Ελλάδα | 15.07.2023 10:06

«Ξεπαγώνει» η νέα επιδότηση ύψους 18,3 εκ. ευρώ στα ΚΤΕΛ - Τι είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών στη Λαμία

Μαρία Λιλιοπούλου

Στο τελικό στάδιο εισέρχεται η διαδικασία έκτακτης ενίσχυσης των ΚΤΕΛ με 18,3 εκατομμύρια ευρώ, λόγω της ραγδαίας αύξησης των τιμών των καυσίμων το 2022, όπως ανακοίνωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, σε ομιλία του στο πλαίσιο του 29ου Συνέδριου των Αστικών Συγκοινωνιών, που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή στη Λαμία.

Οπως είχε αποκαλύψει το «Εθνος», το πράσινο φως για τη νέα ενίσχυση στα ΚΤΕΛ είχε ανάψει με τη σχετική δημοσίευση στο τέλευταίο πριν τις πρώτες εκλογές φύλλο της Εφημερίδας της Κυβέρνησης από τον τ. Υφυπουργό Μεταφορών, Μιχάλη Παπαδόπουλο.

Στη συνέχεια βάσει των όσων επεσήμανε ο κ. Σταϊκούρας, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών προέβη στις απαραίτητες ενέργειες και τις αναγκαίες διαδικασίες, σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για την έγκριση της έκτακτης ενίσχυσης ύψους 18,3 εκατ. ευρώ στα υπεραστικά και αστικά ΚΤΕΛ, καθώς και στους μεμονωμένους μεταφορείς άγονων γραμμών, εξαιτίας της ραγδαίας αύξησης της τιμής των καυσίμων το 2022.

Ειδικότερα, με βάση το θεσμικό πλαίσιο των κρατικών ενισχύσεων, το Υπουργείο απέστειλε εγκαίρως - στα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής - τεκμηριωμένες απαντήσεις, σε όλα τα ερωτήματα που αφορούν στη χορήγηση της έκτακτης ενίσχυσης.

Η τελική εγκριτική πράξη αναμένεται την επόμενη εβδομάδα, ώστε στη συνέχεια να εκκινήσει – άμεσα – η διαδικασία εκταμίευσης προς τους δικαιούχους της ενίσχυσης, σημείωσε ο υπουργός.   

«Η χορήγηση της έκτακτης αυτής ενίσχυσης συνιστά μια έμπρακτη υποστήριξη της Πολιτείας στον κρίσιμο για τις μεταφορές και την Εθνική Οικονομία παραγωγικό κλάδο των συγκοινωνιών, ο οποίος κλήθηκε πέρυσι να αντιμετωπίσει το αυξημένο μέχρι και 65% κόστος καυσίμων, ως συνέπεια της κρίσης στην Ουκρανία», κατέληξε.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να σημειωθεί βέβαια ότι στην αρχική Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) που αφορούσε την εν λόγω οικονομική ενίσχυση και είχε εκδοθεί στις 23 Απριλίου, μνημονευόταν ως αιτία της επιχορήγησης και η πανδημία, ενώ στο ΦΕΚ που κυκλοφόρησε δύο 24ωρα πριν τις εκλογές του Μαίου η πανδημία «εξαφανίστηκε» και στους λόγους αναφερόταν μόνο το κόστος του πετρελαίου κίνησης.

Από την πλευρά της η υφυπουργός Μεταφορών, Χριστίνα Αλεξοπούλου υπογράμμισε ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου στο σύνολό της έχει «ως στόχο την διαμόρφωση των καλυτερων δυνατών συνθηκών για τον κλάδο προς όφελος των πολιτών, τους οποίους όλοι μας υπηρετούμε».

Νωρίτερα, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, συνοδευόμενος από την κυρία Αλεξοπούλου και τον Γενικό Γραμματέα Μεταφορών Γιάννη Ξιφαρά είχε συνάντηση με τους εκπροσώπους των Αστικών και Υπεραστικών Συγκοινωνιών προκειμένου να καταγράψει τα προβλήματα και τις αδυναμίες του κλάδου.

Στη συνάντηση με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών συμμετείχαν ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αστικών Συγκοινωνιών (Π.Ο.Α.Σ.) και πρόεδρος του Αστικού ΚΤΕΛ Λάρισας, Μιχάλης Σακελλαρίου, το μέλος του ΔΣ της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αυτοκινητιστών Υπεραστικών Συγκοινωνιών (Π.Ο.Α.Υ.Σ.) και πρόεδρος του Σταθμού Μακεδονία στη Θεσσαλονίκη, Ιωάννης Λάμπρου, το μέλος του ΔΣ της Π.Ο.Α.Υ.Σ. και πρόεδρος του Υπεραστικού ΚΤΕΛ Βόλου Δημήτρης, Κολυνδρίνης, ο γενικός γραμματέας της Π.Ο.Α.Σ. και πρόεδρος στο Αστικό ΚΤΕΛ Κατερίνης, Αριστείδης Οφίδης και ο Νίκος Γούλας, ταμίας στο ΔΣ της Π.Ο.Α.Σ. και πρόεδρος του Αστικού ΚΤΕΛ Λαμίας.

Πως θα επιμεριστεί η επιδότηση των 18 εκ. ευρώ

Βάσει της απόφασης, συνολικά προβλέπεται να επιδοτηθούν 34 αστικά και 62 υπεραστικά ΚΤΕΛ καθώς επίσης και μεμονωμένοι μεταφορείς ή επιχειρήσεις που εξυπηρετούν άγονες γραμμές νησιών. Το ποσό των 18.300.622 ευρώ επιμερίζεται ως εξής:

  • Για τις επιχειρήσεις αστικών ΚΤΕΛ η έκτακτη ενίσχυση ορίζεται στο ποσό των 2.692.068 ευρώ συνολικά. Ο συνολικός αριθμός των κυκλοφορούντων λεωφορείων που δικαιούνται έκτακτη ενίσχυση, και είναι ενταγμένα σε αστικά ΚΤΕΛ, την Κ.Ε.Κ.Π.Α.Π.Υ.Α.Σ. ΚΩ και ΡΟΔΑ, ανέρχεται σε 1.052.

  • Για τις επιχειρήσεις υπεραστικών ΚΤΕΛ η έκτακτη ενίσχυση ορίζεται στο ποσό των 15.510.134 ευρώ συνολικά. Ο συνολικός αριθμός των κυκλοφορούντων λεωφορείων που δικαιούνται την έκτακτη ενίσχυση, και είναι ενταγμένα σε υπεραστικά ΚΤΕΛ, ανέρχεται σε 4.761.

  • Για τους μεμονωμένους μεταφορείς ή επιχειρήσεις που εξυπηρετούν άγονες γραμμές νήσων, η έκτακτη ενίσχυση ορίζεται στο ποσό των 98.420 ευρώ συνολικά, ενώ τα κυκλοφορούντα λεωφορεία αυτής της κατηγορίας ανέρχονται σε 52.

Σύμφωνα με την ΚΥΑ, οι εν λόγω ενισχύσεις θα πρέπει να έχουν χορηγηθεί το αργότερο μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023.

Ενισχυμένη επιχορήγηση στα 4 ΚΤΕΛ που ανέλαβαν τον ΟΑΣΑ

Οπως είχε επισημάνει το «Εθνος» στο ρεπορτάζ του, εντύπωση στους κύκλους των εργαζομένων στα ΚΤΕΛ είχε προκαλέσει ο επιμερισμός της επιχορήγησης καθώς τα 4 ΚΤΕΛ που έχουν αναλάβει και συγκοινωνιακό έργο του ΟΑΣΑ εμφανίζονται να παίρνουν ενισχυμένη επιχορήγηση αναφορικά με τον αριθμό των οχημάτων που διαθέτουν.

Έτσι, βάσει του πίνακα που συνόδευε την απόφαση, το ΚΤΕΛ Αττικής λαμβάνει 2 εκ. ευρώ, το ΚΤΕΛ Θήβας 450.186 ευρώ διαθέτοντας 67 οχήματα, το ΚΤΕΛ Κορινθίας 1.803.378 ευρώ με 202 οχήματα και το ΚΤΕΛ Εύβοιας 751.875 ευρώ με 143 οχήματα.

Ο αριθμός των οχημάτων κάθε επιχείρησης υπήρχε στην πρώτη απόφαση του Απριλίου, αλλά είχε αφαιρεθεί από τη δεύτερη. Για τα ΚΤΕΛ Αττικής ανέφερε 245 οχήματα (και επιδότηση 2.964.024 ευρώ), ενώ στην ηλεκτρονική σελίδα της εταιρίας σημειώνεται ότι ο στόλος αριθμεί 136 λεωφορεία. Αντίστοιχα και για τα ΚΤΕΛ Θηβών η αρχική απόφαση ανέφερε 67 οχήματα, όταν η επιχείρηση στην ιστοσελίδα της κάνει λόγο για 54. Το ποσό της επιδότησης, πάντως, παραμένει το ίδιο και στις δύο αποφάσεις στην περίπτωση του ΚΤΕΛ Θηβών.

Την ίδια στιγμή τα ΚΤΕΛ Ηρακλείου – Λασιθίου με 197 οχήματα φαίνεται να λαμβάνουν 504.123 ευρώ επιδότηση, το ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου με 354 οχήματα 905.886 και το ΚΤΕΛ Ιωαννίνων με 157 οχήματα 401.763 όταν για παράδειγμα όπως φαίνεται από τα παραπάνω νούμερα το ΚΤΕΛ Κορινθίας με 202 οχήματα παίρνει 1,8 εκ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι το «Εθνος» είχε υποβάλει ερώτημα τότε και στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, πηγές του οποίου επεσήμαναν ότι η εν λόγω επιχορηγηση αφορά αποκλειστικά το λόγο που αναφέρει το ΦΕΚ, δηλαδή το ενεργειακό κόστος χωρίς ωστόσο να παρέχουν κάποια εξήγηση για τη διαφοροποίηση των ποσών.

Ενεργειακή κρίσηΚΤΕΛΥπουργείο Υποδομών και Μεταφορώνεπιδότησηειδήσεις τώρα