Ιστορία|07.11.2020 11:15

Η παρ’ ολίγον παρέμβαση εισαγγελέα για το ντεκολτέ της Ελένης Ανουσάκη

Σοφία Σπίγγου

«Τη δουλειά μου έκανα και φορούσα ό,τι μου έλεγαν οι ενδυματολόγοι και οι σκηνοθέτες» θα πει σε συνέντευξή της 51 χρόνια μετά το «ντελίριο» που προκάλεσε με το βαθύ ντελκοτέ της στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης η Ελένη Ανουσάκη. Μια εμφάνιση για την οποία ένας εισαγγελέας ήταν έτοιμος να ασκήσει δίωξη για προσβολή δημοσίας αιδούς.

Το 1960 ένας νέος θεσμός κάνει την εμφάνισή του στα καλλιτεχνικά δρώμενα της χώρας. Ήταν η Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου, που πέντε χρόνια αργότερα θα μετονομαστεί σε Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Ο θεσμός φιλοξενούσε τα μεγαλύτερα ονόματα της εποχής, ενώ η Αλίκη Βουγιουκλάκη ήταν η πρώτη ηθοποιός που βραβεύτηκε για την ερμηνεία της το 1960 στην ταινία στη Μανταλένα.  

Τέσσερα χρόνια αργότερα, το Φεστιβάλ βρέθηκε στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων, όχι για τις ταινίες που προβλήθηκαν σε αυτό, αλλά για τις καλλονές που εμφανίσθηκαν και τις «προκλητικές» εμφανίσεις που «ευαισθητοποίησαν» ακόμη και έναν εισαγγελέα. Το κοινό είχε ήδη ενημερωθεί για την παρουσία της Μις Κόσμος Κορίνας Τσοπέη και  της ομότιτλής της συναδέλφου από την Αμερική και ανυπομονούσε για την έναρξη του Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, που «έγινε αυτές τις ημέρες κάτι ας πούμε ίδιο με τις… Κάννες», όπως έγραφε η εφημερίδα «Εμπρός.

Σταρ φτασμένοι, παραγωγοί, σκηνοθέτες, στάρλετ και εκκολαπτόμενα ταλέντα έχουν αρχίσει να καταφθάνουν. Η καλλονή Κορίνα Τσοπέη, μαζί με τη Μις ΗΠΑ, Μπόμπι Τζόνσον κάνουν τα φωτογραφικά φλας να αναβοσβήνουν ασταμάτητα, αλλά είναι ένα άλλο νεαρό κορίτσι που θα κλέψει τελικά την παράσταση. Η 20 χρονη τότε ηθοποιός εμφανίστηκε στο φουαγέ του θεάτρου της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών φορώντας ένα μαύρο φόρεμα με εξαιρετικά βαθύ ντεκολτέ για την εποχή, από αυτά που την σημερινή εποχή θα περνούσαν έως και απαρατήρητα. Με αυτό τον τρόπο «παραγκωνίζει» στα πρωτοσέλιδα την εστεμμένη Κορίνα Τσοπέη, που εκείνη την περίοδο «δεχόταν προτάσεις γάμου από ολόκληρο τον κόσμον», αλλά και ιερά τέρατα του ελληνικού θεάτρου, όπως η Κατίνα Παξινού και η Άννα Συνοδινού, που απλώς «αναμένονται να εμφανιστούν» στο Φεστιβάλ.

«Σκάνδαλα και αγνότης στο Φεστιβάλ» θα γράψουν την επόμενη ημέρα οι εφημερίδες για την ενζενί, που προσέλυσε όλα τα βλέματα. «Η Ελένη Ανουσάκη με τόπλες ή μάλλον… ημιτόπλες. Ένα καλοστημένο άγουρο ακόμη νεανικό κορμί που δεν είχε λόγους να ντραπεί να δείξη την ομορφιά του. Σκάνδαλο η Ανουσάκη. Όμορφο, προκλητικό αλλά και αυτό πέρασε απαρατήρητο από το πολύ κοινό, που λες και ζει σε άλλο κόσμο έστρεψε αρκετά την προσοχή του σε ένα άλλο άγουρο κορίτσι που χωρίς τόπλες με κλειστό μέχρι το λαιμό γιακά έδωσε και αυτό την δική του παρουσία στο Φεστιβάλ» γράφει την παραμονή της απονομής βραβείων ο Αντ. Κοροβήλας.

Η όμορφη Μιλένα, όπως την αποκαλούσαν τότε, κατάφερε να επισκιάσει τεράστιους σταρ της εποχής, όπως την Ίλια Λιβυκού και την Έλενα Ναθαναήλ. «Η νεαρή ηθοποιός Μιλένα Ανουσάκη εμφανίστηκε στο φουαγιέ του θεάτρου της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών και στη συνέχεια στα θεωρία φέρουσα φόρεμα "τόπλες" με αποτέλεσμα να προσελκύσει ιδιαιτέρως το ενδιαφέρον των θεατών. Οι έχοντες θέση στους εξώστες στάθηκαν περισσότερο τυχεροί γιατί είχαν "ευρύτερο οπτικό πεδίο"» αναφέρει άλλο δημοσίευμα εκείνης της εποχής. 

Άλλη εφημερίδα θα σχολιάσει: «Σπουδαία η νεαρά ενζενύ του κινηματογράφου μας, σπουδαιότερο το καλλίγραμο στήθος της. Και μετά η ανεξήγητη ντροπή αλλά και η καρτερία για κάτι το πιο πολύ τολμηρό καθώς η όμορφη Ελένη απαντώντας στους θαυμασμούς έλεγε: “Την αλλη φορά θα καταπλήξω”. Κοντά της και ο υπέργηρος προωτοπόρος του ελληνικού κινηματογράφου Α. Μαδράς. Τόπλες και γηρατεία. Όλα συμβιβάζονται στον χώρο της τέχνης».

Οι φωτογραφίες της απαστράποτουσας νεαρής καλλιτέχνιδος γίνονται πρωτοσέλιδο σε όλες τις εφημερίδες, γεγονός που προκαλεί τον ενδιαφέρον ενός εισαγγελέα. Ο εισαγγελικός λειτουργός, που προηγουμένως είχε ζητήσει να μην επαναληφθεί η προβολή μιας ταινίας, μελετούσε το ενδεχόμενο να ασκήσει δίωξη σε βάρος της Ελένης Ανουσάκη για προσβολή δημοσίας αιδούς. Την ίδια, στιμγή δίνει εντολή να μην της επιτραπεί η είσοδος την επόμενη ημέρα του φεστιβάλ, στην περίπτωση που πραγματοποιούσε ανάλογη εμφάνιση. «Το τρίτον γεγονός της χθεσινής ημέρας ήτο η εισαγγελική εντολή να μην επιτραπεί η εκ νέου εμφάνισης της ηθοποιού Μιλένας Ανουσάκη με φόρεμα “τόπλες”. Ως γνωστόν, η ανωτέρω νεαρά καλλιτέχνις ενεφανίσθη κατά την εσπερινή προβολή της Τρίτης με φόρεμα που άφηνε ακάλυπτον μέρος του στήθους της», αναφέρει άλλη εφημερίδα. 

Ο ίδιος εισαγγελέας είχε βάλει στο μικροσκόπιό του το Φεστιβάλ, έκανε και παρέμβαση για την προβολή του ντοκιμαντέρ «Οι Εληές» του Δημήτρη Κολλάτου, αφού θεώρησε κάποιες από τις σκηνές εξαιρετικά τολμηρές. Μάλιστα, και εκεί είχε εκδηλώσει πρόθεση να ασκήσει διώξη σε βάρος των μελών της οργανωτικής επιτροπής, που έδωσε άδεια για την προβολή του ντοκιμαντέρ, παρά την απορριπτική απάντηση του Υπουργείου Προεδρίας. Ωστόσο, αποδείχθηκε ότι το ντοκιμαντέρ είχε επίσημη άδεια, ενώ κέρδισε και το πρώτο βραβείο καλύτερης ταινίας μικρού μήκους του Φεστιβάλ.

«Ενεφανίσθη χωρίς τόπλες»

Οι φωτογράφοι είχαν στηθεί την επόμενη ημέρα αναμένοντας την εμφάνιση της Ελένης Ανουσάκη. Περίμεναν να απαθανατίσουν μια ακόμη τολμηρή εμφάνιση και τα μετέπειτα «παρατράγουδα» της απαγόρευσης εισόδου. Όμως, η όμορφη Ελένη την τρίτη ημέρα του Φεστιβάλ έκανε την εμφάνισή της φορώντας φόρεμα κλειστό μέχρι το λαιμό. Η φωτογραφία της και πάλι πρωταγωνιστεί στις εφημερίδες, μαζί με την είδηση ότι ο εισαγγελέας δεν θα ασκήσει τελικά δίωξη, αφού κρίθηκε πως «το «τόπλες» της δεν ήταν από τα τολμηρά». 

Η νεαρή ενζενί θα κλείσει την σειρά εμφανίσεών της στο φεστιβάλ με ένα μαύρο φόρεμα που αυτή τη φορά άφηνε ακάλυπτη την πλάτη και θα φιλοξενηθεί για τρίτη συνεχόμενη ημέρα στις στήλες των εφημερίδων. Η ίδια σε συνέντευξή της το 2015 σε καθημερινή εφημερίδα, είχε σχολιάσει σχετικά με τις στυλιστικές της επιλογές και μαύρα κομπινεζόν, που την ανέδειξαν σε σύμβολο αισθησιασμού της εποχής: 

«Τη δουλειά μου έκανα και φορούσα ό,τι μου έλεγαν οι ενδυματολόγοι και οι σκηνοθέτες. Μεταξύ μας; Τίποτα δεν είναι, γλυκιά μου, στη σκηνή επάνω σαν το λευκό κομπινεζόν! Αν θες να κλέψεις τη σκηνή, τέτοιο φοράς κι άσε τα μαύρα… Αφηνόμουν, βέβαια, σε μια μόνο φιλαρέσκεια! Ηθελα να με κοιτάνε στον δρόμο. Να περπατάω και να αισθάνομαι τον θαυμασμό από άνδρες και γυναίκες πως ντύθηκα καλά, πως είναι ωραία τα μαλλιά μου!»

Φεστιβάλ Κινηματογράφου ΘεσσαλονίκηςΕλένη ΑνουσάκηΚορίνα Τσοπέη