Μουσική|06.04.2023 11:47

Δημήτρης Αποστολάκης στο ethnos.gr: «Δεν πρέπει να διαλέγεις το όραμά σου από το πανέρι των πολιτικών πλασιέ»

Άγγελος Γεραιουδάκης

Άνθρωπος αληθινός, ευχάριστος που σε κερδίζει με το χαμόγελο, το ταλέντο και την πάντα τεκμηριωμένη γνώμη του. Ο Δημήτρης Αποστολάκης είναι από τους καλλιτέχνες που δεν μασάει τα λόγια του και τα λέει χύμα και τσεκουράτα. Γιατί είτε συμφωνήσεις είτε διαφωνήσεις με τις απόψεις του, σίγουρα δεν θα βρεις κάτι που να μην είναι βγαλμένο από την ψυχή του. Αφορμή για την κουβέντα μας στάθηκε το «Δρακόντι» στο θέατρο Ροές, μια παράσταση γεμάτη ορμή, πάθος, πόνο και έκσταση.

Οι «Χαΐνηδες» συναντούν ξανά την ομάδα χορού και ακροβασίας «Κι όμΩς κινείται» και μας παρουσιάζουν για λίγες ακόμα παραστάσεις (7,8 και 9/4), ένα έργο πολύ βαθύ και σπαρακτικό, που καταφέρνει να σημαδέψει κάθε ψυχή στο άκουσμά του. Οι στοίχοι του Δημήτρη Αποστολάκη, όπως ακούγονται στην παράσταση, μεταφέρουν τον φόβο και την αγωνία του έρωτα, τη μάχη της αγάπης, αλλά και τη συνεχή πάλη με τους προσωπικούς μας δαίμονες, τον πόνο της ίδιας της ύπαρξης, της σκιάς και του φωτός.

Τι συμβολίζει για εσάς το «Δρακοδόντι» και τι σας κοινοποίησε για να το γράψετε;

Η αληθινή Τέχνη δε δίνει απαντήσεις αλλά θέτει ερωτήματα. Δεν ξέρω τι με ώθησε να το καταγράψω, αφού τις στιγμές της σύλληψης δεν ξέρω ποιος είμαι, πού είμαι και τι κάνω.

Αν και η ιστορία είναι γραμμένη το 2005, τι είναι αυτό που την κάνει τόσο επίκαιρη;

Η ιστορία αυτή γράφεται αδιάλειπτα χιλιάδες χρόνια τώρα και θα συνεχίσει και στα επόμενα. Σε μένα αποκαλύφθηκε το 2005. Όσοι αγνοούν το αιώνιο και φιλοδοξούν να είναι επίκαιροι καταντούν πρόσκαιροι.

Πώς ξεκίνησε η συνεργασία σας με την ομάδα «Κι όμΩς κινείται»; Τι προσθέτουν καλλιτεχνικά στο έργο σας;

Οι «Κι όμΩς κινείται» είναι κολεκτίβα όπως και οι «Χαΐνηδες». Είναι ότι καλύτερο, εντιμότερο, ευφάνταστο, γενναιόδωρο, έχει να επιδείξει σήμερα η Ελλάδα στις σωματικές τέχνες. Γνωριστήκαμε το 2007, νομίζω, συμπράττοντας στην παράσταση «Η Κάθοδος των Σαλτιμπάγκων» στην μουσική σκηνή «Κύτταρο».

Ποια είναι η άποψή σας για το Προεδρικό Διάταγμα 85, που έβγαλε στους δρόμους τον καλλιτεχνικό κόσμο; Με ποια μεριά είστε;

Η κυβέρνηση διακρίνεται για την άκρατη φαυλότητά της. Οι αληθινοί καλλιτέχνες στην πολιτισμικά χειμαζόμενη Ελλάδα μετριούνται στα πέντε δάχτυλα της μούτζας. Όσοι «καλλιτέχνες» διαμαρτύρονται για να κερδίσουν μισθούς και θέσεις καταφέρονται, στην ουσία, εναντίον της Τέχνης τους. Η Τέχνη δεν είναι επάγγελμα. Είναι προφητεία μελλοντικής ζωής, είναι Καινή Διαθήκη. Ως εκ τούτου, δεν γίνεται να διεκδικεί το αξιακό σύστημα της εξουσίας: χρήματα κι αξιώματα. Οι αληθινοί ποιητές, πολεμιστές, ιερωμένοι δεν πρέπει να πληρώνονται. Πρέπει να ζουν από τις ελεημοσύνες αυτών που εμπνέουν. Στην Ελλάδα του σήμερα δεν υπάρχει καλλιτεχνική συνθήκη. Αυτό είναι το τραγικό. Οι καλλιτεχνίζοντες, δηλαδή, διαμαρτύρονται για το σαμάρι ενώ δεν υπάρχει γάιδαρος. Η Τέχνη είναι δύναμη καθολικής ανατροπής κι όχι μέσο μικροαστικής διαμαρτυρίας.

Με όλα αυτά που συμβαίνουν τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας, θεωρείτε ότι η δημοκρατία βρίσκεται σε κίνδυνο;

Η αστική δημοκρατία δεν είναι δημοκρατία. Είναι ολιγαρχική τυραννία. Στην Ελλάδα δεν είχαμε ποτέ ούτε αυτή τη δόμηση του αστικού κράτους. Ακόμα στηρίζεται στην Οθωμανική διοίκηση. Οι πυλώνες αυτής της διοίκησης είναι (θα τα πω στα Τούρκικα αλλά θα τα καταλάβετε): ρουσφέτ και μπαξίς.

Παράλληλα, είδαμε μεγάλο μέρος της κοινωνίας μας να βγαίνει στους δρόμους για να διαδηλώσει κατά του εγκλήματος στα Τέμπη. Εκτός από την τραγικότητα της απώλειας, τι θεωρείτε ότι έφερε μπροστά στον καθρέφτη μας και μας έχει συνταράξει τόσο αυτό το γεγονός;

Νομίζω ότι συνειδητοποίησαν και οι πιο ηλίθιοι ότι η πολιτικοί αξιωματούχοι είναι παντελώς άχρηστες μαριονέτες των αγορών και μοναδικό τους μέλημα δεν είναι το κοινωφελές έργο, αλλά το πώς θα επανεκλεγούν. Αυτό κοστίζει ανθρώπινες ζωές και όνειρα γενεών.

Οι εικόνες που κυκλοφόρησαν με τους βαρυπενθούντες υπουργούς στο υπουργικό συμβούλιο νιώσατε ότι ήταν στημένες; Πιστεύετε ότι έπρεπε να βγουν στη δημοσιότητα;

Για να επανεκλεγούν θα μπορούσαν να φορέσουν τσεμπέρια και να λένε μοιρολόγια. Γενικά, μετά την απόλυτη επικυριαρχία των αγορών, οι πολιτικοί είναι αναξιομνημόνευτα ιστορικά σκουπίδια.

Οι ειδικοί στην κάλπη λένε ότι σε αυτές τις εκλογές θα έχουμε εκτίναξη της αποχής και του λευκού. Γιατί ο κόσμος είναι τόσο απογοητευμένος από τους σημερινούς πολιτικούς μας; Τι κάνουν λάθος;

Όσοι είναι απογοητευμένοι από τους πολιτικούς είναι ηλίθιοι. Ο λόγος είναι ότι γοητεύτηκαν. Εγώ προσωπικά ψηφίζω κάθε δευτερόλεπτο. Κανείς δεν θέλει να είναι ελεύθερος, γιατί η ελευθερία απαιτεί την μέγιστη ευθύνη. Εσύ πρέπει να ενσαρκώσεις τ' όραμά σου στο τώρα και όχι να διαλέξεις τα έτοιμα, από το πανέρι των πολιτικών πλασιέ.

Έχοντας διανύσει χιλιόμετρα στους δρόμους της μουσικής όλα αυτά τα χρόνια, ποιες στιγμές πιστεύετε σταθμούς στην μακρόχρονη καριέρα σας και γιατί;

Ποτέ δεν μ' ενδιέφερε καμία καριέρα. Ούτε σαν επιστήμονα, ούτε σαν μουσικό, ούτε σαν πολεμιστή. Οι σταθμοί είναι τα σταυροδρόμια που τα μεράκια διαφορετικών ανθρώπων συμπλέκονται, αυτοοργανώνονται χαοτικά, προκύπτοντας αληθινά δημιουργήματα.

Πρόσφατα πήρατε μέρος στη μουσική παράσταση του Σταύρου Ξαρχάκου, η οποία ήταν ένα μουσικό οδοιπορικό από την Κρήτη ως τον Πόντο. Πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος της παράδοσης για τη νέα γενιά; Οι νέοι άνθρωποι ανταποκρίνονται κατά τη γνώμη σας σε αυτή την πρόκληση; 

Ο Λόρκα έλεγε ότι, οποιαδήποτε μορφή Τέχνης δεν έχει ρίζες σε μια τουλάχιστον παράδοση δεν είναι αληθινή. Οι νέοι όλο και περισσότερο παίζουν παραδοσιακά όργανα. Αυτό δεν λέγεται παράδοση, λέγεται παραλαβή. Το ερώτημα είναι τί κάνουν αυτό που παραλαμβάνουν.

Πώς σχολιάζετε τα μουσικά πράγματα σήμερα; Υπάρχει έμπνευση στις νέες γενιές ή η ευκολία της τεχνολογίας έχει δράσει καταλυτικά στο κομμάτι της δημιουργίας;

Η μουσική έκφραση είναι υπόσχεση μιας κοινότητας για μια νέα κοινωνία. Δεν είναι ο ναρκισσιστικός αυτισμός του home studio. Το βασικό εμπόδιο για την αληθινή δημιουργία, είναι ότι οι άνθρωποι στενοχοριούνται. Δεν συναντάς εύκολα το θεμελιώδες κύτταρο μέσα στο οποίο εκκολάπτεται το καλλιτεχνικό υποκείμενο. Αυτό ήταν, είναι και θα είναι η «παρέα».

Γενικά, είστε ένας άνθρωπος που έχετε αρκετό χιούμορ. Τι σας κάνει να βγαίνετε εκτός ορίων;

Οι ερωτήσεις μερικών δημοσιογράφων (Γέλια)

Πώς διαχειρίζεστε τα σκοτάδιά σας;

Καλωσορίζοντας τα. Όταν παίζω λύρα, μου είναι απαραίτητα για να χορεύουν βαλς με το φως μου.

Πώς σας αρέσει να φροντίζετε τον εαυτό σας;

Με διαρκή μελέτη, άσκηση, λιτότητα και σπαρτιάτικη σκληραγώγηση.

συνέντευξηειδήσεις τώραπολιτικήΧαΐνηδεςΔημήτρης ΑποστολάκηςΠροεδρικό Διάταγμα