Ελλάδα|21.03.2023 01:13

Τέμπη: Με μεταμεσονύχτια ανακοίνωση ο ΟΣΕ μιλά ξαφνικά για «τοπικές τηλεδιοικήσεις»

Μαρία Λιλιοπούλου

Σε «διορθωτική» ανακοίνωση ως προς το τι είναι τηλεδιοίκηση και τι ακριβώς είναι το σύστημα που λειτουργεί στη Λάρισα προχώρησε η νέα μεταβατική διοίκηση του ΟΣΕ και πλέον... συμβαδίζει με τα λεγόμενα του υπουργείου. Η διοίκηση του Οργανισμού σε ...μεταμεσονύχτια ανακοίνωσή της Δευτέρας κάνει λόγο για «τοπικές τηλεδιοικήσεις» από τον Παλαιοφάρσαλο μέχρι το Πλατύ, οι οποίες στη συνέχεια με την ολοκλήρωση του έργου θα διασυνδεθούν σε ενιαία απεικόνιση και χειρισμό που θα αποτελέσει την «ενιαία τηλεδιοίκηση».

Η ανακοίνωση έρχεται αρκετές ώρες μετά την επίσκεψη του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Αλέξη Τσίπρα στη Λάρισα από όπου δήλωσε ότι, στον συγκεκριμένο σταθμό δεν λειτουργεί τηλεδιοίκηση και λίγες ώρες μετά την επίσκεψη του υφυπουργού Μεταφορών, Μιχάλη Παπαδόπουλου στον σταθμό της Λάρισας.

Ο κ. Παπαδόπουλος είχε επίσης μιλήσει από εκεί για τοπική τηλεδιοίκηση για να τον διορθώσει σταθμάρχης που παραβρισκόταν εκείνη την ώρα στο σταθμαρχείο αναφερόμενος σε τοπικό χειρισμό και ξεκαθαρίζοντας ότι δεν πρόκειται για τηλεδιοίκηση.

Σύμφωνα, πάντως, με τον ΟΣΕ, από τον Νοέμβριο του 2022 έχουν παραδοθεί με ΔΠΧ και λειτουργούν 7 τοπικές Τηλεδιοικήσεις (ΠΑΛΑΙΟΦΑΡΣΑΛΟΥ, ΔΟΞΑΡΑ, ΟΡΦΑΝΑ. ΚΡΑΝΩΝΑ, ΜΕΖΟΥΡΛΟΥ & ΛΑΡΙΣΑΣ), ενώ συνεχίζεται και η ανάταξη των υπολοίπων.

Η διοίκηση του ΟΣΕ μάλιστα με την ανακοίνωσή της απαντά στις καταγγελίες του κ. Τσίπρα για τον σταθμό της Λάρισας:

«Ιδιαίτερα η τοπική Τηλεδιοίκηση του σταθμού της Λάρισας, την οποία όμως δεν επισκέφθηκε ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, έχει πιστοποιηθεί επίσημα και έχουν κατατεθεί στις Ανακριτικές Αρχές αλλά και στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής όλα τα σχετικά επίσημα έγγραφα που αποδεικνύουν την ύπαρξη αυτής, αλλά και την κανονική & αδιάλειπτη λειτουργία της από τον Νοέμβριο του 2022».

Να σημειωθεί ότι νωρίτερα τη Δευτέρα κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παππάς είχε καλέσει τον κ. Γεραπετρίτη να ανακαλέσει τις δηλώσεις του περί λειτουργίας της τηλεδιοίκησης στη Λάρισα: «Εάν εννοείτε όλες αυτές τις ημέρες ότι λειτουργούσε το τοπικό σύστημα ελέγχου, δηλαδή, το σύστημα το ταμπλό που ελέγχει την είσοδο και την έξοδο των τρένων στο σταθμό της Λάρισας και λίγο παραπέρα, να συνεννοηθούμε. Αλλά δεν θα ξανάχρησιμοποιήσετε τον όρο τηλεδιοίκηση», είχε πει.

Απαντώντας ο κ. Γεραπετρίτης εισέφερε στη συζήτηση των τελευταίων ημερών έναν ακόμα όρο κάνοντας λόγο και για «υπερτοπική τηλεδιοικηση». Προσκαλώντας τον κ. Παππά να πάνε στη Λάρισα σημείωσε: «Αλλά δεν θα πάμε προφανώς εκεί που θα γίνει η υπερτοπική τηλεδιοίκηση το Σεπτέμβριο, θα πάμε εκεί, όπου λειτούργησε το σύστημα την κρίσιμη νύχτα του δυστυχήματος, γιατί εμείς εδώ, αυτό που κάνουμε είναι να προσπαθούμε να διερευνήσουμε τα αίτια και τις παθολογίες».

Ο ίδιος, πάντως, ο νέος επικεφαλής του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης σε δηλώσεις του στη δημόσια τηλεόραση δύο ημέρες μετά το δυστύχημα, είχε αναφερθεί σε «τοπικό σύστημα σηματοδότησης», το οποίο «και ελέγχεται και λειτουργεί».

Υπενθυμίζεται ότι ο ΟΣΕ όσο ακόμα βρισκόταν εκεί ο τ. επικεφαλής Σπύρος Πατέρας, σε προηγούμενη ανακοίνωσή του της 6ης Μαρτίου ως προς το σύστημα, το οποίο λειτουργεί στη Λάρισα, δεν ανέφερε καθόλου τη λέξη τηλεδιοίκηση, αλλά σηματοδότηση και έκανε λόγο για τοπικό πίνακα χειρισμού: «Στα πλαίσια της αναβάθμισης που πρόσφατα ενεργοποιήθηκε το Νοέμβριο του 2022, λειτουργούσε και λειτουργεί η σηματοδότηση στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Λάρισα η οποία μέσω του τοπικού πίνακα χειρισμού στο Σταθμό της Λάρισας έχει τη δυνατότητα χάραξης διαδρομής στο Σταθμό της Λάρισας με κατεύθυνση τους Νέους Πόρους (χωρίς ενδείξεις φωτοσημάτων) και με τη δυνατότητα παρακολούθησης των συρμών σε μία απόσταση περίπου 5 χιλιομέτρων μετά και 3 χιλιόμετρα πριν από το Σταθμό της Λάρισας», ανέφερε.

Ολόκληρη η ανακοίνωση του ΟΣΕ έχει ως εξής:

«Η ενιαία Τηλεδιοίκηση Λάρισας που έλεγχε το τμήμα από Δομοκό μέχρι και Πλατύ, άρχισε σταδιακά να φθίνει και να υπολειτουργεί από το 2015 μέχρι που κατέπεσε εντελώς τα επόμενα χρόνια. Ενδιάμεσα όλη αυτή την περίοδο δεν κατέστη δυνατόν να αναταχθεί και να συντηρηθεί ώστε να λειτουργήσει εκ νέου.

Τα μέσα του 2019 με την επανεκκίνηση της Σύμβασης 717, που είχε σταματήσει, ξεκίνησε το σύνολο των εργασιών για την καταρχήν ανάταξη και θέση σε λειτουργία των τοπικών Τηλεδιοικήσεων από τον ΠΑΛΑΙΟΦΑΡΣΑΛΟ μέχρι το ΠΛΑΤΥ, ώστε εν συνεχεία το σύνολο αυτών (15 στο τμήμα αυτό) να διασυνδεθεί σε ενιαία απεικόνιση και χειρισμό που θα αποτελέσει την ενιαία Τηλεδιοίκηση στο τμήμα από Δομοκό μέχρι Πλατύ.

Στα πλαίσια της σταδιακής ανάταξης και θέση σε λειτουργία των τοπικών Τηλεδιοικήσεων ήδη από τον Νοέμβριο του 2022 έχουν παραδοθεί με ΔΠΧ και λειτουργούν 7 τοπικές Τηλεδιοικήσεις (ΠΑΛΑΙΟΦΑΡΣΑΛΟΥ, ΔΟΞΑΡΑ, ΟΡΦΑΝΑ. ΚΡΑΝΩΝΑ, ΜΕΖΟΥΡΛΟΥ & ΛΑΡΙΣΑΣ) ενώ συνεχίζεται και η ανάταξη των υπολοίπων.

Ιδιαίτερα η τοπική Τηλεδιοίκηση του σταθμού της Λάρισας, την οποία όμως δεν επισκέφθηκε ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, έχει πιστοποιηθεί επίσημα και έχουν κατατεθεί στις Ανακριτικές Αρχές αλλά και στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής όλα τα σχετικά επίσημα έγγραφα που αποδεικνύουν την ύπαρξη αυτής, αλλά και την κανονική & αδιάληπτη λειτουργία της από τον Νοέμβριο του 2022.

Εν συνεχεία ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης είδε τις εγκαταστάσεις της τοπικής Τηλεδιοίκησης στο ΤΧ1 ενώ δεν επισκέφτηκε το Κέντρο Τηλεδιοίκησης Θεσσαλονίκης όπου οι Τηλεδιοικητές Βάρδιας θα τον ενημέρωναν επίσημα αποκομίζοντας με τον τρόπο αυτό προσωπική αντίληψη του αν υπάρχει και λειτουργεί Τηλεδιοίκηση Θεσσαλονίκης.

Η Τηλεδιοίκηση αυτή τέθηκε σε λειτουργία το 2021, εκτείνεται από τον ΣΣ ΠΛΑΤΥ – ΤΧ1 – ΤΧ5 και από ΤΧ1-ΣΣ ΣΤΡΥΜΩΝΑ γίνονται χαράξεις δρομολογίων, απεικόνιση της κίνησης των τρένων με ενδείξεις Φωτοσημάτων, ενώ έχει λάβει και την πιστοποίηση λειτουργίας ETCS.

Τέλος στο σημείο αυτό πρέπει να αναφερθεί ότι το τοπικό κέντρο Τηλεχειρισμού ΤΧ1 παρουσίαζε προβλήματα λειτουργίας του λόγω παλαιότητας εξοπλισμού και έλλειψης διαθέσιμων ανταλλακτικών. Με σκοπό την επίλυση αυτών η ΕΡΓΟΣΕ υλοποιεί ήδη την Σύμβαση 713 που προβλέπει την ανάταξη και εκσυγχρονισμό του«.

Τέμπηειδήσεις τώρατρέναΟΣΕσύστημα τηλεδιοίκησης