Ελλάδα|21.10.2018 00:42

Τσουχτερά πρόστιµα για µη νόµιµες κλήσεις προς καταναλωτές

Σοφία Φασουλάκη

Το µέγιστο δυνατό πρόστιµο επέβαλε η Αρχή Προστασίας ∆εδοµένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠ∆ΠΧ) σε τέσσερις εταιρείες κινητής και σταθερής τηλεφωνίας, έπειτα από δεκάδες «παράπονα» καταναλωτών ότι δέχονταν κλήσεις µε σκοπό την προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών.

Η Αρχή, κατόπιν έρευνας στις εγκαταστάσεις όλων των εταιρειών αλλά και των συνεργαζόµενων µε αυτές, επέβαλε πρόστιµο στην καθεµία ύψους 150.000 ευρώ, καθώς από τα πλήρη αρχεία των κλήσεων που διενεργήθηκαν προέκυψε, σύµφωνα µε την ΑΠΔΠΧ, πλήθος µη νόµιµων κλήσεων. Παράλληλα, η Αρχή εξέτασε τις διαδικασίες που εφαρµόζoυν οι εν λόγω εταιρείες και έκρινε ότι, αν και έχουν βελτιώσει κάποιες από αυτές, δεν εφαρµόζουν στην πράξη κατάλληλα τεχνικά και οργανωτικά µέτρα για την πλήρη νοµιµότητα της δράσης τους, ενώ είχαν στη διάθεσή τους ικανό χρονικό διάστηµα από την έκδοση και κοινοποίηση προηγούµενων αποφάσεων (της Αρχής) του 2016.

Δεν τηρούν αρχεία

Σύµφωνα µε τις αποφάσεις, οι εταιρείες δεν εφαρµόζουν αποτελεσµατικές διαδικασίες ως προς την τήρηση αρχείου ειδικών αντιρρήσεων, εκείνων δηλαδή των πελατών που δεν επιθυµούν να δέχονται τηλεφωνικές προωθητικές κλήσεις. Αντίστοιχα, δεν εφαρµόζεται ορθή διαδικασία για την τήρηση των συγκαταθέσεων. Οι εταιρείες υποστήριξαν, µεταξύ άλλων, ότι η έκφραση αντίρρησης από συνδροµητές στη λήψη προωθητικών κλήσεων από την εταιρεία δεν έχει µόνιµο χαρακτήρα, αλλά αφορά σε συγκεκριµένη προωθητική καµπάνια και είναι εξαιρετικά πιθανό ο καλούµενος να εκφράσει κάποια στιγµή -αν κληθεί σε επόµενες καµπάνιες- ενδιαφέρον για να ενηµερωθεί για κάποιο άλλο προϊόν.

Ο ισχυρισµός αυτός όµως, σύµφωνα µε την Αρχή, είναι αβάσιµος, διότι το δικαίωµα της αντίρρησης ασκείται προς τον υπεύθυνο επεξεργασίας συνολικά και όχι αναφορικά µε επιµέρους δράσεις αυτού, ενώ η αντίρρηση ισχύει µέχρι την ενδεχόµενη άρση της ή την παροχή νεότερης ειδικής συγκατάθεσης.

Επίσης, όπως έκρινε µε σειρά αποφάσεών της η Αρχή (60, 61, 62, 63/2018), οι καλούµενοι χρήστες δεν ενηµερώνονται για την ταυτότητα του εκπροσώπου της εταιρείας για λογαριασµό της οποίας γίνεται η κλήση. 

προσωπικά δεδομένατηλέφωνοτηλεφωνίασταθερόκινητό