Ελλάδα|05.07.2019 16:21

Δήμος Θεσσαλονίκης: Μαθητές στοιβάζονται σε καταστήματα και λυόμενα

Newsroom

Αδυνατεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες εφαρμογής της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης, η οποία καθίσταται πλέον υποχρεωτική από τη σχολική χρονιά 2020-2021, ο Δήμος Θεσσαλονίκης, αφού ο αριθμός των αιθουσών διδασκαλίας που διαθέτει, υπολείπεται κατά πολύ σε σχέση με τις αναγκαίες. Την ίδια στιγμή ένας σημαντικός αριθμός σχολείων εξακολουθεί να στεγάζεται σε ισόγεια καταστήματα, σε λυόμενες εγκαταστάσεις και σε διατηρητέα κτίρια, με αποτέλεσμα να μην πληρούνται οι προδιαγραφές λειτουργίας και ασφάλειας ως χώροι εκπαίδευσης, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις σε ένα σχολικό κτίριο συστεγάζονται πολλά σχολεία, με συνέπεια να στοιβάζονται μαθητές σε ακατάλληλους και μικρούς χώρους και να γίνεται με μεγαλύτερη δυσκολία το μάθημα.

Για να αντιμετωπίσει τα μείζονα προβλήματα σχολικής στέγης ο Δήμος Θεσσαλονίκης ζητάει να του παραχωρηθούν άμεσα και άνευ ανταλλάγματος όλα τα ακίνητα ιδιοκτησίας δημοσίων φορέων, που είναι θεσμοθετημένα για χρήση εκπαίδευσης, η συνολική έκταση των οποίων εκτιμάται ότι ανέρχεται σε 36.000 τετραγωνικά μέτρα. 
Παράλληλα, αιτείται να προβλεφθούν στον κρατικό προϋπολογισμό οι απαιτούμενες δαπάνες για την απαλλοτρίωση των ιδιωτικών ακινήτων, που έχουν θεσμοθετηθεί για χρήση εκπαίδευσης και που εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου  Θεσσαλονίκης ανέρχονται σε συνολική επιφάνεια 17.000 τετραγωνικών μέτρων.
Τουλάχιστον 115 νέες αίθουσες για προσχολική εκπαίδευση 

Από τουλάχιστον 115 νέες αίθουσες διδασκαλίας έχει ανάγκη ο Δήμος Θεσσαλονίκης, προκειμένου να παρέχεται η υποχρεωτική πλέον από το νόμο δίχρονη προσχολική εκπαίδευση. Ωστόσο, ακόμα και αυτός ο αριθμός μετά βίας εξυπηρετεί τις ανάγκες που προκύπτουν, με τα σοβαρότερα προβλήματα να εντοπίζονται στα νηπιαγωγεία. 
«Η πρόσφατη θεσμοθέτηση ως υποχρεωτικής της φοίτησης των προνηπίων σε σχολικές μονάδες προσχολικής εκπαίδευσης, επιτείνει το ήδη μεγάλο πρόβλημα ελλείμματος γης σε χώρους της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Θα απαιτηθεί διπλάσιος αριθμός αιθουσών από τις ήδη λειτουργούσες», αναφέρει ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Καθαριότητας Θεσσαλονίκης Θανάσης Παππάς.

Ειδικότερα και σύμφωνα με τα στοιχεία του Δήμου Θεσσαλονίκης, από τις δέκα συνοικίες του κεντρο-δυτικού τομέα (1η, 2η και 3η Δημοτική Κοινότητα) οι επτά παρουσιάζουν σημαντικά ελλείμματα, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται όλες οι συνοικίες της εντός των τειχών πόλης. Μπορεί να μην υπάρχουν μισθωμένα νηπιαγωγεία, ωστόσο, από τις 19 υφιστάμενες σχολικές μονάδες μόνο μία αντιστοιχεί σε χώρο με αποκλειστική χρήση νηπιαγωγείου. Στις υπόλοιπες υπάρχει συστέγαση με δημοτικό σχολείο και σε τέσσερις περιπτώσεις συστέγαση με Γυμνάσιο και Λυκείου.

Αυτό συνεπάγεται συμβιβασμούς ως προς τις προδιαγραφές άρτιας και ασφαλούς λειτουργίας των διακεκριμένων βαθμίδων, καθώς και προβλήματα ανεπάρκειας χώρου, που αναγκαστικά καλύπτονται με κατάργηση των εξειδικευμένων αιθουσών για ειδικά μαθήματα ή ακόμη και των αιθουσών πολλαπλών χρήσεων.
«Η τοποθέτηση προκατασκευασμένων αιθουσών, με προδιαγραφές νηπιαγωγείου, σε ήδη υφιστάμενα σχολικά οικόπεδα θα μειώσει κατά πολύ τον ήδη περιορισμένο αύλειο χώρο των σχολικών συγκροτημάτων», σημειώνει ο κ. Παππάς.

Μαθητές στοιβάζονται σε καταστήματα και λυόμενα

Την ίδια στιγμή εξακολουθούν να γίνονται μαθήματα σε καταστήματα, λυόμενες εγκαταστάσεις και διατηρητέα κτίρια, με αποτέλεσμα να μην τηρούνται οι προδιαγραφές λειτουργίας, να επηρεάζεται η εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά και να δαπανούνται σημαντικά ποσά για τη μίσθωση ακινήτων. Ειδικότερα: 

  1. -    Μισθώνονται δέκα κτήρια-καταστήματα για τη στέγαση 17 σχολικών μονάδων, με συνέπεια την καταβολή χρηματικού ποσού της τάξης των 600.000 ευρώ ετησίως για μισθώματα, ενώ τα περισσότερα από τα παραπάνω ακίνητα δεν πληρούν τις προδιαγραφές άρτιας λειτουργίας τους ως χώροι εκπαίδευσης, καθώς δεν έχουν σχεδιαστεί για τη χρήση αυτή και στην πλειοψηφία τους δε διαθέτουν αύλειο χώρο.
  2. -    Οκτώ σχολικά συγκροτήματα εξακολουθούν να στεγάζονται σε λυόμενες εγκαταστάσεις, οι οποίες πέρα από τις «εκπτώσεις» σε προδιαγραφές λειτουργικότητας και ασφάλειας, παρουσιάζουν μια εικόνα αισθητικής απαξίωσης που οπωσδήποτε επηρεάζει πολυσύνθετα την εκπαιδευτική διαδικασία
  3. -    Οι ελλείψεις στους αναγκαίους χώρους οδηγούν στην επιλογή συστέγασης διαφόρων εκπαιδευτικών βαθμίδων στο ίδιο κτιριακό συγκρότημα, με πολλούς συμβιβασμούς ως προς τις προδιαγραφές άρτιας και ασφαλούς λειτουργίας των διακεκριμένων βαθμίδων.
  4. -    Επιπρόσθετα, αρκετά σχολικά συγκροτήματα στεγάζονται σε διατηρητέα κτήρια, η προστασία και αποκατάσταση των οποίων είναι απαραίτητη, τόσο για την ασφάλεια των μαθητών όσο και για τη διαφύλαξη της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς.

Τέλος, να σημειωθεί ότι στην τρέχουσα χρονική συγκυρία διενεργείται πρωτοβάθμιος προσεισμικός έλεγχος στο σύνολο των σχολικών ακινήτων. Σε ορισμένα από τα  σχολικά συγκροτήματα θα απαιτηθούν εργασίες αποκατάστασης και θα πρέπει να εξασφαλιστεί η δυνατότητα προσωρινής μεταστέγασής τους έως την ολοκλήρωση των εργασιών.


σχολείαδήμος ΘεσσαλονίκηςΘανάσης Παππάς