Moto|09.07.2022 10:30

Δοκιμάζουμε Bridgestone Battlax Adventure Trail AT41: Για να στρίβουν οι Adventure και στην άσφαλτο!

Θάνος Αμβροσιάδης-Φελούκας
Σετ φωτογραφιών, σύρετε προς τα αριστερά
Bridgestone AT41
Bridgestone AT41
Bridgestone AT41
Bridgestone AT41
Bridgestone AT41
Bridgestone AT41
Bridgestone AT41
Bridgestone AT41
Bridgestone AT41
Bridgestone AT41
Bridgestone AT41
Bridgestone AT41
Bridgestone AT41
Bridgestone AT41
Bridgestone AT41
Bridgestone AT41
Bridgestone AT41
Bridgestone AT41

Η Bridgestone είναι μία εταιρεία που βρίσκεται στο χώρο των ελαστικών αρκετά χρόνια ώστε να αντιλαμβάνεται γρήγορα τα κενά της αγοράς, ενώ ακόμη καλύτερα έχει την ικανότητα να στρέφει την εξέλιξή της σε νέα πεδία δημιουργώντας καινούριες προτάσεις ελαστικών και διευρύνοντας ακόμη περισσότερο την γκάμα. Αυτή ακριβώς είναι η περίπτωση των AT41 που ανοίγουν μία νέα πρόταση στα Adventure ελαστικά, με την εμπειρία να λέει πως αργά ή γρήγορα και οι υπόλοιποι θα ακολουθήσουν τον δρόμο αυτό που άνοιξε η Bridgestone.

Το Battlax Adventure Trail AT41 που παρουσιάστηκε πρόσφατα στην Ισπανία, έρχεται ως προσθήκη και όχι αντικατάσταση κάπου άλλου μοντέλου της μεγάλης adventure γκάμας ελαστικών της Bridgestone. Σκοπός του είναι να δώσει τη δυνατότητα στους αναβάτες των Adventure μοτοσυκλετών να εγκωμιάσουν την εμφάνιση της μοτοσυκλέτας τους με ένα ελαστικό που υπόσχεται την ικανότητα σε εκτός δρόμου διαδρομές. Την ίδια στιγμή που δεν στερεί το παραμικρό από την ενεργητική ασφάλεια στην άσφαλτο.

Κι εδώ μπαίνουμε στην ουσία της ύπαρξής του: Για πρώτη φορά σε τροχούς ’21 ιντσών έχουμε αυτή την απόδοση στην άσφαλτο, την ίδια στιγμή που δεν δείχνει ξεκάθαρα ασφάλτινο ελαστικό. Με την Bridgestone να δηλώνει 90% άσφαλτο και 10% χώμα στον καταμερισμό εργασιών που αναλαμβάνει, αλλά 80%–20% αντίστοιχα στην εμφάνιση, φαίνεται πως πέτυχαν ακριβώς, τον στόχο που είχαν εξ αρχής θέσει.

Οι μεγάλες Adventure μοτοσυκλέτες είναι και οι νέες τουριστικές, έχοντας πλήρως αφομοιώσει την κατηγορία εκείνη. Αυτό σημαίνει πως η χωμάτινη πλευρά του χαρακτήρα τους δεν είναι απαραίτητο να είναι για όλους η πρώτη επιλογή. Ή πολύ απλά, μπορεί κι ένας με μεγάλη αγάπη για το χώμα να επιλέξει για μία περίοδο ένα ταξίδι κτλ, να κινηθεί περισσότερο στην άσφαλτο. Κι ενώ οι μεγάλες Adventure δεν χρειάζονται τίποτα για να προσαρμοστούν από την άσφαλτο στο χώμα, με ορισμένες προτάσεις της αγοράς να μην απαιτούν ούτε να κατέβεις από την σέλα. Πατώντας απλά ένα συνδυασμό κουμπιών οι μοτοσυκλέτες ρυθμίζουν τις αναρτήσεις τους, προσαρμόζουν την λειτουργία του ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενου γκαζιού και σε μερικά δευτερόλεπτα είσαι έτοιμος να μπεις ή να βγεις από τον χωματόδρομο.

Από εκείνη την στιγμή και μετά έρχεται η ώρα των ελαστικών, που φυσικά και δεν προσαρμόζουν τις ιδιότητές τους δυναμικά, στην χρήση του αναβάτη. Η επιλογή ποσοστού χρήσης είναι κάτι δεδομένο από πριν και θα υπάρχει πάντα κάποιος που θα ήθελε κάτι διαφορετικό. Πόσο μάλιστα όταν το πρώτο που έχανες με την επιλογή ενός ασφάλτινου ελαστικού, ήταν πόντους από την Adventure εμφάνιση!

Με τα AT41 οι ανικανοποίητοι από τις υπάρχουσες προτάσεις της γκάμας μειώνονται περισσότερο, αυτό είναι το μόνο σίγουρο. Μέχρι στιγμής κανένα ασφάλτινο ελαστικό για την κατηγορία αυτή, οποιουδήποτε κατασκευαστή και όχι μόνο της Bridgestone, δεν μπορούσε να κρύψει την απέχθειά του για το χώμα. Τα AT41 δεν δείχνουν σε καμία περίπτωση σαν να βρέθηκαν τυχαία σε μία On-Off μοτοσυκλέτα, ενώ ξεκλειδώνουν και τις δυνατότητές της στην ενθουσιώδη οδήγηση στην άσφαλτο.

Από πλευράς εικόνας λοιπόν το AT41 βρίσκεται ανάμεσα στα ξεκάθαρα ασφάλτινα Α41 και στα μικτής χρήσης AX41, μόνο που η συμπεριφορά του ισοφαρίζει τα Α41! Η χάραξη του πέλματος, το οποίο φέρει έντονες αυλακώσεις σε προϊδεάζει για το αντίθετο αλλά ξεκαθαρίσαμε πως αυτός ήταν ο βασικός στόχος. Για να πετύχει τον ακριβώς αντίθετο συνδυασμό, η Bridgestone επένδυσε αρκετά στην εξέλιξη του ΑΤ41 αξιοποιώντας όλους τους τεχνολογικούς της πόρους της!

Πρώτα από αυτά τα βέλη στην τεχνολογική της φαρέτρα, είναι η τεχνική 3LC +CAP&BASE που έχει εφαρμοστεί στο πίσω ελαστικό και συνδυάζει μαλακότερο μίγμα γόμας στο πλαϊνό μέρος του πέλματος, με πιο σκληρό στο κέντρο. Ως τεχνική θεωρείται πλέον αρκετά παλαιά, έτσι γρήγορα που προχωρά η εξέλιξη των ελαστικών, ωστόσο έχουν γίνει άλματα στον τρόπο που ενσωματώνονται τα διαφορετικά μίγματα γόμας πάνω στον σκελετό και το ΑΤ41 υιοθετεί τις νεότερες εξελίξεις. Για αυτό και η συμπεριφορά του στον δρόμο είναι πολύ ομαλή και προοδευτική ακόμα και όταν αρχίζεις να πλαγιάζεις με φυσιολογικές κλίσεις ενώ το ελαστικό δεν έχει προλάβει να έρθει σε κατάσταση λειτουργίας. Η χρήση δύο ειδών γόμας συνεισφέρει τα δέοντα και στη διάρκεια ζωής του ελαστικού, μιας και το κεντρικό τμήμα με την μεγαλύτερη αντοχή, είναι αυτό που έχει τη μεγαλύτερη διάρκεια επαφής με την άσφαλτο.

Η εμπειρία της Bridgestone στην ενσωμάτωση της 3LC τεχνολογίας, δεν φτάνει από μόνη της να κάνει την διαφορά. Η παραπάνω επιτυχία ξεκινά από τον προσεκτικό τους σχεδιασμό. Τα ΑΤ41 έχουν ξεκινήσει την ζωής τους εφαρμόζοντας μία άλλη πατενταρισμένη από την Bridgestone τεχνολογία,  την Ultimate Eye. Πρόκειται για ένα σχεδιαστικό πρόγραμμα που ταυτόχρονα πραγματοποιεί και εικονική προσομοίωση της απόδοσης σε πρόσφυση, στεγνού – βρεγμένου αλλά και σε διάρκεια ζωής.

Είναι ένα σύστημα λογισμικού που η Bridgestone έχει εξελίξει η ίδια βήμα – βήμα και η αλήθεια είναι πως κάθε μεγάλος κατασκευαστής έχει πραγματοποιήσει αντίστοιχη επένδυση. Η διαφορά της Ultimate Eye είναι πως αποδίδει στον μέγιστο βαθμό κατά την προσομοίωση πραγματικών συνθηκών οδήγησης. Γεγονός βέβαια πως αυτή αποτελεί ισχυρισμό της Bridgestone που δεν γίνεται να επιβεβαιωθεί καθώς κανείς δεν έχει αυτού του βαθμού την πρόσβαση στα R&D των κατασκευαστών για να μπορεί να πραγματοποιήσει την οποιαδήποτε σύγκριση. Το κέρδος μίας τεχνολογίας που αντικαθιστά τα πρώτα στάδια εργαστηριακών πειραμάτων δεν περιορίζεται στο κόστος και τον χρόνο. Βασικότερο είναι πως δίνει την δυνατότητα στους σχεδιαστές να δοκιμάσουν πολλές περισσότερες συνταγές, πολλές περισσότερες αλλαγές και συνθήκες. Ένα χαρακτηριστικό λοιπόν της Ultimate Eye, είναι πως μπορεί να πραγματοποιήσει προσομοιώσεις μέχρι 400 χιλιόμετρα την ώρα και 60 μοίρες κλίσης.

Μία ακόμα τεχνική είναι ο διαφορετικός προσανατολισμός που έχει το κορδόνι του σκελετού, για το μπροστινό ελαστικό, ανάλογα αν είναι 19 ή 21 ίντσες. Στις 21 ίντσες τροχό χρησιμοποιεί πλέξη σχήματος V για το σκελετό, με σκοπό την μεγαλύτερη ακαμψία και την σταθερότητα στις υψηλές ταχύτητες που είναι βασικό μειονέκτημα αυτής της διάστασης. Το κορδόνι του σκελετού και στις δύο διαστάσεις, έχει κατασκευαστεί με τη μέθοδο HTSPC, η οποία διαχέει αποτελεσματικότερα και ταχύτερα τη θερμοκρασία σε ολόκληρο το πέλμα και καθιστούν το ατσάλινο νήμα ανθεκτικό στις οξειδώσεις. Αυτό γίνεται με την ενίσχυσή του, εσωτερικά, με ελαστικά λεπτότερα νήματα, τα οποία φέρουν υψηλή θερμική επαγωγική ιδιότητα. Επιπλέον η υγρασία δεν μπορεί να περάσει τα ελαστικά νήματα που καλύπτουν το εσωτερικό του ατσάλινου, εκμηδενίζοντας την πιθανότητα οξείδωσης.

Η Bridgestone δεν σταμάτησε εκεί και κάτι ακόμη που εφάρμοσε στο νέο AT41 είναι η τεχνολογία Nanon Pro-Tech, η οποία χρησιμοποιήθηκε προκειμένου να συνδυαστούν δύο υλικά που γενικότερα δεν συνδυάζονται καλά μεταξύ τους: Τα πολυμερή που βοηθούν στη διάρκεια ζωής των ελαστικών και το πυρίτιο που συνεπικουρεί στην πρόσφυση του ελαστικού, ειδικά όταν είναι υγρό το οδόστρωμα. Η τεχνολογία αυτή ελέγχει τη νανοδομή των υλικών προκειμένου να υπάρχει η κατάλληλη ποσότητα συστατικού στο ελαστικό για την απόδοση και τη μεγαλύτερη διάρκεια ζωής του. Όλα αυτά συμβάλλουν σε ένα ομοιογενές σύνολο που προσφέρει σταθερότητα και αντοχή στις υψηλές ταχύτητες, με καλύτερη απόσβεση των ανωμαλιών, μεγάλη διάρκεια ζωής και την διατήρηση της καλής συμπεριφοράς ακόμα και όταν το ελαστικό πλησιάζει στο τέλος του.

Προφανώς και τίποτα από όλα αυτά δεν φαίνονται προς τα έξω, φανερώνονται μόνο όταν αρχίζεις να οδηγείς. Εκείνο που βλέπει ο αναβάτης με τα μάτια του είναι η χάραξη του ελαστικού για την οποία έτσι κι αλλιώς όλοι οι κατασκευαστές προσπαθούν να συνδυάσουν την εντυπωσιακή σχεδίαση με την απόδοση. Ακόμη περισσότερο εδώ, για τους λόγους που αναφέρθηκαν πριν και για αυτό η διαδρομή που ακολουθήθηκε είναι κάτι εντελώς ξεχωριστό από οποιοδήποτε αντίστοιχο ελαστικό άλλης εταιρείας. Το σχέδιο των μπλοκ και των αυλακώσεων προβάλει τον περιπετειώδη χαρακτήρα, οπτικά, αλλά βελτιώνει ουσιαστικά και τη συμπεριφορά στην άσφαλτο. Η συνολική επιφάνεια των αυλακώσεων είναι μεγαλύτερη και με μικρότερες αποστάσεις μεταξύ τους, κάτι που έχει μεγάλα οφέλη στη βροχή. Τουλάχιστον αυτή είναι η θέση της Bridgestone μέχρι να δοκιμάσουμε τα AT41 και σε βρεγμένο και όχι στους γεμάτους στροφές δρόμους της Ισπανίας. Κρατάμε λοιπόν τον λόγο της Bridgestone που αναφέρει πως η απώλεια πρόσφυσης του πίσω τροχού στην βροχή, έρχεται με 30% μεγαλύτερη αργοπορία. Σύμφωνα μάλιστα με το διάγραμμα της Bridgestone οι διαφορές με το Α41, βρίσκονται κατά κύριο λόγο στην πρόσφυση, το φρενάρισμα και την πληροφόρηση στη βροχή.

Οι μικρότερες και πιο ρηχές αυλακώσεις που έχουν τοποθετηθεί στα πλαϊνά τακούνια, δεν έχουν ως βασικό τους μέλημα την απορροή του νερού, αλλά τη βελτίωση της συμπεριφοράς όσο το ελαστικό φθείρεται. Αυτό συμβαίνει, γιατί όσο το ύψος των τακουνιών, που βρίσκονται δίπλα από αυτή την αυλάκωση, κατεβαίνει τόσο περισσότερο εξαφανίζεται το αυλάκωμα. Σταδιακά τα δύο διαφορετικά τακούνια, γίνονται ένα ενιαίο συμβάλλοντας στην καλύτερη πρόσφυση του ελαστικού παρά το φόρτωμα των χιλιομέτρων στην πλάτη τους. Ένα ακόμα πλεονέκτημα είναι πως οι αυλακώσεις που όντως προορίζονται για την απορροή, δεν επηρεάζονται στον ίδιο βαθμό, παραμένοντας σταθερότερες στην απόδοσή τους σε βάθος χρόνου.

Η παρουσίαση του νέου ελαστικού έγινε στο Bilbao με έδρα το San Sebastian, μία περιοχή που συνδυάζει θάλασσα με ξερότοπους που θυμίζουν έρημο. Η πρώτη μέρα ήταν αφιερωμένη στις μεσαίου κυβισμού μοτοσυκλέτες και περιλάμβανε 350 χιλιόμετρα οδήγησης. Το πρώτο πράγμα που φάνηκε αμέσως, πάνω στο Norden 901 σαν πρώτη εμπειρία, ήταν η αμεσότητα με την οποία έφτασε σε θερμοκρασία λειτουργίας το ελαστικό, κάτι σύνηθες για τη Bridgestone. Η ανάβαση προς τα Πυρηναία Όρη έγινε με υψηλές ταχύτητες, κάτι το οποίο οδήγησε στην απάντηση του ερωτήματος: Πόσο θορυβώδη είναι; Η απάντηση ήταν πως δεν διέφεραν σε τίποτα από τα Α41, παρά τη διαφορετική χάραξη που έχουν τα ΑΤ41.

Το επόμενο συγκριτικό πλεονέκτημα θα φαινόταν στην οδήγηση με το KTM 890 Adventure R που επίσης έχει 21’’ μπροστινό τροχό. Η έκπληξη εδώ ήταν ακόμη μεγαλύτερη καθώς η διαδρομή ήταν πιο δύσκολη με συνεχείς εναλλαγές κατεύθυνσης και η συμπεριφορά στις στροφές και στην αλλαγή κατεύθυνσης κυρίως, ήταν απόλυτα συγκρίσιμη με μικρότερες διαστάσεις! Με βάση εκείνο που περιμένει κανείς από ένα ελαστικό 21΄΄ ιντσών υπάρχουν λιγότερες ελαστικότητες που μεταφέρονται στον αναβάτη. Αυτό δείχνει και την επίτευξη του στόχου για τη Bridgestone όταν αποφάσισε, κατά τη διάρκεια της κατασκευής, να έχει διαφορετική πλέξη για τον σκελετό του 21άρη τροχού απ’ ότι στο 19άρη. Στην μικρή χωμάτινη διαδρομή που περιλάμβανε η πρώτη μέρα δοκιμής, έγινε και η επιβεβαίωση για το 10% που ισχυρίζονται οι άνθρωποι της Bridgestone. Αν και η χωμάτινη διαδρομή ήταν μικρής διάρκειας, φάνηκε πως οι δυνατότητες του ελαστικού περιορίζονται σε απλά περάσματα από τέτοιου είδους δρόμους κι όχι για πιο έντονη οδήγηση. Όπως ακριβώς αναλύθηκε και πιο πάνω λοιπόν, καμία έκπληξη εδώ.

Περνώντας τώρα σε καθαρά ασφάλτινες διαδρομές με τα μεγάλα Adventure των 1000 και άνω κυβικών εκατοστών, τα ΑΤ41 είχαν πάλι άψογη συμπεριφορά. Με το Multistrada V4 κατάφεραν να ανταποκριθούν στο ρόλο στον οποίο καλέστηκαν να παίξουν, αυτόν ενός superbike adventure, όπως είναι το V4. Δεδομένη ακρίβεια και χωρίς μεγάλες παραμορφώσεις που θα διατάρασσαν την λεπτή ισορροπία του Multistrada, όταν πλαγιάζει με τριψήφιο αριθμό στο κοντέρ. Στις απότομες αλλαγές κατεύθυνσης που αναπόφευκτα θα χρειαστεί να γίνουν, τα ελαστικά ανταποκρίνονται θετικά. Ακόμα και σε μοτοσυκλέτες που δεν έχουν τόσο μπροσθόβαρη σχεδίαση, όπως το Africa Twin, τα ΑΤ41 ενέπνεαν εμπιστοσύνη από το μπροστινό ελαστικό. Μετά από τόσες διαφορετικές μοτοσυκλέτες ήταν πλέον ξεκάθαρο πως η ουδετερότητα της κορώνας του ελαστικού αναδεικνύει την γεωμετρία κάθε μοντέλου. Επιτρέποντας έτσι στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους να αναδειχτούν χωρίς το ελαστικό να επιβάλλεται. Αυτό έγινε ακόμα πιο αντιληπτό με το Pan America της Harley Davidson, όπου το βαρύ μπροστινό δεν έδειξε να επηρεάζει στο ελάχιστο από το ελαστικό. Όσον αφορά στο χώμα, οι εντυπώσεις ήταν και πάλι οι ίδιες όπως ακριβώς με τα μεσαία Adventure.

Η Bridgestone κατάφερε τελικά με πολύ δουλειά, εξέλιξη που φανερώνει τον κόπο και τον χρόνο, να προσδώσει στα ΑΤ41 πραγματική αξία, όταν θα μπορούσε απλά να μείνει στην εμφάνιση. Το μειονέκτημα είναι ακριβώς αυτό, πως κινδυνεύει να περάσει ως μία του marketing, όταν στην πράξη μπορεί να κερδίσει με την απόδοσή του. Είναι επίσης δύσκολο να στριμώχνεις πολλές προτάσεις σε μία γκάμα, διότι έτσι πολλαπλασιάζεις το κόστος χωρίς να είναι βέβαιο πως θα πολλαπλασιάσεις και το έσοδο και δεν θα μοιράσεις τελικά τα ίδια κεράσια σε περισσότερα καλάθια. Ο δρόμος που ακολούθησε η Bridgestone ήταν ο πιο δύσκολος και εκεί κρύβεται και η ευχή να ακολουθήσουν και οι υπόλοιποι. Σταματημένο, τραβάει τα βλέμματα με το σχεδιασμό του, ενώ οδηγικά όχι μόνο δεν απογοητεύει, αντιθέτως δείχνει έναν δυναμικό χαρακτήρα στην άσφαλτο – αρκεί φυσικά να μην μπερδευτείς με την εμφάνιση και περιμένεις τη βέλτιστη απόδοση στο χώμα!

Διαθέσιμες διαστάσεις για τα Battlax Adventure Trail AT41


Μπροστά

  • 110/90-19    57V
  • 110/80R19  59V
  • 120/70R19  60V
  • 90/90-21      54V

Πίσω

  • 150/70R17  69V
  • 170/60R17  72V
  • 150/70R18  70V
  • 140/80R17  69V
  • 130/80R17  65H
ειδήσεις τώραελαστικάΙσπανία