Ελλάδα|26.07.2023 06:55

Γηρασμένος και με προβλήματα ο στόλος των Canadair: «Είναι φορτωμένα σε ώρες πτήσης όσο δεν πάει, πρόκειται για μουσειακά εκθέματα»

Μαρία Λιλιοπούλου

Μισόν αιώνα ζωής και χιλιάδες ώρες πτήσης σε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες μετρούν τα παλαιότερα Canadair, τα οποία εξακολουθεί να διατηρεί στον στόλο της η Ελλάδα για τις ανάγκες της πυρόσβεσης δεδομένου ότι ο αριθμός των νεότερων αεροσκαφών δεν επαρκεί για να καλύψει τις ανάγκες της αντιπυρικής περιόδου.

Γηρασμένος ο στόλος των Canadair 

Το κρίσιμο ζήτημα του ιδιαιτέρως γηρασμένου στόλου αυτού του τύπου των αεροσκαφών ήρθε για ακόμα μία φορά στη δημοσιότητα με τον πλέον τραγικό τροπο εξαιτίας του περιστατικού της συντριβής ενός εκ των παλαιότερων απ΄αυτά CL-215 κατά τη διάρκεια επιχειρήσεων κατάσβεσης στην Κάρυστο που οδήγησε στο θάνατο τους δύο χειριστές του.

Αυτή δεν ήταν η πρώτη φορά που Canadair συντρίβεται και πιλότοι βρίσκουν τραγικό θάνατο κατά την ώρα του καθήκοντος. Τραγική σύμπτωση είναι το γεγονός ότι σε κοντινή περιοχή από το σημερινό δυστύχημα, δύο άλλοι πιλότοι είχαν σκοτωθεί κατά τη συντριβή ενός Καναντέρ το 2007, μία από τις χειρότερες χρονιές από πλευράς πυρκαγιών, με δεκάδες νεκρούς στην Ηλεία. Το αεροσκάφος τότε είχε καταπέσει στην περιοχή των Νέων Στύρων Ευβοίας, στα τέλη Ιουλίου και πάλι σε μεσημβρινή ώρα.

Σήμερα στο μίγμα του στόλου στην αεροπυρόσβεση συμμετέχουν συνολικά 18 Canadair. Από αυτά, τα 11 είναι τα παλαιότερου τύπου CL-215, ενώ τα 7 είναι πιο σύγχρονα CL-415. Ωστόσο αν και από την 1η Μαΐου που εκκινεί η αντιπυρική περίοδος θα έπρεπε να είναι έτοιμα να ριχτούν στη μάχη με τις φλόγες και τα 18, τελικώς όπως επισημαίνουν αεροπορικές πηγές ethnos.gr, αυτή τη στιγμή σε πτητική ενέργεια είναι συνολικά 13.

Κι αυτό διότι από τα 11 παλαιότερα Canadair, ουσιαστικά πετούν τα 8 και αυτά εμφανίζουν συνεχώς βλάβες, ενώ έχουν και σημαντικούς περιορισμούς στην κίνησή τους που σχετίζονται με τη θερμοκρασία δεδομένου ότι τα CL-215 λόγω της ηλικίας τους δεν μπορούν να πετάξουν όταν η θερμοκρασία ξεπερνά τους 38 βαθμούς Κελσίου.

Σε ό,τι αφορά τα πιο καινούρια Canadair που διαθέτει η Ελλάδα, από τα 7 νεότερα, τα CL-415, αυτή τη στιγμή πετούν τα 5, καθώς το ένα βρίσκεται για επιθεώρηση εργοστασιακού επιπέδου στη Γαλλία και ένα βρίσκεται επίσης για επιθεώρηση στην 113 ΠΜ. Ωστόσο και αυτά μετρύν ήδη περίπου 24 χρόνια ζωής καθώς επίσημα στην Πολεμική Αεροπορία εντάχθηκαν το 1999. Αντιθέτως τα παλαιότερου τύπου κατασκευάστηκαν τη δεκαετία του ΄70 και έκτοτε δεν έχουν σταματήσει να πετούν.

Στο σημείο αυτό θα πρεπει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα δεν είναι η μοναδική χώρα, στην οποία εξακολουθούν να επιχειρούν Καναντέρ παλαιότερης γενιάς. Ωστόσο, όπως εξηγούν έμπειρες πηγές κοντά στην υπόθεση, σε χώρες όπως η Ισπανία και η Πορτογαλία που συνεχίζουν να τα διατηρούν στους στόλους τους, έχουν προηγηθεί δομικές ανακατασκευές και κυρίως αλλαγή του κινητήρα που θεωρείται η καρδιά του αεροσκάφους. Αντιθέτως στη χώρα μας εξακολουθούν να επιχειρούν χωρίς να έχει προηγηθεί τέτοιου τύπου δομικη ανακατασκευή με τους κινητήρες που διέθεταν από την κατασκευή τους: «Είναι φορτωμένα σε ώρες πτήσεις όσο δεν πάει. Πρόκειται στην πραγματικότητα για μουσειακά εκθέματα», λένε οι ίδιες πηγες ethnos.gr.

Η ηλικία των Canadair και τα συχνά προβλήματα που αυτά βγάζουν είναι και ο λόγος που στους αεροπορικούς κύκλους υπό τον τύπο του ανεκδότου, θα ακούσει κανείς συχνά τη φράση: «δίνεται διαταγη για 5 Canadair, βάζουν μπροστά τα 4, τροχοδρομούν τα 3, απογειώνονται τα 2 και το 1 επιστρέφει με βλάβη»...

Στο μεταξύ παρά το γεγονός ότι βρισκόμαστε εν μέσω αντιπυρικής περιόδου και με δεκάδες φωτιές καθημερινά σε εξέλιξη, υπάρχουν καταγγελίες ότι η ηγεσία αποφάσισε τη μετάθεση 10 μηχανικών (μηχανοσυνθετών) από τα Καναντέρ σε άλλες θέσεις και μάλιστα εν αγνοία τους, με την απόφαση αυτή να προκαλεί ερωτηματικά χωρίς κανείς να απαντά ποιους στόχους εξυπηρετεί αυτό το σχέδιο. Το θέμα αποκάλυψε την Τρίτη η ιστοσελίδα armyvoice.gr επισημαίνοντας ότι ενώ μαίνονται οι πυρκαγιές και την Ελλάδα συνδράμουν και άλλες χωρες με εναέρια μέσα, πάνω από δέκα μηχανικοί που υποστηρίζουν τα Canadair μετατίθενται παρά τη θέλησή τους.

Ορισμένοι μαλιστα από τους υπό μετάθεση μηχανικούς είναι βραβευμένοι στο παρελθόν ακριβώς για το αντικείμενό τους.

Την ίδια στιγμή προβληματισμό προκαλούν και οι αλλαγές που έχουν προκύψει τα τελευταία 3 – 4 χρόνια και αφορούν τη συντήρηση των νεότερων Καναντέρ. Σύμφωνα με τις ίδιες αεροπορικές πηγές, ενώ έως τότε η συντήρηση των πιο σύγχρονων αεροσκαφών γινόταν από τους μηχανικούς της Πολεμικής Αεροπορίας στη Θεσσαλονίκη (113 ΠΜ) με μηδενικό κόστος, τα τελευταία χρόνια τα 4 από τα 7 δίνονται σε εργοστασιακούς φορείς. Ετσι, πλέον τα 2 συντηρούντα στη Γαλλία, τα 2 στην ΕΑΒ και μόνο τα 3 παραμένουν για συντήρηση στην 113 ΠΜ. Οσοι γνωρίζουν τα πράγματα μάλιστα επισημαίνουν ότι στη μεγάλη χειμερινή συντήρηση των αεροσκαφών, τα Καναντέρ σχεδόν «διαλύονται», γίνονται αφαλατώσεις και συντηρηση και επανασυναρμολογούνται, διαδικασία που στην αγορά στοιχίζει περί τα 500.000 ευρώ ανά αεροσκάφος.

Ερωτήσεις στη Βουλή

Ειδικά για το ζήτημα της συντήρησης των Canadair στη Γαλλία, τον περασμένο Μάρτιο βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ είχαν καταθέσει ερώτηση στη Βουλή, στην οποία ανέφεραν ότι η εταιρία που ανέλαβε αυτό το έργο «έχει κατηγορηθεί στο παρελθόν για πολύ σοβαρά σφάλματα στη συντήρηση Canadair CL 415. Τον Αύγουστο του το 2016 στη βάση Ajaccio στην Κορσική είχε γίνει σοβαρό περιστατικό με ένα CL 415. Τότε, το πόρισμα της BEAD Air (είναι ο επίσημος φορέας του γαλλικού κράτους για τη διερεύνηση αεροπορικών ατυχημάτων) ανέφερε ότι: «Τα σφάλματα που παρατηρήθηκαν στη δοκό στήριξης υπογραμμίζουν τις σοβαρές αστοχίες συντήρησης που εντόπισε η BEAD Air, γεγονός που θέτει υπό αμφισβήτηση τη Sabena Technics ως σώμα MCO (Maintien en Condition Operationnelle) και τον υπεργολάβο από το 2007 Hydrep».

Τότε η Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία είχε απαντήσει ότι με την παρουσία πολυπληθούς κλιμακίου εξειδικευμένων τεχνικών στην 112ΠΜ, εντός της τρέχουσας περιόδου Χειμερινής Συντήρησης (ΧΣ) Πυροσβεστικών Α/Φ, η ΕΑΒ έχει ήδη ολοκληρώσει επιτυχώς τις εργασίες εργοστασιακής συντήρησης επί 1 Α/Φ CL-215 (S/N 1045) και 1 Α/Φ CL-415 (S/N 2054), τα οποία έχουν αποδοθεί στην ΠΑ. Προσέθετε ότι «επί του παρόντος εξελίσσονται εργασίες εργοστασιακής συντήρησης επί 4 Α/Φ CL-215 (S/N’s 1073, 1055, 1069 & 1110), τα οποία αναμένεται να αποδοθούν σταδιακά εντός του επόμενου τριμήνου».

φωτιάειδήσεις τώραCanadairπιλότοιαεροσκάφος