Ελλάδα|25.09.2025 05:37

Η Αθήνα μετακινείται διαφορετικά; Ανέπαφες πληρωμές σε άνοδο, τρόλεϊ σε… απελευθερωμένη τροχιά

Μαρία Λιλιοπούλου

Σε 10 εκατομμύρια υπολογίζονται οι συναλλαγές κομίστρου που έχουν πραγματοποιηθεί από τις αρχές της χρονιάς με ανέπαφες πληρωμές, οι οποίες εξελίσσονται πλέον σε ένα βασικό κανάλι για την έκδοση εισιτηρίων για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της Αθήνας.

Αυτό επεσήμανε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ, Γιώργος Σπηλιόπουλος από το βήμα του 8ου συνεδρίου για τις Υποδομές και τις Μεταφορές προσθέτοντας ότι οι ανέπαφες πληρωμές αντιστοιχούν πλέον στο 20% των ημερήσιων επιβατών, ενώ για τις διαδρομές προς το Αεροδρόμιο, το ποσοστό προσεγγίζει το 30%. Σύμφωνα με τον ίδιο μάλιστα, ο συγκεκριμένος τρόπος πληρωμής ενισχύεται σημαντικά και από την 24ωρη λειτουργία του μετρό, του τραμ και ορισμένων γραμμών οδικών μέσων τα Σάββατα. Η πρόβλεψη είναι ότι μέσα στους επόμενους μήνες, οι ανέπαφες πληρωμές θα ξεπεράσουν το 50% του συνόλου, γεγονός το οποίο θα έχει διπλό θετικό αντίκτυπο, σύμφωνα με τον επικεφαλής του ΟΑΣΑ: «Κάθε ανέπαφη πληρωμή αποφέρει σημαντικό περιβαλλοντικό και οικονομικό όφελος, καθώς εξοικονομείται η παραγωγή και διαχείριση έντυπων εισιτηρίων, το κόστος των οποίων φτάνει τα 10 λεπτά ανά τεμάχιο», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Προσέθεσε ότι η απόφαση για 24ωρη λειτουργία της δημόσιας συγκοινωνίας και τα Σάββατα άνοιξε τον ορίζοντα για νέες μετακινήσεις με τα πρώτα στοιχεία να δείχνουν ότι πάνω από 100.000 επιπλέον επιβάτες χρησιμοποίησαν τις συγκοινωνίες τα δύο τελευταία Σάββατα.

Στοίχημα η καταπολέμηση της εισιτηριοδιαφυγής

Βασική προτεραιότητα για τις συγκοινωνιακές εταιρείες εξακολουθεί να αποτελεί η καταπολέμηση της εισιτηριοδιαφυγής, με τα πρώτα αποτελέσματα να είναι ορατά. Οπως εξήγησε ο διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ, Θανάσης Κοτταράς, στο σύστημα των μέσων σταθερής τροχιάς πραγματοποιούνται πλέον περί τους 420.000 ελέγχους τον μήνα, όταν πριν από 3 - 4 χρόνια οι έλεγχοι δεν ξεπερνούσαν τις 150.000. Ο στόχος είναι οι έλεγχοι να ξεπεράσουν τους 500.000 μηνιαίως.

Οπως είπε ο κ. Κοτταράς, τα αποτελέσματα από την εντατικοποίηση των ελέγχων είναι ήδη ορατά στις οικονομικές καταστάσεις, σύμφωνα με τις οποίες, το 2024 ο ρυθμός αύξησης των εσόδων από το κόμιστρο αυξήθηκε σημαντικά περισσότερο από αυτόν της επιβατικής κίνησης με τα ποσοστά να φτάνουν το 12% και το 8% αντίστοιχα.

Η διαφορά, όπως εκτιμά η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ, υποδηλώνει ότι περισσότεροι επιβάτες πληρώνουν κανονικά κόμιστρο, με την εταιρεία να παραμένει προσανατολισμένη στην αύξηση των ελέγχων με όχημα και τις προσλήψεις μόνιμων ελεγκτών.

Σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις στα μέσα σταθερής τροχιάς, ο κ. Κοτταράς ανέφερε ότι έχουν ήδη συμβασιοποιηθεί 100 εκατ. ευρώ για έργα αναβάθμισης της Γραμμής 1 (πρώην ΗΣΑΠ), με 14 συρμούς ηλικίας 40 ετών να ανακαινίζονται από την ισπανική εταιρεία CAF. Ωστόσο, οι πρώτοι αναβαθμισμένοι συρμοί αναμένονται το 2026 ύστερα από πολλές καθυστερήσεις. Αρχικά θα φτάσει ένας πιλοτικός συρμός, στον οποίο θα πραγματοποιηθούν σε πρώτη φάση στατικές δοκιμές. Στη συνέχεια και για διάστημα δύο μηνών θα γίνουν και λειτουργικές δοκιμές σε κίνηση και πραγματικές συνθήκες αλλά χωρίς επιβάτες και εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά, η ροή της παράδοσης στη συνέχεια θα είναι ένας συρμός ανά μήνα. Αυτό πρακτικά μεταθέτει την παράδοση του συνόλου των συρμών για το 2027.

Παράλληλα, προβλέπεται η αναβάθμιση της γέφυρας Πουλοπούλου στα Πετράλωνα, της μεγαλύτερης σιδηροδρομικής γέφυρας του δικτύου. Επιπλέον, βρίσκεται σε φάση σχεδιασμού η ανακατασκευή 10 συρμών που κυκλοφορούν από το 1992, με συνολικό προϋπολογισμό 70 εκατ. ευρώ, επιπλέον των 85 εκατ. που έχουν ήδη δεσμευτεί.

Στις Γραμμές 2 και 3, μετά από 25 χρόνια λειτουργίας, υπογράφηκαν συμβάσεις ύψους 14 εκατ. ευρώ για αντικατάσταση 32 χλμ. Σιδηροτροχιών και αναβάθμιση υποδομών, σταθμών και τροχαίου υλικού.

Προβλέπεται επίσης εκσυγχρονισμός συρμών χωρίς κλιματισμό που κυκλοφορούν από το 2000, ώστε να παραμείνουν λειτουργικοί για δύο ακόμη δεκαετίες. Ο προϋπολογισμός των χρηματοδοτήσεων που αναμένεται να εγκριθούν προκειμένου να προχωρήσουν οι σχετικές διαγωνιστικές διαδικασίες ανέρχεται σε περίπου 130 εκατομμύρια ευρώ.

Σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού, μέχρι το τέλος του έτους, θα προστεθούν 370 άτομα στο προσωπικό των σταθερών συγκοινωνιών. Παράλληλα, ενισχύεται η συνεργασία με την ΕΛ.ΑΣ. για την αστυνόμευση εντός των συρμών, κυρίως στις γραμμές προς το Αεροδρόμιο, όπου έχουν ήδη προχωρήσει πολλαπλές συλλήψεις, όπως ανέφερε ο κ. Κοτταράς.

Η χρήση drones σε σταθμούς και γραμμές, κυρίως στη Γραμμή 1, έχει αποτρέψει πάνω από 100 περιστατικά βανδαλισμών, κλοπές καλωδίων, ακόμα και απόπειρες αυτοκτονίας, τόνισε.

Τρόλεϊ: Καταργούνται τα καλώδια στο κέντρο Αθήνας-Πειραιά - Προβλέπεται η αγορά νέων

Στην ΟΣΥ, η στρατηγική εστιάζει στην ηλεκτροκίνηση. Ήδη λειτουργούν 4 αμαξοστάσια με υποδομές φόρτισης, ενώ το πέμπτο βρίσκεται υπό κατασκευή. Στους δρόμους της πρωτεύουσας κυκλοφορούν 240 ηλεκτρικά λεωφορεία και άλλα 125 αναμένονται στις αρχές του επόμενου έτους.

Παράλληλα, όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΣΥ, Στέφανος Αγιάσογλου, έχει ξεκινήσει η αναδιάρθρωση του δικτύου τρόλεϊ, ζήτημα για το οποίο υπενθυμίζεται ότι έχει γίνει πολύς λόγος τελευταία καθώς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει επανειλημμένως μιλήσει για κατάργηση.

Όπως φαίνεται, θα προχωρήσει η προμήθεια νέων τρόλεϊ, τα οποία ωστόσο θα έχουν τη δυνατότητα εν κινήσει φόρτισης (IMC): «Τα IMCΙ οχήματα, τα οποία έχουν τη δυνατότητα να φορτίζουν από το δίκτυό μας και μετά να κινούνται αυτόνομα για περίπου 15 χλμ μας δίνουν μια τεράστια ευελιξία να ανασχεδιάσουμε το δίκτυο των τρόλεϊ και βεβαίως τις γραμμές, οι οποίες θα εξυπηρετούνται», ανέφερε ο κ. Αγιάσογλου. Και συνέχισε: «Θα απομακρύνουμε τα καλώδια από το κέντρο Αθήνας και του Πειραιά. Αυτό μας ενδιαφέρει για να μπορούμε να έχουμε αυτό που λεγόταν παλιά τρόλεϊ. Και σήμερα θα είναι τρόλεϊ, αλλά θα είναι ευέλικτο γιατί θα μπορεί να βγαίνει και εκτός δικτύου, να διευκολύνει σε γραμμές που πραγματικά θα εξυπηρετήσουν τον πολίτη καλύτερα».

Επιχειρώντας να αποσαφηνίσει τη σύγχυση που έχει προκληθεί αναφορικά με το μέλλον των τρόλεϊ, ο κ. Σπηλιόπουλος επενέβη λέγοντας πως «το τρόλεϊ είναι λεωφορείο». Εξήγησε ότι τα λεωφορεία μπορεί να είναι ηλεκτροκινούμενα, με μπαταρία ή με καλώδια, φυσικού αερίου ή πετρελαιοκίνητα: «Μεγαλύτερη ευελιξία παρέχει ένα ηλεκτροκινούμενο όχημα και η ΟΣΥ είναι η μεγαλύτερη εταιρεία ηλεκτροκινούμενων οχημάτων στην Ευρώπη και ίσως σε όλον τον κόσμο, μια πρωτοπορία που αξίζει να αναφέρεται», σημείωσε.

ανέπαφες συναλλαγέςΣΤΑΣΥτρόλεϊΜΜΜΟΣΥΟΑΣΑειδήσεις τώραμετρό