αγορά ή χρονομίσθωση (leasing) αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος ΤΑΞΙ καθώς και της αγοράς και εγκατάστασης «έξυπνου» σημείου επαναφόρτισης ηλεκτρικού οχήματος.

Η επιδότηση (οικολογικό bonus) ανέρχεται σε ποσοστό 40%, με το μέγιστο ποσό να αγγίζει τις 17.500 ευρώ και την υποχρεωτική απόσυρση οχήματος ΤΑΞΙ, να επιβραβεύεται με 5.000 ευρώ. Τα ποσά της επιδότησης προσαυξάνονται περαιτέρω για τα ΑμεΑ, τις οικογένειες με 3 εξαρτώμενα τέκνα και άνω και τους νέους έως 29 ετών, με ξεχωριστή προσαύξηση σε κάθε κατηγορία.

Δικαιούχοι του προγράμματος

Όλοι οι ιδιοκτήτες οχημάτων ΤΑΞΙ κατηγορίας EUR05 και παλαιότερης, με βάση την άδεια κυκλοφορίας.

Ιδιοκτήτες θεωρούνται όσοι κατέχουν το 100% της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος. Σε περίπτωση ύπαρξης περισσότερων μεριδιούχων επί της αδείας (συνιδιοκτήτες/συγκύριοι), η αίτηση υποβάλλεται από το σύνολο των δικαιούχων.

Κάθε ωφελούμενος δικαιούται την αγορά ή σύναψη χρονομίσθωσης (leasing) ενός αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου μηδενικών εκπομπών ρύπων C02 (BEV), ανά άδεια.

Οι δικαιούχοι υποχρεούνται να προβούν σε απόσυρση και καταστροφή του παλαιού οχήματος ΤΑΞΙ. Το ποσό επιδότησης για την απόσυρση συνυπολογίζεται στο τελικό ποσό του οικολογικού bonus.

Η ημερομηνία έναρξης επιλεξιμότητας των δαπανών, ορίζεται η 1η Δεκεμβρίου του 2021, από τις οποίες εξαιρούνται οι δαπάνες που αφορούν την προκαταβολή για την παραγγελία του οχήματος.

Ύψος ενισχύσεων

Για αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) οχήματα ταξί η επιδότηση ανέρχεται σε ποσοστό 40% επί της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων (ΛΤΠΦ), με μέγιστο ποσό τις 17.500 ευρώ.

Η υποχρεωτική απόσυρση οχήματος ΤΑΞΙ επιβραβεύεται με 5.000 ευρώ.

Η αγορά «έξυπνου» σημείου επαναφόρτισης ηλεκτρικού οχήματος, για εγκατάσταση σε οικιακό περιβάλλον ή σε χώρο στάθμευσης επιχείρησης με ιδιωτική πρόσβαση, επιδοτείται με ποσό συνολικού ύψους 500 ευρώ και είναι προαιρετική.

Στις περιπτώσεις που η άδεια είναι ατομική:

  • Για τις κατηγορίες ΑμεΑ, προβλέπεται προσαύξηση κατά 1.000 ευρώ στο ποσό της επιδότησης για αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος ΤΑΞΙ.
  • Για τις κατηγορίες οικογενειών με τουλάχιστον 3 εξαρτώμενα τέκνα, προβλέπεται προσαύξηση κατά 1.000 ευρώ στο ποσό της επιδότησης για αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος ΤΑΞΙ.
  • Για νέους έως 29 ετών, που είναι ήδη κάτοχοι άδειας οχήματος ΤΑΞΙ, προβλέπεται προσαύξηση κατά 1.000 ευρώ στο ποσό της επιδότησης για αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος ΤΑΞΙ.

Στην περίπτωση που οι δικαιούχοι με βάση την υφιστάμενη άδεια Ε.Δ.Χ. οχήματος ΤΑΞΙ είναι παραπάνω από ένας, και καθένας από αυτούς τυχαίνει να ανήκει στις ως άνω ειδικές κατηγορίες, το ποσό της προσαύξησης που δικαιούται ανάλογα με την κάθε ειδική κατηγορία υπολογίζεται με βάση το ποσοστό, που του αναλογεί στην υφιστάμενη άδεια Ε.Δ.Χ. οχήματος ΤΑΞΙ.

Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, δήλωσε: «Η κυβέρνηση, πιστή στην δέσμευσή της για ουσιαστική προώθηση της πράσινης μετάβασης, προχωρεί σε μια ακόμα πρωτοβουλία θέτοντας σε κίνηση το πρόγραμμα «Πράσινα ΤΑΞΙ» προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ. Με αυτό βοηθούμε 2.000 επαγγελματίες οδηγούς ΤΑΞΙ, ενισχύοντας με 22.500 ευρώ καθέναν από αυτούς, προκειμένου να αντικαταστήσουν το παλαιό τους όχημα με νέο, αμιγώς ηλεκτρικό. Αυτό θα τους βοηθήσει να εξοικονομούν κόστος, να παρέχουν ποιοτικότερες υπηρεσίες στους πελάτες τους και να μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Έτσι στηρίζουμε έμπρακτα πολλούς επαγγελματίες και παράλληλα, ερχόμαστε ακόμη πιο κοντά στον εθνικό μας στόχο για το 2030, σύμφωνα με τον οποίο ένα στα τρία νέα οχήματα θα είναι ηλεκτρικά».

Η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου, δήλωσε: «Tο πρόγραμμα Πράσινα ΤΑΞΙ αποτελεί μια συνέχεια στο σχέδιο προώθησης της ηλεκτροκίνησης στην χώρα. Ακολουθούμε πιστά και με συνέπεια τον σχεδιασμό μας από το 2020, έχοντας πετύχει ήδη απτά και σημαντικά αποτελέσματα που αποτυπώνονται στις ταξινομήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων οι οποίες για τρίτη συνεχή χρονιά υπερβαίνουν τους στόχους που θέσαμε στο ΕΣΕΚ. Ευελπιστώ το πρόγραμμα να έχει την αποδοχή και την επιτυχία του Κινούμαι Ηλεκτρικά, υποστηρίζοντας έτσι την μείωση των ρύπων, την βιώσιμη μικροκινητικότητα και τη σταδιακή μετάβαση των μεταφορών στην κλιματική ουδετερότητα».

Επιδότηση για όλους τους τύπους οχημάτων ταξί ζητά το ΣΑΤΑ

Για «βάναυση, άμεση και υποχρεωτική» μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, κάνει λόγο το Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ), το οποίο εδώ και καιρό ζητά την άρση της υποχρεωτικότητας ταξινόμησης μόνο ηλεκτροκίνητων ταξί από το 2026 στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.

Αναφορικά με την ηλεκτροκίνηση στον κλάδο το Συνδικάτο σημειώνει πως:

  • Τα ηλεκτροκίνητα ταξί μπορούν να δουλεύουν μόνο μία βάρδια λόγω της μικρής επάρκειας των μπαταριών.
  • Στην παρούσα φάση και με τα σημερινά δεδομένα της ηλεκτροκίνησης είναι αντιεπαγγελματικά για τον Αθηναίο αυτοκινητιστή ταξί.
  • Έχουμε ζητήσει ήδη την άρση της υποχρεωτικότητας ταξινόμησης μόνο ηλεκτροκίνητων ταξί από το 2026 για την Αθήνα και την Θεσσαλονίκη.
  • Δεν αποκλείουμε την ηλεκτροκίνηση ως επιλογή για όποιον συνάδελφο το επιθυμεί, αλλά δεν μπορούμε να παροτρύνουμε τον κλάδο να επενδύσει σε κάτι, που αυτή την στιγμή είναι ασύμφορο και αντιεπαγγελματικό.

«Το ΣΑΤΑ εμμένει στην πρότασή του και ζητά επιδότηση για όλους τους τύπους αυτοκινήτων που χρησιμοποιούνται ως ταξί. Είναι σχήμα οξύμωρο, από την μία πλευρά το υπουργείο Μεταφορών να δίνει (ορθώς) παράταση στην υποχρέωση αντικατάστασης αυτοκινήτου λόγω της άσχημης οικονομικής συγκυρίας και από την άλλη η κυβέρνηση –μέσω του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας - να υποχρεώνει τον κλάδο σε βάναυση, άμεση και υποχρεωτική μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση».

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

υπουργείο Περιβάλλοντος και ΕνέργειαςηλεκτροκίνησηΣΑΤΑηλεκτρικά αυτοκίνηταταξίειδήσεις τώρα