Ελλάδα|03.11.2023 22:42

Πώς έπιασαν τους απατεώνες με τα πλαστά έργα τέχνης: Ήταν γνωστοί στους εικαστικούς κύκλους

Newsroom

Μια απίστευτη υπόθεση απάτης πώλησης πλατών πινάκων ζωγραφικής που πωλούνταν έναντι αδρών ποσών σε ανυποψίαστους συλλέκτες, εμπόρους και οίκους δημοπρασιών αποκάλυψε η Αστυνομία, η οποία συνέλαβε πέντε άτομα. Ανάμεσά τους, πατέρας και γιος, γνωστοί στους εικαστικούς κύκλους της χώρας μας.

Η δράση τους ξεκινά τουλάχιστον από το 2014 και είναι άγνωστο αυτή τη στιγμή σε ποιους οίκους δημοπρασιών έχουν δώσει πίνακες αλλά και σε ποιους συλλέκτες. Μάλιστα σύμφωνα με την αστυνομία το κέρδος του υπολογίζεται πως ήταν πάνω από 6 εκατομμύρια ευρώ.

Πώς τους έπιασαν 

Τις πληροφορίες για το πώς τους έπιασαν, μετέδωσε στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του STAR. Όπως ανέφερε, τους έπιασαν στη Σόφια της Βουλγαρίας, τη στιγμή που επιχειρούσαν να πουλήσουν σε Ελβετό τραπεζίτη πίνακα του Αμερικανού ζωγράφου Τζάκσον Πόλοκ, αντί του χρηματικού ποσού των 12.000.000 ευρώ!

Ο πίνακας ήταν πλαστός, ενώ οι δύο βασικοί κατηγορούμενοι, πατέρας και γιος, από την Ελλάδα, διατείνονταν ότι ήταν γνήσιος και ότι τον είχαν στην κατοχή τους, καθώς η μητέρα ισχυριζόταν ότι ήταν απόγονος του Τσαουσέσκου .

Για τη συγκεκριμένη πώληση μάλιστα έγινε και συμβόλαιο σε Βούλγαρο δικηγόρο. Οι αρχές όμως δεν περιορίστηκαν σε έρευνα μόνο στη Σόφια αλλά και στην Ελλάδα, όπου εντόπισαν 10 επιπλέον πίνακες πολύ γνωστών ζωγράφων.

Πώς δρούσαν

Ως προς τον τρόπο δράσης (modus operandi) χρησιμοποιούσαν συγκεκριμένη μεθοδολογία και συγκεκριμένα:

  • προμηθεύονταν τα απαραίτητα υλικά (χαρτί παλαιού τύπου, μηχανήματα παλαίωσης των έργων, σφραγίδες) για τη δημιουργία πλαστών πινάκων,
  • για την πιστοποίηση της αυθεντικότητας των έργων, πλαστογραφούσαν την υπογραφή του εκάστοτε δημιουργού, αποτύπωναν πλαστές χειρόγραφες αφιερώσεις ενώ χρησιμοποιούσαν πλαστές σφραγίδες μεταβίβασης και ψευδείς τίτλους δήθεν υπογεγραμμένους από επιφανείς ιστορικούς τέχνης της εποχής,
  • έρχονταν σε επαφή με οίκους δημοπρασιών του εξωτερικού, παραπλανώντας τους για την αυθεντικότητα των πινάκων ισχυριζόμενοι ότι προέρχονται από συλλέκτες του προηγούμενου αιώνα ή από πολιτικά πρόσωπα,
  • μέσω διεθνούς δικτύου που είχαν αναπτύξει για την προώθηση των έργων τους, αναρτούσαν τους πίνακες σε ηλεκτρονικές δημοπρασίες και καταλόγους,
  • συσκεύαζαν τα έργα σε ξυλοκιβώτια και τα απέστελλαν στο εξωτερικό μέσω μεταφορικής εταιρίας (αερομεταφορά) για την ολοκλήρωση της αγοραπωλησίας.

Για την επίτευξη του σκοπού της παράνομης δραστηριότητάς τους, είχαν αναπτύξει διακριτούς ρόλους, και συγκεκριμένα:

  • 35χρονος, ως αρχηγός της εγκληματικής οργάνωσης, είχε αναλάβει το συντονισμό των υπόλοιπων μελών, ερχόταν σε επαφή με οίκους δημοπρασιών, διαπραγματεύονταν τις αγοραπωλησίες και διαχειρίζονταν τα χρήματα που αποκόμιζαν,
  • 61χρονος, έχοντας ζωγραφικές δεξιότητες και ειδικές γνώσεις σχετικά με τη φύση και την τεχνοτροπία των ζωγράφων, κατάρτιζε τους πλαστούς πίνακες,
  • 69χρονη, εκμεταλλευόμενη την αλλοδαπή καταγωγή της, παρείχε πληροφορίες για την οργάνωση της ψευδούς διαδρομής των έργων, από τους αρχικούς δημιουργούς στα μέλη της οργάνωσης, ενώ παρουσιαζόταν ως συλλέκτρια έργων τέχνης στους υποψήφιους αγοραστές,
  • 56χρονος, είχε αναλάβει τη συσκευασία των πινάκων και την παράδοσή τους στις μεταφορικές εταιρίες, την είσπραξη των χρημάτων από τις αγοραπωλησίες, την παραλαβή των πλαστών εγγράφων και σφραγίδων, ενώ εκτελούσε χρέη οδηγού της οργάνωσης, και
  • 48χρονη, ιδιοκτήτρια καταστήματος κατασκευής σφραγίδων, προμήθευε την οργάνωση με τις πλαστές σφραγίδες.
έργα τέχνηςπίνακεςειδήσεις τώρακύκλωμα