Ελλάδα|21.03.2023 13:26

Ασφαλής η Γραμμή 1 παρά τις καταγγελίες, σύμφωνα με την ΣΤΑΣΥ - Τι είχε αποκαλύψει το ethnos.gr από τις 12 Μαρτίου

Μαρία Λιλιοπούλου

Δέκα ημέρες μετά τις καταγγελίες των εργαζομένων στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο για ελλιπή συστήματα πυρασφάλειας και εξαερισμού, αλλά και απουσία ασκήσεων εκκένωσης, τις οποίες είχε αποκαλύψει το «Εθνος» στο πλαίσιο της μεγάλης έρευνας για την ασφάλεια στις μεταφορές, η ΣΤΑΣΥ απαντά με ανακοίνωσή της ότι στη Γραμμή 1 έχουν ληφθεί όλα τα μέτρα ασφαλείας.

Σημειώνει ότι διαθέτει εγκατεστημένο σύστημα πυρανίχνευσης ενώ παραδέχεται ότι τα προβλήματα στο σύστημα αερισμού βρίσκονται σε φάση ενίσχυσης. Παράλληλα επισημαίνει ότι κατά μήκος του υπόγειου τμήματος υπάρχει επαρκής φωτισμός, ενώ τονίζει ότι εκπαιδεύει το προσωπικό της σε θέματα ασφαλούς εργασίας επί ή πλησίον της τροχιάς χωρίς ωστόσο να διαψεύδει τους εργαζομένους, οι οποίοι κατήγγειλαν ότι ποτέ δεν έχουν μετάσχει σε ασκήσεις εκκένωσης των εγκαταστάσεων.

Υπενθυμίζεται ότι, όπως είχε καταγγείλει, στο «Εθνος» ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων ΣΤΑΣΥ, Πάνος Κοντογιάννης, δεν έχει γίνει ποτέ άσκηση εκκένωσης σταθμού ή σήραγγας στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο: «Από το 2008 που είμαι εγώ δεν έχουν γίνει ποτέ ασκήσεις εκκένωσης χώρων» έλεγε χαρακτηριστικά.

Ο ίδιος είχε καταγγείλει επίσης ότι στον σταθμό «Ομόνοια» είναι εδώ και οκτώ χρόνια χαλασμένο το σύστημα εξαερισμού και δεν έχει επισκευαστεί με αποτέλεσμα την πρώτη Κυριακή των συλλαλητηρίων για τα Τέμπη, εξαιτίας της ρίψης χημικών από την αστυνομία, η κατάσταση να είναι αποπνικτική.

Ο κ. Κοντογιάννης είχε κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου και για τη «χαλάρωση» της νομοθεσίας αναφορικά με την πυροπροστασία. Όπως είχε αποκαλύψει, το υποβληθέν το 2018 σχέδιο πυροπροστασίας της ΣΤΑΣΥ για τον σταθμό του Πειραιά είχε απορριφθεί και είχε επιστραφεί με συγκεκριμένες παρατηρήσεις για διόρθωση από την Πυροσβεστική. Αυτό δεν έγινε ποτέ καθώς νεώτερη πυροσβεστική διάταξη του 2021 όριζε ότι δεν απαιτείται πλέον εγκεκριμένη μελέτη ενεργητικής πυπροπροστασίας παρά το γεγονός ότι στο σταθμό συγκεντρώνονται καθημερινα χιλιάδες πολίτες.

Τι λέει η ΣΤΑΣΥ

Η ΣΤΑΣΥ σε σημερινή της ανακοίνωση επισημαίνει σχετικά με τη λειτουργία του δικτύου της Γραμμής 1 και ειδικότερα του τμήματος Μοναστηράκι – Αττική:

  • Σε ολόκληρο το μήκος της σήραγγας, καθώς και στους σταθμούς είναι εγκατεστημένο και λειτουργεί πυροσβεστικό δίκτυο εφοδιασμένο με σύστημα πυρανίχνευσης.

  • Αυτόνομα συστήματα αερισμού είναι εγκατεστημένα και λειτουργούν στην υπόγεια σήραγγα, ενώ στα σημεία διασύνδεσης με τις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό η λειτουργία του συστήματος είναι σε φάση περαιτέρω ενίσχυσης.

  • Στον σταθμό ΟΜΟΝΟΙΑ είναι εγκατεστημένο σύστημα αερισμού και κλιματισμού. Το σύστημα αερισμού είναι σε λειτουργία και επαρκές για την απαγωγή, εάν απαιτηθεί, καπνού από τις αποβάθρες. Το σύστημα κλιματισμού είναι σε διαδικασία συντήρησης, ώστε να είναι διαθέσιμο πριν το καλοκαίρι.

  • Κατά μήκος του υπόγειου τμήματος υπάρχει επαρκής φωτισμός με φωτιστικά τοποθετημένα, τόσο στο μέσο, όσο και στα πλευρικά τοιχώματα. Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης και διακοπής λειτουργίας τους, ενεργοποιείται αυτόματα εφεδρικός φωτισμός ασφαλείας. Επιπλέον, κατά μήκος του υπόγειου τμήματος μεταξύ των σταθμών ΜΟΝΑΣΤΗΡΑΚΙ - ΑΤΤΙΚΗ υπάρχουν έξοδοι διαφυγής ανά 250μ. περίπου, με την απαιτούμενη σήμανση, για να κατευθύνει το επιβατικό κοινό προς αυτές. Οι έξοδοι διαφυγής απελευθερώνονται και χειροκίνητα από το εκπαιδευμένο προσωπικό της ΣΤΑ.ΣΥ, είναι όμως και τηλεχειριζόμενες από το Κέντρο Ελέγχου. Επιπλέον, οι σχάρες των εξόδων διαφυγής βοηθούν και στον αερισμό της σήραγγας.

  • Το 2022 για τη γραμμή 1 εκπαιδεύτηκαν σε θέματα ασφαλούς εργασίας επί ή πλησίον της τροχιάς 140 εργαζόμενοι στις τεχνικές υπηρεσίες και 20 οδηγοί Συρμών και εντός του 2023 αναμένεται η ολοκλήρωση της εκπαίδευσης 80 ακόμη ηλεκτροδηγών. Επιπλέον, έχει προγραμματιστεί η επανεκπαίδευση των οδηγών συρμών σε θέματα υγείας και ασφάλειας επί της εργασίας.

Οι βανδαλισμοί και οι επιθέσεις μεγάλος κίνδυνος για επιβάτες και εργαζομένους

Εκτός των προβλημάτων στις εγκαταστάσεις, οι εργαζόμενοι έχουν πολλές φορές εκφράσει τους φόβους και την αγωνία τους και για τους βανδαλισμούς και τις επιθέσεις στο δίκτυο του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου καθώς θέτουν σε διαρκή κίνδυνο επιβάτες και εργαζομένους. Στο παρελθόν μάλιστα έχει καταγραφεί περιστατικό εκτροχιασμού συρμού εξαιτίας δολιοφθοράς.

Τα τελευταία χρόνια, όπως έχουν καταγγείλει οι εργαζόμενοι, η βία και η παραβατικότητα στο δίκτυο της ΣΤΑΣΥ έχουν αυξηθεί δραατικά, ενώ το σχέδιο «Αριάδνη», σύμφωνα με τους ίδιους, έχει αποτύχει παταγωδώς.

Η ιδιαιτερότητα της ανοιχτής γραμμής καθιστά το δίκτυο ευάλωτο σε δολιοφθορές, όπως στην περίπτωση που άγνωστοι είχαν πετάξει από γέφυρα ξύλα στη γραμμή με αποτέλεσμα να εκτροχιαστεί ένας συρμός στο Ηράκλειο.

Την ίδια στιγμή, εργαζόμενοι και επιβάτες έρχονται συχνά αντιμέτωποι με εξαγριωμένους οπαδούς ομάδων μετά από αθλητικές διοργανώσεις, με την Πολιτεία να αδυνατεί να εγγυηθεί την ασφάλειά τους και να είναι καθαρά θέμα τύχης το ότι τα πράγματα δεν έχουν πάρει χειρότερη τροπή μέχρι τώρα. Εκτός από τους κινδύνους για τη σωματική ακεραιότητα των επιβαινόντων στους συρμούς όμως, τεράστια είναι και τα κόστη από τους βανδαλισμούς, αλλά και η ταλαιπωρία του κοινού. Κι αυτό γιατί αποτελεί συχνό φαινόμενο το ημερήσιο πρόγραμμα της Δευτέρας να ξεκινά έως και με 5 συρμούς λιγότερους, οι οποίοι πρέπει να επισκευαστούν.

Επιπλέον και ο ηλεκτρικός πάσχει σοβαρά από υποστελέχωση καθώς διαθέτει το πιο «γηρασμένο» προσωπικό από το σύνολο των Μέσων Σταθερής Τροχιάς.

Περίπου 60 άτομα το χρόνο αποχωρούν με συνταξιοδότηση από τον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, όπου ο μέσος όρος ηλικίας είναι υψηλός. Αντίστοιχα μεγάλη όμως είναι η ηλικία και των συρμών. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι παλαιότεροι συρμοί άρχισαν να κυκλοφορούν στο δίκτυο του τότε ΗΣΑΠ το 1983 – 1984! Πρόκειται για τους 14 συρμούς, οι οποίοι θα ανακατασκευαστούν προκειμένου να «κερδίσουν» περισσότερο χρόνο ζωής. Ομως παρά τις πανηγυρικές ανακοινώσεις, όπως μεταδίδουν οι εργαζόμενοι, κανένας συρμός δεν έχει ακόμα φύγει για να ξεκινήσει το... λίφτινγκ.

«Οι συρμοί της Γραμμής 1 ειναι πλέον πολύ γηρασμένοι, σε οριακή κατάσταση και βγάζουν σημαντικά προβλήματα και βλάβες που δε βλέπαμε παλαιότερα: αποπολυμερίζονται τα πλαστικά, έχουμε πρόβλημα στα ρελέ, πολλές θύρες δεν είναι πλέον επισκευάσιμες», επισημαίνει ο κ. Κοντογιάννης.

Για το ημερήσιο πρόγραμμα στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο απαιτούνται 19 – 21 συρμοί, αλλά σπάνια, όπως εξηγούν οι εργαζόμενοι, καταφέρνουν να δρομολογήσουν αυτόν τον αριθμό. Οι βανδαλισμοί, οι καταστροφές, αλλά και οι βλάβες δεν επιτρεπουν τη δρομολογηση περισσότερων από 16 συρμούς κατά μέσο όρο. Η κινηση του καλοκαιριού μετά βίας θα εξυπηρετηθεί με αυτές τις ελλείψεις, επισημαίνουν προσθέτοντας πως και οι τρεις συρμοί που έχει «δανειστεί» ο ηλεκτρικός από το μετρό, δεν έχουν κλιματισμό και θα είναι δύσκολο να χρησιμοποιηθούν τους ζεστούς μήνες του χρόνου.

Ομως, προβλήματα δεν έχουν μόνον οι παλαιότεροι συρμοί. Και εκείνοι που παρελήφθησαν το 2004 μετά τα 5 - 6 πρώτα χρόνια άρχισαν να χαλούν ο ένας μετά τον άλλον.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΗΣΑΠΟμόνοιαΜέσα Μαζικής Μεταφοράςειδήσεις τώραΤέμπηηλεκτρικόςΠειραιάςΣΤΑΣΥ