Ελλάδα|13.03.2023 20:29

Τέμπη: Σταθμός που θα μπορούσε να αποτρέψει την τραγωδία έκλεισε λόγω τηλεδιοίκησης και δεν ξαναλειτούργησε ποτέ

Newsroom

Νέες αποκαλύψεις για τις διαχρονικές ευθύνες που οδήγησαν στο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη φέρνει στο φως το ΟΡΕΝ. Ο σταθμός του Ευαγγελισμού, που βρίσκεται 9 χιλιόμετρα από το σημείο της φονικής σύγκρουσης και θα μπορούσε να αποτρέψει την τραγωδία, έκλεισε τον καιρό που ενεργοποιήθηκε το σύστημα τηλεδιοίκησης.  Πρόκειται για έναν σταθμό που δεν λειτούργησε ποτέ ξανά, ακόμα και όταν τέθηκε εκτός λειτουργίας η τηλεδιοίκηση. 

Όπως σημείωσε ο πρόεδρος των μηχανοδηγών, Κώστας Γενηδούνιας, «εάν λειτουργούσε (ο σταθμός του Ευαγγελισμού) και έδινε σινιάλο στο τρένο να πάει μέχρι τον Ευαγγελισμό, επειδή η σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών έγινε μετά τον σταθμό, είναι βέβαιο ότι δε θα γινόταν και με αυτή την περίπτωση δε θα γινόταν η σύγκρουση, θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί».

Ωστόσο, οι δικλείδες ασφαλείας που είχε στη διάθεσή του ο ΟΣΕ πριν από την τεχνολογική αναβάθμιση του συστήματος, δεν επανήλθαν ποτέ. Λίγα μέτρα πριν από τον σταθμό του Ευαγγελισμού βρίσκεται το γραφείο του κλειδούχου. Παραμένει και αυτό κλειστό. Αν εκεί υπήρχε εργαζόμενος θα μπορούσε να ειδοποιήσει ή έστω την τελευταία στιγμή να αλλάξει την πορεία των κλειδιών.

Ο κ. Γενηδούνιας εξήγησε ότι, «ο σταθμός αυτός λειτουργεί ανάλογα με τη διαθεσιμότητα προσωπικού του ΟΣΕ. Τα τελευταία χρόνια δε λειτουργούσε, την τελευταία περίοδο δε λειτουργούσε. Παίρναμε γραμμή, όπως το ακούτε στο ηχητικό, από τη Λάρισα μέχρι τους Νέους Πόρους, που είναι περίπου η απόσταση 65 χιλιόμετρα».

 Το τηλεφώνημα του μοιραίου μηχανοδηγού

Την ίδια ώρα στο φως έρχεται και νέος διάλογος του μηχανοδηγού του Intercity με τον σταθμάρχη και τον κλειδούχο. Η ενόχληση του μηχανοδηγού του μοιραίου επιβατικού τρένου είναι ξεκάθαρη, κατά την άφιξή του στον σταθμό της Λάρισας στις 22:53 το βράδι. Ελάχιστα λεπτά μετά ο 59χρονος σταθμάρχης θα έκανε ίσως το κρισιμότερο λάθος που οδήγησε στην τραγωδία.

ΜΗΧΑΝΟΔΗΓΟΣ IC 62: Λάρισα.

ΣΤΑΘΜΑΡΧΗΣ: Ναι. 

ΜΗΧΑΝΟΔΗΓΟΣ IC 62: Καλησπέρα, 62 στο Μέζούρλο.

ΣΤΑΘΜΑΡΧΗΣ: Παιδιά, περιμένετε μισό λεπτό λιγάκι να γυρίσουν τα κλειδιά και θα μπείτε μέσα.  ΚΛΕΙΔΟΥΧΟΣ: Βασίλη, λίγο μισό λεπτάκι λίγο να πάω και στο 102 (σ.σ. κλειδί).

ΜΗΧΑΝΟΔΗΓΟΣ IC 62: Ευτυχώς που περιμένατε να ‘ρθούμε. 

ΚΛΕΙΔΟΥΧΟΣ: Βασίλη να γυρίσω τα κλειδιά; 

59ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΑΘΜΑΡΧΗΣ: Όχι, όχι ασ’ τα όπως είναι γιατί θα ακολουθήσει το 1564. 

ΚΛΕΙΔΟΥΧΟΣ: Έγινε, καλώς, αφήνω όπως είναι, διαγώνιος. 

Ο μηχανοδηγός του Intercity φαίνεται να αντιλαμβάνεται ότι κάτι δεν πάει καλά και παίρνει τηλέφωνο έναν νεαρό συνάδελφό του μηχανοδηγό για να μάθει εάν κινείτο στην ίδια γραμμή με την εμπορική αμαξοστοιχία. Στο πρόγραμμα, σύμφωνα με την Καθημερινή φαινόταν να οδηγεί το εμπορικό που είχε μόλις περάσει τους Νέους Πόρους και κατευθυνόταν προς Αθήνα.

ΜΗΧΑΝΟΔΗΓΟΣ IC 62: Έλα, με ακούς; Πού βρίσκεστε;

ΜΗΧΑΝΟΔΗΓΟΣ: Μαστρο-Γιώργο, δεν το κατεβάζουμε εμείς τελικά.

Τελευταία στιγμή, σύμφωνα με την Καθημερινή άλλαξε βάρδια με άλλον συνάδελφό του και βρισκόταν ακόμη στη Θεσσαλονίκη. «Δεν πρέπει να είχε αντιληφθεί ούτε ο ίδιος ο Κουτσούμπας ακριβώς τι είχε συμβεί, γιατί αλλιώς θα είχε ακινητοποιήσει το τρένο και θα είχε κάνει άλλες επικοινωνίες. Προφανώς, δεν μπορούσε να φανταστεί πως ο σταθμάρχης είχε κάνει ένα τόσο τραγικό λάθος. Επειδή ήταν και νωρίτερα στην κάθοδο και ήξερε τα δρομολόγια, ήθελε μάλλον να επιβεβαιώσει πως δεν ήταν κανείς άλλος στη γραμμή του» , σημειώνει ο μηχανοδηγός, με τη βεντάλια των ευθυνών να ανοίγει περισσότερο βάζοντας στο κάδρο και άλλα πρόσωπα. Ο εφέτης ανακριτής που ανέλαβε και επίσημα την έρευνα για την τραγωδία, αναμένεται να καλέσει εκ νέου τους δύο σταθμάρχες της απογευματινής βάρδιας και τον επιθεωρητή του ΟΣΕ.

Κανόνας οι τριτοκοσμικές εικόνες στον σταθμό της Λάρισας

Την ίδια ώρα, μαρτυρία καθαρίστριας του σταθμού στη Λάρισα φανερώνει το μπάχαλο που επικρατούσε στο σταθμαρχείο. Όπως αναφέρει, έσβηναν τα φώτα και έκαναν πάρτι με τσιγάρα και μουσική. Όπως εξήγησε η καθαρίστρια του ΟΣΕ, Γεωργία Σιμερίδου, «υπήρχαν... πανηγυρτζίδικες καταστάσεις πολλά βράδια στο σταθμαρχείο Λάρισας. Συχνά έσβηναν τα φώτα και το έκαναν “μπαράκι”. Γίνονταν πολλά πράγματα. Εκείνη τη νύχτα δεν ήμουν εγώ και δεν ξέρω τι συνέβη, αλλά γενικά η κατάσταση ήταν αυτή που σας περιγράφω. Έσβηναν τα φώτα, έβαζαν μουσική και άναβαν τσιγάρα, ήταν στον κόσμο τους. Δεν το έκαναν όλοι οι σταθμάρχες, αλλά το έκαναν πολλοί στη νυχτερινή βάρδια. Ακόμα, πήγαιναν και έβλεπαν τηλεόραση και αν άκουγαν κάτι σηκώνονταν. Ό,τι κι αν χαλούσε στο τρένο δεν το έφτιαχναν. Πολλές φορές γίνονταν στάσεις και δεν άναβαν καν τα κουμπιά για να κατεβεί ο κόσμος. Υπήρχαν προβλήματα. Ο πίνακας ελέγχου στο σταθμαρχείο Λάρισας υπολειτουργούσε. Οι σταθμάρχες της Λάρισας λειτουργούσαν με τα τηλέφωνα και με την επικοινωνία που είχαν με τους μηχανοδηγούς, καθώς ο πίνακας δε λειτουργούσε κανονικά».

Ο πρώην σταθμάρχης Βόλου, Γιώργος Αποστολέρης, εξήγησε στην ΕΡΤ ότι «Δεν είναι μόνον η τηλεδιοίκηση. Το επίπεδο των σταθμαρχών είναι έτοιμο; Ας αξιολογηθούν από ξένους οργανισμούς. Όχι από τους συνδικαλιστές, από ξένους οργανισμούς. Πότε κλήθηκε σε απολογία τα τελευταία 20 χρόνια υπάλληλος; Οι συνδικαλιστές δεν επέτρεπαν αυτό το πράγμα».

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ειδήσεις τώραΤέμπηΛάρισασιδηροδρομικό δυστύχημα