Moto|28.12.2022 08:00

Η Yamaha παρουσίασε το Tracer 9 GT+ για το 2023

Μπάμπης Μέντης
Σετ φωτογραφιών, σύρετε προς τα αριστερά

Η Yamaha μία μέρα πριν την press day της έκθεσης στο Μιλάνο παρουσίασε τις Tracer και NIKEN του 2023. Για την επόμενη χρονιά, έρχεται η νέα, τρίτη και κορυφαία έκδοση του Tracer 9 με την ονομασία Tracer 9 GT+, με αυτό που κάνει τη διαφορά να είναι το +. Στο στάνταρ εξοπλισμό ανήκει το ραντάρ όπου εμπεριέχεται και σύστημα Adaptive Cruise Control. Νέα είναι επίσης και η έγχρωμη οθόνη TFT με bluetooth, μαζί και με αρκετές ακόμη βελτιώσεις.

Η τιμή του Tracer 9 GT+ 2023 δεν έχει ακόμη ανακοινωθεί. Ωστόσο, αναμένεται να είναι το πιο οικονομικό μοντέλο με ραντάρ της ελληνικής αγοράς.

Το ραντάρ ζυγίζει μόλις 200 γραμμάρια και βρίσκεται στο μπροστά μέρος της μοτοσυκλέτας, πίσω από ένα προστατευτικό κάλυμμα. Με αυτό συνδέονται και αλληλοεπιδρούν το Adaptive Cruise Control (ACC), το νέο σύστημα συνδυασμένης πέδησης, οι ηλεκτρονικές αναρτήσεις και τα έξυπνα Riding Modes. Ειδικότερα τα δύο πρώτα χρησιμοποιούν δεδομένα από το νέο ραντάρ το οποίο υπολογίζει την απόσταση του προπορευόμενου οχήματος.

Η νέα έγχρωμη TFT οθόνη έχει δυνατότητα συνδεσιμότητας smartphone μέσω Bluetooth και ενσωματωμένη πλοήγηση της Garmin. Όσον αφορά την τελευταία απαιτείται η εγγραφή σε συνδρομητική υπηρεσία με το ανάλογο αντίτιμο.

Εδώ να σημειωθεί ότι το Tracer 9 GT+ αποτελεί την πρώτη μοτοσυκλέτα της Yamaha που εφοδιάζεται με σύστημα ACC. Αυτό που το ξεχωρίζει από το συμβατικό Cruise Control είναι ότι έχει τη δυνατότητα να διατηρεί συγκεκριμένη απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, συνδυάζοντας ταυτόχρονα όλα τα γνωστά πλεονεκτήματα του τελευταίου. Ο τρόπος με τον οποίο το κάνει είναι με το να ελέγχει αυτόματα την απόσταση και να ρυθμίζει την ταχύτητα της μοτοσυκλέτας, επιβραδύνοντάς ή επιταχύνοντάς αναλόγως την περίσταση.

O αναβάτης έχει τη δυνατότητα να ρυθμίσει την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα σε τέσσερα διαφορετικά επίπεδα. Για την ενημέρωσή του φροντίζει μία ένδειξη που απεικονίζεται με μπάρες κάτω από ένα αυτοκίνητο. Η μία ανταποκρίνεται στην πιο κοντινή, ενώ η τέταρτη στην πιο μακρινή. Όταν το ACC είναι ενεργοποιημένο, εμφανίζεται στην νέα TFT οθόνη των 7 ιντσών ένα πράσινο σύμβολο, ενώ όταν βρίσκεται σε αναμονή το χρώμα γίνεται γκρι. Στην περίπτωση που το σύστημα διαπιστώσει ότι η μοτοσυκλέτα βρίσκεται πιο κοντά στο προπορευόμενο όχημα από την επιλεγμένη ρύθμιση, εμφανίζεται ένα εικονίδιο το οποίο ενημερώνει τον αναβάτη για την επικείμενη παρέμβασή του. Έτσι, δίνει την δυνατότητα να δράσει εκείνος νωρίτερα προκειμένου να επαναφέρει την μοτοσυκλέτα στην επιλεγμένη απόσταση.

Το εύρος λειτουργίας του ACC βρίσκεται ανάμεσα στα 30-160 χλμ/ώρα και λειτουργεί με όλες τις σχέσεις. Με πρώτη και δευτέρα από τα 30, με τρίτη και τετάρτη από τα 40 και με πέμπτη και έκτη από τα 60 χλμ/ώρα. Η ταχύτητα μπορεί να ρυθμιστεί προς τα πάνω η προς τα κάτω κατά 1 ή κατά 10 χλμ/ώρα, με το πάτημα μία και μόνο φορά ή παρατεταμένα αντίστοιχα. Για την απενεργοποίηση του ACC υπάρχουν τρεις διαφορετικοί τρόποι. Ο αναβάτης θα πρέπει είτε να φρενάρει, είτε να τραβήξει τη μανέτα του συμπλέκτη για πάνω από 1 δευτερόλεπτο, είτε να κλείσει το γκάζι.

Μία επιπλέον λειτουργία που είναι ενσωματωμένη στο ACC ονομάζεται “cornering assist”. Στην ουσία αυτό που κάνει είναι να εμποδίζει τη μοτοσυκλέτα να επιταχύνει όταν βρίσκεται υπό κλίση σε μία στροφή. Φυσικά, σε περίπτωση που εντοπίσει όχημα μπροστά, τότε μειώνει το επίπεδο της ταχύτητας, ακολουθώντας τον προπορευόμενο. Ακόμη, το “passing assist” εξομαλύνει την επιτάχυνση της μοτοσυκλέτας σε περίπτωση προσπέρασης. Ο τρόπος που αντιλαμβάνεται πότε ο αναβάτης έχει τέτοια πρόθεση είναι όταν μπαίνει σε λειτουργία το φλας.

Το ACC είναι επίσης συνδεδεμένο με τον κινητήρα και τις ηλεκτρονικές αναρτήσεις. Έτσι, αν η μοτοσυκλέτα πλησιάσει περισσότερο από την επιλεγμένη απόσταση το προπορευόμενο όχημα, τότε μειώνει τις στροφές του κινητήρα και αν χρειαστεί επιπλέον επιβράδυνση, τότε επεμβαίνει στα φρένα.. Στο παιχνίδι μπαίνουν και οι αναρτήσεις, οι οποίες μπαίνουν σε λειτουργία αντιβύθισης (anti-dive), προκειμένου το μπροστινό σύστημα να έχει τη μέγιστη δύναμη πέδησης. Όλα αυτά συμβαίνουν στην περίπτωση που ο αναβάτης, αφού προειδοποιηθεί, δεν αντιδράσει.

Το Tracer 9 GT+ έχει σύστημα συνδυασμένης πέδησης, το οποίο για τη λειτουργία του παίρνει στοιχεία τόσο από την IMU 6 αξόνων όσο και από το ραντάρ. Σκοπός του είναι να προσφέρει την όσο το δυνατόν πιο σωστά κατανεμημένη δύναμη πέδησης μπροστά και πίσω, μέσω μίας μονάδας της Bosch. Ωστόσο, για να λειτουργήσει πρέπει να είναι ενεργοποιημένο και το Brake Control (BC), ενώ τα κύρια χαρακτηριστικά του συστήματος είναι τρία.

Πρώτο, για να επέμβει το brake assist πρέπει να καταλάβει πως επίκειται σύγκρουση. Σε αυτή την περίπτωση ρυθμίζει το φρενάρισμα και στους δύο τροχούς. Σε περίπτωση που η μοτοσυκλέτα βρίσκεται σε κλίση την ώρα εκείνη, τότε το cornering brake control ρυθμίζει αυτομάτως την πέδηση. Αν ο αναβάτης έχει ήδη πατήσει τα φρένα, αλλά όχι με την δύναμη που απαιτείται, τότε αυτό, στην περίπτωση που είναι ενεργοποιημένο, αναλαμβάνει να αυξήσει την ισχύ τους.

Όπως συνηθίζεται πλέον, η Yamaha έχει ενσωματωμένη και δυνατότητα πλοήγησης στην TFT οθόνη. Για να γίνει όμως χρήση της, ο αναβάτης πρέπει να κατεβάσει την συνδρομητική εφαρμογή Garmin Motorize app. Κάτι τέτοιο σημαίνει και ένα αντίστοιχο αντίτιμο που θα πρέπει ανά διαστήματα να καταβάλλεται από τον χρήστη. Εδώ, η εταιρεία δεν αναφέρει κάτι για την δωρεάν πλοήγηση των Google Maps, επομένως δεν γίνεται γνωστό αν κάτι τέτοιο είναι εφικτό ή όχι.

Το quickshifter δύο κατευθύνσεων της Yamaha ανανεώθηκε και βρίσκεται στην τρίτη του γενιά. Έτσι, όταν το ACC είναι ενεργοποιημένο, ο αναβάτης μπορεί να αλλάξει ταχύτητα χωρίς να επηρεάσει τη λειτουργία του πρώτου. Στην περίπτωση για παράδειγμα που είναι ενεργοποιημένο στα 100 χιλιόμετρα την ώρα με έκτη σχέση στο κιβώτιο και το σύστημα χρειαστεί να επιβραδύνει την μοτοσυκλέτα λόγω του προπορευόμενου οχήματος, ο αναβάτη μπορεί να κατεβάσει ταχύτητα, χωρίς να απενεργοποιηθεί το ACC. Το ίδιο ισχύει και για το ανέβασμα, όταν αυτό καταστεί απαραίτητο. Επειδή το quickshifter δεν λειτουργεί σε πολύ χαμηλές στροφές κινητήρα και με σταθερό γκάζι, η Yamaha έχει φροντίσει να υπάρχει η κατάλληλη ένδειξη στην οθόνη, η οποία ενημερώνει για το πότε είναι δυνατή η χρήση του.

Όπως και στο “απλό” GT, έτσι και στο Tracer 9 GT+ οι αναρτήσει παραμένουν ημι-ενεργητικές “KADS” της KYB, οι οποίες έχουν δύο διαφορετικές καταστάσεις λειτουργίας, τις Sport και Comfort. Η αυτόματη αλλαγή των ρυθμίσεων γίνεται με την αρωγή της μονάδας IMU 6 αξόνων, η οποία είναι υπεύθυνη για τον ακριβή εντοπισμό της κινητικής κατάστασης της μοτοσυκλέτας κάθε στιγμή. Πέραν της IMU, οι αναρτήσεις συνεργάζονται και με τα συστήματα ACC και UBS.

Τα Riding Modes του Tracer 9 GT+ είναι αναβαθμισμένα και συνεργάζονται πλήρως με την IMU και τα ηλεκτρονικά βοηθήματα της μοτοσυκλέτας. Ο αναβάτης έχει την δυνατότητα να επιλέξει ανάμεσα σε 4 διαφορετικά, τα Sport, Street, Rain και Custom. Καθένα αλλάζει τη συμπεριφορά κινητήρα, αναρτήσεων και ηλεκτρονικών βοηθημάτων.

Οι διακόπτες είναι νέοι και αποτελούνται από ένα joystick και ένα κουμπί Home, για ευκολία στον χειρισμό, ενώ έχουν και οπίσθιο φωτισμό για να είναι πιο ορατοί κατά τις νυχτερινές ώρες. Το ίδιο ισχύει και για τη ρυθμιζόμενη σέλα αναβάτη, η οποία έχει νέο αφρώδες, κάλυμμα και σχήμα για μεγαλύτερη άνεση. Ο πίσω τροχός έχει αυξηθεί σε διάμετρο κατά 9%, φτάνοντας τα 267mm, για αντοχή στην υπερθέρμανση. Ο σχεδιασμός της δαγκάνας και ο λεβιές μαζί με τη βάση του είναι νέος όπως και τα πιο ποιοτικά δοχεία των υγρών φρένων. Αντίστοιχα καινούργια είναι η θύρα φόρτισης USB , οι βάσεις οργάνων και ζελατίνας.

Ίδια με το προηγούμενο μοντέλο παραμένουν στο Tracer 9 GT+ ο τρικύλινδρος κινητήρας, το αλουμινένιο πλαίσιο και ψαλίδι. Επίσης παραμένει ο full LED φωτισμός ίδιου σχεδιασμού με τα cornering lights. Τα τελευταία ενεργοποιούνται όταν η μοτοσυκλέτα κινείται με πάνω από 5 χλμ/ώρα και η κλίση υπερβαίνει τις 7? φωτίζοντας το εσωτερικό της στροφής, χωρίς να επηρεάζονται από τη χρήση μικρής ή μεγάλης σκάλας φώτων.

Στον στάνταρ εξοπλισμό περιλαμβάνονται ρυθμιζόμενη ζελατίνα και θερμαινόμενα γκριπ. Και στις δύο περιπτώσεις το εύρος ρύθμισης είναι 10 επιπέδων, εξασφαλίζοντας την άνεση του αναβάτη ακόμα και στις πιο κρύες συνθήκες. Υπάρχει και θερμαινόμενη σέλα, με αντίστοιχο επίπεδο ρυθμίσεων, αλλά βρίσκεται στον μακροσκελή κατάλογο των αξεσουάρ που προσφέρει η Yamaha για το Tracer 9 GT+. Στον τελευταίο περιλαμβάνονται επίσης πλαϊνές και κεντρική βαλίτσα, εξατμίσεις της Akrapovic, μανέτες billet, προστατευτικά για διάφορα μέρη της μοτοσυκλέτας και πολλά ακόμη.

Βάση προγράμματος το Tracer 9 GT+ αναμένεται να είναι διαθέσιμο στους dealer από τον Μάιο του 2023, σε χρωματισμούς Icon Performance και Power Grey. Παράλληλα δίπλα του θα συνεχίσουν την πορεία τους τα Tracer 9  και Tracer 9 GT στα νέα χρώματα Pure White και Midnight Black για το δεύτερο και Redline και Midnight Black για τη βασική έκδοση, ενώ αναμένεται να φτάσουν στις αντιπροσωπείες τον Ιανουάριο του 2023.