Ελλάδα|22.03.2023 22:22

Επανεκκίνηση Προαστιακού: Λιγότεροι επιβάτες στην πρεμιέρα – Πότε θα φανεί εάν ο κόσμος θα ανακτήσει την εμπιστοσύνη του στο σιδηρόδρομο

Μαρία Λιλιοπούλου

Ομαλά κύλησαν τα λίγα σιδηροδρομικά δρομολόγια που εκτελέστηκαν την Τετάρτη, πρώτη ημέρα επανεκκίνησης του σιδηροδρόμου, ύστερα από τρεις εβδομάδες πλήρους διακοπής μετά την τραγωδία των Τεμπών.

Το επιβατικό κοινό του Προαστιακού της Αθήνας επιβιβάστηκε στα τρένα, κυρίως για τις επαγγελματικές του μετακινήσεις, αν και η επιβατική κίνηση ήταν σαφώς μειωμένη συγκριτικά με άλλες καθημερινές πριν το δυστύχημα.

Το πρώτο τρένο έφυγε λίγο μετά τις 5 το πρωί με επιβάτη και τον μεταβατικό διευθύνοντα σύμβουλο, Παναγιωτη Τερεζάκη. Οπως είχε ανακοινωθεί αργά χθες το βραδυ από την Hellenic Train, δρομολόγια εκτελέστηκαν στους Προαστιακούς Αθήνα και Πάτρας καθώς και στα τουριστικά τρένα.

Πηγές της Hellenic Train εξηγούσαν, πάντως, στο «Εθνος» ότι η Πέμπτη θα είναι πιο ενδεικτική ημέρα για την επιβατική κίνηση δεδομένου οτι οι ανακοινώσεις για την επανέναρξη των δρομολογίων έγιναν αργά το βράδυ της Τρίτης με αποτέλεσμα οι επιβάτες να μην έχουν ενημερωθεί εγκαίρως για την Τετάρτη. Σε κάθε περίπτωση σημειώνουν ότι η ανάκτηση της εμπιστοσύνης των πολιτών στο τρένο είναι κάτι που θα γίνει σταδιακά.

Εμπορευματικές αμαξοστοιχίες κατά μήκος του κεντρικού σιδηροδρομικού άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη δεν κινήθηκαν, καθώς δεν είχαν ληφθεί οι εγγυήσεις ασφαλείας που ζήτησαν οι μηχανοδηγοί. Αναχώρησαν όμως δύο εμπορικά τρένα από τη Θεσσαλονίκη προς την Ειδομένη, ένα για λογαριασμό της Hellenic Train και ένα της Rail Cargo Logistics Goldair. Στόχος είναι να επανεκκινήσουν το συντομότερο δυνατό και τα εμπορευματικά τρένα στον βασικό άξονα.

Για το λόγο αυτό συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις μεταξύ ΟΣΕ και Hellenic Train για τη διεξαγωγή εμπορευματικών δρομολογίων από το Ικόνιο και το Θριάσιο προς τη Θεσσαλονίκη και στη συνέχεια, προς τα βόρεια σύνορα της χώρας, πιθανότατα στο τέλος της εβδομάδας ή το Σαββατοκύριακο χωρίς ωστόσο να είναι τίποτα σίγουρο ακόμα.

Βασική προυπόθεση γι΄αυτό είναι να δοθούν οι εγγυήσεις ασφαλείας που έχει ζητήσει το προσωπικό κίνησης των αμαξοστοιχιών και κυρίως η γραπτή διαβεβαίωση του ΟΣΕ για την επικοινωνία στις σήραγγες των Τεμπών και του Πλαταμώνα προκειμένου να κινηθούν και τα εμπορικά τρένα, εξηγεί ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Προσωπικού Ελξης, Κώστας Γενιδούνιας.

«Στα τούνελ αυτά που διέρχονται συνεχώς αμαξοστοιχίες, υπήρχαν πολλά τυφλά σημεία στις επικοινωνίες. Μας είπαν πως το εξετάζουν. Ζητήσαμε να μπουν αναμεταδότες και μας απάντησαν να χρησιμοποιήσουμε φορητές συσκευές GSMR. Ρωτήσαμε αν το σύστημα είναι πιστοποιημένο αλλά δεν έχουμε πάρει απάντηση ακόμα».

Οπως είχε εξηγήσει στη Βουλή ο εκτελών χρέη υπουργού Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης, η πιστοποίηση έλαβε έγκριση από την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων σε ό,τι αφορά τον παρατρόχιο εξοπλισμό, δηλαδή, τον εξοπλισμό που βρίσκεται στις γραμμές, και εκκρεμεί αυτή τη στιγμή σε ό,τι αφορά τον εποχούμενο εξοπλισμό, δηλαδή, τον εξοπλισμό που βρίσκεται στο τρένο. Αυτό σημαίνει ότι σήμερα μπορούν να συνομιλούν οι σταθμάρχες μέσω του δικτύου GSMR, παραμένει όμως σε εκκρεμότητα η επικοινωνία με τους μηχανοδηγούς.

Υπενθυμίζεται ότι η επανεκκίνηση των τρένων έγινε με μειωμένες ταχύτητες στα 80 χλμ στον Προαστιακό και τις εμπορευματικές αμαξοστοιχίες, ενώ όταν μπουν στις ράγες τα αρτηριακά τρένα (Αθήνα - Θεσσαλονίκη) θα κυκλοφορούν με ταχύτητα έως 100 χλμ στα προβληματικά σημεία του δικτύου. Επιπλέον τα δρομολόγια ξεκίνησαν με δύο μηχανοδηγούς σε κάθε συρμό και δύο σταθμάρχες στη βαρδια. Συνολικά για την πρώτη ημέρα είχαν προγραμματιστεί 18 δρομολόγια του Προαστιακού Σιδηροδρόμου για το Αεροδρόμιο και 12 για Χαλκίδα.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

δρομολόγιαπροαστιακόςHellenic Trainειδήσεις τώρασιδηρόδρομοςΤέμπη