Ελλάδα|22.10.2018 08:59

Ορθοπεταλιές από Πετράλωνα µέχρι Γκύζη

Άρης Χατζηγεωργίου

Ενα «δύσκολο κέντηµα» στο αφιλόξενο οδικό δίκτυο του κέντρου της Αθήνας επιχειρεί µελέτη του Δήµου Αθηναίων που έχει στόχο να επιτρέψει την οργανωµένη κυκλοφορία των ποδηλάτων σε τέσσερις περιοχές, περιορίζοντας τόσο τα αυτοκίνητα σε κίνηση όσο και τα σταθµευµένα.

Τα πιο εκτεταµένα δίκτυα ποδηλατοδρόµων είναι σε δρόµους που συνδέουν αφενός τα Εξάρχεια µε το Κολωνάκι και αφετέρου την πλατεία Αττικής µε τη Βικτώρια και τον Αγιο Παντελεήµονα. Στα Κάτω Πετράλωνα και στου Γκύζη γίνονται πιο «γραµµικές» παρεµβάσεις, βάσει της µελέτης που κατατίθεται προς έγκριση στο δηµοτικό συµβούλιο της ερχόµενης Πέµπτης. Η µελέτη εκπονήθηκε από το γραφείο συµβούλων ανάπτυξης Lever µε την υποστήριξη του συγκοινωνιολόγου Ευθύµιου Μπακογιάννη και καταλήγει σε έργα συνολικού προϋπολογισµού 1,73 εκατ. ευρώ.

Στις περισσότερες περιπτώσεις δεν δηµιουργούνται λωρίδες αποκλειστικής κυκλοφορίας για τους ποδηλάτες, καθώς δεν υπάρχει αρκετός χώρος, αλλά επιλέγεται η συνύπαρξη µε τα άλλα µέσα µεταφοράς. Για να γίνει αυτό χωρίς να κινδυνεύουν οι ποδηλάτες, προτείνεται µείωση του ορίου ταχύτητας στα 30 χιλιόµετρα την ώρα, οριζόντια σήµανση επί του οδοστρώµατος µε χρωµατισµένη άσφαλτο, αλλά και κατακόρυφη σήµανση µε πινακίδες και ειδικές ρυθµίσεις στις διασταυρώσεις. Μελλοντικός στόχος είναι αυτά τα τέσσερα τοπικά δίκτυα ποδηλατοδρόµων να ενωθούν και να επεκταθούν, εντασσόµενα στο µητροπολιτικό δίκτυο ολόκληρης της Αττικής που συνδέει το παράλιο µέτωπο µε τις βόρειες περιοχές αλλά και την Ελευσίνα. Οπως αναφέρεται, στρατηγικός στόχος είναι το ποδήλατο να εξυπηρετεί µελλοντικά το 10% των µετακινήσεων (από 1% τώρα), τα µέσα µαζικής µεταφοράς το 50% (έναντι 30%) και τα αυτοκίνητα να πέσουν από το 60% στο 35% των σηµερινών αστικών µετακινήσεων. Με αυτόν τον τρόπο η πόλη θα γίνεται φιλικότερη και για τους πεζούς.

Εξάρχεια-Κολωνάκι

Η κυκλοφορία των ποδηλάτων οργανώνεται στις οδούς Στουρνάρη, Αραχώβης, Σολωµού, Ανδ. Μεταξά, Μαυροµιχάλη και Ζωοδόχου Πηγής και επεκτείνεται προς ΝαυαρίνουΣκουφά αλλά και τµήµατα των οδών Σόλωνος, Μασσαλίας και Ηρακλείτου, έως την πλατεία Κολωνακίου.

Κατάργηση θέσεων στάθµευσης

Οµως, ο µοναδικός δρόµος σε όλη την περιοχή που επιτρέπει εγκατάσταση λωρίδας πλάτους ενάµισι µέτρου (καφέ χρώµατος) για την αποκλειστική κυκλοφορία ποδηλάτων είναι η οδός Στουρνάρη. Εκεί ο ποδηλατόδροµος θα διαχωρίζεται από τη λωρίδα των αυτοκινήτων είτε µε διαγράµµιση είτε µε νησίδα ή κράσπεδο. Προτείνονται προεκτάσεις πεζοδροµίων ειδικά στις διασταυρώσεις, ενώ σε συγκεκριµένα σηµεία  καταργούνται 78 θέσεις στάθµευσης.

Κάτω Πετράλωνα

Ο ποδηλατόδροµος σχεδιάζεται πάνω στη σχετικά πλατιά οδό Αλκµήνης, η οποία «τρέχει» ανάµεσα στην Πειραιώς και στις γραµµές του Ηλεκτρικού. Αλλωστε, δίπλα στις γραµµές του Ηλεκτρικού λειτουργεί και ο µοναδικός οργανωµένος ποδηλατόδροµος, µήκους 2,2 χιλιοµέτρων, εντός του ∆ήµου Αθηναίων, που συνδέει την αρχαιολογική περιοχή του Κεραµεικού 
(Ερµού-Θησείο) µε την οδό Χαµοστέρνας προς τον Ταύρο. Ο νέος ποδηλατόδροµος της Αλκµήνης θα συνδέεται µε εκείνον της οδού Θεσσαλονίκης µέσω της οδού Σφηττίων, που είναι εν µέρει πεζόδροµος. Από τις 299 θέσεις στάθµευσης καταργούνται οι 167 και µένουν 132.

Γκύζη

Ο ποδηλατόδροµος σχεδιάζεται στην οδό Μοµφεράτου, που είναι παράλληλη της Αλεξάνδρας και συνδέει το Πεδίον του Αρεως µε τα δικαστήρια και τα Προσφυγικά. Εδώ υπάρχει χώρος για αποκλειστική λωρίδα ποδηλάτων πλάτους 2,5 µέτρων, βαµµένη µε χρώµα κεραµιδί, ενώ υπάρχει διακλάδωση στην οδό Καλλιγά.

Πατήσια

Οι παρεµβάσεις σχεδιάζονται σε πολλούς δρόµους µιας ευρύτερης περιοχής, που ορίζεται περιµετρικά από τις οδούς Μιχαήλ Βόδα, Αγίου Μελετίου, Γ’ Σεπτεµβρίου και Ηπείρου. Λόγω του περιορισµένου πλάτους των δρόµων, οργανώνεται η συνύπαρξη ποδηλάτων µε άλλα µέσα και δεν δηµιουργούνται λωρίδες αποκλειστικής κυκλοφορίας, πλην ενός τµήµατος της Μιχαήλ Βόδα µεταξύ των οδών Ηπείρου και Αγορακρίτου.

ποδήλατοποδηλάτεςποδηλατόδρομοι στην Αθήνα