Ελλάδα | 02.09.2025 05:40

Μετωπική κυβέρνησης-Δούκα για τη Βασιλίσσης Όλγας - «Μάχη» και στη ΔΕΘ με τους δημάρχους

Μαρία Λιλιοπούλου

Σε μετωπική σύγκρουση με την κυβέρνηση οδηγείται η κόντρα που έχει ξεσπάσει για την τύχη και τον χαρακτήρα της οδού Βασιλίσσης Ολγας, με τον δήμαρχο Αθηναίων, Χάρη Δούκα να εμφανίζεται αποφασισμένος να προχωρήσει στο άνοιγμα της οδού με δύο οδεύσεις ήπιας κυκλοφορίας και τα τρία συναρμόδια υπουργεία (Περιβάλλοντος και Ενέργεια Υποδομών και Μεταφορών και Πολιτισμού) να εμμένουν στην άποψη ότι οι προθέσεις του δήμου δεν παράγουν έννομα αποτελέσματα.

«Σίγουρα αυτό που έχουμε ανακοινώσει δεν είναι παράνομο. Παράνομο είναι στην Αθήνα να υπάρχουν πριβέ δρόμοι», ανέφερε χαρακτηριστικά ο δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας στο πλαίσιο συνέντευξης τύπου που παραχώρησε τη Δευτέρα.

Προσέθεσε ότι στόχος του δήμου δεν είναι η συνέχιση της κόντρας, αλλά ξεκαθάρισε ότι η δημοτική αρχή δεν πρόκειται να κάνει πίσω υπογραμμίζοντας ότι η κυκλοφοριακή μελέτη, στην οποία στηρίζεται ο σχεδιασμός έχει αποσταλεί εγκαίρως σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Απαντώντας σε σχετική ερώτηση του «ethnos.gr», ο κ. Δούκας σημείωσε: «Με τα υπουργεία συζητάμε όλα τα θέματα. Εμένα δεν μου ήρθε ποτέ εισερχόμενο ότι υπάρχει πρόβλημα με τον σχεδιασμό, ούτε σε μένα ούτε στην Ανάπλαση που είναι κυβερνητική και έχουν γίνει συναντήσεις με φορείς, με την Τροχαία και όχι μόνο. Τη μελέτη την είχαμε στείλει σε όσους προβλεπόταν. Είμαστε εδώ να συζητήσουμε. Δεν κάνουμε όμως πίσω, εάν συνεχιστεί αυτή η στείρα - κατ΄εμέ - αντιπαράθεση, τότε τον λόγο θα έχουν οι πολίτες», ανέφερε διευκρινίζοντας ότι ο δήμος θα απευθυνθεί στους δημότες, στις γειτονιές και θα ανακοινώσει σειρά τέτοιων πρωτοβουλιών.

Ο κ. Δούκας τόνισε ότι η διαδικασία που ακολουθήθηκε ήταν σύννομη και η προβλεπόμενη σε αυτές τις περιπτώσεις, επαναλαμβάνοντας ότι δεν είχε εκδοθεί ποτέ ΦΕΚ πεζοδρόμησης για τη συγκεκριμένη οδό καθώς από την αρχή η κατασκευή είχε θεωρηθεί «οδός ήπιας κυκλοφορίας».

Αναφερόμενος στην κυκλοφοριακή μελέτη που διενεργήθηκε για λογαριασμό του δήμου, ο δήμαρχος Αθηναίων σημείωσε ότι σε αντίθεση με αυτήν του προκατόχου του, Κώστα Μπακογιάννη που είχε γίνει εν μέσω πανδημίας σε κλειστό δρόμο, διενεργήθηκε με πραγματικά δεδομένα σε κανονικές συνθήκες κυκλοφορίας.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η μελέτη έχει καταδείξει μείωση της συμφόρησης σε ώρες αιχμής κατά 25% και κατά 5% σε ώρες μη αιχμής. Ο κ. Δούκας δεν άφησε ασχολίαστο και το ζήτημα των εξαιρέσεων που αφορούν την είσοδο αυτοκινήτων στο Ζάππειο αλλά και στον Ομιλο Αντισφαίρισης αναφέροντας χαρακτηριστικά: «Δεν μπορεί η αστυνομία να ελέγχει εάν έχεις ρακέτα στο αυτοκίνητο για να κάνεις δεξιά ή αν θες να πιεις καφέ στην Αίγλη».

Σε κάθε περίπτωση επί του σχεδιασμού μένει να γνωμοδοτήσουν σειρά φορέων μεταξύ των οποίων ο ΟΑΣΑ, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση, η Περιφέρεια Αττικής, αλλά και τα συναρμόδια υπουργεία, γεγονός που από μόνο του καταδεικνύει την πολυαρχία που εξακολουθεί να υπάρχει στο ζήτημα των αδειοδοτήσεων για κρίσιμα συγκοινωνιακά έργα στην πρωτεύουσα και τη συνακόλουθη καθυστέρηση στην ολοκλήρωσή τους.

Βάσει της κυκλοφοριακής μελέτης του δήμου, το «κλείσιμο» της οδού για τα οχήματα έχει δημιουργήσει ζητήματα συμφόρησης στους γύρω δρόμους. Οπως εξηγεί ο συγκοινωνιολόγος και τέως πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Παναγιώτης Παπαντωνίου «τόσο οι κάτοικοι του Παγκρατίου καθώς και όσοι κατευθύνονται προς Σύνταγμα από τη Βασιλέως Κωνσταντίνου, αναγκάζονται να κάνουν μια περιπορία ενός χιλιομέτρου, κάτι που σε ώρες αιχμής διαρκεί 12 - 14 λεπτά».

Προσθέτει ότι το άνοιγμα μιας λωρίδας ανά κατεύθυνση, με ήπια κυκλοφορία στη Βασιλίσσης Όλγας θα διευκολύνει αυτές τις μετακινήσεις τόσο τις ώρες αιχμής όσο και εκτός αυτών.

«Η κίνηση των ΙΧ δεν πρόκειται να αλλάξει τον χαρακτήρα της νέας μορφής του δρόμου μετά την ανάπλαση δεδομένου ότι η λωρίδα κίνησής τους υφίσταται στον αρχικό σχεδιασμό, ενώ και το πλάτος της Βασιλίσσης Όλγας (30 μέτρα) είναι τόσο μεγάλο που μπορούν να συνυπάρχουν ανεμπόδιστα πεζοί με ΙΧ και ΜΜΜ χωρίς να αλλάζει ο χαρακτήρας της ανάπλασης και τα βιώσιμα χαρακτηριστικά που δίνει», τονίζει.

Εμμένουν τα υπουργεία

Από την πλευρά τους τα συναρμόδια υπουργεία επιμένουν ότι μία άλλη μορφή της Βασιλίσσης Ολγας θα απαιτούσε εκ νέου αδειοδοτήσεις με πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας να αναφέρουν στο ethnos.gr ότι οι εγκρίσεις που έχουν ληφθεί αφορούν τη μορφή με την οποία ήδη υλοποιείται, ενώ προσθέτουν ότι δεν υπήρξε ενημέρωση εκ μέρους του δήμου.

Οι ίδιες πηγές σημειώνουν ότι άλλοι δήμαρχοι τηρούν τη νομοθεσία, προσθέτοντας ότι ούτε και ο προηγούμενος δήμαρχος της Αθήνας έλαβε τις εγκρίσεις που επιθυμούσε για τους ποδηλατόδρομους.

«Ή υπάρχει νομοθεσία για όλους ή όχι», αναφέρουν με νόημα προσθέτοντας ότι «η πρόταση της δημοτικής αρχής όχι μόνο έρχεται σε αντίθεση με το ΣΒΑΚ (Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας) του δήμου, αλλά και με το σύνολο της φιλοσοφίας της πόλης των 15 λεπτών που διακηρύσσει».

Οσον αφορά το γεγονός ότι δεν υπάρχει ΦΕΚ πεζοδρόμησης για την οδό Βασιλίσσης Ολγας, οι ίδιες πηγές το αποδίδουν στο ότι δεν πρόκειται αυστηρά για πεζόδρομο δεδομένου ότι είναι «δρόμος ήπιας κυκλοφορίας για συγκεκριμένες προσβάσεις, ενώ επιτρέπεται και η κυκλοφορία των ΜΜΜ, κάτι που δεν συμβαίνει στους πεζοδρόμους».

Ως προς τις εξαιρέσεις για τα οχήματα με προορισμό το Ζάππειο ή τον Ομιλο Αντισφαίρισης, υποστηρίζουν ότι στις οδούς ήπιας κυκλοφορίας επιτρέπεται η είσοδος σε παρόδιες χρήσεις και σε χώρους στάθμευσης, αλλά με κανόνες και συγκεκριμένο τρόπο: «Ετσι είχε προταθεί από την κυκλοφοριακή μελέτη και έγινε αποδεκτό από τους αρμόδιους φορείς».

Αρκεί η άρνηση ενός φορέα για να «παγώσει» η διαδικασία

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, βάσει του θεσμικού πλαισίου, αρκεί η άρνηση ενός συναρμόδιου φορέα προκειμένου να «παγώσει» η διαδικασία και κατά συνέπεια και τα σχέδια της δημοτικής αρχής.

Να σημειωθεί ότι ο ΟΑΣΑ, ο οποίος είναι ένας εκ των φορέων που καλούνται να δώσουν την έγκρισή τους στις προτεινόμενες ρυθμίσεις, δεν έχει ακόμα γνωμοδοτήσει επί του σχεδίου, με τον κ. Δούκα, πάντως, να αναφέρει ότι θα έκανε εντύπωση πιθανή άρνησή του δεδομένου ότι είχε συμφωνήσει στον προηγούμενο σχεδιασμό, ο οποίος μάλιστα βασιζόταν σε μελέτες που είχαν διεξαχθεί εν μέσω πανδημίας.

Πάντως μπορεί ο Οργανισμός, ο οποίος απασχολεί και συγκοινωνιολόγους να μην έχει πει ακόμα την τελευταία του λέξη, την αντίδρασή τους όμως έσπευσαν να δημοσιοποιήσουν οι ηλεκτροδηγοί του τραμ. Οι εργαζόμενοι μάλιστα απειλούν με προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) σε περίπτωση που ο δήμος προχωρήσει στον σχεδιασμό του. Στα επιχειρήματα που αναφέρουν δεν περιορίζονται στα πιθανά προβλήματα στην κίνηση του μέσου από την παρουσία και ΙΧ στη γραμμή του τραμ, αλλά καταγγέλλουν την πρόταση συνολικά ως «πρωτοφανή και παγκοσμίως πρωτότυπη οπισθοδρόμηση, η οποία έρχεται σε ευθεία αντίθεση με όλες τις σύγχρονες αρχές βιώσιμης αστικής κινητικότητας».

Οι εργαζόμενοι απαντούν και στις απόψεις που έχουν εκφράσει συγκοινωνιολόγοι για πλήρη απομάκρυνση του τραμ στο τμήμα από το Σύνταγμα έως τον Νέο Κόσμο με επιχείρημα την κάλυψη της συγκεκριμένης διαδρομής υπογείως από το μετρό, καλώντας τους «να επισκεφτούν το πεδίο και να χρονομετρήσουν οι ίδιοι τις διαδρομές αλλά και να μετρήσουν την επιβατική κίνηση».

Καλούν το υπουργείο Μεταφορών να πάρει θέση «και να μην επιτρέψει αυτή την απαράδεκτη απόφαση του Δήμου Αθηναίων», τον ΟΑΣΑ, «επιτέλους να τοποθετηθεί δημόσια κατά αυτών των παράλογων προτάσεων» και τη ΣΤΑΣΥ να προστατεύσει το έργο και τους εργαζόμενους της.

Ξεπερνά τα όρια μιας οδού η κόντρα - «Ραντεβού» στη ΔΕΘ δίνουν οι δήμαρχοι

Η κόντρα που έχει ξεσπάσει, πάντως, αντιμετωπίζεται από μεγάλο ποσοστό των δημάρχων της χώρας ως αντανάκλαση της συνολικής απαξιωτικής αντιμετώπισης της κυβέρνησης προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Για τον λόγο αυτόν αιρετοί σχηματίζουν κοινό μέτωπο για την αντιμετώπιση των οξύτατων προβλημάτων, που αντιμετωπίζει σήμερα η Αυτοδιοίκηση ενόψει της ΔΕΘ, ύστερα από πρωτοβουλία του Δημάρχου Αθηναίων: «Η κυβέρνηση έχει πάρει έναν επικίνδυνο δρόμο υπονόμευσης του θεσμού και χειραγώγησης των αιρετών. Προωθεί έναν εκλογικό νόμο που καταργεί τον δεύτερο γύρο των Αυτοδιοικητικών εκλογών. Δεν μένει παρά να καταργήσει και τους ίδιους τους αιρετούς και να διορίζει Δημάρχους της αρεσκείας της. Η Αυτοδιοίκηση δεν είναι κρατικό παράρτημα, δεν είναι Διεύθυνση Υπουργείου. Η σιωπή, πια, είναι συνενοχή. Είναι ώρα να πάρουμε την κατάσταση στα χέρια μας. Καλούμε κάθε Δήμαρχο, κάθε δημοτικό σύμβουλο, κάθε αιρετό, να συμπαραταχθεί μαζί μας, ανεξάρτητα από πολιτικές τοποθετήσεις, σε αυτή την πολύ μεγάλη προσπάθεια. Το πρώτο μας ραντεβού είναι το απόγευμα του Σαββάτου μαζί με όλους τους κοινωνικούς φορείς μπροστά στη ΔΕΘ».

Από την πλευρά του ο Κώστας Ζαχαριάδης, μέλος Εκτελεστικής Επιτροπής ΚΕΔΕ, επισήμανε: «Ζητάμε χρήματα για την Αυτοδιοίκηση, πόρους και αρμοδιότητες, όπως γίνεται στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Ζητάμε, όμως, και σεβασμό στον ίδιο τον θεσμό. Μετά τις Αυτοδιοικητικές εκλογές του Οκτωβρίου του 2023, έχει ξεσπάσει - με αφορμή και την Αυτοδιοικητική αλλαγή στον Δήμο της Αθήνας - μία απίστευτη κόντρα εκδίκησης, όχι μόνο απέναντι στον Δήμο της Αθήνας και στο πρόσωπο του Δημάρχου, αλλά και απέναντι στον θεσμό της Αυτοδιοίκησης συνολικά».

ΔΕΘ 2025Μεγάλος Περίπατοςδήμος ΑθηναίωνΒασιλίσσης ΟλγαςΔΕΘΧάρης Δούκαςειδήσεις τώρα