Ελλάδα|26.02.2023 19:20

Νομοσχέδιο υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με άρωμα εκλογών: Προσλήψεις, επιδοτήσεις, επιδόματα και στο ...βάθος κάλπες

Μαρία Λιλιοπούλου

Άρωμα ...εκλογών έχει το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο αναρτήθηκε σε δημόσια διαβούλευση έως το τέλος του μήνα και περιλαμβάνει ένα συνονθύλευμα διατάξεων που διατρέχουν σχεδόν το σύνολο του μεταφορικού κλάδου: από προσλήψεις κι επιδόματα μέχρι επιδοτήσεις, αλλά και την επιβολή ενός νέου προστίμου που αφορούν τις επιχειρήσεις καυσίμων. Μένει να φανεί βέβαια εάν θα υπάρξει επαρκής χρόνος για την κατάθεση, συζήτηση και ψήφισή του από τη Βουλή καθώς αυτό συνδέεται άμεσα με την προκήρυξη των εκλογών και τη διάλυση της Βουλής.

Ως προς τις προσλήψεις, αφορούν τόσο τις συγκοινωνιακές εταιρίες της Αθήνας όσο και την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) και τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας. Συγκεκριμένα, για την ΑΠΑ ρυθμίζεται το καθεστώς των δικηγόρων με έμμισθη εντολή της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), ένας εκ των οποίων παρέχει αποκλειστικά συμβουλευτικές υπηρεσίες, και φέρει την ιδιότητα του νομικού συμβούλου.

Στις συγκοινωνιακές εταιρίες της Αθήνας (ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ) παρέχεται η δυνατότητα να προσλάβουν μέχρι και το τέλος του 2023 νέους εργαζομένους, οδηγούς και τεχνίτες, από τη δεξαμενή των επιλαχόντων του τελευταίας προκήρυξης του 2020 υπό τους όρους ειδικής δοκιμαστικής υπηρεσίας ενός έτους. Οπως επισημαίνεται στο κείμενο συνεπειών της ρύθμισης, στόχος είναι η αντιμετώπιση της σοβαρής υποστελέχωσης των εταιρών ώστε να καλυφθούν οι άμεσες υπηρεσιακές ανάγκες των φορέων, αλλά και η άρτια συντήρηση – επισκευή του στόλου τους και των υποδομών τους.

Επιπλέον οι δύο εταιρίες θα μπορούν να προσλαμβάνουν προσωπικό, κατά την κείμενη νομοθεσία, με συμβάσεις εργασίας αορίστου και ορισμένου χρόνου, συμβάσεις έργου και έμμισθης εντολής, αναφέρεται, ενώ έως τις 31.12.2023 επιτρέπεται ειδικά στην ΟΣΥ η σταθερή απασχόληση συνεργατών δικηγόρων με αμοιβή.

Επίσης με άλλο άρθρο παρατείνεται χρονικά η δυνατότητα κάλυψης των θέσεων προσωπικού κλάδου ΠΕ2 Εναέριας Κυκλοφορίας της ΥΠΑ έως το τέλος του 2023 χωρίς τη δημοσίευση νέας προκήρυξης, από τον πίνακα επιλαχόντων του διαγωνισμού του Α.Σ.Ε.Π. του 2015 με βάση τη σειρά κατάταξης και τη δήλωση προτίμησης των ανωτέρω επιλαχόντων, κατ’ εξαίρεση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης.

Ικανοποίηση μισθολογικών αιτημάτων

Ειδικά για τους εργαζομένους της ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες), το νομοσχέδιο ικανοποιεί πάγια αιτήματα των σωματείων και ορίζει ότι μισθολογικές διαφορές εργαζομένων και καταβληθέντα ποσά για επιδόματα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας και θέσεων ευθύνης δεν αναζητούνται.

Επίσης προβλέπει ότι από τον επόμενο μήνα της ψήφισης, θα χορηγείται στο προσωπικό της ΣΤΑ.ΣΥ. Μ.Α.Ε., μηνιαία οικονομική ενίσχυση η οποία ισούται με το 2% επί του ποσού που λαμβάνει ο εργαζόμενος ως βασικό μισθό. Ειδικά για το προσωπικό που απασχολείται σε βάρδιες, χορηγείται μηνιαία οικονομική ενίσχυση ίση με το 4% επί του ποσού που λαμβάνει ο εργαζόμενος ως βασικό μισθό. Οι ενισχύσεις αυτές θα καταβάλλονται κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης και δεν συμψηφίζονται με το ποσό της προσωπικής διαφοράς. Το υπουργείο σημειώνει ότι η ρύθμιση δεν προκαλεί δαπάνη στον κρατικό προϋπολογισμό καθώς ήδη η ΣΤΑΣΥ έχει καταβάλει τα ποσά τα οποία αφορούν στα έτη έως το 2022 ενώ για τη συνέχιση της καταβολής τους τα έχει συμπεριλάβει στον εγκεκριμένο προϋπολογισμό της.

Παράλληλα με άλλη διάταξη παρέχεται η δυνατότητα στις συγκοινωνιακές εταιρίες να συνάπτουν ασφαλιστήρια προγράμματα ιατροφαρμακευτικής κάλυψης των εργαζομένων τους, ένα ακόμα πάγιο αίτημα, το οποίο θέτουν και στις διαπραγματεύσεις για τη σύναψη συλλογικών συμβάσεων εργασίας.

Ενοικιαζόμενα οχήματα με οδηγό

Στη χρονική επέκταση της δυνατότητας μίσθωσης επιβατικών με οδηγό στα νησιά για τριάντα 30 λεπτά από τον Μάρτιο μέχρι τον Νοέμβριο αντί της περιόδου που ίσχυε μέχρι σήμερα (Ιούνιο – Αύγουστο), με στόχο την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, ιδίως κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου προχωρεί το υπουργείο Μεταφορών, τριπλασιάζοντας ουσιαστικά το επιτρεπόμενο χρονικό διάστημα.

Σε ό,τι αφορά τα ταξί, δε συμπεριλήφθηκε το αίτημα να εισέρχονται στις λεωφορειολωρίδες και τα έμφορτα οχήματα. Ορίζεται, πάντως, ότι κάτοχοι ειδικής άδειας οδήγησης των ΤΑΞΙ που έχουν καταδικαστεί για ορισμένα αδικήματα μπορούν να την αποκτήσουν ή να την ανανεώσουν, εφόσον έχει περάσει δεκαετία από την έκτιση της ποινής ή την απονομή χάριτος ή την άρση των συνεπειών.

Επίσης παρέχεται η δυνατότητα αντικατάστασης των 9θέσιων Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και με μεταχειρισμένα έως 3 ετών, ενώ εισάγεται πρόβλεψη εφαρμογής της ρύθμισης αντικατάστασης και στις υπόλοιπες Περιφέρειες της χώρας. 13

ΚΤΕΛ: Ενισχύσεις και επιδοτήσεις

Με το νομοσχέδιο παρέχεται η δυνατότητα επιδότησης λεωφορείων που ανήκουν στα νομικά πρόσωπα των ΚΤΕΛ και ΚΤΕΛ ΑΕ. Το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων – όπως αναφέρεται - έχει ήδη εγκρίνει το ποσό των 30 εκ. ευρώ για επιδότηση των φυσικών προσώπων – μετόχων των ΚΤΕΛ. Επειδή το ισχύον θεσμικό πλαίσιο δεν προβλέπει την επιδότηση των λεωφορείων που ανήκουν στα νομικά πρόσωπα και όχι στους μετόχους, με τη νεα ρύθμιση δίνεται αυτή η δυνατότητα. Από τα παραπάνω ποσά επιδοτούνται τα ηλεκτρικά, υβριδικά αστικά λεωφορεία με διπλάσιο ποσό (από 30% στα συμβατικά λεωφορεία η επιδότηση ανέρχεται στα 60%).

Συνολικά για τις ενισχύσεις στα ΚΤΕΛ θα διατεθούν 52 εκ. ευρώ εκ των οποίων από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το αδιάθετο υπόλοιπο, έως το ύψος του ποσού των 22 εκ. ευρώ, που έχει ήδη πιστωθεί για τον σκοπό αυτόν και συμπληρωματικό ποσό 30 εκ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Επίσης κατά τη μεταφορά μαθητών με σύμβαση δημόσιας υπηρεσίας με ΚΤΕΛ, καθώς και με λεωφορεία μεμονωμένων αυτοκινητιστών, που εξυπηρετούν άγονες γραμμές μεμονωμένων νησιών, θα είναι δυνατή η μεταφορά τρίτων επιβατών κατοίκων χωριών, ιδίως δύσβατων και ορεινών περιοχών της ηπειρωτικής ή νησιωτικής χώρας, εφόσον υπάρχουν κενές θέσεις στο λεωφορείο που διενεργεί τη μεταφορά.

Νέες κυρώσεις στα πρατήρια υγρών καυσίμων

Το σχέδιο νόμου προβλέπει την επιβολή νέων κυρώσεων στα πρατήρια υγρών καυσίμων. Συγκεκριμένα, με απόφαση του αρμόδιου περιφερειάρχη επιβάλλεται στο φυσικό ή νομικό πρόσωπο που κατέχει άδεια λειτουργίας πρατηρίου παροχής καυσίμων και ενέργειας, πλέον των προβλεπόμενων λοιπών κυρώσεων, διοικητική κύρωση ύψους 5.000 ευρώ, ύστερα από τη διαπίστωση από την οικεία διεύθυνση μεταφορών και επικοινωνιών της περιφέρειας, μίας εκ των παρακάτω παραβάσεων:

  • Λειτουργία πρατηρίου παροχής καυσίμων και ενέργειας χωρίς ισχύουσα άδεια λειτουργίας,

  • Λειτουργία πρατηρίου παροχής καυσίμων και ενέργειας χωρίς άδεια λειτουργίας μετά από αφαίρεσή της, ως συνέπεια μη συμμόρφωσης.

  • Παρεμπόδιση του ελέγχου και της επιθεώρησης των εγκαταστάσεων του πρατηρίου παροχής καυσίμων και ενέργειας.

  • Παρεμπόδιση της σφράγισης του πρατηρίου παροχής καυσίμων και ενέργειας.

  • Παραβίαση της σφράγισης του πρατηρίου παροχής καυσίμων και ενέργειας.

Επιπλέον παρέχεται εξουσιοδότηση στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών να επεκτείνει τη δυνατότητα ελέγχων σε όλες τις κατηγορίες πρατηρίων υγρών καυσίμων και ενέργειας, καθώς με το ισχύον πλαίσιο δεν προβλέπονται έλεγχοι παρά μόνο στα πρατήρια υγρών καυσίμων.

ΟΑΣΑΟΣΥΚΤΕΛειδήσεις τώραΥπουργείο Υποδομών και Μεταφορώνπροσλήψειςνομοσχέδιοεκλογές 2023ΣΤΑΣΥ