Ελλάδα|29.07.2023 19:42

Πτώση Canadair στην Κάρυστο: Οι ειδικοί «βλέπουν» πρόβλημα στο πηδάλιο κλίσης - Πώς συνέβη το δυστύχημα που κόστισε δύο ανθρώπινες ζωές

Newsroom
Σετ φωτογραφιών, σύρετε προς τα αριστερά

Για την πτώση του Canadair στην επιχείρηση κατάσβεσης της φωτιάς στην Κάρυστο, μίλησαν στο OPEN ο έμπειρος κυβερνήτης του συγκεκριμένου τύπου αεροσκαφών CL- 215 κ. Αποστόλης, αλλά και ο αεροναυπηγός και ερευνητής αεροπορικών ατυχημάτων, Φαίδων Καραϊωσηφίδης.

«Δεν πιστεύω ότι υπήρξε κάποια βλάβη»

Ο πιλότος των Canadair, σημείωσε ότι, το δυστύχημα, «ήταν ό, τι πιο τραγικό μπορούσε να συμβεί στην Πολεμική Αεροπορία. Σίγουρα το βίντεο δείχνει το τι έγινε και υπάρχει επιτροπή που θα ψάξει κι άλλα στοιχεία. Η εμπειρία λέει ότι από τη στιγμή που το αεροπλάνο χτύπησε στο δέντρο και έφυγε ο πλωτήρας, για να έχει αυτή την πορεία μετά, σίγουρα υπήρξε πρόβλημα στο πηδάλιο κλίσης, κατά 99,9%. Δεν πιστεύω ότι υπήρξε, όπως ακούστηκε, κάποια βλάβη. Το αεροπλάνο φαίνεται ότι κατεβαίνει νορμάλ, κάνει άφεση νορμάλ, και μετά την άφεση ακουμπάει το φτερό στην πτέρυγα και μετά στο δέντρο, φεύγει ο πλωτήρας - το αεροπλάνο μπορεί να πετάξει χωρίς πλωτήρα, έχουμε στο παρελθόν δύο ατυχήματα. Άρα λοιπόν βλέπουμε ότι, μέσα στην ατυχία τους αυτά τα παιδιά, ήταν το να κολλήσει το πηδάλιο σε αυτή τη θέση. Από κάποιο ξύλο; Από τη στρέβλωση που έπαθε το φτερό χτυπώντας; Αυτό θα το βρει η επιτροπή. Πάντως, το αεροπλάνο μόνο χωρίς τον πλωτήρα πετάει το συγκεκριμένο».

Ο κ. Αποστόλης τοποθετήθηκε και σχετικά με τη συζήτηση που έχει ανοίξει για το εάν είναι ασφαλή για πτήσεις τα Canadair. «Το αεροπλάνο αυτό είναι πάρα πολύ παλιό όντως. Δεν υπάρχει περίπτωση να πετάξει ένα αεροπλάνο αν δεν είναι προετοιμασμένο, ελεγμένο και υπογεγραμμένο. Οι τεχνικοί στη μοίρα, και γενικότερα στην Πολεμική Αεροπορία είναι κατηρτισμένοι πλήρως. Κανένας δεν θα υπέγραφε αεροπλάνο να πετάξει με το παραμικρό πρόβλημα. Οι τεχνικοί ιπτάμενοι είναι αδέρφια στην Πολεμική Αεροπορία, κανένας δε θέλει να σκοτώσει τον αδερφό του», είπε.

Ο έμπειρος κυβερνήτης Canadair μίλησε και για το τι μπορεί τελικά να συνέβη. «Καταρχάς φαίνεται ότι κάνει μία ρίψη σε κατηφόρα, σε πλαγιά. Άρα λοιπόν όλα αυτά τα στοιχεία είναι υπέρ των χειριστών. Δεν υπάρχει αυτό που ακούστηκε ότι ήτανε κοντά σε ταχύτητες απώλεια στήριξης και λοιπά, αυτά είναι χαζομάρες. Το πρόβλημα υπήρξε από τη στιγμή που χτύπησε η πτέρυγα του αεροπλάνου στο δέντρο και για αυτό βλέπουμε ότι το αεροπλάνο έχει αυτή την παρατεταμένη κλίση. Οι χειριστές κατά 99,9%, να μην πω 1000% έκαναν προσπάθειες για να βγάλουν το αεροπλάνο. Αυτή η κίνηση πηγαίνει από μόνη της, όταν βλέπεις ένα αεροπλάνο να σου κάνει μία απότομη κλίση - από οτιδήποτε, είτε από αναταράξεις, είτε από οτιδήποτε- θα κάνεις άμεσα ενστικτωδώς την αντίθετη κίνηση να βγάλεις το αεροπλάνο από την κλίση. Από τη στιγμή που το αεροπλάνο δεν έβγαινε από την κλίση σημαίνει ότι το πηδάλιο σίγουρα είχε κάποιο πρόβλημα. Και επειδή καθόλη τη διάρκεια της ρίψης φαίνεται ότι το αεροπλάνο πετάει κανονικά, δεν έχει κάποιο θέμα, δεν δείχνει κάτι, κάνει την άφεση, φεύγει, και μετά από δευτερόλεπτα χτυπάει στο φτερό του.  Εκεί υπήρξε το πρόβλημα», είπε και σημείωσε σχετικά με το τι μπορεί να δημιούργησε πρόβλημα με το πηδάλιο ότι, «μπορεί να ήταν ξύλο, μπορεί ένα σίδερο να στράβωσε και να κράτησε το πηδάλιο σε αυτή τη θέση».

«Το ερώτημα δεν είναι αν προλάβαιναν, αλλά αν μπορούσαν να κάνουν κάτι»

Από πλευράς του και ο κ. Καραϊωσηφίδης υπογράμμισε ότι, «όπως καταλαβαίνετε, δεν μπορεί να γίνει διερεύνηση εξ΄αποστάσεως. Υπάρχουν ορισμένα στοιχεία τα οποία είναι εμφανή. Δηλαδή εδώ πέρα έχουμε ένα συμβάν, δυστυχώς με θύματα στον πόλεμο που γίνεται κάθε καλοκαίρι της πυρόσβεσης, που έχει δύο σκέλη. Το σκέλος, αφού το αεροπλάνο χτυπήσει πάνω στα δέντρα, για το οποίο έχουμε αρκετά στοιχεία όπως φαίνεται από το βίντεο, αλλά όλα είναι σενάρια. Ένα κυρίαρχο σενάριο είναι, πέραν της απώλειας του πλωτήρα που φαίνεται να πέφτει, το ερώτημα που δημιουργείται σε όλους μας που έχουμε κάποια γνώση του θέματος είναι τι άλλες ζημιές προκλήθηκαν στο αεροπλάνο όταν σχεδόν η μισή ημιπτέρυγα δεξιά πέρασε μέσα από τα κλαδιά των δέντρων. Και εκεί πέρα, η υπόθεση την οποία κάνουμε, την οποία δεν μπορούμε να αποδείξουμε, -υπάρχει επιτροπή η οποία ήδη έχει επιληφθεί από την πρώτη στιγμή και θα μαζέψει όλα τα στοιχεία, συμπεριλαμβανομένων και των συντριμμιών-, είναι ότι υπήρξε επιπλέον βλάβη, πιθανότατα στο πηδάλιο κλίσης το οποίο βρίσκεται στην ίδια περιοχή και όπως βλέπουμε τις εικόνες, είναι το σημείο που η πτέρυγα από κόκκινη γίνεται κίτρινη στο δεξί κομμάτι της, εκεί από πάνω υπάρχει ένα πτερύγιο, το οποίο είναι αυτό που βοηθάει κομμάτι του συστήματος ελέγχου του αεροσκάφους. Είναι αυτό το οποίο επιτρέπει στον πιλότο, κινώντας το χειριστήριο, να κάνει κλίσεις».

Ο αεροναυπηγός τοποθετήθηκε και για το εάν, οι δύο μοιραίοι πιλότοι, προλάβαιναν να κάνουν κάτι στα 9 δευτερόλεπτα, από τη στιγμή που το αεροπλάνο χτύπησε στο δέντρο, μέχρι τη συντριβή του. «Το ερώτημα δεν είναι αν προλάβαιναν, γιατί προφανώς η προσπάθεια έγινε γιατί προσπαθούσαν να σώσουν εαυτούς και το αεροπλάνο. Το θέμα είναι αν μπορούσαν να κάνουνε κάτι. Η απώλεια του πλωτήρα από μόνη της δεν μπορεί να ρίξει το αεροπλάνο, τουλάχιστον έτσι όπως το βλέπουμε. Έχει υπάρξει ξανά απώλεια πλωτήρα σε υδροληψία, χωρίς να έχουμε κάποιο μείζον περιστατικό. Από την άλλη πλευρά, εάν ισχύει αυτό το σενάριο το οποίο έχει διατυπωθεί, ο έλεγχος του αεροπλάνου δεν είναι πλήρης, πλέον, από το πλήρωμα, δεν έχει τη δυνατότητα όπως φαίνεται να επέμβει. Αυτή η δεξιά παρατεταμένη στροφή η οποία ουσιαστικά είναι μία σπειροειδής πορεία, το φέρνει μέσα στο εδαφικό ανάγλυφο, πιθανότατα από το ήδη αχρηστευμένο πηδάλιο, το οποίο ίσως έχει κολλήσει σε θέση μέγιστης έκτασης προς τα πάνω».

φωτιά τώραΚάρυστοςειδήσεις τώραπτώση αεροπλάνουCanadairφωτιάσυντριβή αεροσκάφους