Μουσική|15.07.2019 18:38

Κατερίνα Ντούσκα για πρώτη φορά μετά τη Eurovision: Έχω νιώσει την υποτίμηση (pics)

Άγγελος Γεραιουδάκης

«Γεια σε όλους. Είμαι η Κατερίνα Ντούσκα. Η μεγάλη μέρα του τελικού έφτασε. Η στιγμή που όλοι περιμέναμε!» ήταν το μήνυμα που έγραψε στα social media η Ελληνοκαναδή ερμηνεύτρια λίγα λεπτά πριν ανέβει στη σκηνή του International Covention Center (ICC), γνωστού και ως Tel Aviv Fairgrounds, για να εκπροσωπήσει τη χώρα μας στον 64ο τελικό της Eurovision

Φορώντας μια δημιουργία Deux Hommes σε λευκό χρώμα και έχοντας τα μαλλιά της κάτω, η Κατερίνα Ντούσκα εμφανίστηκε μπροστά από ένα εντυπωσιακό σκηνικό που θύμιζε αναγεννησιακό παραμύθι και ήταν εμπνευσμένο από τον πίνακα «Ο κήπος των επίγειων απολαύσεων» του Ολλανδού ζωγράφου Ιερώνυμου Μπος. Λίγους μήνες μετά τον τελικό της Eurovision η 29χρονη τραγουδοποιός μιλά στο ethnos.gr γι' αυτήν τη μεγάλη εμπειρία που έζησε τον περασμένο Μάιο, κερδίζοντας το θερμό χειροκρότημα του κοινού.  

«Αποκόμισα τόσο πολλά μέσα από αυτή την εμπειρία. Αισθάνομαι πιο ώριμη και πιο ολοκληρωμένη από ποτέ ως επαγγελματίας. Η επιθυμία μου ήταν εξαρχής να παρουσιάσουμε μια συνολική πρόταση με καλλιτεχνική αξία και προσωπικά αισθάνομαι πως το καταφέραμε. Νιώθω ότι πολύς κόσμος συνδέθηκε μαζί μας, έλαβα έναν καταιγισμό από μηνύματα αγάπης. Αυτήν τη στιγμή συνεργάζομαι με γραφεία στην Ευρώπη και την Αμερική, ενώ παράλληλα δουλεύω τον νέο μου δίσκο στο Λονδίνο με τους πιο ιδανικούς συνεργάτες που θα μπορούσα να φανταστώ. Όλο αυτό το οφείλω στην ευκαιρία που μου προσέφερε ο διαγωνισμός να παρουσιάσω τη δουλειά μου σε ένα παγκόσμιο κοινό» τονίζει η 29χρονη ερμηνεύτρια.

T

Για την Κατερίνα το «Better Love» δεν είναι μόνο ένα ερωτικό τραγούδι. «Ήθελα να προσφέρω ένα μήνυμα αισιοδοξίας που να υπερβαίνει τα όρια που θέτουμε στην αγάπη, είτε προς τους άλλους είτε προς τον ίδιο μας τον εαυτό. Η παρουσίαση είχε στοιχεία art-pop και αυτό νιώθω πως με αντιπροσωπεύει. Αγαπώ την ποπ μουσική, με ενδιαφέρει να ψυχαγωγεί το κοινό, αλλά όχι μόνο. Παράλληλα, ήθελα να συνοδεύεται από μια εικόνα δύναμης για τη γυναίκα, μια μάχη αγάπης στην οποία ηγούνται οι γυναίκες» μου επισημαίνει.

Αξίζει να σημειωθεί πως για μεγάλο χρονικό διάστημα το «Better Love» ήταν πρώτο στην Ελλάδα, ενώ μπήκε σε 50 charts ξένων χωρών, εκ των οποίων και το Viral Global Top 50. «Αυτό ήταν κάτι που δεν το είχα φανταστεί ούτε στα πιο τρελά μου όνειρα. Είμαι πολύ περήφανη για την πορεία του Better Love και ανυπομονώ για το επόμενο κεφάλαιο, το οποίο θα σας παρουσιάσω σύντομα» δηλώνει με υπερηφάνεια. 

Η Ελληνοκαναδή τραγουδίστρια και τραγουδοποιός επιμένει  στο θέμα της αγάπης και αναρωτιέμαι αν τη θεωρεί καθοριστική για τη ζωή ενός ανθρώπου. «Απολύτως. Η αγάπη είναι γενεσιουργός δύναμη. Ό,τι κάνει ο άνθρωπος εντέλει το κάνει γι' αυτή, με συναίσθηση ή χωρίς. Είναι μια αιώνια αναζήτηση που καθορίζει την ανθρώπινη ύπαρξη». Τι κάνει, όμως, την αγάπη τόσο δύσκολη στις μέρες μας; «Μακάρι να είχα τις απαντήσεις. Είναι βαθιά νερά για όλους και ο καθένας κάνει ό,τι μπορεί. Νομίζω, όμως, πως τα πιο σημαντικά πράγματα στη ζωή απαιτούν θυσίες και χρόνο. Στην εποχή μας, η σχέση μας με τον χρόνο είναι διαφορετική. Διεκδικούμε συνεχώς την ταχύτητα και την άνεση, και η ποσότητα πολλές φορές υπερτερεί της ποιότητας. Η αγάπη θέλει υπομονή και επιμονή, δεν αναπτύσσεται αλλιώς. Είμαι millennial, παιδί της τεχνολογίας, αλλά δεν ξέρω πόσο πρόσφορο έδαφος δημιουργεί αυτή η εποχή για μια ουσιαστική σύνδεση».  

T

Είναι νέα, όμορφη, με σπουδές, εμπειρία στον χώρο και ταλέντο. Όλα αυτά που με μια πρώτη ματιά μοιάζουν με ατού αρκετές φορές σε ένα συμπλεγματικό και ανδροκρατούμενο χώρο, όπως είναι της μουσικής, θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ανάποδα. «Φαντάζομαι μιλάς για τη σεξουαλική παρενόχληση των γυναικών. Δυστυχώς, ο σεξισμός είναι παντού και έχουμε πολύ δρόμο ακόμη να διανύσουμε αν θέλουμε να επιτύχουμε πραγματική ισότητα μεταξύ των φύλων. Είναι πολύ θλιβερό το ότι δεν το αντιλαμβανόμαστε και το προσπερνάμε σαν κάτι το γραφικό ή έστω υπερβολικό. Είναι εντυπωμένο στην κοινωνική μας μνήμη και στην Ελλάδα η παιδεία δεν αφιερώνει χρόνο πάνω σε τέτοια ζητήματα. O φεμινισμός ακούγεται παρωχημένη έννοια. Στον δικό μου χώρο δεν έχω βιώσει κάτι σοβαρό, αλλά έχω νιώσει υποτίμηση. Είναι σαφέστατα ένας ανδροκρατούμενος χώρος που δεν συναντάμε πολλές γυναίκες σε ρόλο τραγουδοποιού, παραγωγού, ηχολήπτη και ενορχηστρωτή. Είναι πολύ σημαντική εποχή για τις γυναίκες, χρειάζεται να αποκτήσουμε μεγαλύτερη συνείδηση, να ακούμε τις ιστορίες της καθεμίας χωρίς καχυποψία και αμφισβήτηση και να αλληλοστηριζόμαστε. Υπάρχει ρεύμα και δεν μπορούμε να το αγνοούμε» αναφέρει. 

T

Η γυναίκα στον δημοκρατικό κόσμο ακόμη μάχεται για ίσο μισθό και πολύ συχνά με φόβο τη σεξουαλική παρενόχληση. Σε άλλα καθεστώτα δεν έχει κανένα δικαίωμα πάνω στο σώμα της και ελάχιστες ελευθερίες. «Δεν μπορώ να διανοηθώ ότι το 2019 απαγορεύεται η έκτρωση σε πολιτεία της Αμερικής. Είναι δυστοπικό» τονίζει αγανακτισμένη.

Τη ρωτάω πώς βλέπει την πολιτική επικαιρότητα της Ελλάδας και πώς θα ήταν ένας ιδανικός υπουργός Πολιτισμού γι' αυτήν. «Η πολιτική επικαιρότητα  είναι συνήθως αποθαρρυντική στην Ελλάδα. Ως μουσικός με θλίβει το ότι η Ελλάδα δεν εξάγει τον πολιτισμό που της αξίζει. Αυτό ξεκινά από την παιδεία και τις υποδομές. Για παράδειγμα, η Σουηδία είναι το μεγαλύτερο φυτώριο σύγχρονης μουσικής στον κόσμο. Όταν επισκέπτεται κανείς τις μουσικές της σχολές, αντιλαμβάνεται τον λόγο. Οι καλλιτέχνες στην Ελλάδα καλούνται συνεχώς να δημιουργούν οι ίδιοι συνθήκες δουλειάς και ευκαιρίες» μου απαντά. 

Η Κατερίνα Ντούσκα έχει ιδιαίτερη και ζεστή φωνή. Πολλοί την παρομοιάζουν με την Έιμι Γουάινχαουζ και δεν έχουν άδικο, καθώς η φωνή της είναι πολύ χαρακτηριστική και θυμίζει περασμένες δεκαετίες. Το μουσικό της ύφος περιλαμβάνει σκοτεινούς ήχους που θυμίζουν τις Lykke Li, Banks και Jessie Ware. Έγινε γνωστή στο ευρύ κοινό με το τραγούδι «One in a Million» από το προσωπικό της άλμπουμ «Embodiment», που κυκλοφόρησε τον Σεπτέμβριο του 2015, σε στίχους και μουσική της ίδιας. Το τραγούδι απέσπασε θετικές κριτικές τόσο για την ερμηνεία της ίδιας όσα και για τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του, ενώ οι δύο εκδοχές του (demo και βιντεοκλίπ) ξεπερνούν το ένα εκατομμύριο προβολές.

Το πρώτο της live ως σόλο καλλιτέχνις ήταν στο Athens Pride 2013. Eίχε πολύ άγχος, αλλά «ήταν μια αξέχαστη βραδιά», όπως περιγράφει η ίδια. Ωστόσο, το πιο αστείο συμβάν επί σκηνής ήταν στη Βουλγαρία, στη Μαύρη Θάλασσα, όπου έπεσε ένας μουσικός της από τη θέση του και «δεν μπορούσαμε να κρατηθούμε από τα γέλια. Το έκανα πολύ χειρότερο όταν άρχισα να απολογούμαι εκ μέρους του στο κοινό, εκθειάζοντάς τον και λέγοντας χαρακτηριστικά: "Παιδιά, είναι ιδιοφυΐα και πραγματικά δεν του έχει ξανασυμβεί ποτέ κάτι τέτοιο!"» συμπληρώνει. 

Η συμμετοχή της στη Eurovision, πέρα από την προώθηση του τραγουδιού από τα Μέσα, είχε ως επακόλουθο ορισμένα δημοσιεύματα να τη θέλουν ζευγάρι με τον Τιμολέοντα Βερέμη, γνωστό και ως Leon of Athens, ο οποίος είναι επίσης τραγουδιστής και έχει συνυπογράψει τη μουσική του «Better Love». Η Κατερίνα Ντούσκα, όμως, κρατά ουδέτερη στάση και δεν μιλά γι' αυτό το θέμα. «Είναι, νομίζω, ένα ιερό δικαίωμα και υπάρχει λόγος που την αποκαλούμε προσωπική. Θέλω ο κόσμος να με γνωρίζει για τη μουσική μου και επιλέγω συνειδητά να προστατεύω τις προσωπικές μου σχέσεις σε έναν χώρο που αυτές συχνά γίνονται εμπορεύσιμες».

T

Σε λίγες ημέρες, η Κατερίνα Ντούσκα θα μας δώσει την ευκαιρία να την απολαύσουμε στην Τεχνόπολι μαζί με τους αγαπημένους Minor Project και τη Matina Sous Peau. «Ανυπομονώ γι' αυτό. Έχω περάσει αυτό το δίμηνο στο στούντιο γράφοντας το νέο μου υλικό και μου έχει λείψει πάρα πολύ η σκηνή. Η Τεχνόπολις είναι από τους χώρους της πόλης μας, που ονειρεύομαι χρόνια να παίξω ως headliner. Θα έχει και πανσέληνο, οπότε τι άλλο να ζητήσω; Θα παίξουμε δικά μου τραγούδια από τον προηγούμενο δίσκο μαζί με διασκευές αγαπημένων μου τραγουδιών. Να τονίσουμε πως η είσοδος θα είναι ελεύθερη για όλους. Νιώθω πως με αυτό το live κλείνει ένας κύκλος πριν τον ερχομό του επόμενου δίσκου». 

T
EurovisionΚατερίνα Ντούσκα