Ελλάδα|19.05.2023 07:22

Στα «κάγκελα» ιδιοκτήτες ταξί και ενοικιασμένων οχημάτων με οδηγό: Αμφότεροι αντιδρούν στην κυβερνητική λύση της «τελευταίας στιγμής»

Μαρία Λιλιοπούλου

Μία εύθραυστη «ισορροπία» τρόμου μεταξύ αυτοκινητιστών ταξί και μισθωτών ΕΙΧ με οδηγό επιχειρεί να δημιουργήσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών την τελευταία εβδομάδα πριν τις εκλογές, δεδομένου ότι οι κλάδοι αυτοί μεταφράζονται σε χιλιάδες ψήφους. Το Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ) έχει επανειλημμένως εγκαλέσει την ηγεσία του υπουργείου ότι δεν επιβάλλει την τήρηση του νόμου για τα προμισθωμένα οχήματα με αποτέλεσμα να γίνεται αντικείμενο υφαρπαγής το έργο των ταξί.

Έως τώρα δεν είχε υπάρξει αντίδραση από το υπουργείο, το οποίο μόλις πριν 3 ημέρες με απόφαση του υφυπουργού μεταφορών, Μιχάλη Παπαδόπουλου επιχείρησε να ξεκαθαρίσει το τοπίο. Στην υπουργική απόφαση με ημερομηνία 15 Μαΐου 2023, το υπουργείο επισημαίνει ότι στις συμβάσεις ολικής εκμίσθωσης Επιβατηγών Ιδιωτικής Χρήσης (Ε.Ι.Χ.) αυτοκινήτων με οδηγό μέσω προκρατήσεως ως ώρα έναρξης της μίσθωσης λογίζεται η ώρα αναχώρησης του Ε.Ι.Χ. οχήματος από το σημείο έναρξης της μίσθωσης. Συμπληρώνει πως «με τον όρο προκράτηση νοείται ότι όλα τα στοιχεία της σύμβασης ολικής εκμίσθωσης των Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων με οδηγό αναρτώνται υποχρεωτικώς με ευθύνη των εκμισθωτών ή σε περίπτωση διαμεσολάβησης στο Ψηφιακό Μητρώο των άρθρων 18 και 20 του ν. 4530/2018, τουλάχιστον δύο (2) ώρες προ της ώρας έναρξης αυτής».

Διευκρινίζει επίσης ότι απαγορεύεται στα οχήματα αυτά η καθ’ οιονδήποτε τρόπο προσέγγιση πελατών όταν αυτά βρίσκονται σε κίνηση ή σε οποιουσδήποτε χώρους στάσης και στάθμευσης.

Παράλληλα σε ερμηνευτική εγκύκλιό του το υπουργείο σημειώνει ότι το Ψηφιακό Μητρώο, στο οποίο πρέπει να αναρτώνται όλες οι συμβάσεις εκμίσθωσης, επιτρέπει, προ της παρόδου της εκ του νόμου οριζόμενης ελάχιστης διάρκειας της σύμβασης, την τροποποίηση των στοιχείων που έχουν καταχωρηθεί. «Στα στοιχεία αυτά περιλαμβάνεται και η ημερομηνία και ώρα έναρξης. Συνεπώς, δεν υπάρχει κώλυμα και μπορεί να τροποποιηθεί η καταχωρηθείσα ημερομηνία και ώρα έναρξης ανηρτημένης σύμβασης ενοικίασης Ε.Ι.Χ. οχήματος με οδηγό, πριν τη λήξη της, σε περίπτωση καθυστερήσεων στις αφίξεις στις πύλες εισόδου της χώρας».

Επισημαίνεται επίσης πως το έργο των Ε.Ι.Χ αυτοκίνητων που εκμισθώνονται με οδηγό συνίσταται στην μεταφορά επιβατών μέσω σύμβασης μίσθωσης με την οποία καθορίζονται, μεταξύ άλλων, το σημείο έναρξης, το σημείο επιβίβασης του επιβάτη, η διάρκεια και το τίμημα της μίσθωσης. Επειδή μάλιστα στο νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο σχετικά με την εκμίσθωση (Ε.Ι.Χ.) αυτοκίνητων με οδηγό δεν υπάρχει πρόβλεψη καταγραφής σημείου αποβίβασης, η μίσθωση επιβατικού οχήματος με οδηγό πρέπει να γίνεται με βάση τα προαναφερόμενα στοιχεία δεδομένου ότι ο επιβάτης κατά τη διάρκεια της μίσθωσης έχει δικαίωμα επιλογής του τόπου προορισμού του εντός της προβλεπόμενης διάρκειας της μίσθωσης. Επαναλαμβάνεται επίσης η υποχρέωση να υπάρχει εντός του οχήματος είτε αντίγραφο της σχετικής έγγραφης σύμβασης που η επιχείρηση συνάπτει με τον μισθωτή είτε η σχετική διατακτική ταξιδιού/μεταφοράς (voucher) που εκδίδεται από το τουριστικό γραφείο.

Εκμισθωτές ΕΙΧ με οδηγό: Ανέντιμη και επικίνδυνη η απόφαση

Ωστόσο, η απόφαση αυτή αντί να αμβλύνει τις αντιδράσεις, φαίνεται ότι έριξε λάδι στη φωτιά οδηγώντας στα ...χαρακώματα και τους δύο κλάδους. Οι μεν αυτοκινητιστές ταξί εκτιμούν ότι η απόφαση αυτή επιβεβαιώνει τις καταγγελίες τους ότι το υπουργείο έως σήμερα επέτρεψε να διαιωνίζεται ένα θολό τοπίο, ενώ από την πλευρά τους οι εκμισθωτές ΕΙΧ με οδηγό της Κέρκυρας και των Κυκλάδων αντιδρούν διότι το υπουργείο φέρνει σημαντικές αλλαγές χωρίς διαβούλευση μόλις ελάχιστες μέρες πριν τις εκλογές χαρακτηρίζοντας μάλιστα την πράξη αυτή «ανέντιμη και επικίνδυνη» και την ηγεσία του υπουργειου ουσιαστικά εκβιαζόμενη.

Με αφορμή τις διαρροές που είχαν προηγηθεί της απόφασης, έστειλαν και σχετική επιστολή στον υπουργό Επικρατείας με αρμοδιότητες Μεταφορών, Γιώργο Γεραπετρίτη, στην οποία επισημαίνουν ότι «είναι ιδιαίτερα ανέντιμο και επικίνδυνο να προχωρείτε σε δημοσίευση τέτοιου είδους απόφασης 4-5 ημέρες μόλις πριν τις Εθνικές εκλογές. Κάτι τέτοιο διαταράσσει σε απόλυτο βαθμό τη λειτουργία των επιχειρήσεων μας καθώς και την ομαλή εξυπηρέτηση της υψηλής τουριστικής κίνησης που καταγράφεται. Επί της ουσίας θα αδυνατούμε πρακτικά να εξυπηρετήσουμε τους υποψήφιους πελάτες μας και τουριστικό κοινό σε τεράστιο βαθμό».

Κατηγορούν το υπουργείο ότι μεροληπτεί εις βάρος άλλων κλάδων σημειώνοντας ότι «ο ρόλος σας είναι ο δημόσιος λειτουργός, που μεριμνά προς όφελος της ευημερίας της ελληνικής κοινωνίας κι όχι ως προστάτης συγκεκριμένων επαγγελματικών ομάδων εις βάρος άλλων. Τέτοιες πράξεις και ενέργειες στα πλαίσια υποτίθεται μιας ανοικτής φιλελεύθερης οικονομίας και αγοράς είναι απαράδεκτες», ενώ προειδοποιούν με νόημα: «Ενημερώνουμε με κάθε δυνατό τρόπο ότι μια τέτοια απόφαση θα προκαλέσει την έντονη δυσαρέσκεια μας».

Στην επιστολή τους οι εκμισθωτές αναφέρουν την ανάγκη ριζικών αλλαγών στο νομοθετικό πλαίσιο, αλλά ύστερα από διαβούλευση, κατηγορώντας την ηγεσία του υπουργείου ότι κινείται «υπό τον εκβιασμό της δικής σας αναγκαιότητας να φανείτε αρεστοί σε κάποιους». Οι επιχειρηματίες ζητούν την άμεση ανάκληση οποιασδήποτε απόφασης «έχετε λάβει καταχρηστικά εις βάρος της λειτουργίας των τουριστικών επιχειρήσεών μας. Οποιαδήποτε άλλη πράξη καθίσταται ανήθικη και επικίνδυνη», καταλήγουν.

Δυσαρέσκεια και από τα ταξί της Αθήνας

Έντονη δυσαρέσκεια εκφράζεται και από την πλευρά του ΣΑΤΑ, το οποίο υποστηρίζει ότι με τον τρόπο, με τον οποίο λειτουργεί το υπουργείο το Ψηφιακό Μητρώο ουσιαστικά οι τρεις ώρες εκμίσθωσης ...γίνονται μία.

Οπως επισημαίνει στο «Εθνος», ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ, Θύμιος Λυμπερόπουλος: «Η καταχώριση με όλα τα στοιχεία της σύμβασης ολικής εκμίσθωσης των Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων με οδηγό στο Ψηφιακό Μητρώο, δεν γίνεται σε πραγματικό χρόνο. Ο εκμισθωτής ή ο διαμεσολαβητής δηλώνει όποια ώρα θέλει για την διαδρομή που έχει αναλάβει. Συνεπώς αν μια διαδρομή πρέπει να εκτελεστεί στις 17.00 μμ, ο εκμισθωτής αναρτά ή διορθώνει τη σύμβαση με ώρα έναρξης στις 15.00. Η ελάχιστη μίσθωση τριών ωρών γίνεται αυτόματα μία».

Το ΣΑΤΑ επισημαίνει ότι αν το Ψηφιακό Μητρώο δεχόταν τις συμβάσεις μόνο σε πραγματικό χρόνο, αυτή η υπουργική απόφαση θα ήταν σωστή και λειτουργική. «Μέχρι να γίνει αυτό, ευνοημένος είναι ο κλάδος των Ε.Ι.Χ.»

Οπως αναφέρεται μάλιστα σε ανακοίνωση του Συνδικάτου, «σε ερώτηση του προέδρου του ΣΑΤΑ προς το Υπουργείο Μεταφορών γιατί δεν είναι «κλειδωμένη» σε πραγματικό χρόνο η ώρα ανάρτησης της σύμβασης, η απάντηση που πήρε, είναι ότι δεν ήξεραν πως λειτουργεί το Ψηφιακό Μητρώο…».

Το ΣΑΤΑ σε άλλη ανακοίνωση που είχε προηγηθεί, σημειώνει ότι επί τέσσερα χρόνια περίμεναν την κυβέρνηση να αποδεχτεί το αυτονόητο, ότι δηλαδή τα Ε.Ι.Χ. δεν μπορούν να κάνουν αστική μεταφορά. Αφήνει μάλιστα αιχμές για τους λόγους της καθυστέρησης υπογραμμίζοντας: «Η υπουργική απόφαση και η ερμηνευτική εγκύκλιος που τη συνοδεύει αφήνει ανεπανόρθωτα εκτεθειμένο τον υφυπουργό Μεταφορών Μιχάλη Παπαδόπουλο και γεννά εύλογα ερωτήματα για το πόσο αθώες ήταν οι παρερμηνείες και οι παραλείψεις που έγιναν, σε ότι αφορά την λειτουργία των Ε.Ι.Χ όπως ορίζεται από τη νομοθεσία. Ο καθορισμός κανόνων εφαρμογής της ολικής εκμίσθωσης Ε.Ι.Χ. (αυτός είναι ο τίτλος της απόφασης) έχει ορισθεί εδώ και πέντε χρόνια. Αυτό που απαιτείται είναι η πιστή εφαρμογή αυτών των κανόνων και όχι η επαναδιατύπωση τους».

Στο πλαίσιο αυτό το ΣΑΤΑ ρωτά μεταξύ άλλων τι θα γίνει τώρα με τα πρόστιμα ύψους 2 εκατομμυρίων ευρώ που επέβαλαν σε εταιρίες Ε.Ι.Χ οι Ελεγκτικές Αρχές το καλοκαίρι του 2022 στη Μύκονο, αν το υπουργείο θα δώσει στην δημοσιότητα στοιχεία για τις εταιρίες που έχουν πάρει άδεια διαμεσολάβησης, τα στοιχεία από το Μητρώο συμβάσεων των Ε.Ι.Χ, πόσα Ε.Ι.Χ αυτοκίνητα δραστηριοποιούνται στον τομέα των επιβατικών μεταφορών, αν η πλατφόρμα για τις συμβάσεις των Ε.Ι.Χ που λειτουργεί με ευθύνη του Υπουργείου Μεταφορών θα συνδεθεί με την ΑΑΔΕ και σε ποιες κινήσεις θα προβεί το υπουργείο αναφορικά με τις διαδικτυακές προσφορές για αστικές μεταφορές στις οποίες ορίζονται ο τόπος επιβίβασης και ο τόπος προορισμού.

Τα πρόστιμα για τις παραβάσεις των ΕΙΧ με οδηγό

Τα πρόστιμα που ορίζει η νομοθεσία σε περίπτωση παράβασης από τα ΕΙΧ με οδηγό περιλαμβάνονται στον νόμο 4530 του 2018, ο οποίος ορίζει ότι:

  • Σε περίπτωση λύσης με οποιονδήποτε τρόπο της σύμβασης προ της παρόδου της ελάχιστης διάρκειας της υποβάλλεται, με ευθύνη του εκμισθωτή, εντός 30 λεπτών, εκτός αν συντρέχει περίπτωση ανωτέρας βίας ή αποδεδειγμένης αδυναμίας προς τούτο και για όσο αυτή διαρκεί, ηλεκτρονική γνωστοποίησή της στην αρμόδια Υπηρεσία της Γενικής Γραμματείας Μεταφορών και απαγορεύεται η σύναψη νέας σύμβασης για το χρονικό διάστημα, που απομένει μέχρι τη συμπλήρωση της ελάχιστης διάρκειας της λυθείσας σύμβασης.

  • Σε περίπτωση λύσεως σε διάστημα 15 ημερών δύο ή περισσότερων συμβάσεων προ της παρόδου της ελάχιστης διάρκειάς τους, ελέγχονται όλες οι συμβάσεις, λαμβανομένου υπόψη και κάθε άλλου στοιχείου και δεδομένου, όπως τα στοιχεία της εταιρείας, για να διαπιστωθεί αν οι συμβάσεις λύθηκαν με σκοπό την παροχή μεταφορικού έργου ή την καταστρατήγηση των διατάξεων του νόμου και όχι στο πλαίσιο της άσκησης δραστηριότητας της εκμίσθωσης Ε.Ι.Χ. οχημάτων με οδηγό.

  • Σε περίπτωση παράβασης των προηγούμενων εδαφίων επιβάλλονται από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών ή άλλο οριζόμενο από αυτόν όργανο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών τα εξής πρόστιμα στα υπεύθυνα πρόσωπα:
    α) Στον εκμισθωτή 3.000 ευρώ.
    β) Στον οδηγό του οχήματος, εφόσον υποχρεούται με βάση τη σύμβασή του με τον εκμισθωτή στην εκπλήρωση των υποχρεώσεων των παραπάνω παραγράφων, 1.000 ευρώ.
    Σε περίπτωση υποτροπής επιβάλλονται τα παραπάνω πρόστιμα διπλασιασμένα, ενώ αν η σύμβαση καταρτίστηκε με την οποιασδήποτε μορφής διαμεσολάβηση τρίτου προσώπου επιβάλλεται και σε αυτό πρόστιμο 15.000 ευρώ, εφόσον συνετέλεσε στη διάπραξη της παράβασης και σε περίπτωση υποτροπής πρόστιμο 30.000 ευρώ.

οδηγοί ταξίΥπουργείο Υποδομών και Μεταφορώνειδήσεις τώραταξί