Μουσική|29.03.2019 16:33

Μάικλ Τζάκσον: Παιδεραστής την οθόνη, αρχάγγελος στο μουσείο...

Αναστασία Κουκά

Λάδι στη φωτιά της παγκόσμιας διαμάχης που έχει ξεσπάσει, μετά την προβολή του ντοκιμαντέρ στο οποίο δύο άνδρες κατηγορούν τον Μάικλ Τζάκσον πως τους κακοποίησε σεξουαλικά όταν ήταν ανήλικοι, ρίχνει η απόφαση γερμανικού μουσείου να προχωρήσει κανονικά στα εγκαίνια έκθεσης αφιερωμένης στον βασιλιά της ποπ.

«Michael Jackson: On the Wall» είναι ο τίτλος της έκθεσης, που θα φιλοξενείται μέχρι τις 14 Ιουλίου στην Ομοσπονδιακή Αίθουσα Τέχνης της Βόννης, στο πλαίσιο της οποίας παρουσιάζονται εικαστικά έργα με πρωταγωνιστική φιγούρα τον διάσημο τραγουδιστή. Κάποια από τα έργα αυτά φιλοτεχνήθηκαν κατά παραγγελία του ίδιου ενώ κάποια άλλα δημιουργήθηκαν αυθόρμητα από καλλιτέχνες που εμπνεύστηκαν από την λαμπερή καλλιτεχνική του παρουσία.

Τη στιγμή λοιπόν που η Μπάρμπαρα Στρέιζαντ αναγκάστηκε να ζητήσει δημόσια συγγνώμη για τον, κατά κοινή ομολογία, απαράδεκτο τρόπο με τον οποίο επέλεξε να στηρίξει τη φήμη του τραγουδιστή – είπε χαρακτηριστικά πως δεν σκότωσε κιόλας…!- και ο σκηνοθέτης του πολυσυζητημένου ντοκιμαντέρ «Leaving Neverland», Νταν Ριντ, δηλώνει πως «θα έπρεπε να ντρέπονται όσοι τον υποστηρίζουν ακόμη», το μεγάλο γερμανικό μουσείο πήρε το ρίσκο να εγκαινιάσει κανονικά μια έκθεση – αφιέρωμα σε εκείνον ξεσηκώνοντας, όπως ήταν εξάλλου αναμενόμενο, θύελλα αντιδράσεων.

Θα πρέπει βέβαια να υπογραμμιστεί πως η έκθεση, η οποία έχει ήδη παρουσιαστεί σε Λονδίνο και Παρίσι είχε προγραμματιστεί αρκετό καιρό πριν ξεσπάσει το σκάνδαλο που παρουσιάζει τον ποπ σταρ ως στυγνό παιδόφιλο.

Οι διοργανωτές πάντως υποστηρίζουν την απόφασή τους επικαλούμενοι την επιθυμία τους να ανοίξουν μια δημόσια συζήτηση σχετικά με το θέμα: «Πιστεύω ότι είναι προτιμότερο να υπάρχει μια πλατφόρμα που πυροδοτεί συζητήσεις από το να σβήσουμε απλά μια καλλιτεχνική μνήμη» δήλωσε χαρακτηριστικά ο διευθυντής του μουσείου, Rein Wolfs, προσθέτοντας: «Η έκθεση δεν έχει στόχο να ρίξει φως στη βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον ούτε έχει να κάνει με τη δουλειά του. Αντιθέτως, προβάλει την επιρροή του στις εικαστικές τέχνες».

Οι επισκέπτες της έκθεσης έχουν την ευκαιρία να δουν, μεταξύ άλλων, έργα με την υπογραφή του Άντι Γουόρχολ, αλλά και του Ντέιβιντ Λασαπέλ ο οποίος τον έχει αποτυπώσει στον καμβά με την μορφή αρχάγγελου, βίντεο αλλά ζωντανές ηχογραφήσεις.

Οι εικόνες αυτές που προέρχονται από μια άλλη, χρυσή για το άλλοτε ποπ είδωλο εποχή έρχονται, προφανώς, σε πλήρη αντίθεση με το προφίλ του βιαστή ανήλικων παιδιών που παρουσιάζεται τις τελευταίες εβδομάδες και επαναφέρει στην επικαιρότητα ένα καίριο όσο και εξαιρετικά δύσκολο να απαντηθεί ερώτημα: «Πρέπει να διαχωρίζεται η δουλειά από την προσωπικότητα ενός καλλιτέχνη;»

Μάικλ Τζάκσον